2014-01-27, 15:32
Medlem
fuzemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peeron
Nog kan vi väl alla hålla med om att ett optimalt samhälle är ett där både kvinnor och män kan bli berusade utan att de ska behöva utsättas för brott?

Optimalt, ja. Realistiskt, nej.

Förstår inte vad alla ska blanda in personliga åsikter och utopiska utsvävningar. Människan är ond och rättssystemet är så demokratiskt det går. Då får man ju försöka tänka på det, även som kvinna.
Citera
2014-01-27, 15:34
Medlem
I alla andra brottsmål ligger väl bevisbördan på den misstänkta gärningsmannen att bevisa att samtycke fanns (örfil, människorov). Det samma borde väl gälla vid sex.

En allmän kriminalisering av sex med andra ord. Så slipper vi sånt här.
Citera
2014-01-27, 15:37
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mengele
är GM 27 år? hur räknar du då

C O E-A, 670727-0xxx

tjejen var 21

Oj, nu har jag nog kollat på fel snubbe på ratsit. Var tusan fick jag 27 ifrån? Tack för rättelsen.
Citera
2014-01-27, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
I alla andra brottsmål ligger väl bevisbördan på den misstänkta gärningsmannen att bevisa att samtycke fanns (örfil, människorov). Det samma borde väl gälla vid sex.

nej bevisbördan ligger på åklagaren
Citera
2014-01-27, 15:38
Medlem
fuzemans avatar
Citat:

Ööh? Bevisbördan ligger alltid på åklagaren.

"Oskyldig tills att motsatsen har bevisats"
Citera
2014-01-27, 15:40
Medlem
peerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzeman
Optimalt, ja. Realistiskt, nej.

Förstår inte vad alla ska blanda in personliga åsikter och utopiska utsvävningar. Människan är ond och rättssystemet är så demokratiskt det går. Då får man ju försöka tänka på det, även som kvinna.

Som ung kvinna kan jag känna att om jag accepterar att människan är ond och förväntar mig att bli överfallen eller våldtagen vid varje gathörn efter varje glas vin jag någonsin tar så vinner förtrycket. Jag har rätt att gå ut och dricka om jag vill, det ger ingen gratis tillträde till min snippa. Så enkelt är det.

Nu är det ju dock helt off topic, jag menar inte att domstolarna ska börja döma efter hur samhället borde se ut - men det känns som en tanke värd att poängtera i upplysande syfte på Flashback, när det ändå är så mycket misogynt snack om att "slampan ska skylla sig själv". Vid en våldtäkt ligger aldrig ansvaret på BO, bara på GM, och där kan man inte försöka rationalisera bort det med att tillfället gör tjuven eller dylikt.
Citera
2014-01-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mengele
nej bevisbördan ligger på åklagaren

Citat:
Ursprungligen postat av fuzeman
Ööh? Bevisbördan ligger alltid på åklagaren.

"Oskyldig tills att motsatsen har bevisats"

Bevisrdan för begången sexualakt på åklagaren. Om ja - våldtäkt OM samtycke inte kan bevisas.

Det skulle göra den pådrivande parten vid sex mindre benägen att våldta.
Citera
2014-01-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Hänger man på Murveln tillhör man med största sannolikhet eliten, det sk A-laget
Har man redan vid 21 års ålder sjunkit till den nivån att man sitter dyngrak på Murveln en natt mellan mån-tis så säger det mig en hel del...
Citera
2014-01-27, 15:45
Medlem
Citat:
Som ung kvinna kan jag känna att om jag accepterar att människan är ond och förväntar mig att bli överfallen eller våldtagen vid varje gathörn efter varje glas vin jag någonsin tar så vinner förtrycket. Jag har rätt att gå ut och dricka om jag vill, det ger ingen gratis tillträde till min snippa. Så enkelt är det.

Nu är det ju dock helt off topic, jag menar inte att domstolarna ska börja döma efter hur samhället borde se ut - men det känns som en tanke värd att poängtera i upplysande syfte på Flashback, när det ändå är så mycket misogynt snack om att "slampan ska skylla sig själv". Vid en våldtäkt ligger aldrig ansvaret på BO, bara på GM, och där kan man inte försöka rationalisera bort det med att tillfället gör tjuven eller dylikt.

Men nog fan bör lagen utformas så att alla äger rätten att bestämma över sin egen kropp. Och att domstolarna också dömer därefter. Jag tycker inte att det är för mycket begärt i en modern demokratisk och jämställd rättsstat.
Citera
2014-01-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Har man redan vid 21 års ålder sjunkit till den nivån att man sitter dyngrak på Murveln en natt mellan mån-tis så säger det mig en hel del...

Att man förtjänar att våldtas??
Citera
2014-01-27, 15:48
Medlem
fuzemans avatar
Citat:

Det har jag aldrig påstått heller? Men jag undrar hur ni som skriker "skandal" och "han måste dömas" resonerar kring rättsväsendet? Rättssystemet i Sverige är förhållandevis bra. Vi har haft system där oskyldiga straffades och till och med mördades på löpande band. Tack vare en stark demokrati har vi fått ett rättssystem som fungerar att alla är oskyldiga tills att motsatsen bevisats - oavsett makt, pengar eller social status, så behandlas du lika i rätten. Hur vill du ha det? Att så fort en kvinna anmäler våldtäkt så är det våldtäkt?
Kvinnan som i somras anmälde 2 killar för våldtäkt blev ju anmäld själv för falsk angivelse sedan det uppdagats en film från en av killarnas mobiler som bevisade att det inte rörde sig om någon våldtäkt. Kvinnan friades dock då det inte gick bevisa att hon faktiskt inte "trodde" att hon hade blivit våldtagen. Det är ju mer sjukt än dessa domar men får ingen uppståndelse i media.

Jag har aldrig kallat kvinnan för "slampa" eller sagt att hon får skylla sig själv. Däremot har jag sagt att det inte går bevisa att hon utsatts för ett övergrepp. Och eftersom det aldrig går när ord står mot ord (om inte klara bevis i form av dokumenterade skador eller dylikt som kan fastställa förutom minsta tvivel att ett övergrepp har skett) så är jag förvånad att man vågar utsätta sig för såna situationer.
Sen är jag lika mycket emot våldtäkt som vilken vanlig människa som helst, men har du eller någon annan förslag på hur man ska lösa problemet? Jag har föreslagit förut ett tvång på att alla samlag måste filmas så att en domstol senare kan kontrollera vad som har skett. Sen är ju frågan vad man ska ha för straff för dom som knullar utan att filma.
Citera
2014-01-27, 15:49
Medlem
fuzemans avatar
Citat:
Bevisrdan för begången sexualakt på åklagaren. Om ja - våldtäkt OM samtycke inte kan bevisas.

Det skulle göra den pådrivande parten vid sex mindre benägen att våldta.

Hur fan ska man bevisa ett samtycke? Skriftligt avtal eller filmbevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in