2014-01-26, 20:58
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag menar att diskussionen handlar om ifall Jesus har funnits, inte ifall det finns vetenskapliga bevis för att han har funnits.

MEN, en vetenskapsman som ska bedöma ett dokument bör nog förstå vad texten vill förmedla. Om någon i framtiden tvivlade på att Einstein en gång funnits, så skulle de ha nytta av att läsa hans avhandlingar...

Det spelar väl ingen som helst roll huruvida någon som hette Einstein har producerat det som tillskrivs Einstein har existerat eller inte? I hans fall står hans vetenskapliga gärning på egna ben. Skillnaden mot Jesusberättelsen är ju att om Jesus inte var den han påstås vara i bibeln, så framstår han som en ondskefull och/eller mentalsjuk vettvilling.
Citera
2014-01-26, 21:12
Medlem
Curiositatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Ja, det är givetvis en hypotes, som så mycket annat.

Paulus inte talade om Jesu bror utan om Herrens bror:

I både evangelierna och hos Paulus används ordet adelfos som beteckning för bror. Men betydelsen av detta grekiska ord är oklar i NT. Det kan betyda såväl köttslig bror som trosfrände, granne, styvbror eller släkting.

Ordet broder är i detta sammanhang förmodligen liktydigt med trosfrände. Paulus kallar ofta församlingsmedlemmarna för bröder. När Paulus skriver till församlingen i Korinth kallar han dem ”mina bröder” (1 Kor 1:11). Att detta skulle avse Paulus’ biologiska bröder är ungefär lika sannolikt som att lärjungarna skulle vara Jesus’ bröder när han kallar dem ”mina bröder” (Matt 28:10). Paulus säger sig vidare ha hört att motsättningar förekommer mellan bröderna och att de delat sig i olika falanger. Vissa hör till Paulus, andra till Apollos, ytterligare andra till Kefas, och slutligen vissa till Kristus (1 Kor 1:12).

Uppenbarligen avser detta grupper med olika stridande uppfattningar, varav en grupp hör till Kristus. Och den grupp som hörde till Kristus kan i enlighet med den tidens språkbruk mycket väl ha kallats Kristus’ bröder. Och om vi antar att en grupp i Korinth kallade sig Kristus’ bröder, ligger tanken snubblande nära att en grupp i Jerusalem kallade sig Herrens bröder. Och just detta verkar också vara fallet:

Detta stöds också av vad Paulus säger i Gal 2:12 om Petrus’ vägran att äta med icke-judar: ”Ty innan det kom några från Jakob, brukade han äta tillsammans med hedningarna.” Med ”några från Jakob” måste Jakobs grupp avses. Jakob var alltså troligen medlem i ett samfund som kallade sig ”Herrens bröder” och var inte biologisk bror till Jesus. Möjligen kan den tron ha utvecklats vid tiden för evangeliernas nedtecknande och kanske på grundval av vad Paulus skrivit.

Det är heller inte självklart vad som avses med Herren. I de grekiska skrifterna översattes hebreiskans tetragram JHVH genomgående till kyrios, vilket betyder herre. JHVH skrevs alltså Herren på grekiska. Herrens bröder (οἱ ἀδελφοὶ τοῦ κυρίου) kan därför mycket väl ha avsett JHVH:s brödrasällskap.

Men traditionen om att Jesus hade en biologisk bror är måhända det starkaste argumentet till stöd för att Jesus har funnits. Det finns givetvis alltid argument åt båda hållen och detta skulle jag själv påstå är historicitesförespråkarnas starkaste argument. Jag har länge tänkt skriva en längre uppsats om det och verkligen reda ut begreppen, så det kommer kanske framöver. Jag anser i vilket fall att det är fullt rimligt att Jakob tillhörde Herrens bröder i ett sällskap och att senare tradition omvandlat honom till en biologisk bror.

Sedan var det punkterna 2 och 3. Jag tror ändå att jag måste få återkomma med fördjupningar. Tråden bara växer och växer, och jag har annat jag måste hinna med i kväll. Men först kan jag säga att jag baserar påståendet att Paulus inte har någon kännedom om Jesu liv på de sju brev i NT som allmänt anses skrivna av Paulus och där det visserligen finns några passager som skulle gå att tolka på annat sätt, men där den rimlig tolkningen är att han inte avser något av det som skrivs i evangelierna. Och med Jesu liv avser jag allt utöver att han korsfästes och uppstod, vilket jag anser Paulus använda i symbolisk betydelse med utgångspunkt att han själv mötte Jesus i visioner.

När det gäller mitt påstående att ingen kristen kände till den Jesus evangelierna beskriver förrän de skrevs avser jag alla tidiga skrifter inklusive de sju Paulusbreven; alltså alla nya testamentets skrifter i tiden fram till evangeliernas tillkomst med början på 90-talet (enligt min åsikt). Men som du skrev är det ett djärvt påstående och en aning onyanserat, dock tänkt att på ett förenklat sätt påtala ett problem.

Spännande och mycket intressant! Jag ser fram emot att läsa din uppsats om "Herrens bröder". Jag har inte hört om det sällskapet tidigare, utan helt enkelt utgått från att Paulus menat att Herren var Jesus och ingen annan.

Jag har heller aldrig tidigare hört att det fanns kristna innan Jesus. Jag har trott att det var Jesus som utmålats som kristus och messias och att kristendomen därmed bröt sig ut ut judendomen; men vad vet jag Om du inte har tid att skriva mer idag, Roger, så hoppas jag att du fortsätter någon annan dag för det har varit mycket lärorikt att följa dina (och JeanLuc:s!) inlägg på tråden.

P.S. Jag anser fortfarande att det är mer sannolikt att Jakob hade en bror som hette Jesus (och Judas, Joses och Simon) och att Kefas/Petrus hade haft den samme Jesus som ledare/mästare
Citera
2014-01-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Så här såg Nasaret ut 1842
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/Nazareth_the_holy_land_1842.jpg
och på Jesus tid var det kanske bara en liten bondby med en samlingsplats/synagoga. Alldeles uppenbart i konsthistorien har bilderna av de bibliska städerna varit felaktiga. Att en liten bondby i det i Judeen så föraktade Galileen inte finns med i några antika anteckningar om ägandeförhållanden eller liknande är inte alls särskilt konstigt. Det är i varje fall inget starkt argument för att Nasaret inte fanns i vår tidräknings början.
http://www.archaeology.org.il/news65.html

Eftersom jag bara nuddade ytan av berget med de argumenten, så är det nog dumt att dra slutsatser efter det. Jag ville bara väcka intresse för att allt kanske inte är som det verkar. Det är så mycket djupdykning som krävs, och det var ett tag sen jag läste om detta.

Det finns inga, vad jag vet, starka argument för att Nasaret fanns vid vår tidräknings-början heller.
Senast redigerad av erej13 2014-01-26 kl. 21:32.
Citera
2014-01-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ja, det är givetvis en hypotes, som så mycket annat.

Paulus inte talade om Jesu bror utan om Herrens bror:

I både evangelierna och hos Paulus används ordet adelfos som beteckning för bror. Men betydelsen av detta grekiska ord är oklar i NT. Det kan betyda såväl köttslig bror som trosfrände, granne, styvbror eller släkting.

Korrekt, vi är överens där. Bara för att Paulus kallar någon "bror" betyder det inte automatiskt biologiskt släktskap. Däremot kan vi förstås inte heller påstå att ἀδελφὸς aldrig betyder bror (vilket du inte heller gör). Vad vetenskapen gör här är att bedöma från fall till fall.

Jag tänker inte påstå att det är bevisat att Jakob var Jesus biologiske bror. Däremot tycker jag, i likhet med de flesta sekulära forskare, att indicierna för det starkare än indicierna emot det.

Både Matteus och Markus talar om Jesus "bröder". I de fallen är det förstås helt klart att de menar hans bröder i biologisk bemärkelse. Att den äldste heter Jakob bevisar förstås ingenting (ett ganska vanligt namn) men vi vet åtminstone att både Markus och Matteus rapporterar att Jesus hade en biologisk bror vid namn Jakob.

Tillbaka till Paulus. Att han inte hänvisar till alla de han träffat som Jesus bröder utan bara till en av dem, Jakob, visar att han skiljer ut denna. Och som sagt, samma namn. På basen av detta anser de flesta icke-religiösa forskare att Jakob sannolikt var Jesus bror. Både katolska och ortodoxa teologer försöker förstås bortförklara detta, eftersom det passar dåligt in med bilden av Maria som evig jungfru.

Citat:
Uppenbarligen avser detta grupper med olika stridande uppfattningar, varav en grupp hör till Kristus. Och den grupp som hörde till Kristus kan i enlighet med den tidens språkbruk mycket väl ha kallats Kristus’ bröder.

Inte helt omöjligt, men kanske något långsökt. Finns det ett enda ställe där Paulus kallar de troende som hör till Kristus för just "Kristus bröder"?

Citat:
Och om vi antar att en grupp i Korinth kallade sig Kristus’ bröder, ligger tanken snubblande nära att en grupp i Jerusalem kallade sig Herrens bröder.

Detta stöds också av vad Paulus säger i Gal 2:12 om Petrus’ vägran att äta med icke-judar: ”Ty innan det kom några från Jakob, brukade han äta tillsammans med hedningarna.” Med ”några från Jakob” måste Jakobs grupp avses. Jakob var alltså troligen medlem i ett samfund som kallade sig ”Herrens bröder” och var inte biologisk bror till Jesus. Möjligen kan den tron ha utvecklats vid tiden för evangeliernas nedtecknande och kanske på grundval av vad Paulus skrivit.

Har vi varit tvugna att göra ganska många obestyrkta antaganden för att komma hit?

a. Vi antar att en grupp som hör till Kristus kallas "Kristus bröder", men vi har inga bevis.
b. Efter att ha accepterat a. (utan bevis) antar vi att det finns en annan grupp som kallas "Herrens bröder". Än en gång, inga bevis.

Så istället för att göra flera helt obestyrkta antaganden i följd är det kanske naturligare att helt enkelt anta att Paulus kallar Jakob för Jesus för att han verkligen var Jesus bror? Jag påstår inte att det är säkert, men det kräver åtminstone betydligt färre obevisade spekulationer.

Citat:
Sedan var det punkterna 2 och 3. Jag tror ändå att jag måste få återkomma med fördjupningar. Tråden bara växer och växer, och jag har annat jag måste hinna med i kväll. Men först kan jag säga att jag baserar påståendet att Paulus inte har någon kännedom om Jesu liv på de sju brev i NT som allmänt anses skrivna av Paulus och där det visserligen finns några passager som skulle gå att tolka på annat sätt, men där den rimlig tolkningen är att han inte avser något av det som skrivs i evangelierna. Och med Jesu liv avser jag allt utöver att han korsfästes och uppstod, vilket jag anser Paulus använda i symbolisk betydelse med utgångspunkt att han själv mötte Jesus i visioner.

Fullt naturligt att du inte kan skriva allt i kväll, ser fram emot dina fördjupningar. På basen av citatet ovan blir det inte riktigt klart för mig varför Paulus inte skulle känna till något om Jesus liv. Som jag redan nämnde, det faktum att han inte nämner speciellt mycket om Jesus liv är inte i sig ett argument för att han inte känner till det, speciellt inte som breven inte verkar syfta till att berätta vem Jesus var. Paulus skriver ju åt andra kristna, och om de är kristna har de med stor sannolikhet hört om Jesus.

Citat:
När det gäller mitt påstående att ingen kristen kände till den Jesus evangelierna beskriver förrän de skrevs avser jag alla tidiga skrifter inklusive de sju Paulusbreven; alltså alla nya testamentets skrifter i tiden fram till evangeliernas tillkomst med början på 90-talet (enligt min åsikt). Men som du skrev är det ett djärvt påstående och en aning onyanserat, dock tänkt att på ett förenklat sätt påtala ett problem.

Ok, än så länge är det ett helt obevisat påstående men som sagt är det självklart att du inte har tid att skriva allt ikväll. Vi återkommer till frågan.
Citera
2014-01-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curiositati
Spännande och mycket intressant! Jag ser fram emot att läsa din uppsats om "Herrens bröder". Jag har inte hört om det sällskapet tidigare, utan helt enkelt utgått från att Paulus menat att Herren var Jesus och ingen annan.

Jag har heller aldrig tidigare hört att det fanns kristna innan Jesus. Jag har trott att det var Jesus som utmålats som kristus och messias och att kristendomen därmed bröt sig ut ut judendomen; men vad vet jag Om du inte har tid att skriva mer idag, Roger, så hoppas jag att du fortsätter någon annan dag för det har varit mycket lärorikt att följa dina (och JeanLuc:s!) inlägg på tråden.

P.S. Jag anser fortfarande att det är mer sannolikt att Jakob hade en bror som hette Jesus (och Judas, Joses och Simon) och att Kefas/Petrus hade haft den samme Jesus som ledare/mästare

Roger verkar besitta mycket mer kunskap än jag om detta, men jag kanske kan hjälpa dig lite ändå.
EDIT: Han verkar besitta mycket, mycket, mycket mer än någon här. Är det riktiga Viklund så har han ju skrivit en hel bok om detta. :P
Jo visst fanns det andra 'kristna' i början, gnostiker bl.a, de trodde inte på en mänsklig Jesus/Kristus, utan mer på en själslig. Paulus verkar ha varit gnostiker, då han aldrig antyder något om en mänsklig Jesus (i alla fall inte i de brev som räknas som genuina, vet ej vad som står i övriga, var ett tag sedan jag läste om sånt här). Han har fått sin egna uppenbarelse. Många tror att Paulus är den originella skaparen av Kristendomen.

Vill du verkligen gräva ner dig i detta, så rekommenderar jag följande sida:
http://www.jesusneverexisted.com/

Han täcker verkligen allt, har alltid källhänvisningar, och drar slutsatser utifrån det han hittat.
Det är med andra ord ingen skojare.
Senast redigerad av erej13 2014-01-26 kl. 21:47.
Citera
2014-01-26, 21:47
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Att många tror på något som är en uppenbar lögn förvånar mig väldigt mycket.

Iallafall..om jesus överhuvudtaget existerat verkar det inte finnas någon annan bekräftelse på än just de religiösas egna texter, dvs bibeln.

Som vetenskapsman bör man därför fokusera på hur denna myt om jesus växte fram och det kan man faktiskt se även i bibelns tidiga texter. Nämligen att med tidens gång vet de religiösa mer och mer om jesus.

Alla fakta låg inte där ifrån början utan bilden av jesus växte fram med tiden.

Ju yngre texterna är desto mer information. Om han verkligen hade varit på riktigt borde det vara tvärtom.

Eller så undersöker du vad syftet med texten var. Vilka var publiken och vad hade för förkunskaper om de bibliska texterna. Vad behöver man skriva för att publiken ska förstå budskapet? Desto mindre insatta i Judendomen publiken är desto mer behöver man skriva dem på näsan. Vilken bild av Jesus ville författaren förmedla? Vilka var författarens motståndare och hur skulle han då skriva för att få fram det budskap han ville?
Citera
2014-01-26, 21:52
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Visst kunde jag skrivit det tidigare. Men att jag skrev ett sådant inlägg först några timmar efter att diskussionen startat förefaller mig ändå bättre än att inte ha anfört några bevis alls.

Senare än ganska direkt efter att någon påtalat det felaktiga är i min värld egentligen försent.,

Citat:
Inom rimliga mängder, ja. "Argumentationsfel" är inte bra, men mindre illa än att inte föra fram några argument alls. Så om den ena sidans deltagande bara består av att sitta och skrika "argumentationsfel" (jag syftar inte på dig) utan att bry sig om att delta så är det nog värre. Speciellt om ens argument för argumentationsfel är påfallande ihåliga och mest består av papegojmässig upprepning.

Mildare argumentationsfel kan jag förstå att man har överseende med. Men när man gör rätt grova övertramp gång efter annan så försvinner överseendet ditt var för grovt imo och att du fortsätter göra argumentationsfel gör att du antagligen kommer behöva arbeta upp ett förtroendekapital innan jag ens kan tänka mig att ha överseende med dig.

Citat:
En ganska bra allmän princip är att man först lägger fram sina egna argument, sedan kommenterar andras. Vill man bara diskutera andras argumentation kan man skapa en retoriktråd.

Bra men knappast nödvändigt och behöver inte leda till en retoriktråd. Jag noterar även att du inte använde dig av denna allmänna princip.

Citat:
Fullständigt korrekt. Uttryckt med andra ord, ni har inte tillfört tråden något. Det börjar kanske vara dags att säga "bu eller bä" nu?

Dags för bu eller bä är när endera läger har kommit med bevis som övertygat mig, inte en sekund tidigare. Eller du kanske tycker att man ska hålla tyst och hoppas att lägren råkar bena ut just de saker jag tycker är knepiga? Eller att man inte ska bestämma den nivå på bevis man kräver i frågan själv(och vem ska då avgöra den?)?

Citat:
Så blir det om man går in i tråden med en förutbestämd åsikt.

Stop och belägg! Du anklagade ju mig precis för att jag skulle se till att bilda en åsikt i frågan. Hur i hela Hälsefjorden kan man då ha en förutbestämd åsikt om man inte har en bestämd åsikt?

Citat:
Om jag inte lägger fram bevis kritiseras jag för det (med all rätt), lägger jag fram bevis så kritiseras dessa.

Med all rätt respektive med all rätt då det finns fog för att kritisera det du lagt fram. Det är ju inte direkt så att du låtit bli att kritisera RV vilket jag är fullständigt övertygad om att du anser är befogat.

Citat:
Av personer som ärligt talat inte är i stånd att utvärdera dem.

Vilka ska då få den stora äran att utvärdera och vem bestämmer vilka dessa blir? Du? Jag anser att var och en har sin fulla rätt att utvärdera allt efter förmåga och gärna ta förklaringar etc från vad man kan kalla experter under beaktande.

Citat:
Skulle du eller Bogomil på något sätt vara de neutrala observatörer du försöker ge sken av skulle ni efter några hundra inlägg kanske ha noterat att inte minsta bevis ännu lagts fram för varför vi ska anse att den rådande vetenskapliga uppfattningen är fel.

Jag, vad beträffar Bogomil så lämnar jag det åt honom att svara för sig själv, anser att jag är lika god som någon annan att vara neutral observatör om man nu strävar efter det. Jag vet inte vad du har läst men av det jag läst här i tråden så står den på i min mening en väldigt ostadig grund eller så har den eller de som presenterat den inte presenterat den särskilt väl.

Citat:
Så om du ursäktar så underkänner jag ganska grovt ditt försök att placera dig själv som någon slags neutal bedömare. Det tåget gick för länge sedan.

Vet du vad? Jag tar inte illa upp alls då detta står dig fritt att tycka. Men när du tycker till om mig så passar jag på att tycka till om dig, tåget för att anse dig som en kompetent förespråkare av att jesus är en historiskt fastslagen person gick rätt tidigt i denna tråden.

Citat:
Inte om man gör det kompetent, nej. För övrigt har jag framfört väldigt lite egna uppfattningar i tråden, jag har mest refererat till forskning inom ämnet.

Om vi ska vara helt ärliga så har du fram tills ganska nyligen bara refererat vad en forskare har för åsikt och anser att forskarkåren inom området har för åsikt.

Citat:
Än en gång, kommentera eventuella fel efter att du presenterat dina egna argument. Det här är ett religionsforum, inte ett retorikforum. Så ja, om man inte ens berör tråden utan på ett abstrakt sätt diskuterar min argumentation är det fullständigt OT.

Återigen är jag lite konfunderad om du väljer bort att läsa vissa saker. Angående OT så går det ju att rapportera inlägg för just detta.

Citat:
Nej, så länge inte ett enda motargument har framförts efter tjugo sidors diskussion (annat än av Roger) känner jag mig inte speciellt trängd.

Det var inte menat att syfta på din åsikt i frågan utan om din oförmåga att medge att du hävdade att ditt icke-bevis, när du hänvisade till en experts åsikt mm, var ett bevis.

Citat:
Däremot lätt trött på personer som tror att de uppfyller någon slags funktion genom att vägra diskutera och bara kommentera andras argument. På ett ytligt och okunnigt sätt.

Om jag vägrar diskutera, varför har jag då skrivit inlägg som inte är riktade till dig? Du kan vara ytlig och okunnig. För det framstår du faktiskt som på ditt sätt i denna tråden.

Citat:
Så, det här var mitt sista svar till dig innan du börjar delta i tråden. 20 sidor diskussion. Inte ett enda sakinlägg. Kanske dags att börja nu?

Du väljer med andra ord att blunda för saker som inte passar in i din bild? Om du faktiskt läst allt jag skrivit talar du mot bättre vetande.
Citera
2014-01-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Roger verkar besitta mycket mer kunskap än jag om detta, men jag kanske kan hjälpa dig lite ändå.
Jo visst fanns det andra 'kristna' i början, gnostiker bl.a, de trodde inte på en mänsklig Jesus/Kristus, utan mer på en själslig. Paulus verkar ha varit gnostiker, då han aldrig antyder något om en mänsklig Jesus (i alla fall inte i de brev som räknas som genuina, vet ej vad som står i övriga, var ett tag sedan jag läste om sånt här). Han har fått sin egna uppenbarelse. Många tror att Paulus är den originella skaparen av Kristendomen.

Det mesta av vad du säger stämmer, även om jag aldrig hört någon påstå att Paulus skulle ha varit gnostiker. Men för att fortsätta på samma tråd fanns det ännu fler olika inriktningar. Det fanns också de som trodde att Jesus var Messias, men inte att han var Gud. Inom judendomen hade man aldrig trott att Messias skulle vara annat än en mäktig och rättfärdig man, och det verkar som om Jesus tidigaste lärljungar trodde exakt detta.

Att säga att Paulus skapade kristendomen är ett relevant påpekande. Det verkar som om det rätt tidigt uppstod meningsskiljaktligheter mellan Paulus å ena sidan samt Jesus lärljungar under ledning av Petrus och Jakob å andra sidan. Paulus "vann" den striden, det var hans version av kristendomen som kom att bli kristendom.

Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Vill du verkligen gräva ner dig i detta, så rekommenderar jag följande sida:
http://www.jesusneverexisted.com/

Han täcker verkligen allt, har alltid källhänvisningar, och drar slutsatser utifrån det han hittat.
Det är med andra ord ingen skojare.

"Skojare" är väl lite starkt och uttrycker en avsikt att bedra. Det har han knappast, antagligen tror han själv på vad han skriver. Men någon auktoritet är han inte. En arbetslös IT-ingenjör som fullständigt saknar kunskap i historisk analys, textkritik osv. Såvitt jag vet tas han inte på allvar av någon. Då menar jag inte bara de som tror att Jesus existerat (dvs snart sagt varje forskare) utan även de få seriösa forskare (t.ex. Robert Price) som anser att Jesus inte existerat anser att han snarare skadar deras sak än hjälper den med sina tokroliga påhitt.
Citera
2014-01-26, 21:58
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Jag undviker väl inga frågor, möjligen denna undantaget, men det är bara för att frågan i sig är meningslös – och det av två orsaker.

En fråga som jag inte fått svar på är varför Josef och Maria tvingas förflytta sig till Betlehem i bibelns berättelse om Jesus. Skit i om det var från Nasaret (som eventuellt inte existerade vid den tiden) eller någon annan ort; de beskrivs vara tvungna att söka natthärbärge någonstans. Knappast något man behöver göra på sin hemort. Det verkar som om den som skriver texten väldigt gärna vill att en person ska födas just i Betlehem.
Citera
2014-01-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Det mesta av vad du säger stämmer, även om jag aldrig hört någon påstå att Paulus skulle ha varit gnostiker. Men för att fortsätta på samma tråd fanns det ännu fler olika inriktningar. Det fanns också de som trodde att Jesus var Messias, men inte att han var Gud. Inom judendomen hade man aldrig trott att Messias skulle vara annat än en mäktig och rättfärdig man, och det verkar som om Jesus tidigaste lärljungar trodde exakt detta.

Att säga att Paulus skapade kristendomen är ett relevant påpekande. Det verkar som om det rätt tidigt uppstod meningsskiljaktligheter mellan Paulus å ena sidan samt Jesus lärljungar under ledning av Petrus och Jakob å andra sidan. Paulus "vann" den striden, det var hans version av kristendomen som kom att bli kristendom.

Hela idén med lärjungar och speciellt precis 12 st är lite fishy för mig. Vilka skulle egentligen lägga ner allt de gjorde för att följa med en okänd man på äventyr?

Citat:
"Skojare" är väl lite starkt och uttrycker en avsikt att bedra. Det har han knappast, antagligen tror han själv på vad han skriver. Men någon auktoritet är han inte. En arbetslös IT-ingenjör som fullständigt saknar kunskap i historisk analys, textkritik osv. Såvitt jag vet tas han inte på allvar av någon. Då menar jag inte bara de som tror att Jesus existerat (dvs snart sagt varje forskare) utan även de få seriösa forskare (t.ex. Robert Price) som anser att Jesus inte existerat anser att han snarare skadar deras sak än hjälper den med sina tokroliga påhitt.

En auktoritet behöver inte alltid ha rätt. Det med Price och Humphrey har jag inte hört talats om, kan du länka? Hade varit roligt minst sagt..

Price har även klankat på Ehrman, gör det att allt som Ehram har skrivit falskt?
Eller vise versa?

Det jag hittade när jag skulle leta upp Humphrey vs Price var detta:
http://www.patheos.com/blogs/hallq/2012/04/bizarre-flap-between-bart-ehrman-and-robert-m-price/

Där anklagar folk Humphrey, Price och Ehrman, ingen är någonsin nöjd. Hur ska vi lösa detta då?
Citera
2014-01-26, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
En fråga som jag inte fått svar på är varför Josef och Maria tvingas förflytta sig till Betlehem i bibelns berättelse om Jesus. Skit i om det var från Nasaret (som eventuellt inte existerade vid den tiden) eller någon annan ort; de beskrivs vara tvungna att söka natthärbärge någonstans. Knappast något man behöver göra på sin hemort. Det verkar som om den som skriver texten väldigt gärna vill att en person ska födas just i Betlehem.

Det är inte liknande frågor som Christopher Hitchens frågar här eller?
http://www.youtube.com/watch?v=JjcWkhqScBI

Och då undrar jag med, varför skulle vittnena vara "galna" kvinnor, som inte skulle haft en chans i den dåtida domstolen att komma till tals? <- Snälla se klippet för en bättre formulerad version av denna fråga, just min fråga börjar vid 04:22.

Helvete att jag skulle bli intresserad av detta igen :P
Citera
2014-01-26, 22:40
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det jag kommer skriva här kommer verka osannolikt och uppröra många. Men sanningen kan ofta vara svår att acceptera.

Jesus existerade aldrig som en historisk person. Jesus var logos, alltså ordet - reson. En symbol, en filosofisk idé. Bibeln är en allegori av stjärnhimlen. Ingenting i bibeln är en historisk händelse.

Bara som en symbol av solen, månen, stjärnor och planeter kan bibeln få en riktig mening.

Du har helt rätt. Är det något som människan genom alla tider dyrkat, så är det kosmos och vårt solsystem. Att tro att det finns något annat "allsmäktig" än bara det simpla faktumet att vi är en del av ett cykliskt system, är befängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in