Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Går inte att säga att ett plan är sämre än ett annat, på det viset. Ska man ha planet till att anfalla andra länder långt hemifrån så är ju Rafale vida överlägset Gripen.
Men schweizarna ska ha ett plan som är avpassat för eget försvar och som ska kunna operera från vägbaser. Vidare ska det gå att få in planet i befintliga bergshangarer. Och så ska det vara billigt att flyga med också.
Därmed är Rafale uteslutet. Rafale har f ö nog aldrig haft en chans. Rafale är säkert ett bra plan, på sitt sätt, men Rafale är inte den sortens plan som schweizarna vill ha.
Absolut, förvånansvärt många som tänker offensivt istället för defensivt. Gripen är skapad för försvar av vårt luftrum, inte för att sticka över till Ryssland och börja bomba. Möjligt att de sista versionerna förändrar den bilden dock?
Vi byggde inte från storhetsvansinne, utan från vad vi behövde. Men man ska inte glömma vår svenska data länk, nu vet jag ju inte om vi exporterar den? Den är fortfarande något i hästväg, och ett riktigt ess i armen vid en konfrontation. Nato håller fortfarande på att introducera samt utveckla vad vi haft sen sjuttio talet (draken) om jag läst på korrekt. Sen så skrotade vi ju den, som jag har förstått, för att kunna leka med NATO? Ännu ett briljant försvarsbeslut av vårt etablissemang. Såvitt jag vet så är Israels datalänk den som kommer närmast vår gamla, undrar just varför dom finner den så användbar?
För att dom tror dom behöver det som är bäst?