2014-01-28, 23:30
Medlem
SpottaSlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
jag måste säga att idag fick jag en käftsmäll. atttro på evolutionen som ursprung, istäället för att tro det i bibeln om Adam och eva, det är ok för en kristen i dag.

det verkar som för mig när en kristen väljer detta som ett bättre alternativ, ett tillräckligt bevis för att svaren du söker som bara gud kan ge dej, ska du nog undvika att tro att bibeln kommer visa dej. ska du någonsin hitta gud, är vägen via bön ett bättre sätt att söka honom på

om gud finns och du känner honom fast du inte köper vissa saker i bibeln, är bevis nog för mig , att bibeln är mer människans tolkningar och mindre guds sanning. du kan vara flexibel i din ro o du känner att han inte har lämnat dej för att du väljer att inte tro på det i bibeln

det är inget bevis mot att han inte finns, mer är det ett bevis på att bibeln inte är guds ord mer människans tolkning av guds ord

jag kan nog tro på "gud" lättare nu när jag har förstått detta om bibeln.
jag hoppas och vill att gud finns. det vore nästan så att jag tror av det, men det är nog inte äkta tro än iaf, han kanske måste möta mig halvvägs, hoppas att han gör det.

Som sagt, be. Och läs bibeln, sök sanningen där. Tänk inte så satans mycket på evolution hit och dit. Var stark, fall inte för Satan.
Citera
2014-01-29, 04:02
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpottaSlem
Som sagt, be. Och läs bibeln, sök sanningen där. Tänk inte så satans mycket på evolution hit och dit. Var stark, fall inte för Satan.

jag kan nog be redan nu, men jag kommer aldrig kunna tro bibeln på samma vis, jag har ju trott att kristna inte ifrågasätter den och trott att det är sant för dem som sanningen mer... att en kristen kan tro på evolutionen, det har för alltid förstört bibeln som min väg till gud av denna lärdom, jag har svårigheter att acceptera att det är sant när någon kristen som är i mer kontakt med gud än mig själv inte tror på just detta stycke i bibeln, de skulle vad jag iaf trodde tappa tron

varför ska jag tro på så gammal kunskap som bibeln när det inte verkar nödvändigt längre. jag tror hellre på att en kristen som känner gud blir mer värd att lyssna på en bibeln.

jag undviker denna bok iaf tills jag vet vad kristna tar som sant o inte sant i den. och utgår från dem istället för bibeln som enda källa, det är det jag gjort hittils och de kristna säger att jag inte har rätt i det jag lärt mig i bibeln, snarare så att jag tack vare att jag tolkat den fel och har lärt mig fel. jag har lärt mig fel i vad jag utgått från som min enda eg källa

jag kanske inte har förstånd nog att kunna tolka det jag läser i den uppenbarligen

jag måste ändra detta känner jag faktiskt, litar inte på att ens jag kan förstå bibeln ens. jag tar inte emot denna bok mer förrän jag klarar av den bättre.
Senast redigerad av Reality81 2014-01-29 kl. 04:15.
Citera
2014-01-29, 04:04
Medlem
Reality81s avatar
förlåt för hur provocerande jag varit, jag hade valt mina ord bättre om jag var nykter.
Citera
2014-01-29, 04:27
Medlem
Reality81s avatar
Citat:

satan kommer jag aldrig falla offer för, risken har iaf minskat

men jag behöver inte ens tro på att satan finns eftersom det inte kanske stämmer med det som står i bibeln. jag behöver inte tro på han för att bli kristen, jag kan idag vara kristen och inte behöva tro på bibeln längre, jag behöver bara tro på gud.

bara jag hittar tron på gud så räcker det kanske idag för att vara kristen? det är iaf mitt enda hopp som det känns. svårigheten för mig är inte att tro på gud som skapare till universum o den biten, det är när jag läst i bibeln jag haft svårigheterna att tro på gud, jag har lättare av nån anledning att tro på gud genom att inte tro på att bibeln snarare misstolkas. förstör nu inte vadde andra lärt mig att bibeln kan nog va fel i sina texter för det är kristna som sagt detta här i tråden att det är fel de har...... att bibeln är det enda sanningen som finns

då är jag tillbaka på ruta ett igen på ett sätt,

jag är så tacksam för att kristna har gjort klart för mig att bibeln är inte är deras enda grund till kunskap, att man kan tro på annat än bibelns ord och fortfarande vara kristen. de kan väl detta för att gud inte kräver att du ska tro på bibelns ord utan bara på honom verkar väl vara mer uppenbart här. de är ju fortfarande kristna trots att de inte tror på bibelns ord, skulle inte de märka detta då? de har förmodligen inte tappat tron på gud och hans kärlek pga att de accepterade evolutionsteorin ist för bibeln?

vore det så lätt att förlora gud om du måste tro på viss sanning i bibeln
skulle nog de flesta ha tappat sin tro idag, många tror fortfarande är inte det bevis nog för att det räcker med att tro på gud, i hjärtat och inga krav på att du ska ha en viss mängd kunskap om bibeln?

det verkar som iaf att det inte idag upplevs som att du måste tro på allt eller en mängd kunskap om bibeln är ett måste idag för att få vara kristen.

om gud vet att jag i hjärtat tror på han o vill till han, skiter han nog i min bibelkunskap eller? om gud finns, så är nog han som har rätt om allt, synd att han inte visar oss om vad som är guds sanning i bibeln, och vad som inte är sant. kanske kan jag be om ett tecken från honom att han finns så ja slipper bibeln
Senast redigerad av Reality81 2014-01-29 kl. 05:16.
Citera
2014-01-29, 05:20
Medlem
Reality81s avatar
nu har jag ägnat lera timmar här i tråden, tack för allt som sas. jag har lärt mig en hel del faktiskt
Citera
2014-01-29, 05:27
Medlem
SpottaSlems avatar
Citat:
satan kommer jag aldrig falla offer för, risken har iaf minskat

men jag behöver inte ens tro på att satan finns eftersom det inte kanske stämmer med det som står i bibeln. jag behöver inte tro på han för att bli kristen, jag kan idag vara kristen och inte behöva tro på bibeln längre, jag behöver bara tro på gud.

bara jag hittar tron på gud så räcker det kanske idag för att vara kristen? det är iaf mitt enda hopp som det känns. svårigheten för mig är inte att tro på gud som skapare till universum o den biten, det är när jag läst i bibeln jag haft svårigheterna att tro på gud, jag har lättare av nån anledning att tro på gud genom att inte tro på att bibeln snarare misstolkas. förstör nu inte vadde andra lärt mig att bibeln kan nog va fel i sina texter för det är kristna som sagt detta här i tråden att det är fel de har...... att bibeln är det enda sanningen som finns

då är jag tillbaka på ruta ett igen på ett sätt,

jag är så tacksam för att kristna har gjort klart för mig att bibeln är inte är deras enda grund till kunskap, att man kan tro på annat än bibelns ord och fortfarande vara kristen. de kan väl detta för att gud inte kräver att du ska tro på bibelns ord utan bara på honom verkar väl vara mer uppenbart här. de är ju fortfarande kristna trots att de inte tror på bibelns ord, skulle inte de märka detta då? de har förmodligen inte tappat tron på gud och hans kärlek pga att de accepterade evolutionsteorin ist för bibeln?

vore det så lätt att förlora gud om du måste tro på viss sanning i bibeln
skulle nog de flesta ha tappat sin tro idag, många tror fortfarande är inte det bevis nog för att det räcker med att tro på gud, i hjärtat och inga krav på att du ska ha en viss mängd kunskap om bibeln?

det verkar som iaf att det inte idag upplevs som att du måste tro på allt eller en mängd kunskap om bibeln är ett måste idag för att få vara kristen.

om gud vet att jag i hjärtat tror på han o vill till han, skiter han nog i min bibelkunskap eller? om gud finns, så är nog han som har rätt om allt, synd att han inte visar oss om vad som är guds sanning i bibeln, och vad som inte är sant. kanske kan jag be om ett tecken från honom att han finns så ja slipper bibeln

Självklart ska du finna Gud genom bön och erkänna att du är en syndare, be om förlåtelsen. Vi kristna ska kunna tillbe honom oavsett om vi har den Heliga skrift med oss eller inte. Men att bortse från Bibeln, det kommer straffa sig. Då tror du endast på en flum-gud, du finner aldrig din riktning i sökandet av Herren. Vad ger det dig, att tro på vetenskapens teori om evolutionen? Varför är det viktigt, då detta endast är vad någon vill övertyga dig om?
Citera
2014-01-29, 06:13
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
Självklart ska du finna Gud genom bön och erkänna att du är en syndare, be om förlåtelsen. Vi kristna ska kunna tillbe honom oavsett om vi har den Heliga skrift med oss eller inte. Men att bortse från Bibeln, det kommer straffa sig. Då tror du endast på en flum-gud, du finner aldrig din riktning i sökandet av Herren. Vad ger det dig, att tro på vetenskapens teori om evolutionen? Varför är det viktigt, då detta endast är vad någon vill övertyga dig om?

jag förstår att man inte kan bortse från bibeln helt och så, det är ju inte logiskt känner jag, men hur ska jag som icke troende, ens försöka mig på att tro på det kristna säger att de inte tror på i bibeln. vem ska jag lyssna på, en bok, eller de som idag har en förbindelse med gud

vi kan väl säga såhär att jag väljer att tro på någon som redan nu och i nutiden upplever gud, är mer intresserad av att lyssna på den som känner gud än att tro att de gör "fel" i sitt avkall på bibelns info. hur kan jag vara i positionen att säga att säga att att du inte har rätt om din egen tro som du vet mer om än jag gör?

det verkar vara mindre tro på bibeln än vad som jag trodde var öjligt,

sen om du inte får komma till himlen vet vi nog mer svaret på om det var ett krav på att vissa saker i bibeln är något som krävs att du ska veta för att komma till gud, vet bara gud. jag bara hoppas att det inte är så, för då är det kört för inte bara mig utan säg i värsta fall, att gud är helt korrekt återgiven i bibeln och att du måste kunna och tro på precis allt i bibeln för att få kommA TILL HAN

då är det verkligen kört alltså..... inte bara för mig,

om det är så att bibeln verkligen är guds ord, skulle då någon kristen idag tro på det andra sagt att de tror på något än bibels ord som möjligt

de verkar ju ha rätt i det som tycks i fråga att det är inte nödvändigt att tro på tex skapelsen i bibels anda, om det vore så att bibeln har rätt i detta hur kan de fortfarande känna guds närvaro. bibeln är uppenbarligen inget krav för att de ska kunna finnas hos gud.

jag tror nog att om gud finns skulle det vara uppenbart att bibeln inte är guds ord rätt återgivet i texten för de skulle ha gjort till känna detta så det vore uppenbart för alla att om de valde bort en del i bibeln skulle ha sagt att vad de tappade guds kärlek mer så att vi skulle veta vad det var bibeln som de valde att inte tro på, eller finns denna kunskap redan o jag missat den.

om någon förlorat kontakten med gud och kan peka på att just det stycket i bibeln är orsaken att du valde bort det är att gud lämnat vill jag veta det snarast möjligt
Citera
2014-01-29, 07:41
Medlem
Reality81s avatar
bibeln verkar vara mer i centrum för hundratals år sen än vad den är idag av kristna

de kristna borde ju ha fattat något som jag inte kan svara på, självklart är det för mig att fråga dem än att söka gud i den text som de fattat nåt om som inte jag har vet om gud. de skulle inte ändra sin bibelsyn om det går att göra, hade allt vorit sant i bibeln så i ord så att det inte kan finnas tvivel om att det är guds ord i bibeln för en kristen?

mycket verkar peka på att de kristna idag inte tar bibeln som den absoluta sanningen längre är för att det inte behövs för att leva med gud.

alternativet vore nog värre, de kristna tror inte på gud längre för att de inte tar bibeln som sant och de ljuger om att de tror på gud, det är inte rimligt att det är så för mig.

varför skulle så många ljuga o sin tro, det är nog snarare så att bibeln är i mindre fokus än på medeltiden för att de märkt att de inte behöver tro på bibelns ord att det måste vara sant för att de märkt att det inte är nödvändigt längre för att komma till gud

hur får man då en ny människa att förstå att bibeln inte ska tas som sant på det sättet om han bara har tillgång till bibeln så köper han det nog det som sanningen om ingen kristen berättat att den är vad den är.

vi kan nog se att det finns feltolkningar i bibeln, frågan är hur mycket som är fel för mig, jag har ingen aning om hur jag ska tackla detta, inte en aning
Citera
2014-01-29, 07:53
Medlem
Reality81s avatar
det enda som jag köper rakt av som sant är att för atthitta konceptet måste du läsa i bibeln för att få reda på att gud i kristendomen finns, för att få reda på honom, felet lir när du läst i den och tar det som guds ord det du läser som sant för att det står i bibeln, det skall enl kristna i dagens tid inte ses som att det självklart att det är sant bara för att det står i bibeln.

de vet inte mer i vissa fall tyvärr som att ta bibeln som sanning finns ju inte angivet att det finns angivet obs detta är människans som skrivit många som bara hårdläser bibeln enbart tror nog extremt idag att den är guds sanning du måste prata med andra kristna för det står inte i bibeln denna uppfattning som verkar gälla. jag trodde att för att vara kristen borde du tro mer att bibeln är sant, det är inte så verkar det som

på nåt sätt känner jag att bibeln som min källa blev min uppfattning om att borde vara sannare för de kristna, det är inte så fallet är
Senast redigerad av Reality81 2014-01-29 kl. 08:00.
Citera
2014-01-29, 08:24
Medlem
Reality81s avatar
nu fäår ja lämna detta ämne, känner att jag hjärntvättar mig själv genom att inte klara av att slita mig ur tråden för det blir för intressant att ta reda på, en vad som en ateist borde kunna vara möjligt.

det har hänt förr att jag har ett större intresse än vad en ateist borde ha om religionen. bara av hur gud blevmer och mer rimligare och rimligare

bara att prata om gud gör mig mer troende, eller så vet jag inte. hur kan jag utan några bevis finns tro mer på han, senast det begav sig trodde jag på att gud var rimlig a tt tro på det är påväg dit igen så jab åste be miod låsa denna tråd så att jag anser som TS fått de svaren jag behövde den måste låsas för min egen skull faktiskt
Citera
2014-01-29, 08:26
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
nu fäår ja lämna detta ämne, känner att jag hjärntvättar mig själv genom att inte klara av att slita mig ur tråden för det blir för intressant att ta reda på, en vad som en ateist borde kunna vara möjligt.

det har hänt förr att jag har ett större intresse än vad en ateist borde ha om religionen. bara av hur gud blevmer och mer rimligare och rimligare

bara att prata om gud gör mig mer troende, eller så vet jag inte. hur kan jag utan några bevis finns tro mer på han, senast det begav sig trodde jag på att gud var rimlig a tt tro på det är påväg dit igen så jab åste be miod låsa denna tråd så att jag anser som TS fått de svaren jag behövde den måste låsas för min egen skull faktiskt

sorry, jag är så förvirrad att jag skriver i fel tråd
Citera
2014-01-29, 11:48
Medlem
johanjosefssons avatar
Jag har gud inom mig.

Så. klart. Nu kan tråden låsas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto