Citat:
Ursprungligen postat av
Kattpaj
Jovisst, efternamn som klingar dåligt använder man ju varken på tjejer eller killar.
Sen har vi efternamn som slutar på "son" t.ex. Jönsson - alltså Jöns son.
De blir ju rent språkligt konstigt att kalla tjejer för.
Men varför fungerar inte könsneutrala efternamn som smeknamn på tjejer? Skulle man kunna anta en rent manschauvinistisk hållning och skylla på patriarkatet?
För att ta ut svängarna: Kvinnor är objekt och mannens ägodel, efternamnet är därför inte deras utan mannens?
Det skulle jag säga är ganska tveksamt, med tanke på att kvinnor historiskt sett tagit och just kallats för mannens efternamn när de gift sig.
Frågan är ju däremot om vi inte har lättare att identifiera de namn som egentligen borde vara könsneutrala som manliga namn, helt enkelt för att de är konstruerade som sådana rent uttalsmässigt. Exempelvis så slutar ju flertalet kvinnonamn på
a, medan ytterst få efternamn gör det.
Vidare tror jag det ligger mycket i det tidigare skribenter säger om att efternamn oftast tillämpats i typiskt manliga sammanhang. Att kalla en kvinna vid efternamn kan nog lättare uppfattas som bryskt.
Fast då känner väl även jag ett fåtal tjejer som främst varit benämnda genom sitt efternamn.