2014-01-28, 10:50
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur skulle KJ bättre än någon annan kunna ge en rimlig förklaring? Är min förklaring till hur blodet hamnade på tejprullen, alltså att det är VB:s egen, orimlig? Den kom inte KJ på.

Ja men du menar att den är dit planterad , eller?
Citera
2014-01-28, 10:52
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så du menar att en airsoftpolare till KJ kan ha mördat VB och sen helgen efter ha använt en väska han använde på något sätt i uppröjningsarbetet efter mordet till att frakta airsoftprylar i, ställt den väskan i KJ:s bil och då oavsiktligt besudlat den med 1 vecka gammalt blod som lösts upp pga vattenläckan och avsatt spår på mattan, listen, kanten, plastpåsen och arbetshandskarna?

*Tycker du att såna hypoteser faller under "rimligt tvivel"?
* Vad finns det konkret som stöder att något sådant kan ha hänt? Vem av KJ:s kompisar misstänker du?
* Hur mycket teknisk bevisning skulle kunna godkännas i rätten om vi lät förklaringar av den här typen medföra att rimligt tvivel uppstår?

Finns ingen som helst rimlig förklaring till varför någon skulle vara ute efter KJ och vilja han så ont att dom drar sig till att mörda VB för att sätta dit han.

Möjligtvis så är det hans andra JAG som vill sätta dit han .
Citera
2014-01-28, 10:53
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Eftersom KJ visste om att han hade spaning på sig, som också var var mycket logiskt. En sådan person kulle väl aldrig börja flytta några ben till Gula huset om han av någon anledning haft sådana i förvar. Därför att spaningen drogs in några dagar har ingen betydelse i det här sammanhanget.
KJ hade bara spaning på sig fram till den 12 maj. Den 18 maj hade han inte haft spaning på sig i 6 dagar. Det är inte orimligt att KJ kände sig säker på att han inte hade span på sig. Vi vet ju inte heller var benen fanns tidigare. De fanns kanske på ett ställe som kunde knytas till KJ så han kände sig tvungen att flytta dom även om det såklart innebar en viss risk.

Du kan inte genom att sitta och fundera ut hur du tror att mördaren tänkt säga att vissa scenario är omöjliga. Då kan du ju lika gärna påstå att VB kan inte ha blivit mördad över huvud taget för mördaren borde ha förstått att han riskerade att bli avslöjad.
Senast redigerad av Clavell 2014-01-28 kl. 10:55.
Citera
2014-01-28, 10:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
- VB måste ha gjort sig illa vid något tillfälle så mycket att hon blödde även efter omplåstring (BELÄGG SAKNAS)
Hon behöver inte ha blött efter omplåstring. Blodet kan ha kommit före omplåstring.
- Hon ska i så fall ha blött ner en väska, tröja eller annat föremål som skulle kunna avsätta besudlingar om det lades mot någon typ av kontaktyta (BELÄGG SAKNAS, det finns tvärtom bevisning mot detta i form av de rena, otvättade väskorna)
Blodet på listen kan ha kommit från någon annans väska. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
- Just vid detta tillfälle (eller åtminstone i någorlunda nära anslutning, låt säga 8 timmar då) ska Kristoffer ha kommit och hämtat henne (BELÄGG SAKNAS, förutom den morddömde egna påståenden att han brukade hämta henne efter träningar så finns bara en verifierad bilresa utöver hämtningen den 4:e maj. Den gick till Luleå tekn högskola (inga träningskläder) och slutade som bekant med att VB stack sin väg)
Blodet kan ha hamnat på mattan månader före försvinnandet.
- När hon blev hämtad ska hennes väska (eller blodiga kläder) ha lagts in i hans bagagelucka, dessutom på ett sätt som gjorde att besudlingar avsattes mot kanten/listen (BELÄGG SAKNAS, den dömde mördaren har i förhör sagt att han oftast har saker i bagageutrymmet vill jag minnas så hans egna ord talar snarast MOT där)
Fortfarande kan det ha varit någon annans väska.
- Blodet ska då ha smetats av på flera olika ställen som vid fyndtillfället var fysiskt åtskilda från varandra (BELÄGG SAKNAS utöver en teori om att någon airsoftares läckande vattenbehållare ska ha "vispat" runt nån tidigare blodbesudling så att det blev fläckar på mattan, fläckar på en plastpåse och väl "ingrodda" blodfläckar på ett par arbetshandskar med KJ:s DNA i sig.
[/b]Inte flera olika ställen, på flera olika föremål, som sannolikt inte låg på samma ställe som vid försvinnandet, eftersom bagageutrymmet har lastats och lastats ur mellan försvinnande och undersökning.[/b]
- Likhunden ska ha gjort en felmarkering
Ja, hundar är inte mer än människor de heller. Hundföraren kan ha märkt vid testet att det var rätt bil, genom att hålet i mattan var täckt med ett papper, och det kan hunden ha märkt. Eller så tolkade föraren omedvetet hunden fel, efter att ha märkt att det var rätt bil. Jag hoppas vi i framtiden får elektroniska näsor som inte påverkas av operatörens sinnestillstånd och tänder en grön lampa när den känner lukt, inte när den vill ha beröm eller är trött.
Svar mellan raderna.

Oavsett hur många villkor du vill sätta för att blodet har kommit i bilen finns det rimliga förklaringar. VB sysslade med kampsport och blödde ibland, belägg finns.
Senast redigerad av Quarrel 2014-01-28 kl. 11:07.
Citera
2014-01-28, 11:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Så du menar att en airsoftpolare till KJ kan ha mördat VB och sen helgen efter ha använt en väska han använde på något sätt i uppröjningsarbetet efter mordet till att frakta airsoftprylar i, ställt den väskan i KJ:s bil och då oavsiktligt besudlat den med 1 vecka gammalt blod som lösts upp pga vattenläckan och avsatt spår på mattan, listen, kanten, plastpåsen och arbetshandskarna?

*Tycker du att såna hypoteser faller under "rimligt tvivel"?
* Vad finns det konkret som stöder att något sådant kan ha hänt? Vem av KJ:s kompisar misstänker du?
* Hur mycket teknisk bevisning skulle kunna godkännas i rätten om vi lät förklaringar av den här typen medföra att rimligt tvivel uppstår?
Nej, det menar jag inte. Blodet kan ha kommit från VB:s blödning i annat sammanhang.
Citera
2014-01-28, 11:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Är det därför du envisas med att blodet KAN vara dit planterat för att åklagaren inte exakt talat om hur blodet har hamnat där?
Hon frågar KJ hur det hamnat där och han ger en teori om att något planterat det där och i sin värld är det hur rimligt som helst.
Du måste väl hålla med om att det är besvärande att VB blod är där i alla fall?

Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Ja men du menar att den är dit planterad , eller?
Jag ser två alternativ till åklagarens förklaring hur blodet har kommit dit, plantering eller olycka.
Citera
2014-01-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag tror inte någon hävdat bilen har varit mord och/eller styckningsplats. Men jag förstår inte hur de tänker som säger det är konstigt att bilen i övrigt var blodfri. Det tycker jag är ganska självklart att man inte fläckar ned säten och grejer.

Jag tycker ditt utlägg motsvarar mina egna teorier.
Flera i tråden tar för givet att kropp eller kroppsdelar fraktades i bilen men det är inte många som vet om det är sant eller inte (sannolikt endast GM och eventuell/-a medhjälpare). En liten mängd blod i det sammanhanget ter sig då märkligt, särskilt om det handlade om plantering av spår.

KJ bil hade dragkrok. Det vore betydligt lättare för honom att frakta och stycka liket på släpvagnen och sedan spola av golvet. En släpvagn hade även kunnat användas för att hämta och kasta bort den andra sängen med som knappast ryms i en bil. KJ hade tillgång till sin äldre brors släpvagn som stod vid föräldrahuset. Om KJ använde sig av en släpvagn så är det även möjligt att han själv lade in handsken med blod på, plastpåsen, osv i bagaget efter att ha försökt tvätta ren dessa i vatten. Då är det inte så märkligt eller skickligt att det endast återfinns en liten mängd blod i bilen. Att lägga prylarna på släpet hade riskerat att dessa hade blåst av när man kör.

Om KJ äldre brors släpvagn nyttjades så förklarar det pappans agerande när han fick bråttom att byta halva släpvagnsgolvet. Jag tror att pappan fick en magkänsla om att märken och fläckar på släpvagnsgolvet inte enbart hade att göra med att det var slitet. Han har själv erkänt att han bytte golvet och kan för sitt liv inte tro att KJ har mördat och styckat VB. Däremot kan han ha känt på sig att det stod inte rätt till. Om släpvagnen användes i fallet VB så förklarar det KJ ointresse av att hjälpa sin pappa med att byta golvet. Ovanstående möjlighet förutsätter inte en eller flera medhjälpare men det hade underlättat, exempelvis för att flytta stenar, kropp och säng. Se ovanstående endast om en alternativ förklaring om varför endast en liten mängd blod hittades i hans bil, ingenting annat då det inte är värt något utan bevis.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-01-28 kl. 11:08.
Citera
2014-01-28, 11:05
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Nej, det menar jag inte. Blodet kan ha kommit från VB:s blödning i annat sammanhang.

Men du man kan ju hitta 100 olika andledningar till att VB blod hamnade där, men det rimligaste är att det hamnade där efter att hon dött, för det är vi ju alla överens om.
Citera
2014-01-28, 11:07
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Flera i tråden tar för givet att kropp eller kroppsdelar fraktades i bilen men det är inte många som vet om det är sant eller inte (sannolikt endast GM och eventuell/-a medhjälpare). En liten mängd blod i det sammanhanget ter sig då märkligt, särskilt om det handlade om plantering av spår.

KJ bil hade dragkrok. Det vore betydligt lättare för honom att frakta och stycka liket på släpvagnen och sedan spola av golvet. En släpvagn hade även kunnat användas för att hämta och kasta bort den andra sängen med som knappast ryms i en bil. KJ hade tillgång till sin äldre brors släpvagn som stod vid föräldrahuset. Om KJ använde sig av en släpvagn så är det även möjligt att han själv lade in handsken med blod på, plastpåsen, osv i bagaget efter att ha försökt tvätta ren dessa i vatten. Då är det inte så märkligt eller skickligt att det endast återfinns en liten mängd blod i bilen. Att lägga prylarna på släpet hade riskerat att dessa hade blåst av när man kör.

Om KJ äldre brors släpvagn nyttjades så förklarar det pappans agerande när han fick bråttom att byta halva släpvagnsgolvet. Jag tror att pappan fick en magkänsla om att märken och fläckar på släpvagnsgolvet inte enbart hade att göra med att det var slitet. Han har själv erkänt att han bytte golvet och kan för sitt liv inte tro att KJ har mördat och styckat VB. Däremot kan han ha känt på sig att det stod inte rätt till. Bytet av släpvagnsgolv skulle även kunna förklara KJ ointresse av att delta i arbetet eller hålla på med släpvagnen överhuvudtaget. Ovanstående möjlighet förutsätter inte en eller flera medhjälpare men det hade underlättat, exempelvis för att flytta stenar, kropp och säng. Se ovanstående endast om en alternativ förklaring om varför endast en liten mängd blod hittades i hans bil, ingenting annat då det inte är värt något utan bevis.

Låter intressant
Citera
2014-01-28, 11:45
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Svar mellan raderna.

Oavsett hur många villkor du vill sätta för att blodet har kommit i bilen finns det rimliga förklaringar. VB sysslade med kampsport och blödde ibland, belägg finns.

Jag har också sysslat med kampsport, kan inte med det påstå att man blöder efter en träning, måste vara otroligt sällsynt, att en kvinna dessutom skulle vara slagen på ett sådant sätt är för mig follkomligt främmande.
Jag har faktiskt aldrig sett någon blöda på träning, som en del av disciplinen tillåts exempelvis inte långa naglar..
Blodiga fighter är fortfarande på undantag i Sverige (läs Strockholm) och definitivt inte Luleå
Tycker därmed att en händelse(olycka) med blodvite på träning skulle ha varit så pass anmärkningsvärd att den därmed skulle kommas ihåg av andra på samma träning.
Citera
2014-01-28, 11:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Jag har också sysslat med kampsport, kan inte med det påstå att man blöder efter en träning, måste vara otroligt sällsynt, att en kvinna dessutom skulle vara slagen på ett sådant sätt är för mig follkomligt främmande.
Jag har faktiskt aldrig sett någon blöda på träning, som en del av disciplinen tillåts exempelvis inte långa naglar..
Blodiga fighter är fortfarande på undantag i Sverige (läs Strockholm) och definitivt inte Luleå
Tycker därmed att en händelse(olycka) med blodvite på träning skulle ha varit så pass anmärkningsvärd att den därmed skulle kommas ihåg av andra på samma träning.
Det finns vittnesmål om VB:s blodvite efter träning i FUP.
Citera
2014-01-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2

Om KJ äldre brors släpvagn nyttjades så förklarar det pappans agerande när han fick bråttom att byta halva släpvagnsgolvet. Jag tror att pappan fick en magkänsla om att märken och fläckar på släpvagnsgolvet inte enbart hade att göra med att det var slitet. Han har själv erkänt att han bytte golvet och kan för sitt liv inte tro att KJ har mördat och styckat VB. Däremot kan han ha känt på sig att det stod inte rätt till. Om släpvagnen användes i fallet VB så förklarar det KJ ointresse av att hjälpa sin pappa med att byta golvet. Ovanstående möjlighet förutsätter inte en eller flera medhjälpare men det hade underlättat, exempelvis för att flytta stenar, kropp och säng. Se ovanstående endast om en alternativ förklaring om varför endast en liten mängd blod hittades i hans bil, ingenting annat då det inte är värt något utan bevis.

Kan det varit släpvagnen han hämtade när han plötsligt dök upp den kvällen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in