Citat:
Ursprungligen postat av
popeondope
enligt allabolag.se så ser det inte så roligt ut för skånskan. Under den brinnande finanskrisen 2008-2009 så gjorde man stora förluster, runt 2010 så stabiliserades det strax över nollsträcket. Men nu rasar man långt ner till röda siffror igen.
Det är dock roligare att titta på omsättningen än vinsten. 2008 omsatte man 358 miljoner och gjorde en förlust på 68 miljoner. Alltså drog företaget in runt 290 miljoner när finanskrisen var som värst. När ekonomin stabilserades så hamnade man på 7 miljoner i vinst med 347 miljoner i omsättning.
Nu går man alltså med 45 miljoner i förslust. Det beror knappast på att utgifterna har ökat utan att intäkterna minskat. 315 miljoner i omsättning 2012 - 45 miljoner i resultat 2013 = 270 miljoner kronor i intäkter om vi räknar med att omkostnaderna var de samma. Tidningen har skurit ner det senaste året så intäkterna lär vara ännu lägre. Från 347 miljoner i intäkter 2010 till 250-270 miljoner 2013. Nu ska tidningen bli ännu tunnare med färre journalister. Det går utför!
mellan 2008 och 2013 så är resultatet:
-45000 + 4774 - 383 + 7221 - 72322 - 68242 = -173,952 tusen kronor. Trotts feta nedskärningar.
Jag finner inte samma siffror. Du har räknat fel. Siffrorna står i TKR.
Avrundade siffror - från ratsit.
Omsättning 2010: 299 miljoner - Resultat: +3,25 miljoner
Omsättning 2011: 294 miljoner - Resultat: -6,36 miljoner
Omsättning 2012: 270 miljoner - Resultat: -230 000
Så vad har de tjänat pengar på? Personalen har minskat i en rask takt. År 2010: 194, år 2011: 188 och år 2012: 172. De har minskat personalen med 11,3 procent. Mer än var tionde har fått sparken under perioden 2010-2012. Det är ganska stora personalnedskärningar. De har tjänat cirka 7,5 miljoner kronor genom att bara sparka folk. Jag undrar hur resultat såg ut 2013 och kommer se ut 2014.
http://www.ratsit.se/5560033457-Aktiebolaget_Skanska_Dagbladet#tab2
Något som är slående är att snittlönerna för journalister är rätt höga. Snittlönen 2012 var 30500 kr i månaden. Vilket 2012 innebar en personalkostnad på 545 000 kronor. Detta är naturligtvis ingenting mot de stora tidningarna så som Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen, Sydsvenskan och Göteborgs Posten. Expressen minskade personalen mellan 2010-2012 med 13,52 procent. År 2012 låg lönen per anställd (ej total personalkostnad) på 591 000 per år. En medioker journalist tjänar antagligen kring 40 000 i månaden. Visst, lönerna i journalistbranschen är inte höga jämfört med Google men ungefärliga med mer gigantiska och prominenta konsult och revisionsbolag så som KPMG och Ernst & Young. Det råder en sinnessjuk löneinflation på svenska tidningar. På SVT och Sveriges Radio var snittlönen runt 40 000 kronor i månaden. Vad vi ser är att tidningarna har börjat sparka journalister och ersatt dem med billig temporär arbetskraft i form av vikariat och bemanningspersonal. SVT och SR verkar både höja lönerna och ta in mer personal. Tittar man på innehållet är det mesta köpta nyheter från TT eller Reuters.
Gissar på att det ser likadant ut på TT och Reuters. SVT, SR och UR uppgift är ju ganska bekväm. Ju mer befolkningen växer ju mer pengar tjänar de i form av ökade TV-avgifter och anslag. Dessa är också statligt anställda så de kan i princip inte få sparken - samtidigt som de har löner som är skyhöga i staten. Jämför lönerna på SVT med Systembolaget som alltid (på grund av sin monopolställning) gör en sinnessjuk vinst. Där ligger snittlönen på 27500 i månaden. Journalisterna på SVT/SR/UR producerar inte alls lika mycket som svenskar verksamma i andra statliga företag (till exempel LKAB och Vattenfall) men de skall ha ändå ha lika eller ännu högre löner än de andra. Jag tycker inte att journalister skall tjäna dåligt - tvärtom men givet vad de faktiskt producerar är de överbetalda. Det är inte konstigt att media går på sina knän - i synnerhet privat media. Vem vill betala 3400 om året eller 284 kronor i månaden för en förment borgerlig skvallertidning som Svenska Dagbladet? Jag menar, det mesta som de skriver är ren skit och för 300 spänn i månaden får du en vettig portabel uppkoppling. Jag läser bara nyheter på min Ipad, Iphone och min Mac. Jag behöver ingen dagstidning eller TV när jag har en uppkoppling.
Dagens Arena är dock jävligt bra. Vem jag orkar ändå inte betala..