2014-01-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

Att Nasaret bara skulle ha nämnts på ett ställe i Markusevangeliet stämmer inte heller.

Jodå, det stämmer. Nu anser jag, i likhet med hela forskarvärlden, att Jesus verkligen kom från Nasaret, men Roger har helt rätt då han säger att orten Nasaret bara nämns på ett ställe i Markus.

Det relevanta är förstås inte vad en svensk översättning säger, utan vad den grekiska orginaltexten säger. Därför går jag igenom de ställen du nämner.

Citat:
Mark 1:9 Och det hände sig vid den tiden att Jesus kom från Nasaret i Galileen. Och han lät döpa sig i Jordan av Johannes.

Ἰησοῦς ἀπὸ Ναζαρὲτ τῆς Γαλιλαίας, "Jesus fråm Nasaret i Galiléen". Här omnämns orten Nasaret, det sägs att den ligger i Galiléen och att Jesus kom därifrån. Solklart fall, och helt säkert tänker Roger på detta ställe som det enda ställe där Nasaret nämns i Markus.

Citat:
Mark 1:24 Vad har du med oss att göra, Jesus från Nasaret? Har du kommit för att förgöra oss? Jag vet vem du är, du Guds Helige.

Ἰησοῦ Ναζαρηνέ "Jesus Nasaré", det står i vokativform eftersom det är tilltal (så trevligt att äntligen få använda mitt eget vetenskapsfält i diskussionen). Här används Nasaréen, ett adjektiv som definitivt kan betyda från Nasaret men som Roger redan förklarat är det inte den enda tolkningen. Orten nämns inte.

Citat:
Mark 10:47. När denne hörde att det var Jesus från Nasaret, begynte han ropa och säga: Jesus, Davids son, förbarma dig över mig.

Ἰησοῦς ὁ Ναζαρηνός "Jesus Nasaréen" Denne gång i nominativ. Engelskan ligger närmare grekiskans syntax i det här faller, "Jesus the Nazarene" med definitiv artikel i både grekiska och engelska.

Citat:
Mar 14:66 Petrus var nere på gården. Då kom en av översteprästens tjänarflickor, och när hon fick syn på honom där han satt och värmde sig, såg hon på honom och sade: "Du var också med Jesus, han från Nasaret."

Καὶ σὺ ἦσθα μετὰ τοῦ Ναζαρηνοῦ ἦσθα τοῦ Ἰησοῦ "Också du var med Nasaréen, (du) var med Jesus". Än en gång adjektivt Nasaréen

Citat:
Mark 16:6 Men han sade till dem: »Varen icke förskräckta. I söken Jesus från Nasaret, den korsfäste. Han är uppstånden, han är icke här. Se där är platsen där de lade honom.

Ἰησοῦν ζητεῖτε τὸν Ναζαρηνὸν "Jesus söker ni, Nasaréen". Den här gången i ackusativ, men samma adjektiv igen. Den grekiska orginaltexten har annan ordföljd, det är svårt att inte låta som Yoda om man översätter ordagrant till engelska "Jesus you search, the Nazarene"

Så som sagt, en gång talar Markus om Nasaret, orten i Galilén därifrån Jesus kommer. Annars använder han adjektivt 'nasaré'.

edit
Jag ser nu att också Roger redan hänvisade till den grekiska orginaltexten, missade det då jag svarade. Men knappast någon skada med med att ta det hela grundligt.
Senast redigerad av JeanLuc 2014-01-27 kl. 20:54.
Citera
2014-01-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Har jag uppfattat det fel att enligt tradition ska Johannes vara skriven av en apostel?

Traditionen säger det, men det kan vi knappast beskylla författaren för. Om jag skrev en anonym bok idag och folk om några hundra år tror att den är skriven av Shakespeare så är det inte mitt fel, eller hur? Även om traditionen högst sannolikt inte stämmer så är det inte författarens fel. Precis som Wiki-texten du citerar säger började man tro detta först långt efter att boken skrivits.
Citera
2014-01-27, 20:49
Bannlyst
Citat:
Men mannen det är gnostiska texter.
Inte kristna.

Skrivna långt senare på 200 - 400 talet.

nej där tar du fel.
Det var under denna tid man satte ihop nya testamentet. De gnostiska texterna är bland de äldsta skrifter som hittats. Visa gärna fakta för motsatsen
Citera
2014-01-27, 20:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Traditionen säger det, men det kan vi knappast beskylla författaren för. Om jag skrev en anonym bok idag och folk om några hundra år tror att den är skriven av Shakespeare så är det inte mitt fel, eller hur? Även om traditionen högst sannolikt inte stämmer så är det inte författarens fel. Precis som Wiki-texten du citerar säger började man tro detta först långt efter att boken skrivits.

True.

Slarvigt formulerat av mig.

Skyller på febern.
Citera
2014-01-27, 21:01
Bannlyst
Citat:
Men mannen det är gnostiska texter.
Inte kristna.

Skrivna långt senare på 200 - 400 talet.

detta är ändå inte viktigt för mig för det talar bara om historia,

SYMBOLIKEN ÄR VIKTIGARE

här är datum i.af. Man bör då gå efter tidigast kända fragment, allt annat vore idioti

http://en.wikipedia.org/wiki/Dating_the_Bible
Citera
2014-01-27, 21:14
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Jag gör ett kort avbrott och kommenterar detta.
Ibland kan det vara nog så bra att påvisa paralleller som att ge en förklaring på något man ändå inte säkert kan veta. Ta exemplet med Herakles.

Herakles’ moder, en kvinna vid namn Alkmene, blir havande genom förening med en gud, i detta fall Zeus, och föder Herakles ((Hesiodos [700-talet fvt] Theogony, 943-944). Herakles är således en Guds son. Liksom Jesus har även Herakles en jordisk styvfar vid namn Amfitryon. Denne rör emellertid inte sin hustru förrän den gudomliga befruktningen skett (då hon fortfarande är jungfru), (Pseudo-Apollodoros, The Library, 2:4:6-8), liksom Josef inte rörde Maria (Matt 2:4ff). Herakles’ jordiska föräldrar företar en vandring från sin hemstad Mykene (Pseudo-Apollodoros, The Library, 2:4:6) till staden Thebe, där Zeus gör Alkmene havande och hon föder ett gossebarn. (Homeros, Iliaden, 19:93-99). Ehuru Jesus enligt evangelierna föds i Betlehem, kom han att kallas Jesus från Nasaret. Även Herakles anses härröra från sin faders hemstad Mykene, trots att han föds i Thebe,(Inskription: “Carmina epigraphica 22” och Ovidius, Metamorphoses, 7:412) och han kallas ”Amfitryons son” (Ovidius, Metamorphoses, 15:49).

Så uppenbarligen kunde liknande saker ”hittas på” utan att det finns anledning tro att dessa berättelser om Herakles är sanna eller ens att han har funnits.

Fanns det någon orsak för författaren till myten om Herakles att få honom att födas i just Thebe? I Jesus' fall är det ju rätt avgörande att han föds i Betlehem för att han ska passa in i profetiorna om en Messias som är av Davids hus.
Citera
2014-01-27, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Du menar att Pontus Pilatus aldrig har funnits ?

Du menar att klagomuren där folk stod och bad till Gud, aldrig funnit ?

Du menar att Romarna aldrig har existerat före Jesus tid ?

Du menar att Rom aldrig då har funnits ? ( romarna kom från romarriket )

Du menar att romarriket aldrig heller har funnits ?

" Ingenting i Bibeln är en historisk händelse "

Om nu inte barnamorden funnit i Bibeln då fanns heller inte Kungen existerat.

Korsfästelsen har inte ägt rum, det var Romarna ( som inte funnits ) som kom med det till Jerusalem och romarriket införde detta, Jesus - " aldrig existerat som historisk person " blev inte korsfäst.

Är det mer i historien du vill stryka ?

För Ingenting i Bibeln är en historisk händelse

Vad av detta är en HÄNDELSE?
du räknar upp massa platser och kungar och romare och korsfästele. Jag hade en korsfästelse igår på min balkong, det var inte en jävel som såg det tyvärr
Citera
2014-01-27, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BrownEyedBoy
Jag förstår inte vad TS vill ha sagt här, historien om Jesus är menad som symbolik? Historien om Jesus har parraleller till astrologi, Vill TS att jag ska börja intressera mig för astrologi?

Jag tror att Jesus (Joshua?) visst existerat som historisk person (de flesta historiker är rörande överens om detta) men jungfrufödsel och andra "mirakel" är självklart lögner.

Jag vill att du ska kolla in mina länkar längre ner. Om astrologi, ja.
De om Manly P. Hall och Santos Bonacci, kan rekommenderas. men det kräver en hel del uppmärksamhet.
Citera
2014-01-27, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Hörde något om en föreläsning i Göteborg om Manley P Hall. Vet du något?

nej tyvärr, man kan lyssna på alla hans gamla föreläsningar på spotify, kan jag rekommendera!
Citera
2014-01-27, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Fullständigt rätt. Att en religion har många anhängare säger absolut inget, det är inte något argument. Att snart sagt varje vetenskapsman inom ett visst område är överens om något är däremot ett mycket starkt argument.

ingen är överens.
Man är inte ens överens om hans namn
för han har aldrig funnits
Citera
2014-01-27, 21:32
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Det kan ju varit så att det verkligen fanns en upprormakare vid den här tiden som hette Jesus och att han kallade sig just Jesus från Nazaret. Givetvis var man senare tvungen att flytta födelseorten till Betlehem för att uppfylla profetiorna i GT.

Det som talar emot är väl att Nazaret som by av allt att döma är ett senare påfund så teorin faller nog på detta...

Oavsett hemort, så beskrivs det ju hur Josef och Maria är tvungna att förflytta sig till Betlehem. Det står såvitt jag vet ingenstans att det var där de bodde. Det är det som jag tycker tyder på att det finns anledning att tro att det funnits en historisk person som ligger bakom evangeliernas Jesus. Förutom att det verkar som om en överväldigande majoritet av historiker har samma uppfattning.

Sidospår/off topic: Lena Einhorn har skrivit en i mitt tycke intressant bok som heter Vad hände på vägen till Damaskus?, där hon argumenterar för att
Citera
2014-01-27, 21:35
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Om Jesus inte har existerat hur förklarar man att kristendomen existerar idag? Finns det en bra förklaring? Mycket tveksamt.

Jag tror att det existerat en historisk Jesus, men inte för att kristendomen existerar. Om Xenu inte har existerat, hur förklarar du att scientologin existerar idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in