Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Jag tror också att lumpen kan vara en orsak. Den är numera avskaffad så om 20 år så kanske vi märker effekten.
Dessutom tror jag att vi män anser det vara "lite manligt och kärvt" att tilltala andra män med efternamn. Det gör kanske att vi inte riskerar att bli för intima med varandra, vi håller ett visst avstånd trots att vi är vänner eller kollegor.
Det där har dock förändrats gradvis genom tiden. I min pappas generation, den som föddes på tjugotalet, var det typiskt så över hela den sociala skalan. För min generation, född på femtiotalet, finns det sociala skillnader. Män från högre samhällsklasser är mindre benägna att använda, och för egen del uppskatta, efternamnstilltal än män från lägre, som fortsatt har hållit fast vid efternamnsuppkallelse. När min tolkskolekurs, vars sociala ursprung, som de flesta tolkkurserna var kraftigt dominerat av högutbildade miljöer, ryckte in 1974, satte vi dit våra förnamn med DYMO-tejp på namnbrickorna, för att kunna tilltala varandra som folk, och slippa det där lodiga efternamnstilltalet. (Våra kloka befäl lät bli att se det där i två dygn. Sen tyckte de nog att rekryter speciellt utvalda för att vara bra på att lära sig saker borde ha lärt sig alla namnen, och talade om för oss att det var totalt oreglementsenligt att kladda på namnbrickor, och att vi för fan skulle ta bort det där eländet omedelbart.

) Så skulle aldrig ett gäng vanliga infanterisoldater ha gjort då.