2014-01-30, 15:42
Medlem
Skysails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Det är ju knappast så att smålandstintin ställer upp som sanningsvittne. Är ni inte intresserade av de svar han ger ska ni kanske välja annan tråd. Det är min tanke
Men jag är intresserad av svaren. Det är synd att smålandtintin har slutat att svara mig, jag har fler frågor, t.ex. vad är det för skillnad på en nyhetsartikel och en nyhetskrönika mer än att författaren är subjektiv i den senare?
Citera
2014-01-30, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Tja, jag vet inte det jag. Journalisthögskolan är - liksom landets statsvetenskapliga institutioner - mer en vänsterideologisk indoktrineringsplats än ett lärosäte. Jag har minst lika mycket respekt för en outbildad journalist som för en som har en journalistutbildning. Det vill säga knappt någon alls.

Med det sagt är det väl intressant att höra vad herr tintin har upplevt på sina arbetsplatser och under sitt yrkesliv? Till skillnad från t.ex. Kenan Habul svarar han ju i alla fall någorlunda uttömmande.
Roligt att du tycker att jag svarar någorlunda uttömmande. Jag vet att jag tyvärr svarar för bokstavligt på frågorna ibland. Ställ gärna följdfrågor så lovar jag att vara så uttömmande som möjligt!
Citera
2014-01-30, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Visst, men det är viktigt att folk vet vilken nivå TS har. Om jag var blivande journalist eller funderar på yrket, så vill jag prata med en som förstår åtminstone utbildningen och naturligtvis har gått den.

TS saknar utbildning och nära 50% av yrkeserfarenheten. Hen är en "uteliggare" i journalistsammanhang.

Men nejdå, tintin slänger iväg en massa subjektiva hopkok, tyckanden, gärna negativa om andra och vissa tidningar etc.

Det fetade. Javisst. Så länge det inte finns en gemensam värdegrund att se på yrket, tex. som certifiering, etik & utbildning, så kommer folk tycka journalist skrået är lika pålitligt som invånarna i Kristiania.

Det är min ståndpunkt.
De så kallade legitimationsyrken som finns i Sverige är alla statskontrollerade. Har kollat med journalistförbundet (som sett mig som journalist i 25 år). De har hittat två länder där journalister är certifierade; Kina och Uganda.
Har du exempel på några demokratiska länder som genomfört ditt förslag?
Citera
2014-01-30, 17:05
Medlem
Citat:
Visst, men det är viktigt att folk vet vilken nivå TS har. Om jag var blivande journalist eller funderar på yrket, så vill jag prata med en som förstår åtminstone utbildningen och naturligtvis har gått den.

TS saknar utbildning och nära 50% av yrkeserfarenheten. Hen är en "uteliggare" i journalistsammanhang.

Men nejdå, tintin slänger iväg en massa subjektiva hopkok, tyckanden, gärna negativa om andra och vissa tidningar etc.

Det fetade. Javisst. Så länge det inte finns en gemensam värdegrund att se på yrket, tex. som certifiering, etik & utbildning, så kommer folk tycka journalist skrået är lika pålitligt som invånarna i Kristiania.

Det är min ståndpunkt.

Men varför hittar du på saker? Jag blev journalist när jag var 28, idag är jag 53. Betyder det att jag bara har 48 procents yrkeserfarenhet? Jan Guillou har ingen journalistutbildning alls. Gör det honom till uteliggare i branschen?

Några av de allra främsta journalisterna i Sverige är frilansare. Några av de främsta har aldrig satt sin fot på journalisthögskolan.

Du har en mycket konstig inställning till yrket.
Citera
2014-01-30, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
De så kallade legitimationsyrken som finns i Sverige är alla statskontrollerade. Har kollat med journalistförbundet (som sett mig som journalist i 25 år). De har hittat två länder där journalister är certifierade; Kina och Uganda.
Har du exempel på några demokratiska länder som genomfört ditt förslag?

Men snälle vän. Det är inte frågan om att kränka någons rättighet, utan att återställa förtroendet för ditt skrå.
Är du rädd för utbildning och prov på sådan ?

Här är några yrken som får visa att de kan sin sak och har kontinuerlig utbildning:
Plåtslagare
Förskolelärare
Sjuksköterska
Undersköterska
Elektriker
Energiexpert
Ingenjör
Taxichaufför
Snickare
Svetsare
Ekonomirådgivare
Mäklare
Advokat/jurist
Polis
Tulltjänsteman
Kyltekniker
Revisor
Dörrvakt
etc.

Anledningen är att man inte vill ha kreti & pleti som gör undermåliga eller dåliga jobb.
Att du är så rädd för att visa vad du kan, beror på att du inte är säker i din yrkesroll, du har inget som visar att du är journalist, du har ingen gemensam värdegrund.

Därför blir det skitsnack om kollegor, lågt eller inget förtroende hos allmänheten, färre köper tidningar - färre får jobb som journalist.

Tycker du inte det vore på sin plats med en uppryckning & städning av Journalisterna & deras utbildning ?
Många andra branscher har vänt när de tar tag i sina problem.

Eller skall ni fortsätta sitta där och puffa pipa och snacka skit i era små rödvinsklubbar om andra ?
Eller Flashback som du har valt ?
Citera
2014-01-30, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bkb1000
Men varför hittar du på saker? Jag blev journalist när jag var 28, idag är jag 53. Betyder det att jag bara har 48 procents yrkeserfarenhet? Jan Guillou har ingen journalistutbildning alls. Gör det honom till uteliggare i branschen?

Några av de allra främsta journalisterna i Sverige är frilansare. Några av de främsta har aldrig satt sin fot på journalisthögskolan.

Du har en mycket konstig inställning till yrket.

Det var smålandtintin som berättade att hen jobbat heltid endast 50% av sitt arbetsföra liv.
Ytterligare en journalist som inte kan läsa & räkna. Välkommen !

Vad tycker du, skall man införa certifieringskrav på journalister för att höja statusen ?

Edit: Ingen av de framgångsrika sitter på nätet anonymt och utan betalning och snackar skit om sina kollegor. Det är väl bara smålandtintin ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-30 kl. 17:13.
Citera
2014-01-30, 17:38
Medlem
maskrooss avatar
Du har säkert skrivit det förut, men jag orkar inte läsa igenom 2000 inlägg. Jag funderar på att bli journalist. Vilken utbildning måste man ha?
Citera
2014-01-30, 17:43
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Du har säkert skrivit det förut, men jag orkar inte läsa igenom 2000 inlägg. Jag funderar på att bli journalist. Vilken utbildning måste man ha?

"Måste" måste man inte till något yrke förutom de som är skyddade enligt lag eller på annat sätt reglerade. Du får till exempel inte praktisera medicin utan läkarlegitimation och för att få en sådan måste du ha gått läkarutbildning. Du får arbeta som jurist utan jur.kand, men du kan aldrig bli offentlig försvarare eftersom en sådan måste vara med i advokatsamfundet och för att vara med där måste du bland annat ha gått juristprogrammet. Osv. osv. Men med dessa få undantag, så är det fritt fram. Du behöver inte ha någon utbildning för att arbeta som journalist.
Citera
2014-01-30, 18:59
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Det är bara att trycka upp visitkort och göra 8000+ sarkastiska inlägg, snacka skit om valfria framgångsrika journalister. Du kan öppna en tråd här på FB.

Sedan kommer jobberbjudandena rulla in, du kan få upp till 50% av din inkomst om du beter dig riktigt svinigt.

åhh smidigt. Jag är färdig journalist innan helgen är slut alltså? Kanske innan den börjar t o m...
Citera
2014-01-30, 19:05
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
"Måste" måste man inte till något yrke förutom de som är skyddade enligt lag eller på annat sätt reglerade. Du får till exempel inte praktisera medicin utan läkarlegitimation och för att få en sådan måste du ha gått läkarutbildning. Du får arbeta som jurist utan jur.kand, men du kan aldrig bli offentlig försvarare eftersom en sådan måste vara med i advokatsamfundet och för att vara med där måste du bland annat ha gått juristprogrammet. Osv. osv. Men med dessa få undantag, så är det fritt fram. Du behöver inte ha någon utbildning för att arbeta som journalist.

Ingen utbildning, va bra!
Jag skrev massor i skoltidningen på gymnasiet och hade VG i svenska, så jag borde kunna få jobb på vilken tidning som helst. Vilken tidning är bäst att jobba på, NWT eller VF? Hur gjorde du när du fick ditt första jobb, smålandtintin?
Citera
2014-01-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Bullen och jag har olika åsikt i mycket och det tycker jag gör tråden mera spännande, eftersom vi förhoppningsvis kan visa på olika synvinklar. Trots våra olika ståndpunkter har jag full respekt för såväl Bullen som hens åsikter.
Medan jag föraktar er båda. Trots att du Tintin verkar kunna tänka och någorlunda behärska ditt yrke.

“Do you think that just because you and Colonel Brandt are more enlightened than most officers that I hate you any less?” “I hate all officers.”

Järnkorset.
http://www.imdb.com/title/tt0074695/
Citera
2014-01-30, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Trevligt PM.
Blir man så där elak av att vara journalist? Då vill jag nog inte bli det.

Det där är ett sätt att bli journalist, att hacka ner på allt och alla. Då blir man ½-tidare ett tag.
Och ägnar 2:a ½:an åt att lura folk i en tråd att man är något.
Citat:
min tråd

Ett annat sätt är att vara nyskapande, skarp och ambitiös. Ta debatt om intressanta och viktiga ämnen tex. kvinnofrågan som Liza Marklund, eller som skjutjärnsjournalist J. Guilliou. Skriva böcker och vara kreativ. Bli TV-journalist & programledare. Förändra världen.

Jag tror journalistkåren behöver nytt ungt blod, med tanke på den andefattiga konkurrensen kommer du gå långt. Men satsa på en journalistutbildning. De här hittepå-journalisterna är ett minne blott om några år. Annars är branschen körd, vad tror journalisten ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-30 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in