Citat:
Ursprungligen postat av
obama-bin-laden
Om en flicka föds som har en pappa som heter Jón, då får hon heta Jónsdóttir i efternamn eftersom hon är dotter till sin pappa Jón. Det är alltså bara kvinnor som heter dóttir i efternamn.
Ska man vara petig, så är de isländska namnen på -
son och -
dóttir i strikt mening inga efternamn, eftersom de inte ses som namn ö h t.
T.ex. Sigurdur Jónsson heter enbart
Sigurdur, men
är Jónsson, dvs. Jóns son.
Därför är den isländska telefonkatalogen – om jag är korrekt underrättad – listad efter förnamnen. Verkliga efternamn är ovanligt på Island och jag har för mig att Halldors tagna efternamn Laxness vållade en del diskussion.
Om detsamma kan sägas gälla vår svenska son- och dotter-namn innan de blev ärftliga under andra halvan av 1800-talet är väl lite oklart. Det fanns inga bekräftande telefonkataloger på den tiden.
När det gäller trådens ursprungliga fråga så är min professionella gissning att det faktum att männen var de som förr i tiden även umgicks i det offentliga, medan kvinnor var hänvisade till hemmet, troligen ligger bakom att det känns lättare att kalla män vid efternamn. Det manifesterades väl längre tillbaks för gemene man främst i det militära, men även i andra sammanhang har det varit nödvändigt att skilja män med samma dopnamn åt, inte minst i juridiska sammanhang.
Sedan har väl kvinnorna knutits till männen genom att kallas
fru Andersson, istället för att ha antingen ungdomens eller makens efternamn som sitt eget.