Citat:
Ursprungligen postat av
Kattpaj
Tes: Killar kallas oftare för sina efternamn än vad tjejer gör.
Varför är det så här? Var härstammar detta ifrån? Kan ni bekräfta tesen, blir ni eller vet ni folk som blir kallade för sina efternamn?
Hittade ett blogginlägg där det förklarades med följande:
http://mixednina.wordpress.com/2010/05/12/kvinnors-fornamn-och-gubbars-efternamn/
Går det verkligen att förklara så enkelt? Vad tror ni? Är det ens så i dagens lumpen? Kom med idéer. Är fenomenet kanske på utgång, håller det på att suddas ut?
Känns konstigt att lumpen skulle ha så stor påverkan, när det förekommer även i tidigare ålder.
Jag tror det har att göra med lumpen eller möjligen titelsamhället. Jag tror även att det är en typisk skandinavisk eller till och med svensk företeelse, på engelska är det Mr eller Mrs, ibland även Ms som alla vet.
Min erfarenhet är att de som har ett längre efternamn kallas mer sällan för det jämfört med de som har ett riktigt kort eller kortare dito. I stället blir det förnamnet eller andra smeknamn, så det är inte helt entydigt eller glasklart påstår jag.
Rimligen så borde även förnamnets och/eller efternamnets vanlighet också spela in.