2014-01-27, 10:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag har hämtat uppgifterna från Kuriren den 11/11 som hänvisar till Piteå Tingsrätt förhandling, den måndagen som var då.
Jag försöker inte sprida några falska uppgifter, men det är väl inte omöjligt att deras uppgifter var inte helt korrekta.

Jag vänder mig inte emot att du (eventuellt) fört vidare felaktiga uppgifter från en tidning i god tro. Jag vänder mig mot att du fortsatte att framföra uppgifterna i ett flertal inlägg trots flera påpekanden (med länk till bevisning) om att du hade fel. Det är ett väldigt osnyggt sätt att debattera.

Du borde dessutom medge att ett av dina argument; att KJ inte kunde ha placerat ut kroppsdelar eftersom han hade span på sig, var felaktigt. Medge gärna också tydligt att ditt argument att KJ inte kan ha "hunnit" begå mordet på lördagkvällen inte heller är korrekt eftersom det bygger på flera lösa antaganden som inte kan bevisas och lika gärna kan vara fel.
Citera
2014-01-27, 10:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag kan inte heller hitta artikeln, den är väl sannolikt raderat av tidningen.
Det som är av betydelse med spaningen är att de här benen som placerades i Gula huset kom sannolikt dit 18-20 maj.
Den tiden fanns det ingen spaning på KJ, som gjorde hans advokat kunde inte hävda han hade alibi den tiden.
Det var ett vittne som såg in genom fönstret på morgonsidan den 18/5 och såg då inga ben där.
Den 20/5 hittade personer från Missing People benen i Gula Huset.

Ja och än sen? Den här tråden handlar inte om huruvida en polisman har slarvat, utan om argument för och emot att den för mordet dömde Kristoffer Johansson är skyldig i verkligheten också. Och verkligheten är att Kristoffer både haft tid att begå mordet och tid att (före eller efter den 18:e) ägna sig åt utplacering av kroppsdelar. Det går inte att snacka bort, hur mycket man än försöker.
Citera
2014-01-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag vänder mig inte emot att du (eventuellt) fört vidare felaktiga uppgifter från en tidning i god tro. Jag vänder mig mot att du fortsatte att framföra uppgifterna i ett flertal inlägg trots flera påpekanden (med länk till bevisning) om att du hade fel. Det är ett väldigt osnyggt sätt att debattera.

Du borde dessutom medge att ett av dina argument; att KJ inte kunde ha placerat ut kroppsdelar eftersom han hade span på sig, var felaktigt. Medge gärna också tydligt att ditt argument att KJ inte kan ha "hunnit" begå mordet på lördagkvällen inte heller är korrekt eftersom det bygger på flera lösa antaganden som inte kan bevisas och lika gärna kan vara fel.
Jag har till stor del varit fixerad vid att KJ hade inte spaning på sig när sannolikt benen kom till Gula huset den 18-20 maj, om han inte hade spaning på sig tidigare, blir betydelselöst i det här sammanhanget. Men jag anser han borde haft spaning på sig hela tiden tills han blev häktad, därför åklagarna misstänkte honom som gärningsmannen.
Jag anser att det var VB som gående gick efter Lejonbacksvägen mot Torpgärdsleden kl 21,30, som vittnet i bilen mötte som kom från Luleå.
Citera
2014-01-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ja och än sen? Den här tråden handlar inte om huruvida en polisman har slarvat, utan om argument för och emot att den för mordet dömde Kristoffer Johansson är skyldig i verkligheten också. Och verkligheten är att Kristoffer både haft tid att begå mordet och tid att (före eller efter den 18:e) ägna sig åt utplacering av kroppsdelar. Det går inte att snacka bort, hur mycket man än försöker.
Det är många personer som har tittat in genom det krossade fönstret och inte sett några ben där, den sista personen var den 18/5 som tittade in där utan att se några ben.
Sedan borde du väl förstå att KJ visste om omedelbart att han kommer att bli misstänkt för VB:s förvinnande. Det som automatiskt görs är att personen sätts under spaning och samtal och SMS kontrolleras. Det borde vara självklart att en person som misstänker själv att han har spaning på sig skulle aldrig ha börjat flytta några kroppsdelar, om så hade varit fallet. KJ han visste om också att han var misstänkt och sannolikt under spaning.
En anhörig som gör ett sådant här styckmord måste göra allt på en gång i annat fall blir han chanslös och att göra ett styckmord är något helt annat än att någon blir skjuten eller mördad med kniv och kroppen finns på platsen där brottet begåtts.
Citera
2014-01-27, 11:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
En orsak kunde vara att de kroppsdelar som placerades ute i terrängen hittades inte så snabbt som gärningsmännen hade hoppats, därefter placerades benen i Gula Huset, därför de antog att där kommer folk genom nyfikenhet att se in genom den krossade fönsterrutan och upptäcka benen.
Vad som kan inses är att alla kroppsdelarna har inte varit gömda på något sätt, utan motivet tycks ha varit att de skulle upptäckas.
Genom att kroppsdelarna blev upptäckta drog utredningen långt ut på tiden, som sannolikt var motivet.
Vad man kan inse är att det funnits en tanke och planering, bakom det som gärningsmännen gjort.

Det KAN vara så, det behöver inte vara så. Det behöver dock inte vara en rationellt kalkylerande persons tankar. Hela grejen runt fynden tyder snarare på någon som inte är särskilt bra på att fatta logiska och rimliga beslut.

Personen KAN ha velat att kroppsdelarna skulle hittas. Kanske klarade han inte pressen längre med Missing People-söken och folks undringar runt honom. Kanske tänkte han på något underligt vis att om benen hittades så skulle han få lugn och ro och folk skulle inte misstänka honom längre

Personen KAN ha haft planer på att bränna ner huset och på så vis dölja sitt brott. Han kan ha avbrutit den planen av flera skäl. Ett är att det dök upp folk i närheten av huset och att han helt enkelt inte vågade göra fler förflyttningar av kroppsdelar. Ett annat är att han efter att ha flyttat benen insåg att han inte psykiskt skulle orka flytta de övriga kvarlevorna från gropen.

De förklaringarna låter i alla fall på mig mycket troligare än det underliga scenario du verkar ha satt ihop:
- Lejda mördare dödar av någon (för mig helt obegriplig anledning) en liten thailändsk, 20-årig tjej som levde ett helt vanligt liv och läste på universitet
- Dessa mördare styckar kroppen och sprider ut den i terrängen samt planterar blod i en ung killes bil för att HAN ska få skulden för mordet istället för dom (varför fläskade dom inte på med mer grejor och såg till att skapa fler falska spår från honom på brottsplatsen t ex?). Varför trodde dom att en styckning och spridande av kroppsdelar skulle få Kristoffer att se särskilt misstänkt ut? Hur hittade de honom överhuvudtaget?
Citera
2014-01-27, 11:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det är många personer som har tittat in genom det krossade fönstret och inte sett några ben där, den sista personen var den 18/5 som tittade in där utan att se några ben.
Sedan borde du väl förstå att KJ visste om omedelbart att han kommer att bli misstänkt för VB:s förvinnande. Det som automatiskt görs är att personen sätts under spaning och samtal och SMS kontrolleras. Det borde vara självklart att en person som misstänker själv att han har spaning på sig skulle aldrig ha börjat flytta några kroppsdelar, om så hade varit fallet. KJ han visste om också att han var misstänkt och sannolikt under spaning.
En anhörig som gör ett sådant här styckmord måste göra allt på en gång i annat fall blir han chanslös och att göra ett styckmord är något helt annat än att någon blir skjuten eller mördad med kniv och kroppen finns på platsen där brottet begåtts.

Jag är inte så säker på att Kristoffer tänkte att han måste ha spaning på sig. Jag tror det finns något självbelåtet i KJ:s syn på sin förmåga att prata och övertyga. Jag är inte heller säker på att han tänkte rationellt i den här stunden som jag skrev.

OM han nu misstänkte att någon kanske spanade på honom så är det dock fullt möjligt att han vidtog försiktighetsåtgärder. Han kan ha kört runt i Boden (som han ändå brukade) på sena kvällen eller natten och kollat att ingen verkade följa honom. Sen har han - med avstängd mobil eller mobilen hemma - gett sig in på småvägarna i närheten på fyndplatsen där det ändå varit omöjligt för en spaningsbil att följa honom utan att bli upptäckt. Han kan också ha tänkt att ingen spanade på själva natten om nån nu spanade (ingen dum idé med tanke på att spaningsledaren beskrev att de brukade "natta" sina spaningsobjekt, dvs kolla att de gått och lagt sig och släckt, och sen ta en paus i spanandet till nästa morgon).

Visst är detta ett risktagande. Men han kan ha känt ett så starkt behov av att göra något att han gjorde det ändå. Personer som är pressade och stressade handlar irrationellt, det borde du väl vara fullt medveten om. Så sitt inte och gör kalkyler som utgår ifrån att en kille som trots allt har vissa neuropsykiatriska problem och dessutom kände sig pressad vid tillfället måste ha agerat 100% rationellt. Det är inte mycket till bevis, minst sagt.

Det finns f.ö. noterat nånstans att Kristoffer nån av de sista dagarna körde flera varv i en rondell när han verkligen hade en spanbil efter sig.
Citera
2014-01-27, 12:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Att blodspåret placerades ut i KJ:s bil kan ses som att gärningsmännen ville vilseleda utredningen och därigenom få en tidsbuffert. De visste om att KJ:s bil kommer att undersökas förr eller senare och även att han får snabbt spaning på sig, som jag anser KJ borde förstått också, eller någon talat om för honom.
Blodspåret har därför sannolikt placerats ut samma natt som mordet skedde.
Nu tog det relativt lång tid innan bilen undersöktes, men åklagarna som ledde utredningen var helt fixerade vid att KJ var gärningmannen.
Kroppsdelarna utanför Gula huset placerades ut tidigare än de inne i Gula huset, när man ser till uppgifter från rättsläkaren.
Ser man logiskt till fallet trodde säkert gärningsmännen att KJ kan inte fällas, därför några bevis mot honom kommer inte att hittas.
Jag anser därför att de var ute efter att få så lång tidsbuffert som möjligt med avledande spår.
Idag kan väl påstås att det är omöjligt att lösa styckmordet på VB.

Nu vevar du igång planteringsteorin igen, Lagro .. Den avfärdade ju t. o. m. KJ för länge sedan. Varför gör inte du det också ?
Citera
2014-01-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nu vevar du igång planteringsteorin igen, Lagro .. Den avfärdade ju t. o. m. KJ för länge sedan. Varför gör inte du det också ?
KJ vet väl ingenting hur mordet på VB har gått till, de här mordet är enkelt att plocka ihop kedjorna och få en lång sammanhängande kedja, men jag anser KJ klarar inte av det.
Jag anser att blodspåret planterades ut samma natt som mordet skedde, därför gärningmännen måste ha tagit i beräkning att KJ:s port och bil blir utsatt för spaning och annan uppmärkamhet snabbt.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-27 kl. 12:50.
Citera
2014-01-27, 12:49
Medlem
Citat:
KJ vet väl ingenting hur mordet på VB har gått till, de här mordet är enkelt att plocka ihop kedjorna och få en lång sammanhängande kedja, men jag anser KJ klarar inte av det.

Precis det har du rätt i- KJ har varken fysiken eller ordningssinnet för att utföra den här typen av styckmord.
Citera
2014-01-27, 12:53
Medlem
Citat:

Det är ytterst viktigt och väsentligt att poängtera polisens missar/slarv. För att kunna lära till nästa gång samt för att se hur utredningen ska fortskrida.
Citera
2014-01-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Precis det har du rätt i- KJ har varken fysiken eller ordningssinnet för att utföra den här typen av styckmord.

Klart han har. Det krävs inte så mycket för att sticka ett knivliknande föremål i en kropp och frakta bort kroppen från lägenheten. Hans dåliga ordningssinne gjorde att han inte lyckades göra sig av med alla bevisen.
Citera
2014-01-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
För KJ att organisera upp ett styckmord, det är endast att glömma, den som påstår något sådant har inte mycket vetskap vad det rör sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in