2014-01-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellenus
Behöver hjälp angående kontinuitet i en punkt.

---
Uppgiften: Visa att det inte finns några punkter x ∈ [0, 1] där funktionen g(x) = {0 om x irrationellt, 1 om x rationellt} är kontinuerlig.
---

Citat:
Först tänkte jag att varje tal mellan 0 och 1 är antingen irrationellt eller rationellt. Funktionen kommer alltså för varje tal växla/hoppa mellan 0 och 1 hela tiden och därför vara diskontinuerlig.
Din tanke om "hoppande" är korrekt, men kan samtidigt vara vilseledande.
Om du låter f(x) = 0 om x är irrationellt, f(x) = 1/q om x = p/q, där sgd(p, q) = 1.
Exempelvis är f(pi) = 0 och f(6/8) = f(3/4) = 1/4.
Då är det lätt att tro att f är diskontinuerlig överallt, men det är inte sant.
I rationella punkter är f diskontinuerlig, men i irrationella punkter är f kontinuerlig!

Citat:
Men om det stämmer visar det väl ändå bara att hela intervallet är diskontinuerligt, inte att alla punkter i intervallet är diskontinuitetspunkter?
Vad menar du med att ett intervall är diskontinuerligt?

Citat:
Definitionen av kontinuitet säger väl: lim x→a f (x) = f (a)
Hmm.. nu känns det som jag dribblade bort mig med x och a (det bör även stå g istället för f), men hur som helst blir det väl problem när a i definitionsmängden får representera två värden (0 och 1) i värdemängden f(a)?
Kan du definitionen av gränsvärde (med ε och δ vanligtvis)?
Citera
2014-01-30, 01:26
Medlem
Tellenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Din tanke om "hoppande" är korrekt, men kan samtidigt vara vilseledande.
Om du låter f(x) = 0 om x är irrationellt, f(x) = 1/q om x = p/q, där sgd(p, q) = 1.
Exempelvis är f(pi) = 0 och f(6/8) = f(3/4) = 1/4.
Då är det lätt att tro att f är diskontinuerlig överallt, men det är inte sant.
I rationella punkter är f diskontinuerlig, men i irrationella punkter är f kontinuerlig!
Tack för ditt svar och det andra exemplet!

Citat:
Vad menar du med att ett intervall är diskontinuerligt?
Skrev lite fel där. Ska stå att funktionen är diskontinuerlig i det nämnda intervallet, dvs att funktionen är diskont. i (åtminstone) en punkt i intervallet. Hur som helst undrade jag väl över om funktionen verkligen var diskont. i samtliga punkter inom det intervallet.

Citat:
Kan du definitionen av gränsvärde (med ε och δ vanligtvis)?
Det ingår i kursen jag läser och vi har gått igenom det. Måste dock själv gå igenom det några fler vändor innan det verkligen sitter. Men ja, det förväntas att jag ska kunna det.
Citera
2014-01-30, 10:02
Medlem
rakmacka20s avatar
Har nationella i Matte 4 imorgon!!!

Behöver lite hjälp med en fråga!

Uppgiften:
Skriv det komplexa talet z = 2+2i på polär form!

Om någon annan här inne har gjort nationella i matte4 och minns någon uppgift så kan ni gärna pm:a mig eller svara mig i tråden med frågan

Tacksam för svar!
Citera
2014-01-30, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakmacka20
Skriv det komplexa talet z = 2+2i på polär form!
För att skriva på polär form behöver man absolutbelopp och vinkel.

Absolutbeloppet är sqrt(2^2+2^2)=sqrt(8)

Vinkeln är pi/4

Allså är z=sqrt(8)*e^(i*pi/4)
Citera
2014-01-30, 11:11
Medlem
Tellenuss avatar
Har fastnat på en uppgift:

Visa (utan att använda derivatan) att ekvationen
5x^3 + 8x^2 -3x -2 = 0
har minst tre reella rötter. Ange även tre intervall av längd 1/2, sådana att i varje intervall ligger säkert minst en rot.

--
Får man då inte använda sig av derivatans definition? Har ej heller hittat något smart sätt att skriva om den på och vet inte hur jag ska tillväga.
Citera
2014-01-30, 11:15
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Har fastnat på en uppgift:

Visa (utan att använda derivatan) att ekvationen
5x^3 + 8x^2 -3x -2 = 0
har minst tre reella rötter. Ange även tre intervall av längd 1/2, sådana att i varje intervall ligger säkert minst en rot.

--
Får man då inte använda sig av derivatans definition? Har ej heller hittat något smart sätt att skriva om den på och vet inte hur jag ska tillväga.
Hittar du tre intervall där funktionsvärdet av ändpunkterna har olika tecken är du säker på att det finns (minst) en rot däremellan. Till exempel har vi ett sådant fall i intervallet [0, 1] där f(0)=-2 men f(1)=8, så någonstans däremellan ligger ett nollställe.
Citera
2014-01-30, 11:29
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Låt X_i ~ U(0,theta) i.i.d. MLE theta_hatt är X_(n) = max(X_1,...,X_n). Visa att n(theta-X_n) är asymptotiskt ~ Exp(1/theta).

F(X_(n)) = P(theta_hatt<=x)

P(n(theta-X_(n)<=x) -> P(X_(n) >= theta-x/n). Sedan fastnar jag ty jag är dum och trött.

P(X(n) ≤ x) = P(X_1 ≤ x, ..., X_n ≤ x) = P(X_1 ≤ x)^n = (x/θ)^n

Därmed får man att

P(n(θ - X(n)) ≤ x) = P(-X(n) ≤ x/n - θ) = P(X(n) ≥ θ - x/n) = 1 - P(X(n) < θ - x/n) = 1 - ((θ - x/n)/θ)^n = 1 - (1 - x/(θn))^n

Detta går mot 1 - e^(-x/θ) då n → ∞, vilket är vad som ska visas.
Citera
2014-01-30, 15:06
Medlem
Förenkla uttrycket:
1-sin²x/cosx
svar: cosx
Citera
2014-01-30, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GarlicKnight
Förenkla uttrycket:
1-sin²x/cosx
svar: cosx
Antar att du menar (1-sin²x)/cosx.

Använd trigonometriska ettan för att skriva om täljaren som cos²x. Sedan är det bara att förkorta.
Citera
2014-01-30, 15:52
Medlem
Bestäm det kortaste avståndet mellan de bägge räta linjerna x-3y-6=0 och y=x/3+10. Koordinatsystemet är ortonormerat.
Citera
2014-01-30, 16:01
Medlem
Triremers avatar
Proportioner är jag van vid. Men jag blev förvirrad när jag övade på ett numeriskt test.

Skoförsäljningen i Frankrike uppgick till totalt 126 miljoner. Av dessa var 84 miljoner från försäljning av damskor och resten från herrskor.

Vad är proportionen damskor till herrskor? Jag skulle svara 2:1, det alternativet fanns dock inte.

Alternativ som fanns var 2:1:0 och 2:1:1. Vad betyder det? Rätt svar var 2:1:0

Varför har de med en nolla på slutet?
Citera
2014-01-30, 16:07
Medlem
Hej mattetråden!

Kanske någon kan hjälpa mig med en lösning på följande problem?

http://i922.photobucket.com/albums/ad62/c744359/matematik7_zps69c7dd00.png

Jag har ingen aning om hur man gör tyvärr. Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in