2014-01-27, 00:59
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag vet inte varför men i sena tonåren började en del av de killar som tidigare kallats vid förnamn kallas vid efternamn, i alla fall om efternamnet var ovanligare än förnamnet.
Citera
2014-01-27, 01:06
Medlem
J0Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattpaj
Tes: Killar kallas oftare för sina efternamn än vad tjejer gör.

Varför är det så här? Var härstammar detta ifrån? Kan ni bekräfta tesen, blir ni eller vet ni folk som blir kallade för sina efternamn?

Hittade ett blogginlägg där det förklarades med följande:

http://mixednina.wordpress.com/2010/05/12/kvinnors-fornamn-och-gubbars-efternamn/

Går det verkligen att förklara så enkelt? Vad tror ni? Är det ens så i dagens lumpen? Kom med idéer. Är fenomenet kanske på utgång, håller det på att suddas ut?
Känns konstigt att lumpen skulle ha så stor påverkan, när det förekommer även i tidigare ålder.

Jag tror det har att göra med lumpen eller möjligen titelsamhället. Jag tror även att det är en typisk skandinavisk eller till och med svensk företeelse, på engelska är det Mr eller Mrs, ibland även Ms som alla vet.

Min erfarenhet är att de som har ett längre efternamn kallas mer sällan för det jämfört med de som har ett riktigt kort eller kortare dito. I stället blir det förnamnet eller andra smeknamn, så det är inte helt entydigt eller glasklart påstår jag.

Rimligen så borde även förnamnets och/eller efternamnets vanlighet också spela in.
Senast redigerad av J0E 2014-01-27 kl. 01:07. Anledning: ,
Citera
2014-01-27, 01:07
Medlem
Jafan89s avatar
Varför det är så här... ärligt talat så har jag ingen aning, exempelvis så blir jag kallad både mitt förnamn och efternamn utav olika personer, märkt däremot att sedan man kom till Norge så har det blivit otroligt ovanligt att någon använder sig utav ens efternamn, skulle gissa att det beror på att norrbaggarna har stora problem att helt enkelt utala det^^
Citera
2014-01-27, 01:15
Medlem
I seriös journalistik använder man efternamnet när man skriver om personen ifråga. Ett exempel bara lite påhittat sådär; Hasse Aro slutar som värd för programmet efterlyst som sänds i Tv3. Programmet har enligt Aro själv varit väldigt roligt blabla.. Man använder oftast efternamnet i sammanhanget. Det är referat-regler.

-Langhalm.
Citera
2014-01-27, 01:36
Medlem
Om man utgår från en feministisk synvinkel så skulle man kunna förklara detta genom att man använder förnamn på kvinnor för att det inger ett mer privat intryck, att man "känner" personen. Det blir helt enkelt en närmare relation till personen då man oftast använder sig av förnamn (i det flesta fallen) i nära relationer som kompiskretsar mm.

Anledningen till detta skulle alltså vara PGA. könsrolls-indelningen och de normer som följer med patriarkatet där kvinnan fortfarande förknippas med hemmasysslor (det privata) och mannen med arbete. Självklart inte i lika stor grad längre men vissa strukturer ligger kvar.

Efternamn ger ett mer respektingivande och seriöst intryck.

"Idag var moderaternas ledare Reinfeldt på besök"
"Idag var centerpartiets ledare Annie på besök"

Inte så bra exempel kanske, men ändå.
Citera
2014-01-27, 01:40
Medlem
revodnebs avatar
Enligt min erfarenhet så tilltalas fotbollstjejer med efternamn, Nilsson, Ohlsson, Mitkovic etc... Beror nog på sammanhanget s.a.s?
Citera
2014-01-27, 01:57
Medlem
Wosps avatar
Jag har tilltalats med efternamn av vänner, lärare, tränare osv så länge jag kan minnas.

Det började när jag höll på med en sport (vilket jag inte har gjort på flera år nu). Efter det har det suttit i. Gick i samma klass som många andra ur mitt handbolls lag. Och då tilltalades jag även med efternamn i skolan. Det dröjde inte länge innan lärarna även dom började tilltala mig med efternamn, vet att någon lärare till och med frågade mig om det var OK om han gjorde det. Men jag hade inget emot det.

Sen med tiden har man fått nya vänner, (presenterar mig alltid med förnamn) dock så umgås man fortfarande med den gamla skaran så dom nya vännerna brukar alltid också börja kalla mig vid efternamnet ganska så snabbt. Skulle inte bli allt förvånad om det finns folk som jag bara känner lite sådär halvbra men som man ändå umgås med till och från som inte ens vet om mitt förnamn.

Generellt sätt så är det bara min familj som kallar mig vid förnamn.
Citera
2014-01-27, 05:23
Medlem
PeterNosters avatar
Kort efternamn och vanligt förnamn ledde till att jag alltid har kallats vid efternamn utanför närmaste familjen. En gång blev jag tilltalad med förnamn och då kollade jag om det stod någon bakom mig.

Om det är könsbundet? Min bror kallar sin sambo vid hennes långa -son-efternamn. Charlott Kalla kallas väl Kalla? Slalomtjejen Jessica Lindell Vikarby kallas ofta för Lindell Vikarby.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-01-27 kl. 05:31.
Citera
2014-01-27, 10:16
Medlem
vasaduellers avatar
Jag tror att det eventuellt skulle kunna ha någonting att göra med lumpen, d v s den allmänna värnplikt som vi hade tidigare. I princip alla killar gjorde värnplikt tidigare, under ca ett år. Inom det militära så kallas man för ett nummer + sitt efternamn (ex 91 Karlsson).

Kanske har det något att göra med lagidrotter, där man har sitt efternamn på tröjan. Det var tidigare mer vanligt att killar sysslade med sådana idrotter.

Ofta har det en praktisk bakgrund, om flera personer har samma förnamn. Men det torde ju iofs inte förklara den skillnad mellan könen som du framhåller.

Jag kan uppfatta det som lite mer "hårt" eller "käckt" att kalla en kille för sitt efternamn. Traditionellt så behandlas kvinnor "mjukare" och det känns "fel" att blanda in jargong från det militära eller "tuffa" lagidrotter.

Kanske har det så pass gamla rötter, så att det har något att göra med att män bär vidare sitt efternamn, medan kvinnor endast behåller förnamnet.
Citera
2014-01-27, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Jag tror att det eventuellt skulle kunna ha någonting att göra med lumpen, d v s den allmänna värnplikt som vi hade tidigare. I princip alla killar gjorde värnplikt tidigare, under ca ett år. Inom det militära så kallas man för ett nummer + sitt efternamn (ex 91 Karlsson).
När jag gjorde lumpen var det ingen som kallades något nummer, inte ens de två Karlsson som var i samma grupp.
Citera
2014-01-27, 10:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattpaj
Jag tror också sportanyknytningen gör sitt men hur förklarar man att det skiljer sig mellan kill- och tjej-lag? Om det ens gör det d.v.s. då jag enbart baserar den slutsatsen på min föga erfarenhet av tjej-fotboll.
Bland dom jag känner & är bekant med & deras familjer så verkar det vara betydligt vanligare att killar ägnar sig åt lagsporter än att tjejer gör det. Vilket jag tror räcker som förklaring på frågan.

När det gäller tjejer i lagsport så har jag egentligen bara insikt i ett par handbollslag pga. att släktingar spelar där. Dom verkar också kalla varandra vid smeknamn som i flera fall är baserade på efternamnet.
Citera
2014-01-27, 11:57
Moderator
Hamilkars avatar
Det finns nog flera olika förklaringar, men en handlar om att efternamnsuppkallelse var regel i arbetslivet på den tiden alla män, men bara en liten del av kvinnorna, var ute i det.

Man ska också ha klart för sig att den klassiska akademiska titelbortläggningen (-Jag tror att jag är äldst! Jag tycker att vi spottar varandra i ansiktet! Karlsson, femtisex! -Johansson, femtinio, tack ska du ha!) resulterade i att man kallade varandra för du och efternamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in