2014-01-24, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemi
Hehe, låter som något du har haft erfarenhet av
Nej inte än så länge, peppar peppar.
Citera
2014-01-24, 09:28
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nej, inte exakt så. Tidigare fanns det en "jämför med andra fonder" funktion (Precis som på fondtorget.) på varje fonds informationssida. Jag klickade i den, och började sedan direkt söka fond nr2, 3, 4 etc som jag ville jämföra mot.

På nya sidan måste jag ju göra flera klick bara för att komma till fondtorget och sedan därifrån leta upp fond nr1 innan jag kan börja jämföra. Det blir ju världens omväg jämfört med att bara skriva i fondnamnet direkt från startsidan.

Jag förstår. Ja precis, funktionaliteten har ändrats lite till nya sajten men jag tar vidare ditt förslag att du önskar att initiera fondjämförelsen direkt i fondöversikten.

Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
Skulle jättegärna vilja ha en inloggning där man ENDAST kan logga in med BankID om man nu vill. Så man helt tar bort det där med bara ett lösenord. Känns lite farligt att ett lösenord står emellan mig och någon som vill mig ont om nu denne lyckas ta sig in och sälja samtliga aktier man har, och köpa upp skit etc.

Vi anser att det är säkert att logga in med användarnamn och lösenord då all kommunikation som innehåller personlig information krypteras innan den sänds över Internet. Ingen obehörig kan därför komma åt information om ditt konto om du inte själv lämnar ut dina uppgifter samt skyddar din dator ordentligt.

Precis som en annan användare skriver kan du utforma ditt lösenord så det blir säkrare genom att använda många tecken, både stora och små samt även specialtecken. Du kan välja lösenord med upp till 255 tecken och du kan byta ditt lösenord så ofta du vill. Följande tecken är tillåtna: a-ö A-Ö 0-9.*!_- i ditt lösenord.

Skulle någon mot förmodan få tag i dina uppgifter har vi säkerheten att det endast går att göra uttag till ditt eget konto i annan bank. Det går inte heller att göra en överföring till en annan person inom Avanza. Vi har inte heller tillgång till ditt lösenord i våra system. Om du har förlorat eller glömt bort ditt lösenord kommer vi därför att generera ett nytt lösenord till dig som vi skickar ut med post.

Om du vill stänga av funktionen med användarnamn och lösenord kan du skriva in ditt lösenord fel fem gånger i rad. Du behöver då ringa till vår kundsupport på 08-562 250 00 för att få depån upplåst. Däremot kan du då inte använda dig av inloggning via våra appar t.ex.

/Hanna, Avanza Bank
Citera
2014-01-24, 09:50
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Vi anser att det är säkert att logga in med användarnamn och lösenord då all kommunikation som innehåller personlig information krypteras innan den sänds över Internet.
En enkel phishing-sida fixar ju det, jag skulle kunna göra det på under en timme om jag skulle vilja ha en kompis inloggningsuppgifter.

Eftersom man kan logga in med bank-id så borde ni införa ett sätt för kunden att inaktivera inloggning med namn och lösen.
Citera
2014-01-24, 09:52
Medlem
Citat:

Om du vill stänga av funktionen med användarnamn och lösenord kan du skriva in ditt lösenord fel fem gånger i rad. Du behöver då ringa till vår kundsupport på 08-562 250 00 för att få depån upplåst. Däremot kan du då inte använda dig av inloggning via våra appar t.ex.

/Hanna, Avanza Bank
Kan jag då fortfarande via min PC logga in med e-legitimation?
Citera
2014-01-24, 10:45
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
En enkel phishing-sida fixar ju det, jag skulle kunna göra det på under en timme om jag skulle vilja ha en kompis inloggningsuppgifter.

Eftersom man kan logga in med bank-id så borde ni införa ett sätt för kunden att inaktivera inloggning med namn och lösen.

Jag förstår hur du tänker. Vi kan tyvärr aldrig skydda oss till 100% mot nätfiske och virus men utöver det vi gör som institut finns det väldigt mycket man kan göra som privatperson för att skydda sina uppgifter mot intrång. Det går bland annat att uppdatera sitt antivirus regelbundet, skriva in webbadressen manuellt i webbläsaren, kontrollera så "hänglåset" finns till vänster om webbadressen då det indikerar att det är en säker sida osv. I en phisingattack förutsätter det att kunden klickar sig in på en länk som leder till en phisingsida och sedan skriver i sina uppgifter, utan att kontrollera att sidan är säker eller att meddelandet med länken kommer från rätt avsändare.

Om du känner dig obekväm eller osäker med inloggningssättet med användarnamn och lösenord kan du spärra det genom att skriva in ditt lösenord fel fem gånger i rad. Du behöver då kontakta oss via telefon för att kunna låsa upp din depå.

Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Kan jag då fortfarande via min PC logga in med e-legitimation?

Absolut!

/Hanna, Avanza Bank
Citera
2014-01-24, 12:59
Medlem
Celenos avatar
Citat:
I en phisingattack förutsätter det att kunden klickar sig in på en länk som leder till en phisingsida och sedan skriver i sina uppgifter, utan att kontrollera att sidan är säker eller att meddelandet med länken kommer från rätt avsändare.
Nej, det kräver bara att jag redirectar avanza.se till min egen https-sida. En lekman kommer inte att se någon som helst skillnad och min sida är också "säker".
Citat:
Om du känner dig obekväm eller osäker med inloggningssättet med användarnamn och lösenord kan du spärra det genom att skriva in ditt lösenord fel fem gånger i rad. Du behöver då kontakta oss via telefon för att kunna låsa upp din depå.
Jag känner mig inte osäker, jag har koll på mina maskiner och mina lösenord.

Jag tycker fortfarande att en enkel kryssruta "Tillåt endast inloggning med BankId" vore mycket enklare än att skriva fel lösenord 5 gånger och sen betala avgift för upplåsning.

MVH Celeno
Citera
2014-01-24, 13:02
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Jag tycker fortfarande att en enkel kryssruta "Tillåt endast inloggning med BankId" vore mycket enklare än att skriva fel lösenord 5 gånger och sen betala avgift för upplåsning.

Tack för ditt förslag, jag förstår din poäng. Jag tar givetvis vidare förslaget till de avdelningar som är berörda av det.

Edit: Du betalar ingen avgift för att låsa upp kontot. Det är gratis och det gör vi på några sekunder om du ringer till vår kundsupport

/Hanna, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-01-24 kl. 13:09.
Citera
2014-01-24, 13:33
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Tack för ditt förslag, jag förstår din poäng. Jag tar givetvis vidare förslaget till de avdelningar som är berörda av det.
Kanon!

Ännu bättre vore ett alternativ "Tillåt endast visning om man loggar in utan BankId" eller nåt, så appar fortfarande kan visa kontot, men ingen aktivitet tillåts.
Citat:
Edit: Du betalar ingen avgift för att låsa upp kontot. Det är gratis och det gör vi på några sekunder om du ringer till vår kundsupport
Fel av mig, tack för info.
Citera
2014-01-24, 13:46
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Kanon! Ännu bättre vore ett alternativ "Tillåt endast visning om man loggar in utan BankId" eller nåt, så appar fortfarande kan visa kontot, men ingen aktivitet tillåts.

Jag lägger till det i samma förslag. Ha en trevlig helg!

/Hanna, Avanza Bank
Citera
2014-01-24, 17:50
Medlem
DividendChamps avatar
Ah okej så som jag ser det nu kan jag skriva in ett helt omöjligt lösenord på 32 bokstäver med alla möjliga kombinationer, och använda mig utav BankID. Eller så kan jag skriva fel lösenord 5 gånger och få inloggningen med användarnamn spärrad och fortfarande kunna logga in med BankID?

Det sistnämnda låter ju ganska precis som det jag vill göra, men som Celeno är inne på så borde det inte gå att lösa med en ruta man kan kryssa i? Typ som automatiskt låser ens konto för inloggning med namn/lösenord utan man skriver fel lösenord 5 ggr?

Dock är jag glad att det finns en lösning
Citera
2014-01-24, 17:51
Medlem
Paul-Kemps avatar
Hela veckan har jag fått meddelandet:
"Pga tekniska problem går det just nu inte att skapa en portföljrapport. Vi håller på att åtgärda detta problem."

Tekniska problem kan uppstå, det förstår jag. Men att ni inte lyckats åtgärda detta på fem arbetsdagar tycker jag är mindre bra service.
Citera
2014-01-27, 09:04
Medlem
Celenos avatar
Nere... inte godkänt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in