Kiwi predikade om Faderns hjärta 2003 (2002?)
Han har tvärsäkert konstaterat att han (Kiwi) vet vad Gud vill ska säga eftersom han känner Gud (hörde han fel från Gud kan man undra i efterhand). Det är lite annat dravel om det ena och andra. Sedan säger Kiwi så här:
Citat:
När jag säger till den ogudaktige: Du skall dö. och...och du inte varnar honom och inte säger något för att varna den ogudaktige för hans ogudaktiga väg och så rädda hans liv, så skall den ogudaktige dö i sin missgärning. Men hans blod skall jag utkräva av din hand. Men om du varnar den ogudaktige och han ändå inte vänder om från sin ogudaktighet eller sin ogudaktiga väg, då skall han dö i sin missgärning, men du har räddat din själ. Och när en rättfärdig man vänder om från sin rättfärdighet och gör det som är orätt, då ska jag lägga en stötesten i hans väg och han skall dö. Om du inte har varnat honom ska han dö i sin synd, men jag skall inte komma ihåg de rättfärdiga gärningar han tidigare gjort, men jag skall utkräva hans blod av din hand. Men om du varnar den rättfärdige för att synda, och han avhåller sig från synd, då skall han få leva eftersom han lät varna sig och själv har du räddat hans liv."
Alltså, när jag läser dom här orden... Vet du vem jag tänker på då? Jag tänker naturligtvis på Jesus, men jag tänker också på Helge Fossmo, vår föreståndare, för han lever så!
Och så bör du och jag också leva. Den som har lärt känna Helge och vet hurdan han är, han vet att han har ett hjärta, han har... Det skulle vara fel att inte varna den som är på väg att gå fel! Om vi som är...är...är av Gud satta att...att vara förkunnare, att vara ledare i den här församlingen inte skulle varna utan bara... vi skulle kunna stå här söndag efter söndag efter söndag och predika små vackra saker som alla skulle va...tycka va jätteroligt! Men då skulle dom orden drabba oss!
(FB) Knutby-tråden
(Jag orkade inte kursivera om alla kursiveringar. Det går inte att få med direkt genom att citera ur en arkiverad tråd)
Jag undrar fortfarande varför Kiwi har lämnat församlingen. Har han tagit avstånd? Jag kan tycka att han har ett moraliskt ansvar att tala offentligt om han inser nu att de predikat fel. Han var deras ledare och han har stått och skrämt upp folk i predikningar, kanske också i andra sammanhang.
--
Sedan undrar vän av ordning varför sista delen av knuybytråden hamnat i kändisskvaller forat.
Kan det vara för att Bruden (som de enligt Helge f ö kallade Jesu eller Messias brud, inte Kristi, och därmed med gott samvete kunde svara nej på frågan om de kallat ÅW "Kristi brud"

) såväl kört rally med Marcoolio som varit med i Shulman show? Jag tycker nog det finns viktigare saker i den här soppan än just skvaller om "kändisar".