Citat:
Ursprungligen postat av
JeanLuc
Visst kunde jag skrivit det tidigare. Men att jag skrev ett sådant inlägg först några timmar efter att diskussionen startat förefaller mig ändå bättre än att inte ha anfört några bevis alls.
Senare än ganska direkt efter att någon påtalat det felaktiga är i min värld egentligen försent.,
Citat:
Inom rimliga mängder, ja. "Argumentationsfel" är inte bra, men mindre illa än att inte föra fram några argument alls. Så om den ena sidans deltagande bara består av att sitta och skrika "argumentationsfel" (jag syftar inte på dig) utan att bry sig om att delta så är det nog värre. Speciellt om ens argument för argumentationsfel är påfallande ihåliga och mest består av papegojmässig upprepning.
Mildare argumentationsfel kan jag förstå att man har överseende med. Men när man gör rätt grova övertramp gång efter annan så försvinner överseendet ditt var för grovt imo och att du fortsätter göra argumentationsfel gör att du antagligen kommer behöva arbeta upp ett förtroendekapital innan jag ens kan tänka mig att ha överseende med dig.
Citat:
En ganska bra allmän princip är att man först lägger fram sina egna argument, sedan kommenterar andras. Vill man bara diskutera andras argumentation kan man skapa en retoriktråd.
Bra men knappast nödvändigt och behöver inte leda till en retoriktråd. Jag noterar även att du inte använde dig av denna allmänna princip.
Citat:
Fullständigt korrekt. Uttryckt med andra ord, ni har inte tillfört tråden något. Det börjar kanske vara dags att säga "bu eller bä" nu?
Dags för bu eller bä är när endera läger har kommit med bevis som övertygat mig, inte en sekund tidigare. Eller du kanske tycker att man ska hålla tyst och hoppas att lägren råkar bena ut just de saker jag tycker är knepiga? Eller att man inte ska bestämma den nivå på bevis man kräver i frågan själv(och vem ska då avgöra den?)?
Citat:
Så blir det om man går in i tråden med en förutbestämd åsikt.
Stop och belägg! Du anklagade ju mig precis för att jag skulle se till att bilda en åsikt i frågan. Hur i hela Hälsefjorden kan man då ha en förutbestämd åsikt om man inte har en bestämd åsikt?
Citat:
Om jag inte lägger fram bevis kritiseras jag för det (med all rätt), lägger jag fram bevis så kritiseras dessa.
Med all rätt respektive med all rätt då det finns fog för att kritisera det du lagt fram. Det är ju inte direkt så att du låtit bli att kritisera RV vilket jag är fullständigt övertygad om att du anser är befogat.
Citat:
Av personer som ärligt talat inte är i stånd att utvärdera dem.
Vilka ska då få den stora äran att utvärdera och vem bestämmer vilka dessa blir? Du? Jag anser att var och en har sin fulla rätt att utvärdera allt efter förmåga och gärna ta förklaringar etc från vad man kan kalla experter under beaktande.
Citat:
Skulle du eller Bogomil på något sätt vara de neutrala observatörer du försöker ge sken av skulle ni efter några hundra inlägg kanske ha noterat att inte minsta bevis ännu lagts fram för varför vi ska anse att den rådande vetenskapliga uppfattningen är fel.
Jag, vad beträffar Bogomil så lämnar jag det åt honom att svara för sig själv, anser att jag är lika god som någon annan att vara neutral observatör om man nu strävar efter det. Jag vet inte vad du har läst men av det jag läst här i tråden så står den på i min mening en väldigt ostadig grund eller så har den eller de som presenterat den inte presenterat den särskilt väl.
Citat:
Så om du ursäktar så underkänner jag ganska grovt ditt försök att placera dig själv som någon slags neutal bedömare. Det tåget gick för länge sedan.
Vet du vad? Jag tar inte illa upp alls då detta står dig fritt att tycka. Men när du tycker till om mig så passar jag på att tycka till om dig, tåget för att anse dig som en kompetent förespråkare av att jesus är en historiskt fastslagen person gick rätt tidigt i denna tråden.
Citat:
Inte om man gör det kompetent, nej. För övrigt har jag framfört väldigt lite egna uppfattningar i tråden, jag har mest refererat till forskning inom ämnet.
Om vi ska vara helt ärliga så har du fram tills ganska nyligen bara refererat vad en forskare har för åsikt och anser att forskarkåren inom området har för åsikt.
Citat:
Än en gång, kommentera eventuella fel efter att du presenterat dina egna argument. Det här är ett religionsforum, inte ett retorikforum. Så ja, om man inte ens berör tråden utan på ett abstrakt sätt diskuterar min argumentation är det fullständigt OT.
Återigen är jag lite konfunderad om du väljer bort att läsa vissa saker. Angående OT så går det ju att rapportera inlägg för just detta.
Citat:
Nej, så länge inte ett enda motargument har framförts efter tjugo sidors diskussion (annat än av Roger) känner jag mig inte speciellt trängd.
Det var inte menat att syfta på din åsikt i frågan utan om din oförmåga att medge att du hävdade att ditt icke-bevis, när du hänvisade till en experts åsikt mm, var ett bevis.
Citat:
Däremot lätt trött på personer som tror att de uppfyller någon slags funktion genom att vägra diskutera och bara kommentera andras argument. På ett ytligt och okunnigt sätt.
Om jag vägrar diskutera, varför har jag då skrivit inlägg som inte är riktade till dig? Du kan vara ytlig och okunnig. För det framstår du faktiskt som på ditt sätt i denna tråden.
Citat:
Så, det här var mitt sista svar till dig innan du börjar delta i tråden. 20 sidor diskussion. Inte ett enda sakinlägg. Kanske dags att börja nu?
Du väljer med andra ord att blunda för saker som inte passar in i din bild? Om du faktiskt läst allt jag skrivit talar du mot bättre vetande.