2014-01-28, 10:38
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det behöver inte ha varit VB:s väska som blodade ner listen. Blodet kan t.ex. ha kommit från någon annans väska, som har legat i tre liter blodblandat vatten. Om den var tung kan den mycket väl ha fått stå på listen en sekund medan bäraren tog nytt grepp och då lät den glida en bit.

Mitt fettade , precis så kan det gått till fast med en död VB i.
Citera
2014-01-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Eftersom benen placerades i Gula huset av en person, som inte kunde vara KJ och den här kvinnan som vittnet på Lejonbacksvägen mötte 21.30 kunde inte vara någon annan än VB.
Det här medför att KJ har ingenting med mordet på VB att göra.
Därför kan påstås att blodfläckarna är planterade, finns ingen annan förklaring på dem.
Motivet att plantera blodfläckarna i bagageutrymmet var sannolikt att vilseleda och fördröja utredningen.

Instämmer och resonerar likadant till 100 %!

Det hela är mycket skrämmande och GM är väldigt intelligent..
Citera
2014-01-28, 10:40
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Eftersom benen placerades i Gula huset av en person, som inte kunde vara KJ och den här kvinnan som vittnet på Lejonbacksvägen mötte 21.30 kunde inte vara någon annan än VB.
Det här medför att KJ har ingenting med mordet på VB att göra.
Därför kan påstås att blodfläckarna är planterade, finns ingen annan förklaring på dem.
Motivet att plantera blodfläckarna i bagageutrymmet var sannolikt att vilseleda och fördröja utredningen.

VARFÖR snälla förklara varför någon skulle planterat blod i bil och på tejp i KJ lägenhet, han kan ju inte ens själv ge en rimlig förklaring till det. Alltså det blir ju löjligt att höra dessa teorier får mig att undra om du gör dig dum eller om du är mindre begåvad på riktig??
Citera
2014-01-28, 10:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Mitt fettade , precis så kan det gått till fast med en död VB i.
Visst kan det ha gått till så. Men en åklagare ska säga hur det gick till, en försvarare kan invände med att så kan det ha gått till. Att det kan ha gått till som du säger ligger inte KJ till last.
Citera
2014-01-28, 10:41
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Instämmer och resonerar likadant till 100 %!

Det hela är mycket skrämmande och GM är väldigt intelligent..
Då kanske du kan förklara varför KJ inte kan ha placerat benen i ödehuset. Och varför KJ inte kan ha mördat VB efter 21:30.
Citera
2014-01-28, 10:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Vad är det för oerhört märkligt beteende du menar jag har haft i vissa trådar? Den kritik som jag har fått för mitt argumentationssätt är oberättigad, den kom från en moderator med annan ståndpunkt än jag har i en tråd, och jag har inte kunnat bemöta den ordentligt, eftersom mitt argumentationssätt är inte trådens ämne. Jag har bemött kritiken kortfattat, och inte fått någon respons på det. Jag kan, inte som jag gör nu, lägga in det i ett inlägg som i huvudsak är on topic, för jag klarar inte av att skriva spaltkilometer om ingenting, och låtsas vara on topic. Det jag kritiserades för var att jag vände på argument, på samma sätt som du gör nu. Du kritiserar mig istället för att besvara min kritik.

Du kommer med felaktiga antaganden i ditt svar till Namibia1. VB behöver inte ha blött efter en omplåstring. Hon behöver inte alls ha blött i närheten av bilen, blodet kan ha färgat av sig på ett klädesplagg eller en väska som sedan har avsatt blodspår i bilen. Ställ väskan på kanten före eller efter att den står på utrymmets botten, och du får blod på båda platserna. Notera att zero73:s blod var 8 timmar gammalt när det avsatte spår. Tillsätt tre liter vatten några månader senare och blodspår avsätter sig på fler föremål i bagageutrymmet, som inte alls behöver ha varit fullt med grejer bara för att det var det när polisen undersökte det. Det finns definitivt anledning att tvivla om att blodet har tillkommit genom brott.

Fortsatt internt tjafs tillför inget till topic, det har du rätt i så jag drar tv streck där också.

Var har jag påstått att VB måste ha blött i närheten av bilen?

VB ägde enligt sina föräldrar två väskor. Ingen av dem hade några synliga blodbesudlingar på sig, ingen av dem var tvättad. Varför då framhärda i väskteorin när det inte finns ett milligram bevisning som talar för att den skulle kunna vara sann?

Detta blir återigen en diskussion om vad som är teoretiskt möjligt kontra vad som är rimligt att anta att det kunde ha inträffat. Kan vi vara överens om att det inte räcker att ett scenario är teoretiskt möjligt för att rimligt tvivel kan anses föreligga?

Jag upprepar det jag skrev igår. Följande måste vara uppfyllt för att er besudlingsteori ska kunna ha något verklighetsunderlag:

- VB måste ha gjort sig illa vid något tillfälle så mycket att hon blödde även efter omplåstring (BELÄGG SAKNAS)
- Hon ska i så fall ha blött ner en väska, tröja eller annat föremål som skulle kunna avsätta besudlingar om det lades mot någon typ av kontaktyta (BELÄGG SAKNAS, det finns tvärtom bevisning mot detta i form av de rena, otvättade väskorna)
- Just vid detta tillfälle (eller åtminstone i någorlunda nära anslutning, låt säga 8 timmar då) ska Kristoffer ha kommit och hämtat henne (BELÄGG SAKNAS, förutom den morddömde egna påståenden att han brukade hämta henne efter träningar så finns bara en verifierad bilresa utöver hämtningen den 4:e maj. Den gick till Luleå tekn högskola (inga träningskläder) och slutade som bekant med att VB stack sin väg)
- När hon blev hämtad ska hennes väska (eller blodiga kläder) ha lagts in i hans bagagelucka, dessutom på ett sätt som gjorde att besudlingar avsattes mot kanten/listen (BELÄGG SAKNAS, den dömde mördaren har i förhör sagt att han oftast har saker i bagageutrymmet vill jag minnas så hans egna ord talar snarast MOT där)
- Blodet ska då ha smetats av på flera olika ställen som vid fyndtillfället var fysiskt åtskilda från varandra (BELÄGG SAKNAS utöver en teori om att någon airsoftares läckande vattenbehållare ska ha "vispat" runt nån tidigare blodbesudling så att det blev fläckar på mattan, fläckar på en plastpåse och väl "ingrodda" blodfläckar på ett par arbetshandskar med KJ:s DNA i sig.
- Likhunden ska ha gjort en felmarkering

Märk väl: Jag säger inte att någon av de 6 punkterna är teoretiskt omöjlig. Flera av dem är inte helt osannolika. Men den samlade orsakskedjan som måste vara uppfylld - DEN ligger inte inom gränserna för rimligt tvivel när det inte helt saknas observationer som stöder att ens de första länkarna i kedjan ska ha ägt rum i sinnevärlden.
Citera
Medlem
Gordon9s avatar
Håller med. Mr Folds resonemang är åtminstone logiska och rationella, oavsett vem man anser
vara GM, vilket är mer än man kan säga om många andra i forumet.

Om man nu anser MB är GM, då infinner sig följande frågor:
-Varför skulle han döda sin f.d. älskarinna, på vilket sätt löser detta hans problem?
För om han åker dit så är det livstid, och är han inte skyldig blir det som läget är nu
(d.v.s. dragen i gruset, utblottad, blamerad).

-Varför skulle han stycka och skända kroppen?

-Varför skulle han göra irrationella saker som att placera kroppsdelar på olika ställen,
lämna tejp i håret, lägga kroppen i en håla med stenar över osv?

-Varför skulle han placera kroppsdelar i KJ:s hemtrakter?

-Varför skulle han riskera att plantera blod i en bil, och varför just i KJ:s bil och varför så subtilt?

Förklara sedan samtidigt:
-Varför ingen har sett VB efter besöket hos KJ

-Varför det finns blod och likdoft från VB i KJ:s bil

-Varför det finns liknande tejp hemma hos KJ som påträffats på VB

-Varför VB har försökt ringa 112 under tiden hon befann sig hos KJ

-Varför han inte en enda gång försökte kontakta VB efter försvinnandet

-Varför han direkt tror att blodfyndet som gjorts i bilen finns just i bagageluckan?

-Varför KJ minns oväsentliga saker på detaljnivå (t.ex. pensionärs klädsel, gul ICA-påse)
men inte helt centrala omständigheter (t.ex. om han och VB var själva i lgh, varför VB
ringde 112, varför han slängt SMS:en)

-Varför det fanns hans DNA på VB:s vrist som han eventuellt snuddade vid oralsexet
men inte ett enda DNA-spår i hennes mun

-Varför han inte kan klargöra vad han bar ut från lgh (150*60 cm) som vittne sett honom göra

-Varför han nekar till innehav av skölpjärn (eller iaf försöker reda ut varför polare säger så)

-Varför han sa att han gick till AB dagen efter vid kl 11-13 när det i själva verket var vid kl. 18

-Varför han säger följande i förhör: "sen lämnade jag av henn...eller där blev det fel"

-Varför ryggsäcken som han säger att han äger och som setts av flera polare plötsligt är borta

-Varför han inte lägger ut texten, ger en sammanhängande historia som lätt skulle fria honom,
en rimlig alternativ förklaring som skulle göra att man började misstänka ngn annan.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
VARFÖR snälla förklara varför någon skulle planterat blod i bil och på tejp i KJ lägenhet, han kan ju inte ens själv ge en rimlig förklaring till det. Alltså det blir ju löjligt att höra dessa teorier får mig att undra om du gör dig dum eller om du är mindre begåvad på riktig??
Hur skulle KJ bättre än någon annan kunna ge en rimlig förklaring? Är min förklaring till hur blodet hamnade på tejprullen, alltså att det är VB:s egen, orimlig? Den kom inte KJ på.
Citera
2014-01-28, 10:44
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Visst kan det ha gått till så. Men en åklagare ska säga hur det gick till, en försvarare kan invände med att så kan det ha gått till. Att det kan ha gått till som du säger ligger inte KJ till last.
Det har du kanske rätt i. Vad är bästa alternativteorin för likhundens markering?
Citera
2014-01-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Vänta lite här nu. Hur kom du fram till att KJ inte kan ha placerat benen i Gula huset? Var det för att han borde ha förstått att han hade span på sig 18-20 maj fast han inte hade haft det sen den 12 maj?
Eftersom KJ visste om att han hade spaning på sig, som också var var mycket logiskt. En sådan person kulle väl aldrig börja flytta några ben till Gula huset om han av någon anledning haft sådana i förvar. Därför att spaningen drogs in några dagar har ingen betydelse i det här sammanhanget.
Citera
2014-01-28, 10:45
Medlem
ballobass avatar
Citat:

Är det därför du envisas med att blodet KAN vara dit planterat för att åklagaren inte exakt talat om hur blodet har hamnat där?
Hon frågar KJ hur det hamnat där och han ger en teori om att något planterat det där och i sin värld är det hur rimligt som helst.
Du måste väl hålla med om att det är besvärande att VB blod är där i alla fall?
Citera
2014-01-28, 10:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det behöver inte ha varit VB:s väska som blodade ner listen. Blodet kan t.ex. ha kommit från någon annans väska, som har legat i tre liter blodblandat vatten. Om den var tung kan den mycket väl ha fått stå på listen en sekund medan bäraren tog nytt grepp och då lät den glida en bit.

Så du menar att en airsoftpolare till KJ kan ha mördat VB och sen helgen efter ha använt en väska han använde på något sätt i uppröjningsarbetet efter mordet till att frakta airsoftprylar i, ställt den väskan i KJ:s bil och då oavsiktligt besudlat den med 1 vecka gammalt blod som lösts upp pga vattenläckan och avsatt spår på mattan, listen, kanten, plastpåsen och arbetshandskarna?

*Tycker du att såna hypoteser faller under "rimligt tvivel"?
* Vad finns det konkret som stöder att något sådant kan ha hänt? Vem av KJ:s kompisar misstänker du?
* Hur mycket teknisk bevisning skulle kunna godkännas i rätten om vi lät förklaringar av den här typen medföra att rimligt tvivel uppstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in