2014-01-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Bevisproblematiken ligger i att kvinnan inte minns något, och att den tilltalades berättelse, så långt den är rimlig, således måste läggas till grund för domen. I den tilltalades berättelse ingår att kvinnan har tagit av sig själv BH:n när han misslyckades med detta. Det är rimligt att tolka detta både som en samtyckesmarkör och som ett tecken på att kvinnan då inte har varit hjälplöst berusad.

Åklagaren främsta trumfkort är a) att kvinnan bett honom gå i samband med att hon lämnade restaurangen, och b) att hon strax därefter varit så berusad att hon ramlat och inte varit i stånd till att ta sig upp själv, i vart fall inom rimlig tid.

Kan man bara av detta hävda att hon inte bara objektivt, utan också subjektivt för den tilltalade, var i en särskilt utsatt situation hemma hos den tilltalade, och att hon således var bortom möjligheten att ge ett giltigt samtycke? Det är oklart. Promillehalten i sig ger därvidlag inte särdeles mycket vägledning - den jämnåriga Iowastudenten Samantha "Whiskey Sam" Goudie lyckades t ex inte bara hålla sig upprätt, utan ge ifrån sig ett antal fullständigt rättstavade twittermeddelanden med en alkoholhalt på 3,41 promille. Det faktum att hon trillat på trottoaren och behövt ha hjälp av andra för att ta sig upp är isåfall betydligt mer besvärande för den tilltalade, men berusningssymptom beror inte bara av promillehalten, utan också i rätt hög grad av ökningen av promillehalten, och det är inte helt ovanligt att personer som varit totalt hjälplöst berusade gör Lazarus-lika uppståndelser när deras hjärnor har hunnit anpassa sig till alkoholhalten. Det är inte självklart att den tilltalade, som förefaller ha varit påtagligt på arslet själv, vid det laget kan förväntas tänka på hurpass hjälplös personen har varit tidigare.

Med detta sagt är en man som utnyttjar det faktum att en tjej inte klarar sig själv till att plocka hem henne och sätta på henne en första rangens slemsvamp, oavsett om han i lagens mening kan visas ha begått våldtäkt eller ej. Och en ung tjej som ensam ute på krogen super ner sig så till den grad att hon ramlar och inte kan ta sig upp själv, ägnar sig åt ett riskbeteende som rättsväsendet aldrig helt kan kompensera henne för, oavsett fällande eller friande domar.

Om man kan utesluta missbruksproblematik hos kvinnan så borde ju en uppskattning om hennes promillehalt säga en hel del om i vilken utsträckning hon befunnit sig i en "särskilt utsatt situation".

Ps. Får man någonsin ha sex med en helt medvetslös person? Eller kan man komma undan med det genom att påstå att man inte förstod bättre?
Citera
2014-01-27, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Men hur bedömer man hans uppsåt om offret varit halvt medvetslöst? Vilka tecken hos en halvt medvetslös person ska en kåt person leta efter för att veta att det är fritt fram? Att personen i fråga fortfarande andas? Grymtar i falsett?
ja du. man ska väl helt enkelt ge fan i att sätta på halvt medvetslösa personer. eller vad tycker du. för rätten i sverige tycks det räcka med att visar livstecken på något sätt. tänker inte bara på det här fallet
Citera
2014-01-27, 18:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Om man kan utesluta missbruksproblematik hos kvinnan så borde ju en uppskattning om hennes promillehalt säga en hel del om i vilken utsträckning hon befunnit sig i en "särskilt utsatt situation".
Alltså, det är ju inte missbruk i sig utan högkonsumtion som ger alkoholtolerans. Och man kan väl möjligen tycka att det vi vet om hur hennes kväll förlöpte snarare antyder än inte antyder en relativt hög alkoholkonsumtion.

Citat:
Ps. Får man någonsin ha sex med en helt medvetslös person? Eller kan man komma undan med det genom att påstå att man inte förstod bättre?
Om personen är medvetslös från början har jag svårt att se hur det skulle kunna finnas några indikationer på att det rörde sig om ömsesidigt frivilligt sex. Om däremot personen blir medvetslös under samlagets gång, kan man möjligen hävda att det skulle kunna vara rimligt att den andra parten inte uppfattar detta - i vart fall ett tag.
Citera
2014-01-27, 18:20
Medlem
Salfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det faktum att hon trillat på trottoaren och behövt ha hjälp av andra för att ta sig upp är isåfall betydligt mer besvärande för den tilltalade, men berusningssymptom beror inte bara av promillehalten, utan också i rätt hög grad av ökningen av promillehalten, och det är inte helt ovanligt att personer som varit totalt hjälplöst berusade gör Lazarus-lika uppståndelser när deras hjärnor har hunnit anpassa sig till alkoholhalten. Det är inte självklart att den tilltalade, som förefaller ha varit påtagligt på arslet själv, vid det laget kan förväntas tänka på hurpass hjälplös personen har varit tidigare.
Kan inte den tilltalades försvar argumentera att sitta och dricka under en längre period, sedan ställa sig upp kan gravt påverka motoriken, dock ganska temporärt? Sen är det också ett ganska bra avstånd från Nordstan till Merkuriusgatan. Det stod att de tog spårvagn och 11:an är den enda som går ut dit på natten. De stod att de lämnade Murveln runt 03:00 och på vardagar är det uppehåll mellan 01:45 och 03:57 på den linjen. Så rimligtvis åkte de 03:57 och var framme 04:18 med ett gångavstånd på ungefär 15min. Det gick i så fall över en 1,5h från att de lämnade Murveln till att de var i Bergsjön. Kan man kanske argumentera att det är en tillräcklig tid att kanske inte helt nyktra till men i alla fall bli lite klarare.
Citera
2014-01-27, 18:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsEinar
Dessutom, hur fan blir man "inlåst" i en bostad? Enda ytterdörren i Sverige utan vridlås på insidan?

Ofta finns ett överlås som det går att låsa in någon med.
Citera
2014-01-27, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ofta finns ett överlås som det går att låsa in någon med.
Det var väl en dörr inne i själva lägenheten? Alltså till den tilltalades rum. Det var en lägenhet som delades av flera personer...
Citera
2014-01-27, 18:46
Medlem
DIdes avatar
Det jag inte riktigt förstår i domen eller de senaste domarna är rättens hänsynstagande till den åtalades påstådda brist på uppsåt. Om jag säger till polisen, om jag råkar köra för snabbt med bilen, att jag inte visste att det var för snabbt så åker jag dit ändå. Överträdelsen finns ju där svart på vitt oavsett min egen ide om vad snabbt är.

Kvinnan som blivit våldtagen finns ju där och brottet likaväl. Att mannen eller männen i fråga säger att de inte förstår vad de gjort fel tar ju inte bort brottet eller minskar allvaret för brottsoffret.

Varför tas hänsyn till vad våldtäktsmannen trodde eller har för samtyckesuppfattning från hemlandet när det i Sverige finns en klar uppfattning av vad som gäller här?
Det gäller även för inhemska våldsbetäckare men de verkar i dagsläget vara färre till antalet.

Är det någon som kan ge en kort förklaring på varför det bedöms till brottslingens fördel och tages hänsyn till brottslingen påstådda intention och förståelsekapacitet när nu brottsoffer och brott ligger uppfläkta på bordet.
Citera
2014-01-27, 18:56
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzeman
Fast jo, det finns det verkligen. Jag själv har problem med vinballe och kan knappt få ståfräs efter 3-4 öl. Men har väldigt många bekanta som aldrig upplevt någon försämrad erektion trots berusning. Folk kan få stånd när dom är asfull, så är det bara.
Fast det sär skillnad på att vara salongsberusad och så pass full så du vinglar runt och blir liggandes på marken och inte kan ta dig upp, då är du inte fokuserad på att knulla, garanterat och då hade vi inte haft den här diskussionen.
Citera
2014-01-27, 18:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mengele
ja du. man ska väl helt enkelt ge fan i att sätta på halvt medvetslösa personer. eller vad tycker du. för rätten i sverige tycks det räcka med att visar livstecken på något sätt. tänker inte bara på det här fallet

Samlag mellan berusade - även mycket berusade - personer är fullständigt normalt och ingenting vi vill att staten skall lägga sig i. På grund av det kan vi inte ha lagar som riskerar att döma personer som bara utövat rätten till normalt sex på ett klantigt och okänsligt sätt för att till varje pris komma åt dem som gått över gränsen till det brottsliga.

Ändringarna i lagen som detta fall aktualiserar är redan de tveksamma ur den aspekten .
Citera
2014-01-27, 19:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Det var väl en dörr inne i själva lägenheten? Alltså till den tilltalades rum. Det var en lägenhet som delades av flera personer...

Ok. Det missade jag. Då finns det inte på grund av det ett dörrvred på insidan att öppna med .
Citera
2014-01-27, 19:00
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzeman
Hur tycker du att de skulle gå till då? Att angivelse skulle räcka för fällande dom i fall där ord står mot ord och bevis saknas? Vems åsikt ska man gå på? Vem är mest trovärdig? Ska man gissa eller dra lott?

Vi har haft sådana rättssystemet förut där angivelse tillämpades, häxjakten och dylikt - väldigt demokratiskt och rätts-"säkert".

Skylla sig själv är ju en vulgär antydan, det är givetvis synd om alla som utsätts för brott. Men du är oskyldig tills det att motsatsen bevisats. I det scenariot du målade upp skulle man säkert kunna bevisa ett övergrepp också.
Om du drar med en person som enligt egen och andras uppfattning varit rejält berusad och har sex med denne så är det inte okej, och då tycker jag absolut vi ska ha en samtyckeslag.
Bevis saknas väl knappast, kvinnan säger att hon inte minns, folk har sett henne väldigt kraftigt berusad, agerandet efteråt från mannens sida talar knappast till hans fördel och borde rimligtvis påverka trovärdigheten av hans påståenden.
Så jag hade inte mått illa om han blivit fälld dock är våldtäkt svårt att bevisa däremot sexuellt utnyttjande hade varit mer lämpligt.
Citera
2014-01-27, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsEinar
Dessutom, hur fan blir man "inlåst" i en bostad? Enda ytterdörren i Sverige utan vridlås på insidan eller?

Jag har bott i lägenheter som inte haft vridlås på insidan. Bara nyckel..
Sen spelar det väl heller ingen roll om man har vridlås om personen låser överlåset? (har själv råkat låsa in folk i min lägenhet på det sättet. Heh.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in