2014-01-27, 17:50
Medlem
Thinkingagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Knutbyförsamlingen är knappast i något avseende bokstavstrogna och ö h t synd att kalla sekt så som vulgärpropagandan vill göra gällande. Allt spårade ur efter det ouppklarade mordet på Helene där intrigmakarna hoppades på att få Helge dömd och församlingen splittrad. Istället försvarar man samfällt Helge då man inte kan tro annat än olycka. Hur orimlig förklaringen än var vågade ingen tro att det var rent mord och absolut inte något arrangerat av Satans infiltratörer eller med polisen själv. Satan fick återkomma med en hjärntvättad Sara till att ta på sig skulden för nästa illdåd men då är det istället Helge som hellre tar på sig ansvaret så att åtminstone församlingen hålls ihop tills den verkliga sanningen om Satans infiltratörer skall kunna växa fram med tiden.
Folk som efter Åsas naturliga framträdande med alla medel fortsätter att älta den gamla mediebilden av henne och vill hindra sanningen att komma fram blir nu allt tydligare.
Nu tycker jag det börjar räcka snart med dina nonsensfasoner. Du har ingen röd tråd i det du påstår förutom att Helge, Åsa och möjligtvis Sara är oskyldiga. Du kan inte svara med vettiga argument på de faktum som kommit fram genom rättegångarna utan nästlar in dig i komplicerade, konspiratoriska tankegångar som säger emot varandra på flera håll.

Nu vill jag se bevis från dig som styrker det du säger. Jag vill se en klar redogörelse för det du säger där man ser en klar och tydlig röd tråd, annars får det räcka. Du är ett tröttsamt internet-troll, och jag börjar bli riktigt leds på dig.

Om man säger saker som går emot i princip allt som framkommit som ren fakta får man faktiskt komma med tydliga belägg för vad man står för. Starta gärna en tråd angående detta någon annanstans annars, för konspirationsteorier utan belägg hör inte hemma i denna tråd.
Citera
2014-01-27, 18:05
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Kim W är nog i bearbetningfas. Svårt också att tala ut med anhöriga kvar i sekten.

Hos Skvalan framgick att Åsa W varken går in på ICA eller tar promenad med pyttejyckarna i Gränstas sköna omgivningar. Hon har nu luftat sig med en vända (plus entourage) till Manhattan.
Nabos profetia:
1) Ubbe kan snart ses i rollen som Simba-Jesus.
2) Han får stående ovationer av medlemmarna.
3) Vuxna medlemmar fortsätter att en efter en troppa av.

Vad fasicken är simba-jesus för nåt?
Vore kanske på sin plats med en liten knutby-ordlista.
Citera
2014-01-27, 19:21
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Vad fasicken är simba-jesus för nåt?
Simba är Disneys Jesus-figur, "Lejonet av Juda stam" (Uppenbarelseboken 5:5).

Citat:
The Serengeti comes to life as never before through the extraordinary vision that is The Lion King.
More than 50 million people have felt the thrill of this Tony Award winner for Best Musical, which tells the classic journey of young royal heir Simba. Giraffes strut, birds swoop and gazelles leap in a dazzling panorama that overwhelms the sense and inspires you with the wonder of life. This is The Lion King. Imagination Untamed.
http://ppc.broadway.com/shows/the-lion-king/
Citera
2014-01-27, 19:40
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
... Kim W är nog i bearbetningfas. Svårt också att tala ut med anhöriga kvar i sekten.
Kan det vara så att KiWi är nedbränd av allt ljugande i sekten? Även om han skulle vilja orkar han inte säga något om tillvaron i Knutbyförsamlingen. Sen är det knepigare med anhöriga kvar i sekten och därför är det bästa att hålla tyst.

Kanske det lättar om Åsa flyttar in efter Quicken i Säter och lämnar Knutby?
Citera
2014-01-27, 20:46
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Kan det vara så att KiWi är nedbränd av allt ljugande i sekten? Även om han skulle vilja orkar han inte säga något om tillvaron i Knutbyförsamlingen. Sen är det knepigare med anhöriga kvar i sekten och därför är det bästa att hålla tyst.
Kanske det lättar om Åsa flyttar in efter Quicken i Säter och lämnar Knutby?
Medias ljugande efter Överstyrelsens anvisningar har jag personligen kunnat studera från källa till utsändning i tillräckligt många fall. KiWi är typisk gisslan som aldrig skulle våga knysta om vad han blivit vittne till.
Lyckligast för alla parter hade varit om Quick och alla oskäligt dömda fick en fristad i Knutby istället.
Citera
2014-01-27, 20:54
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedslepp
.....polisen Åberg säger citat: Allt har inte kommit fram. slut citat.
Men som sagt Pelle Waldau vet svaret.
Dock som jag ser det, så har ju straffet som Helge tilldömdes, vida överstigit tiden du nämner.
Och en sån viktig sak som vem som befinner sig var under mordnatten, om nån manipulerat med detta, och det blir påvisbart, bör detta på straffskalan ligga över ett år.....
Polisen vågar knappast utreda saken närmare för då finns risk att de verkliga manipulatörerna bland Statans agenter avslöjas. Säkrast är att inte veta.
Citera
2014-01-27, 21:08
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Kan det vara så att Kiwi fruktar för sitt liv? Kanske någon av åsas hemsamariter smyger runt husknuten och spanar på vad han har för sig? Han kanske helt enkelt inte vågar ta bladet för munnen, eller så tror han fortfarande på sina predikningar som sanningen.
Snarare är det Staten som fruktar för sitt ömkliga liv och håller sig med spanare och rapportörer om några samstämmiga vittnesmål skulle råka växa fram.
Citera
2014-01-27, 21:25
Medlem
Thinkingagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Snarare är det Staten som fruktar för sitt ömkliga liv och håller sig med spanare och rapportörer om några samstämmiga vittnesmål skulle råka växa fram.
Kan du komma med belägg? Annars sprider du bara falska rykten, och det är ett lagbrott här på Flashback.
Citera
2014-01-28, 07:12
Medlem
Ja, man får hoppas att fler troppar av sekten.

Jag vet inte om det fortfarande är lika viktigt att lyda sina ledare (och undvika tänka själv) som det var i den här predikningen 2003.

Problemet är ju att i det riktiga samhället är man ansvarig för sina egna handlingar. Var är ledarna då, när polisen knackar på dörren efter att man lytt dem? Men det kanske inte har någon betydelse, eftersom församlingen ändå är på väg hem?

Predikning (Kiwi även denna gång, men det kunde lika gärna vara någon av de andra). Här refererar han till någon teamgrupp han haft:

Citat:
Att lyda sina ledare, att ytterst lyda sin Herre och Mästare. Jag gav fem exempel. På lydnad. Finns säkert fler nyanser, men jag gav fem. Se´n frågade jag: Var är du nå´nstans? Och vart skulle du vilja vara?

Och det första var: "Jag vill inte alls lyda min ledare. Jag vill gå min egen väg. jag vill bestämma över mitt eget liv". Förhoppningsvis så kan vi utesluta det, men det är ju inte säkert... (lång, uppfordrande, tystnad)

Det nästa är: "Jag lyder mina ledare... när jag känner att det stämmer... i min egen Ande." Då lyder jag mina ledare.

Finns ett fa... Finns farliga Bibelord för Bibelord kan lätt missbrukas... "Pröva allt, men behåll det goda." Skulle man i mångt och mycket kunna översätta och säga "Jag prövar allt och jag behåller det som passar mig och som verkar bra. Det andra är säkert fel."

Den tredje kategorin... det är den som lyder sin ledare i allt, i varje detalj. Lyder blint. Utan att egentligen förstå varför man lyder. Jag skulle vilja hävda att det är en... ett stadium som... man måste vara i en tid.

Den fjärde kategorin... har blivit lite mer självständiga. Dom har fått överfört... av sina ledare... genom förkunnelse, genom att leva tillsammans med dem, genom att vara tillsammans med dem... ett... liv... som gör att dom har förmåga att fatta egna beslut... i vissa frågor. Men dom rådgör gärna med sina ledare! Men dom handlar till viss del självständigt. (lång tystnad)

Kanske det finns en femte kategori? (lång tystnad)

Där ledarna... och inklusive Han som sitter på tronen (viskar) tittar ner och säger: "Titta! Peter... han håller på med rätt saker! Han gör det jag har talat med honom om! Och mycket gör han utan att någon har sagt till honom!

(viskar) Men han gör det inte ensam...Ofta är han vid Helges sida! Ofta är han med den och med den... Ofta kontaktar han Patrik... och där sker... en avstämning -ibland med ord! Ibland... med... "gör så här"... Men många gånger bara genom att vara nära.
(FB) Knutby-tråden

Annars kan man ju tycka att steg ett är det enda sunda och riktiga, men det är väl steg ett på hjärntvättningsskolan. SS var ju "svårstyrd" enligt ÅW så de fick väl verkligen ta itu med henne för att få henne lydig.
Senast redigerad av joannaw 2014-01-28 kl. 07:13. Anledning: glömde länken
Citera
2014-01-28, 07:46
Medlem
Och sedan fastslår Liwi att dey är en nåd att få "gå hem" i förväg. Deras tankegångar är helt skruvade.

Nej. Nu känns det som barnen vill ha uppmärksamhet. Jat fattar vinken fast den är liten när jag plötsligen har två i knät som försöker komma mellan mig och mobilen ...
Citera
2014-01-28, 09:38
Medlem
nabos avatar
Fattiga & rika i Knutby Filadelfia

Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Jag vet inte om det fortfarande är lika viktigt att lyda sina ledare (och undvika tänka själv) som det var i den här predikningen 2003.
De som på senare tid lämnat Knutbysekten säger att kontrollen till och med är hårdare idag än för tio år sedan. Kennet Adolfsson är en avhoppare som vågar framträda med namn och ansikte i Kalla Fakta.
http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=2510143

Fler avhoppare berättar om hård press och krav på lydnad. De väljer på förekommen anledning källskydd och berättar i programmet skriftligt om sina erfarenheter. Kalla Faktas reportrar har kontakt med dessa avhoppare och vet deras namn.

Det fortsätter i Knutby Filadelfia som tidigare. Medlemmar sliter med samlingslokalbygget, de hörs till sena natten hugga ved för uppvärmning av lokalen, de passar upp på Åsa W 24/7, de tvättar Patriks lastbilar. För att inte tala om hur de slitit med pastor Peter Gembäcks arbetsrum i prålig lyx - ska efterlikna möblemang i Londons herrklubbar.
Citat:
Pastor Peter Gembäck i sitt arbetsrum, desingnat av Krist brud, Åsa Walldau [sic] FOTO: TOMAS ONEBORG
Striden om sanningen i Knutby Svenska Dagbladet 29 december 2013
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/10-ar-efter-dramat-striden-om-sanningen-i-knutby_8858512.svd?sidan=1

Så i Knutby lyder medlemmarna och sliter medan ”överheten” i Gränsta susar på interkontinent-resor. Senast som sagt för att beskåda Lejonkungen på Manhattans teater. Oetiskt, osmakligt, okristligt!
Senast redigerad av nabo 2014-01-28 kl. 09:52.
Citera
2014-01-28, 10:19
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw

Problemet är ju att i det riktiga samhället är man ansvarig för sina egna handlingar. Var är ledarna då, när polisen knackar på dörren efter att man lytt dem? Men det kanske inte har någon betydelse, eftersom församlingen ändå är på väg hem?

Predikning (Kiwi även denna gång, men det kunde lika gärna vara någon av de andra). Här refererar han till någon teamgrupp han haft:

(FB) Knutby-tråden

Annars kan man ju tycka att steg ett är det enda sunda och riktiga, men det är väl steg ett på hjärntvättningsskolan. SS var ju "svårstyrd" enligt ÅW så de fick väl verkligen ta itu med henne för att få henne lydig.
Citat:
Att lyda sina ledare, att ytterst lyda sin Herre och Mästare. Jag gav fem exempel. På lydnad. Finns säkert fler nyanser, men jag gav fem. Se´n frågade jag: Var är du nå´nstans? Och vart skulle du vilja vara?

Och det första var: "Jag vill inte alls lyda min ledare. Jag vill gå min egen väg. jag vill bestämma över mitt eget liv". Förhoppningsvis så kan vi utesluta det, men det är ju inte säkert... (lång, uppfordrande, tystnad)

Det nästa är: "Jag lyder mina ledare... när jag känner att det stämmer... i min egen Ande." Då lyder jag mina ledare.

Finns ett fa... Finns farliga Bibelord för Bibelord kan lätt missbrukas... "Pröva allt, men behåll det goda." Skulle man i mångt och mycket kunna översätta och säga "Jag prövar allt och jag behåller det som passar mig och som verkar bra. Det andra är säkert fel."

Den tredje kategorin... det är den som lyder sin ledare i allt, i varje detalj. Lyder blint. Utan att egentligen förstå varför man lyder. Jag skulle vilja hävda att det är en... ett stadium som... man måste vara i en tid.

Den fjärde kategorin... har blivit lite mer självständiga. Dom har fått överfört... av sina ledare... genom förkunnelse, genom att leva tillsammans med dem, genom att vara tillsammans med dem... ett... liv... som gör att dom har förmåga att fatta egna beslut... i vissa frågor. Men dom rådgör gärna med sina ledare! Men dom handlar till viss del självständigt. (lång tystnad)

Kanske det finns en femte kategori? (lång tystnad)

Där ledarna... och inklusive Han som sitter på tronen (viskar) tittar ner och säger: "Titta! Peter... han håller på med rätt saker! Han gör det jag har talat med honom om! Och mycket gör han utan att någon har sagt till honom!

(viskar) Men han gör det inte ensam...Ofta är han vid Helges sida! Ofta är han med den och med den... Ofta kontaktar han Patrik... och där sker... en avstämning -ibland med ord! Ibland... med... "gör så här"... Men många gånger bara genom att vara nära.

Steg tre:

"Den tredje kategorin... det är den som lyder sin ledare i allt, i varje detalj. Lyder blint. Utan att egentligen förstå varför man lyder. Jag skulle vilja hävda att det är en... ett stadium som... man måste vara i en tid."

Steg tre är oerhört farligt för en sökande troende, ung som gammal.
Inget val liksom.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in