Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Vad är det för oerhört märkligt beteende du menar jag har haft i vissa trådar? Den kritik som jag har fått för mitt argumentationssätt är oberättigad, den kom från en moderator med annan ståndpunkt än jag har i en tråd, och jag har inte kunnat bemöta den ordentligt, eftersom mitt argumentationssätt är inte trådens ämne. Jag har bemött kritiken kortfattat, och inte fått någon respons på det. Jag kan, inte som jag gör nu, lägga in det i ett inlägg som i huvudsak är on topic, för jag klarar inte av att skriva spaltkilometer om ingenting, och låtsas vara on topic. Det jag kritiserades för var att jag vände på argument, på samma sätt som du gör nu. Du kritiserar mig istället för att besvara min kritik.
Du kommer med felaktiga antaganden i ditt svar till Namibia1. VB behöver inte ha blött efter en omplåstring. Hon behöver inte alls ha blött i närheten av bilen, blodet kan ha färgat av sig på ett klädesplagg eller en väska som sedan har avsatt blodspår i bilen. Ställ väskan på kanten före eller efter att den står på utrymmets botten, och du får blod på båda platserna. Notera att zero73:s blod var 8 timmar gammalt när det avsatte spår. Tillsätt tre liter vatten några månader senare och blodspår avsätter sig på fler föremål i bagageutrymmet, som inte alls behöver ha varit fullt med grejer bara för att det var det när polisen undersökte det. Det finns definitivt anledning att tvivla om att blodet har tillkommit genom brott.
Fortsatt internt tjafs tillför inget till topic, det har du rätt i så jag drar tv streck där också.
Var har jag påstått att VB måste ha blött i närheten av bilen?
VB ägde enligt sina föräldrar två väskor. Ingen av dem hade några synliga blodbesudlingar på sig, ingen av dem var tvättad. Varför då framhärda i väskteorin när det inte finns ett milligram bevisning som talar för att den skulle kunna vara sann?
Detta blir återigen en diskussion om vad som är teoretiskt möjligt kontra vad som är rimligt att anta att det kunde ha inträffat. Kan vi vara överens om att det inte räcker att ett scenario är teoretiskt möjligt för att rimligt tvivel kan anses föreligga?
Jag upprepar det jag skrev igår. Följande måste vara uppfyllt för att er besudlingsteori ska kunna ha något verklighetsunderlag:
- VB måste ha gjort sig illa vid något tillfälle så mycket att hon blödde även efter omplåstring (BELÄGG SAKNAS)
- Hon ska i så fall ha blött ner en väska, tröja eller annat föremål som skulle kunna avsätta besudlingar om det lades mot någon typ av kontaktyta (BELÄGG SAKNAS, det finns tvärtom bevisning mot detta i form av de rena, otvättade väskorna)
- Just vid detta tillfälle (eller åtminstone i någorlunda nära anslutning, låt säga 8 timmar då) ska Kristoffer ha kommit och hämtat henne (BELÄGG SAKNAS, förutom den morddömde egna påståenden att han brukade hämta henne efter träningar så finns bara en verifierad bilresa utöver hämtningen den 4:e maj. Den gick till Luleå tekn högskola (inga träningskläder) och slutade som bekant med att VB stack sin väg)
- När hon blev hämtad ska hennes väska (eller blodiga kläder) ha lagts in i hans bagagelucka, dessutom på ett sätt som gjorde att besudlingar avsattes mot kanten/listen (BELÄGG SAKNAS, den dömde mördaren har i förhör sagt att han oftast har saker i bagageutrymmet vill jag minnas så hans egna ord talar snarast MOT där)
- Blodet ska då ha smetats av på flera olika ställen som vid fyndtillfället var fysiskt åtskilda från varandra (BELÄGG SAKNAS utöver en teori om att någon airsoftares läckande vattenbehållare ska ha "vispat" runt nån tidigare blodbesudling så att det blev fläckar på mattan, fläckar på en plastpåse och väl "ingrodda" blodfläckar på ett par arbetshandskar med KJ:s DNA i sig.
- Likhunden ska ha gjort en felmarkering
Märk väl: Jag säger inte att någon av de 6 punkterna är teoretiskt omöjlig. Flera av dem är inte helt osannolika. Men den samlade orsakskedjan som måste vara uppfylld - DEN ligger inte inom gränserna för rimligt tvivel när det inte helt saknas observationer som stöder att ens de första länkarna i kedjan ska ha ägt rum i sinnevärlden.