2014-01-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All-I-Do-Is-Win
Det vet jag väl. Men vad beror det på att deras efternamn slutar på -dotter. Att många i Island har efternamn som slutar på -dotter istället för son, om det har något med att kvinnor hade högre rang och mer status på Island till skillnad från Sverige där var och vartannat efternamn slutar på son.

Oj, poletten trillade verkligen inte ned. De heter dotter i efternamn eftersom de är döttrar, dvs kvinnor.

Om en flicka föds som har en pappa som heter Jón, då får hon heta Jónsdóttir i efternamn eftersom hon är dotter till sin pappa Jón. Det är alltså bara kvinnor som heter dóttir i efternamn.
Citera
2014-01-26, 20:04
Medlem
Ojkans avatar
I gymnasiet blir jag alltid kallad för mitt efternamn I högstadiet kallade folk bara mig för mitt förnamn De enda gångerna jag blev kallad för mitt efternamn när jag var liten var när jag var på tennisläger med äldre osv.
Citera
2014-01-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Oj, poletten trillade verkligen inte ned. De heter dotter i efternamn eftersom de är döttrar, dvs kvinnor.

Om en flicka föds som har en pappa som heter Jón, då får hon heta Jónsdóttir i efternamn eftersom hon är dotter till sin pappa Jón. Det är alltså bara kvinnor som heter dóttir i efternamn.

Stämmer väl inte? likgiltigt för båda könen, ett efternamn är ett efternamn. Men som sagt vet bara om en familj från Island och där heter både pojken och flickan -dotter i efternamn, kanske bara här i Sverige i Island är det kanske annorlunda.
Citera
2014-01-26, 20:13
Medlem
rasismes avatar
Man låter den påkallade agera frontfigur och hövding för hela släkten/klanen... Gissar jag. Att kalla någon vid efternamn görs alltid av respekt. Lumpenteorin tror jag är blaj.
Citera
2014-01-26, 20:16
Medlem
Tror inte att lumpen har med saken och göra, iaf har jag blivit kallad till mitt efternam sen skolan av lärare och många av mina vänner kallas också till sitt efternamn
Citera
2014-01-26, 20:21
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Stämmer väl inte? likgiltigt för båda könen, ett efternamn är ett efternamn. Men som sagt vet bara om en familj från Island och där heter både pojken och flickan -dotter i efternamn, kanske bara här i Sverige i Island är det kanske annorlunda.
Suck... Ja. I Island så heter man Snorrí Indridason om man är son till Indridur, om man är dotter till Indridur heter man Fylgja Indridadottir. Dina isländska vänner är kanske genusöverskridande...
Citera
2014-01-26, 20:24
Medlem
Citat:

Ja, men det kan förmodligen ha att göra med att den familjen gått över till ett mer "modernt" efternamnssystem där man ärver sina föräldrars efternamn istället för att få ett eget. Och det kanske är så att mamman i familjen är ensam vårdnadshavare eller att hennes mamma i sin tur var det. Då har dotter-efternamnet blivit släktnamn.

Min mamma hade ett son-efternamn efter sin pappas förnamn, trots att hon är kvinna. Och det är väl ett uttryck för en lite förvirrad övergångsperiod där döttrarna blev -son istället för -dotter.
Citera
2014-01-26, 20:28
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Jo, för att på landet, bland bönder och annat skrafs har man dålig fantasi vilket innebär att alla mer eller mindre döper sin avkomma till samma sak. Det finns alltså 14 Benny, 8 Sonny, 16 Jimmy i varje socken.

Så. för att skilja dessa åt så man inte lockar till sig grannens snörnos av misstag, utropar man istället efternamnet, varvid den kommer rusandes.
Citera
2014-01-26, 20:36
Bannlyst
Många har sagt mitt efternamn genom åren, och jag råkar gilla det! Den enda förklaringen jag känner till är lumpen. Jag tror istället det är för att de gillar efternamnet.
Citera
2014-01-26, 20:39
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Det härstammar nog från traditionella, manliga områden såsom sport och det militära.

Min gissning är att det var/är ett sätt att distansera sig från varandra. Förnamn har en tendens att kännas personligt och vänskapligt, medan efternamnet har en mer formell grund.
Citera
2014-01-26, 20:58
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Ska man vara petig, så är de isländska namnen på -son och -dóttir i strikt mening inga efternamn, eftersom de inte ses som namn ö h t.
T.ex. Sigurdur Jónsson heter enbart Sigurdur, men är Jónsson, dvs. Jóns son.
Därför är den isländska telefonkatalogen – om jag är korrekt underrättad – listad efter förnamnen. Verkliga efternamn är ovanligt på Island och jag har för mig att Halldors tagna efternamn Laxness vållade en del diskussion.

Om detsamma kan sägas gälla vår svenska son- och dotter-namn innan de blev ärftliga under andra halvan av 1800-talet är väl lite oklart. Det fanns inga bekräftande telefonkataloger på den tiden.

När det gäller trådens ursprungliga fråga så är min professionella gissning att det faktum att männen var de som förr i tiden även umgicks i det offentliga, medan kvinnor var hänvisade till hemmet, troligen ligger bakom att det känns lättare att kalla män vid efternamn. Det manifesterades väl längre tillbaks för gemene man främst i det militära, men även i andra sammanhang har det varit nödvändigt att skilja män med samma dopnamn åt, inte minst i juridiska sammanhang.
Sedan har väl kvinnorna knutits till männen genom att kallas fru Andersson, istället för att ha antingen ungdomens eller makens efternamn som sitt eget.
Citera
2014-01-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Om detsamma kan sägas gälla vår svenska son- och dotter-namn innan de blev ärftliga under andra halvan av 1800-talet är väl lite oklart. Det fanns inga bekräftande telefonkataloger på den tiden.

Nej, men det fanns kyrkböcker och en folkbokföring där alla listades med för- och efternamn eller annat släktnamn.

http://hd.se/familj/slaktforskning/wp-content/uploads/2009/03/magnusson-claes-fodelsebok-1860-ny.jpg

Jag vet fortfarande inte vad det finns för belägg för att män oftare adresseras med sina efternamn och kvinnor med sina förnamn. Det verkar snarare vara en handfull vaga indicier. Jag heter mitt förnamn och brukar nästan alltid kallas för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in