2014-01-26, 12:29
Medlem
Nortexiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
I och för sig inga nyheter i denna undersökning men att klyftan till alliansens partier består blir bara tydligare och tydligare ju närmare valet vi kommer. I dagsläget är det ingen tvivel om vad nästa statsminister heter.
Kul läsning också att det tredje största partiet i denna undersökning är MP.

Det börjar bli alltmer uppenbart att SD kommer att vara 3:e största parti i nästa val med tanke på hur överskattade MP brukar vara i opinionsmätningar inför val (Januari 2010 fick de 9,4% i Sifo men bara 7,3% i valet). En sak som många kanske kommer bli chockade utav på valnatten är att det 4:e största partiet inte kommer vara Miljöpartiet utan Vänsterpartiet.

Jonas Sjöstedt har varit mycket mer skicklig på att kommunicera ut ett tydligt och enkelt budskap som väljarna kan förstå angående vinsterna i välfärden medan MP har flummat runt utan att säga något särskilt konkret.
Senast redigerad av Nortexius 2014-01-26 kl. 12:33.
2014-01-26, 12:49
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Sanningen är att KD hela mandatperioden legat inom spannet för att hamna utanför riksdagen, och C har gjort det under det senaste året. – När man som KD ligger på 3,3 procent kan man fortfarande få stödröster, det behövs inga stora tal av stödröster för att klara spärren. Vi har sett att stödrösterna kommer sent i valrörelsen. Men ligger man permanent under tre procent blir det ett annat problem.

Det finns en fara om KD då skulle kunna uppfattas som för långt från resten av alliansen, då minskar benägenheten att stödrösta, säger Toivo Sjörén, chef för opinionsundersökningar på Sifo.
unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/historien-talar-for-alliansen_8930790.svd?sidan=1

Fortsätter Kd att lägga sig platt fall för Moderaterna tappar de sina kärnväljare till Kristna Värdepartiet, och då åker det ut i alla fall, vilket innebär att Moderaterna förlorar regeringsmakten.

Kristdemokraterna splittras

Är Moderaterna beredda att släppa fram konservativa inslag i regeringen för att behålla rgeringsmakten?

Citat:
Extra illavarslande för C är att de gör allt sämre ifrån sig på landsbygden. Numera är både Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna större i den väljargruppen. Så såg det inte ut i förra valrörelsen.

– Om man som traditionellt landsbygdsparti blir slagen både av V och SD har man inte en stark position ens i sitt kärnområde, även om C fortfarande är starkare där än i andra grupper. Man eroderar sin gamla starka bas, säger Toivo Sjörén.
unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/historien-talar-for-alliansen_8930790.svd?sidan=1

Hur många av Centerns kärnväljare är för månggifte, fri invandring, avskaffad arvsrätt och ett avskaffat välfärdssystem?

Citat:
Samtliga borgerliga partier har i själva verket legat på en tämligen konstant nivå under hela den gångna mandatperioden i Sifos mätningar, med ett undantag: Moderaterna har minskat.

Det är från Moderaterna stödröstarna förväntas komma ifrån, men om dessa nu går över till Sverigedemokraterna, var ska då stödröstarna komma ifrån?
2014-01-26, 14:53
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas24
Dock är det ju rätt märkligt att inte s får bättre siffror enligt min mening. Att mp ligger på över 9 är för mig obegripligt eller finns det så många dårar i Sverige. Eller är det så enkelt att mätningarna överskatter dem som vanligt med lite felviktning och en del omvänd Bradley.
I Stockholm har de tydligen 16%
2014-01-26, 15:01
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Dock är det ju rätt märkligt att inte s får bättre siffror enligt min mening. Att mp ligger på över 9 är för mig obegripligt eller finns det så många dårar i Sverige. Eller är det så enkelt att mätningarna överskatter dem som vanligt med lite felviktning och en del omvänd Bradley.

Eller inte, detta kan bero på att SAP har styrt sin politik ganska mycket åt höger. Vi har sett med ändringar av sin syn på det 5 jobbskatteavdraget,vi har rot/rut som de är oeniga inom partiet.

De som finns på vänsterflanken i dag inom partiet kan tänka sej att rösta på V(PK) i större grad.
Sedan har de äldre i Sverige som varit S trogna blivit färre då fler ligger under jord.

Sedan får MP alltid högre siffror innan valen för att sedan sjuka på valdagen, sedan vet vi att
journalisterna är MP trogna röstare själva och säkert underblåser/viktar dessa positiva siffror.

http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2012/04/29/280745/index.xml

Inte konstigt att vårat oberoende svt/sr vinklar och ger favör åt den rödgröna röran, och ger oss vänster vinklade program.

Det ska bli spännande i EU valet och få en vink om hur riksdagsvalet kommer se ut i sep.
2014-01-26, 19:21
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
I Stockholm har de tydligen 16%
Dom är höga i stockholm ,men knappast så höga.
Aldrig över 10%
2014-01-26, 19:22
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Det är den traditionella sanningen,varför ska det vara annars nu?
2014-01-26, 20:00
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Dom är höga i stockholm ,men knappast så höga.
Aldrig över 10%
13,9% i senaste kommunalvalet (19% på Södermalm...).
12,2% av Stockholmarna röstade på MP i riksdagsvalet (16,8% på Södermalm). Troligen starkare nu.

SVT:s valpejl (en visualisering av SCB:s undersökningar) visar hur MP:s (och andra partiers) stöd varierar mellan olika grupper. MP har stöd av 23,3% bland kvinnor 18-29 år (hela Sverige), fast bara 2% bland män äldre än 65 år...

Konstigt att de även ligger väldigt högt bland högutbildade (15,4% i november). SACO-medlemmar 17,7%...
Senast redigerad av Nomen Nescio 2014-01-26 kl. 20:15.
2014-01-27, 10:15
Medlem
Europes avatar
Jag har personligen inte detaljstuderat de olika mätföretagens resultat för andra partier än SD, även om en snabb genomskumning ger intrycket av att det inte finns lika enorma skillnader ifråga mätresultaten för de andra riksdagspartierna. Är det någon annan som har tagit sig tid för att granska det?

När det gäller SD, så har jag i första hand sett till den enda opinionsmätare som har tidigare starka meriter ifråga om att lyckas förutsäga valresultat i olika länder, nämligen Yougov. Uppenbarligen finns det ytterligare 4 mätföretag som under 2013 visade samma utveckling för SD, även om de sinsemellan låg systematiskt på olika nivåer under eller över Yougovs mätresultat (det genomsnittliga resultatet för alla fem låg kring 11,5% varje månad 2013, vilket i stort sett även var Yougovs genomsnittliga resultat under årets månader). Sedan finns det några opinionsmätare som verkar få helt egna resultat, t.ex. Ipsos, Skop och Sifo (samt SCB, men deras mätningar kommer endast 2 ggr/år och svenska statliga myndigheter är utifrån erfarenhet inte tillförlitliga, så det finns ingen större anledning att bry sig om dem), där SD:s opinionsstöd verkade våldsamt hoppa fram och tillbaka på ett sätt som de inte gör hos de andra (förutom de mindre slumpmässiga variationer som finns naturligt gång till gång mellan samma företags mätningar), samt samtliga tre ger nästan alltid lägre eller extremt lägre värden för SD jämfört med de 5 mer samstämmiga mätningsinstituten.

Någon som har noterat liknande variationer för de övriga partierna beroende på vem som mäter opinionen?
Senast redigerad av Europe 2014-01-27 kl. 10:26.
2014-01-27, 10:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Sossar har alltid varit personfixerade de går mer på person, ledaren än att de verkligen tar reda på sitt partis politik. Lövden verkar var en just kille, men ingen stor ledargestalt, ingen med talets gåva och han har inte charmen. Jag tror det blir ännu värre när han kommer in i riksdagen och på allvar ska delta i debatten, flera av hans partikamrater är bättre.

Jag tycker att det är ett gott betyg till väljarna att de kommer ihåg varför de inte röstade på Sossarna förra valet och det dessförinnan. Att de nu är skitless på alliansen som misslyckats med i princip allt det förstår man. De har bara berikat löntagarna men utarmat samhällsstrukturen, skolan och vården.

Det tredje alternativet sitter i guldsits och för mig är det märkligt att Sd inte redan har 20% i opinionsmätningarna. Men det kanske kommer när de osäkra bestämt sig.
2014-01-27, 11:41
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
13,9% i senaste kommunalvalet (19% på Södermalm...).
12,2% av Stockholmarna röstade på MP i riksdagsvalet (16,8% på Södermalm). Troligen starkare nu.

SVT:s valpejl (en visualisering av SCB:s undersökningar) visar hur MP:s (och andra partiers) stöd varierar mellan olika grupper. MP har stöd av 23,3% bland kvinnor 18-29 år (hela Sverige), fast bara 2% bland män äldre än 65 år...

Konstigt att de även ligger väldigt högt bland högutbildade (15,4% i november). SACO-medlemmar 17,7%...
Jo i vissa valdistrikt var man höga i Stockholm helt klart,jag tänker mer på totalt ,runt om i landet,skulle lagt till det.
Att högutbildade inte är speciellt smarta och allmänbildade visar ju de resultaten rätt så tydligt.. ,men tvivlar att dom blir lika höga de här valen.
2014-01-27, 20:20
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:

Grov projektion - den så kallade Miljöpartiprojektionen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)

Det kan tyckas så om MP. Men då "glömde" du bort att ytterligare 40% vill rösta på likadana partier som MP; nämligen på M, C, FP, och KD. Det är ingen skillnad på dessa fem partier inom de frågor du främst tänker på, utom möjligen att vissa av Allahianspartierna är värre än MP.
http://www.dn.se/nyheter/politik/forsta-steget-klart-i-asylpolitiken/
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-01-27 kl. 20:24.
2014-01-30, 09:16
Moderator
v50s avatar
tv4 / Novus senaste mätning utförd mellan 6-26/1 2000 personer deltog varav andelen osäkra väljare uppgick till 18,5%

S 33,8 % (-0,4)
V 8,1 % (+1,7)
MP 9,2 % (-0,1)

SD 11,0 % (+0,6)

M 24,5 % (-0,5)
FP 5,1 % (-0,4)
C 3,5 % (-0,4)
KD 3,5 % (-0,6)

Övriga 1,3 % (+0,1)

S+V+MP 51,1 % (+1,2)
M+FP+C+KD 36,6 % (-1,9) exkluderar man C och KD får Alliansen 29,6% (36,6 - 7)

http://www.novus.se/media/31068/novus_v_ljarbarometer_30_januari_2014.pdf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in