2014-01-29, 07:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Så mao är en 15hps kurs alltså 6 veckor dvs mer än en månad?! Det låter sjukt!

Så illa är det nog inte. Här fick skolan lite på rumpan: http://www.hsv.se/download/18.4afd653a12cabe7775880002123/31-1905-10-beslut-handlaggningstid-boras.pdf
2014-01-29, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewau
Tjena!

Fritt kassaflöde, är det samma sak som det slutliga resultatet efter allt?

Inte riktigt. Det är de pengar du faktiskt har tjänat, fysiskt eller vad man ska säga. Resultatet påverkas ju av redovisningsmässiga åtgärder.

Hoppas att det var en ok förklaring?
2014-01-29, 13:19
Medlem
Seabjorns avatar
När ska man deklarera aktier? Har fått lära mig att det endast sker när man säljer. Men ska man även göra det när man köper? Är det således viktigt att ha koll på när man köpte dem (datum) och hur mycket införskaffningsvärdet var?
2014-01-29, 13:28
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabjorn
När ska man deklarera aktier? Har fått lära mig att det endast sker när man säljer. Men ska man även göra det när man köper? Är det således viktigt att ha koll på när man köpte dem (datum) och hur mycket införskaffningsvärdet var?

Det stämmer att du endast behöver deklarera efter att du har sålt aktierna. Det som skatteverket vill veta är vad du har köpt aktierna för. Det kan du ha koll på själv och hos många banker så går det lätt att plocka fram den informationen i efterhand. Antingen själv eller med hjälp av banken.

Datumet spelar mindre roll. Har du köpt en aktie vid flera tillfällen så kommer du att redovisa ditt genomsnittliga anskaffningsvärde till Skatteverket. Då kan det vara bra att ha koll på när du köpte aktierna och till vilket pris. Men, som sagt, banken kan oftast hjälpa dig att räkna ut det i samband med deklaration.

/ Dan, Avanza Bank
2014-01-29, 13:36
Medlem
Seabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Det stämmer att du endast behöver deklarera efter att du har sålt aktierna. Det som skatteverket vill veta är vad du har köpt aktierna för. Det kan du ha koll på själv och hos många banker så går det lätt att plocka fram den informationen i efterhand. Antingen själv eller med hjälp av banken.

Datumet spelar mindre roll. Har du köpt en aktie vid flera tillfällen så kommer du att redovisa ditt genomsnittliga anskaffningsvärde till Skatteverket. Då kan det vara bra att ha koll på när du köpte aktierna och till vilket pris. Men, som sagt, banken kan oftast hjälpa dig att räkna ut det i samband med deklaration.

/ Dan, Avanza Bank
Tack för det svaret!
2014-01-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurgul
Inte riktigt. Det är de pengar du faktiskt har tjänat, fysiskt eller vad man ska säga. Resultatet påverkas ju av redovisningsmässiga åtgärder.

Hoppas att det var en ok förklaring?

Njaa inte helt, utveckla gärna?
2014-01-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewau
Njaa inte helt, utveckla gärna?

Här har du en längre variant.

I min egen kunskapsbankfil har jag skrivit följande. Taget från en engelsk bok, med inriktning DCF-värdering, så det ser lite flummigt ut kanske. Där FCF = Free Cash Flow

NOPLAT = Net Operating Profit Less Adjusted Taxes

FCF = NOPLAT - Skillnad i Investerat kapital
EBITA = Omsättning - Varukostnad - Personalkostnader(AFFO) - avskrivningar - Operating Lease Interest(tillagt)
NOPLAT = EBITA - Operating Cash Taxes(Vet inte exakt vad detta innebär men borde vara skatten för kärnverksamheten, rätt logiskt med tanke på att man använder NOPLAT)

Med andra ord så borde FCF bli det som finns kvar för lånegivare och aktieägare när man återinvesterat i verksamheten.

Mogna bolag kan ofta inte investera kapital så att de förräntas bättre än WACC. Därför kommer de ha ett större fritt kassaflöde än företag i tillväxt, klarar att förränta pengarna bra, vilket får som konsekvens att de har ett mindre fritt kassaflöde => Mindre utdelning tex
Senast redigerad av Liketed 2014-01-29 kl. 14:34.
2014-01-29, 16:08
Medlem
420anonyms avatar
Hur länge kan det tänkas ta att få svar ang sin ändrade ansökan om studiemedel? Skickade in en när terminen började men hade fyllt i fel så de tror att jag vill ha studiemedel för deltid istället för heltid.

Ändrade via CSN's hemsida och beställde hem ny blankett att fylla i. Skickade in denna 22/1-14 och har inte hört ett knyst sedan dess. Börjar bli ganska irriterande att vänta på denna skiten.
2014-01-29, 16:08
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Så mao är en 15hps kurs alltså 6 veckor dvs mer än en månad?! Det låter sjukt!

Nja, t.ex. UUs regler är att alla tentor ska vara rättade inom 25 kalenderdagar.
2014-01-29, 16:09
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420anonym
Hur länge kan det tänkas ta att få svar ang sin ändrade ansökan om studiemedel? Skickade in en när terminen började men hade fyllt i fel så de tror att jag vill ha studiemedel för deltid istället för heltid.

Ändrade via CSN's hemsida och beställde hem ny blankett att fylla i. Skickade in denna 22/1-14 och har inte hört ett knyst sedan dess. Börjar bli ganska irriterande att vänta på denna skiten.

Vad ska du med en blankett till? Man kan söka studiemedel (och ändra ansökan) direkt på hemsidan.
2014-01-29, 16:43
Medlem
420anonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Vad ska du med en blankett till? Man kan söka studiemedel (och ändra ansökan) direkt på hemsidan.
Inte utan e-legitimation.
2014-01-29, 16:50
Medlem
Evil_Santas avatar
Något råd för deklarering? Har aldrig deklarareat förr och hade runt 30 transaktioner förra året, av dessa var kanske 10 i samma bolag där jag köpte på olika nivåer och sålde på olika nivåer, ibland köpte och sålda jag på samma dag. Kan basic skatterätt kommer ihåg termer som genomsnittligt införskaffningsvärde osv. men det är knappt. På avanza mini kan jag köpa en k4 blankett för 99 spänn, vad är detta och kommer det hjälpa mig?
Senast redigerad av Evil_Santa 2014-01-29 kl. 17:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in