2014-01-27, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Att blodspåret placerades ut i KJ:s bil kan ses som att gärningsmännen ville vilseleda utredningen och därigenom få en tidsbuffert. De visste om att KJ:s bil kommer att undersökas förr eller senare och även att han får snabbt spaning på sig, som jag anser KJ borde förstått också, eller någon talat om för honom.
Blodspåret har därför sannolikt placerats ut samma natt som mordet skedde.
Nu tog det relativt lång tid innan bilen undersöktes, men åklagarna som ledde utredningen var helt fixerade vid att KJ var gärningmannen.
Kroppsdelarna utanför Gula huset placerades ut tidigare än de inne i Gula huset, när man ser till uppgifter från rättsläkaren.
Ser man logiskt till fallet trodde säkert gärningsmännen att KJ kan inte fällas, därför några bevis mot honom kommer inte att hittas.
Jag anser därför att de var ute efter att få så lång tidsbuffert som möjligt med avledande spår.
Idag kan väl påstås att det är omöjligt att lösa styckmordet på VB
.

Instämmer! Jag undrar varför vissa kroppsdelar placerades ut tidigare än de inne i det gula huset?

och det värsta av allt: Varför undersöktes aldrig MBs bilar?
Citera
2014-01-27, 06:14
Medlem
Citat:
Nu börjar du härja som den där nationella brottsgurun som ofta syns i TV rutan och skyller det mesta på polisen.
Du får inte glömma att det är åklagarna som leder utredningarna och polisen med utredare och tekniker gör jobbet för dem.
Om du skall kritisera någon är det åklagarna, som du skall kritisera.

Som några tidigare påpekat, läs igenom hela texten du tänker kommentera.... och försök förstå innehållet...
Det stycket du hänvisar till var ironi
Senast redigerad av satansidiot 2014-01-27 kl. 06:16.
Citera
2014-01-27, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satansidiot
Som några tidigare påpekat, läs igenom hela texten du tänker kommentera.... och försök förstå innehållet...
Det stycket du hänvisar till var ironi
Jag kommenterar det också med ironi.
Citera
2014-01-27, 06:53
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Jag kommenterar det också med ironi.
Är det möjligtvis så att alla dina inlägg är ironi? Det skulle i så fall förklara en hel del.
Citera
2014-01-27, 08:08
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Benen i Gula Huset påträffades av Missing People den 20/5.
Nu finns det ett flertal vittnen som sett in genom öppningen där det krossade fönstret fanns.
Den som såg in genom fönstret hade inte kunnat undvika att se benen där de låg.
Det sista vittnet som såg in genom fönsteröppningen var på morgonsidan den 18/5 och då fanns inga ben i Gula Huset. Det här vittnet rapporterade till polisen om hans iakttagelser.
KJ hade spaning på sig från den 8/5 när VB rapporterades saknad och VB hade besökt KJ den dagen hon försvann. Om den här spaningen hade varit korrekt och fortsatt tills han blev häktad, skulle han haft alibi för tiden 8/5-23/5, eftersom benen blev placerad i Gula Huset 18-20 maj och hittades den 20 maj.
Men när B.Forssberg lade fram att KJ hade alibi den här tiden, plockade åklagarna fram att KJ hade ingen spaning på sig 18-20 maj och därmed gällde inte B.Forssbergs bevis.
Man kan säga att spaningen på KJ upphörde exakt de dagarna när benen kom till Gula Huset.
Om inte spaningen på KJ helt plötsligt avbrutits när benen kom dit, hade inte åklagarna kunnat väcka åtal mot KJ, det hade inte funnits någon möjlighet till något sådant, med det material som fanns.
Fel igen. Det var inget span på KJ 13-20 maj. Gör om gör rätt.
Citera
2014-01-27, 08:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Benen i Gula Huset påträffades av Missing People den 20/5.
Nu finns det ett flertal vittnen som sett in genom öppningen där det krossade fönstret fanns.
Den som såg in genom fönstret hade inte kunnat undvika att se benen där de låg.
Det sista vittnet som såg in genom fönsteröppningen var på morgonsidan den 18/5 och då fanns inga ben i Gula Huset. Det här vittnet rapporterade till polisen om hans iakttagelser.
KJ hade spaning på sig från den 8/5 när VB rapporterades saknad och VB hade besökt KJ den dagen hon försvann. Om den här spaningen hade varit korrekt och fortsatt tills han blev häktad, skulle han haft alibi för tiden 8/5-23/5, eftersom benen blev placerad i Gula Huset 18-20 maj och hittades den 20 maj.
Men när B.Forssberg lade fram att KJ hade alibi den här tiden, plockade åklagarna fram att KJ hade ingen spaning på sig 18-20 maj och därmed gällde inte B.Forssbergs bevis.
Man kan säga att spaningen på KJ upphörde exakt de dagarna när benen kom till Gula Huset.
Om inte spaningen på KJ helt plötsligt avbrutits när benen kom dit, hade inte åklagarna kunnat väcka åtal mot KJ, det hade inte funnits någon möjlighet till något sådant, med det material som fanns.

En sista varning Lagro: En enda lögn till och jag skriver en 0.09 på dig trots att jag inte gillar att anmäla folk till höger och vänster.

Jag och flera andra har talat om flera gånger i tråden nu med tydliga förklaringar att spaning på KJ upphörde den 12 maj. Inte "helt plötsligt när benen kom dit". Av tiden som gick mellan försvinnandet och fynden av benen ser det ut så här:

4-8 maj - INGEN SPANING
9-12 maj - Viss spaning
13-19 maj - INGEN SPANING
20 maj - försök till spaning, KJ påträffas ej av polisen
21 maj EM - 23 maj gripandet - spaning dygnet runt.

En majoritet av tiden har han således varit oövervakad och enligt kartläggningen av mobiltrafik, vittnesuppgifter etc haft gott om tid vid flera tillfällen att vara ute i terrängen och flytta kroppsdelar.

I övrigt förstår jag inte vart du vill komma med ditt inlägg. Menar du att polisen begått tjänstefel som inte spanade på honom och därför ska han ändå anses ha alibi???

"OM dom hade spanat på honom så hade dom inte hittat något och då hade han inte kunnat bli dömd" kan vara det absolut uslaste och löjligaste exempel på cirkelbevisning jag någonsin läst.
Citera
2014-01-27, 08:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Instämmer! Jag undrar varför vissa kroppsdelar placerades ut tidigare än de inne i det gula huset?

Det har tingsrätten pedagogiskt förklarat i en i övrigt inte alltför välskriven dom: Det fanns aldrig misstankar mot MB som i rättslig mening nådde upp till misstankegraden skälig misstanke. Därmed fanns det inte förutsättningar för husrannsakan. Låt dig inte luras av att ett antal juridiskt okunniga skränfockar här inne har gapat sig blå i ansiktet om det här i ett halvår. Och när väl blodfynden gjorts i KJ:s bil var det definitivt försent att parallellt börja anklaga en annan person fristående från honom.
Citera
2014-01-27, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon

En orsak kunde vara att de kroppsdelar som placerades ute i terrängen hittades inte så snabbt som gärningsmännen hade hoppats, därefter placerades benen i Gula Huset, därför de antog att där kommer folk genom nyfikenhet att se in genom den krossade fönsterrutan och upptäcka benen.
Vad som kan inses är att alla kroppsdelarna har inte varit gömda på något sätt, utan motivet tycks ha varit att de skulle upptäckas.
Genom att kroppsdelarna blev upptäckta drog utredningen långt ut på tiden, som sannolikt var motivet.
Vad man kan inse är att det funnits en tanke och planering, bakom det som gärningsmännen gjort.
Citera
2014-01-27, 08:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Nu börjar du härja som den där nationella brottsgurun som ofta syns i TV rutan och skyller det mesta på polisen.
Du får inte glömma att det är åklagarna som leder utredningarna och polisen med utredare och tekniker gör jobbet för dem.
Om du skall kritisera någon är det åklagarna, som du skall kritisera.

Vilken total överraskning att du av alla inte förstod ironin och inte ens förmådde läsa första meningen i stycket efter där jag för säkerhets skull förklarade att det var ironi (Jag är nämligen fullt medveten om att många människor inte har de intellektuella förutsättningarna att förstå när någon är ironisk på ett sätt som har minsta lilla subtila inslag i sig). Jag är förvånad.

Not...
Citera
2014-01-27, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En sista varning Lagro: En enda lögn till och jag skriver en 0.09 på dig trots att jag inte gillar att anmäla folk till höger och vänster.
Jag har hämtat uppgifterna från Kuriren den 11/11 som hänvisar till Piteå Tingsrätt förhandling, den måndagen som var då.
Jag försöker inte sprida några falska uppgifter, men det är väl inte omöjligt att deras uppgifter var inte helt korrekta.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-27 kl. 08:46.
Citera
2014-01-27, 09:06
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Jag har hämtat uppgifterna från Kuriren den 11/11 som hänvisar till Piteå Tingsrätt förhandling, den måndagen som var då.
Jag försöker inte sprida några falska uppgifter, men det är väl inte omöjligt att deras uppgifter var inte helt korrekta.
Har du en länk till artikeln? Jag hittar ingen artikel där det står att man haft span på KJ 13-18 maj.
Citera
2014-01-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Har du en länk till artikeln? Jag hittar ingen artikel där det står att man haft span på KJ 13-18 maj.
Jag kan inte heller hitta artikeln, den är väl sannolikt raderat av tidningen.
Det som är av betydelse med spaningen är att de här benen som placerades i Gula huset kom sannolikt dit 18-20 maj.
Den tiden fanns det ingen spaning på KJ, som gjorde hans advokat kunde inte hävda han hade alibi den tiden.
Det var ett vittne som såg in genom fönstret på morgonsidan den 18/5 och såg då inga ben där.
Den 20/5 hittade personer från Missing People benen i Gula Huset.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-27 kl. 09:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in