2014-01-30, 11:04
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
tv4 / Novus senaste mätning utförd mellan 6-26/1 2000 personer deltog varav andelen osäkra väljare uppgick till 18,5%

S 33,8 % (-0,4)
V 8,1 % (+1,7)
MP 9,2 % (-0,1)

SD 11,0 % (+0,6)

M 24,5 % (-0,5)
FP 5,1 % (-0,4)
C 3,5 % (-0,4)
KD 3,5 % (-0,6)

Övriga 1,3 % (+0,1)

S+V+MP 51,1 % (+1,2)
M+FP+C+KD 36,6 % (-1,9) exkluderar man C och KD får Alliansen 29,6% (36,6 - 7)

http://www.novus.se/media/31068/novus_v_ljarbarometer_30_januari_2014.pdf

Hoppas Reinfeldt inser vad han har gjort nu. Hela alliansen har sammanlagt mindre röster än vad hans parti fick i förra valet. Så går det när man ligger med fienden..

EDIT: Jag syftar naturligtvis inte på hans umgänge med Sabuni utan uppgörelsen med Mp.
2014-01-30, 12:43
Medlem
Undrar om C kan leva kvar som parti på sikt. Deras kärnväljare är 30-talister som håller på att dö ut. De försökte skaffa nya väljare genom att satsa på unga, storstad och nyliberalism, men det gav ingenting.

Det är synd att de inte stannade i mitten som namnet anger. Det hade varit bra med ett alternativt miljöparti som inte är en galen sekt. Varför ska man inte kunna få progressiv miljöpolitik utan att få fri invandring och tredje kön på köpet?
2014-01-30, 13:14
Medlem
Fris avatar
"Övriga partier" har varit starka i EU-valen hittills. Icke-riksdagspartier fick över 16% både 2009 och 2004. Att vi i år har EU-val bara några månader före ett allmänt val borde vara deras stora chans. Vi kommer säkert att ha 100 publicerade opinionsundersökningar i år. Tiotals av dem lär specifikt fråga om EU-valet och ge helt andra siffror än "1.3%" åt "övriga".

Vi får se ifall något av dem försöker ta chansen, hittills har det varit väldigt tyst, med knappt 4 månader kvar.
Senast redigerad av Fri 2014-01-30 kl. 13:17.
2014-01-30, 13:23
Medlem
Hoppas innerligt att ullentott o ganget aker , Fan va jag hatar den javeln. nere i 5 nu
2014-01-30, 17:42
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Undrar om C kan leva kvar som parti på sikt. Deras kärnväljare är 30-talister som håller på att dö ut. De försökte skaffa nya väljare genom att satsa på unga, storstad och nyliberalism, men det gav ingenting.

Det är synd att de inte stannade i mitten som namnet anger. Det hade varit bra med ett alternativt miljöparti som inte är en galen sekt. Varför ska man inte kunna få progressiv miljöpolitik utan att få fri invandring och tredje kön på köpet?

Ja, vi borde vara ett antal som ställer oss just den frågan. SD är knappast tillräckligt observanta vad gäller klimat/miljöproblematiken och övriga partier är som sagt extrema i flera viktiga frågor. Men vi får se hur opinionen utvecklas framåt valet, och om kanske ett parti som C ser möjligheter att vinna väljare på en omlagd kurs i de övriga frågorna du nämner. Förlorar alliansen valet så kanske småpartierna C, KD och FP väljer att gå sin egen väg i fortsättningen, det skulle teoretiskt kunna splittra det konsensustänkande som kan finnas mellan partierna på den flanken.
2014-01-30, 17:57
Medlem
Powergirls avatar
För varje mätning blir jag mer och mer säker på att nästa statsminister heter Löfven.
Jag är dock inte lika säker på att Centern "får ta sin mats ur skolan" även om de har ett "aber" till ordförande. Kd däremot är totalt körda eller möjligen är det en önsketänkande från mig. Där känner jag dock sympati för Hägglund som jag uppfattar som en trevlig prick men KDs politik är mer eller mindre körd och tillhör mer eller mindre ett annat årtionde eller rent av sekel.
De övriga två allianspartierna orkar jag inte ens recensera utan bara önskar att de rasar ihop som kort hus.
Kvar står då en stark Socialdemokrati men med två partier, MP och V, som visserligen har sina poänger men också en förmåga att sväva ut i det blå.
Sd finns en särskild tråd för och det räcker som kommentar.
2014-01-30, 18:02
Medlem
Fris avatar
Centern har fått 1% till 1.5% färre procentenheter i EU valen än i riksdagsvalen sedan 2004. KD 0.9% färre. Och nu utan Alf Svensson kan de få så mycket mindre i EU-valet att stödröstarna inte vågar "slösa bort sin röst" på dem i riksdagsvalet några månader därefter. Vilken moderat stödröstar på ett 2%-parti?
2014-01-31, 06:07
Medlem
DN/Ipsos (2259 personer tillfrågades under 9-28 Jan 2014, 339 av dessa svarade att de skulle rösta blankt eller ville inte svara)

S 34,0 % (+1,2)
V 9,1 % (+2,1)
MP 9,9 % (-0,7)

SD 7,3 % (-0,9)

M 25,0 % (-0,1)
FP 6,4 % (+0,9)
C 3,1 % (-1,7)
KD 3,4 % (-0,4)

Övriga 1,7 % (-0,4)

Det är Centerpartiets sämsta notering sedan mätningarna inleddes för 35 år sedan.

http://www.dn.se/valet-2014/rekordlagt-stod-for-c-men-v-stiger-stadigt/
2014-01-31, 06:40
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Skrämmande siffror (två senaste mätningarna).

38% till Imam Reinfeldts Allahians. Hur kan dessa enfrågepartier fortfarande ligga på så höga nivåer?

Folkpartiet 6.4% ? Detta borde vara en felmätning? Alla ser väl att Jan Björklund aldrig förstod vad han höll på med under sin ministertid? Nu har JB bestält mera skolutredningar som handlar om varför JB inget förstod...

Det ser ut som att ett par procentenheter Smygmoderater har gått tillbaka från SD till M och FP. Denna inom SD nertystade företeelsen kan komma att dränera SD rejält vid valet.
2014-01-31, 08:04
Medlem
I Ipsos senaste så får kommunistpartiet 9,1%, det är fan skrämmande. Har Svenskarna inte lärt sig något av historien? 100.000.000 mördade är tydligen inte nog för den Svenska opinionen.
2014-01-31, 08:28
Moderator
v50s avatar
Blir intressant och se om C och KD:s kräftgång fortsätter fram till valet personligen gråter jag inte om de får långt under eller kring 3% i mätningar just innan valet, då borde många avstå från att stödrösta på dem för att inte riskera kasta sin röst i sjön.
2014-01-31, 08:34
Medlem
Efter valet kan det råda kaos i Sverige. centern och KD åker ur för kd för en politik som inte existerar och centern skulle givetvis satsat allt på landsbygden och ett homogent Sverige där alla skall leva. Moderaterna och folkpartiet har tyvärr slarvat bort sina chanser. Sossarna, miljöpartiet och vänstern är en fullständig katastrof som lever på en naiv ideologi buren av otroligt naiva svenskar. SD kommer få mycket stort inflytande pga de övrigas nonchalans och dumhet. Ja det ser mycket mycket illa ut tyvärr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in