2014-01-26, 19:16
Medlem
Som du nämnde i TS har det med lumpen och göra, vet inte om det symboliserar speciellt mycket.. Blev någon kränkt över detta eller..

Jag kallades för mitt efternamn mellan hela 6-9an av en lärare, har även militärefternamn.

Även i fotbollslaget tilltalades nästan alla vid efternamn.
Citera
2014-01-26, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All-I-Do-Is-Win
Helt riktigt. Intressant ämne du tar upp eftersom man på Island har många efternamn som slutar på -dotter/dotttir t.ex. sigmundsdotter. Frågan är då om det är sant som du säger att flickorna där blir kallade med sitt efternamn istället för pojkarna.

Det hade vi förr i Skandinavien också. Man kunde både ha ett dotter-efternamn, men kanske ännu "märkligare", ett efternamn som utgick från ett kvinnonamn.

Danmark hade på 1000-talet en kung som hette Estridsson i efternamn, efter sin mamma Estrid. Mamman hette i sin tur Svensdotter, efter sin far som alltså hette Sven.

Anledningen till att kungen hette Estridsson i efternamn var för att hans mamma i det fallet ansågs stå högre i rang och vara viktigare än hans pappa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Estridsson
Citera
2014-01-26, 19:29
Medlem
Apropå detta:

"Tidningarna gör likadant. I morgonens DN kunde jag läsa om Mona Sahlin och Obama och en manlig ekonom fick kallas vid efternamn och en kvinnlig nobelpristagare fick hela sitt namn utskrivet. Ett guldstjärna till Jens Littorin dock, som i en notis skrev om en kvinna som sen blev refererad med enbart sitt efternamn. Mer sånt!"

Att Mona Sahlin ofta benämns "Mona" i rubrikerna, medan exempelvis Fredrik Reinfeldt benämns "Reinfeldt" är ett led i en medveten och ganska lyckad PR-kampanj från staben kring Sahlin. I samband med Tobleroneaffären, och även när Expressen tog upp den igen, adresserades hon som Sahlin:

http://jinge.se/a7/8mk1.jpg

För att få henne att komma tillbaka in i den politiska värmen efter skandalen kom hennes PR-stab på idén att "re-branda" henne till Mona istället för Sahlin. Hon blev "Mona med hela svenska folket" och kunde till och med bli partiledare och statsministerkandidat igen, trots att hon tidigare sparkats ut i kylan pga grov förskingring.
Citera
2014-01-26, 19:31
Medlem
frihetskrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattpaj
Jovisst, efternamn som klingar dåligt använder man ju varken på tjejer eller killar.
Sen har vi efternamn som slutar på "son" t.ex. Jönsson - alltså Jöns son.
De blir ju rent språkligt konstigt att kalla tjejer för.

Men varför fungerar inte könsneutrala efternamn som smeknamn på tjejer? Skulle man kunna anta en rent manschauvinistisk hållning och skylla på patriarkatet?

För att ta ut svängarna: Kvinnor är objekt och mannens ägodel, efternamnet är därför inte deras utan mannens?

Egentligen har jag ingen aning om varför det är så. Själv anser jag att det endast låter konstigt att använda en tjejs efternamn när man vill kalla på henne. Jag tycker det låter finare att använda hennes förnamn istället.

Nu är mitt exempel förvisso en författare, men ändå. Jag tycker det är finare att säga Lisa än att säga Marklund när jag vill ha en tjejs uppmärksamhet. Men du kanske har rätt, det kanske är så att efternamnet är mannens ändå om det inte är min mening att det ska vara så.

Fast det låter konstigt att använda en del efternamn på killar med. Till exempel Lapidus låter bara fult att använda och då föredrar jag hellre att säga Jens.
Citera
2014-01-26, 19:36
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Frågan är om en kvinna kommer kallas för sitt efternamn om paret vid giftermål väljer hennes? Jag är inte säker! Kan till och med tänka mig att mannen trots det kan komma att kallas för hennes efternamn.
Vi kanske kan fråga en hockeytränare i Piteå. Eller en expertkommentator i hockeysvängen, för att ta till en tautologi. Carro kallas Carro.
Citera
2014-01-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Det hade vi förr i Skandinavien också. Man kunde både ha ett dotter-efternamn, men kanske ännu "märkligare", ett efternamn som utgick från ett kvinnonamn.

Danmark hade på 1000-talet en kung som hette Estridsson i efternamn, efter sin mamma Estrid. Mamman hette i sin tur Svensdotter, efter sin far som alltså hette Sven.

Anledningen till att kungen hette Estridsson i efternamn var för att hans mamma i det fallet ansågs stå högre i rang och vara viktigare än hans pappa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Estridsson

Stämmer säkert. Fast det gäller endast enstaka namn. På Island förkommer efternamn som slutar på -dotter mer frekvent alltså det är ganska vanligt. Vet inte vad det beror på, kvinnorna där hade väl inte mer rang än männen? låter lite för bra för att vara sant.
Citera
2014-01-26, 19:48
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Stämmer säkert. Fast det gäller endast enstaka namn. På Island förkommer efternamn som slutar på -dotter mer frekvent alltså det är ganska vanligt. Vet inte vad det beror på, kvinnorna där hade väl inte mer rang än männen? låter lite för bra för att vara sant.
Det beror på att de är kvinnor... Mäns namn slutar på -són.
Citera
2014-01-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BornToBeFree
Men jag kan ju göra ett undantag. Jag kallades vid efternamn i skolan, och jag är tjej. Fanns ingen heller som hette samma som mig i förnamn, så det är inte därför heller.

Samma här. Men mitt efternamn är nog ett sådant som passar att "kallas för" eftersom de flesta i min släkt och familj kallas vid efternamn.
Citera
2014-01-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44

Det vet jag väl. Men vad beror det på att deras efternamn slutar på -dotter. Att många i Island har efternamn som slutar på -dotter istället för son, om det har något med att kvinnor hade högre rang och mer status på Island till skillnad från Sverige där var och vartannat efternamn slutar på son.
Citera
2014-01-26, 19:55
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Gift44

Ja, precis. Du måste skilja på slutledet "dotter" och tilltalsnamn. Fortfarande heter de i de flesta fall ett mansnamn följt av "dotter" på Island. Men det kanske även där finns undantag om mamman anses ha högre social rang än pappan, eller om pappan är okänd.
Citera
2014-01-26, 19:56
Medlem
Citat:
Jovisst, efternamn som klingar dåligt använder man ju varken på tjejer eller killar.
Sen har vi efternamn som slutar på "son" t.ex. Jönsson - alltså Jöns son.
De blir ju rent språkligt konstigt att kalla tjejer för.

Men varför fungerar inte könsneutrala efternamn som smeknamn på tjejer? Skulle man kunna anta en rent manschauvinistisk hållning och skylla på patriarkatet?

För att ta ut svängarna: Kvinnor är objekt och mannens ägodel, efternamnet är därför inte deras utan mannens?
Det skulle jag säga är ganska tveksamt, med tanke på att kvinnor historiskt sett tagit och just kallats för mannens efternamn när de gift sig.

Frågan är ju däremot om vi inte har lättare att identifiera de namn som egentligen borde vara könsneutrala som manliga namn, helt enkelt för att de är konstruerade som sådana rent uttalsmässigt. Exempelvis så slutar ju flertalet kvinnonamn på a, medan ytterst få efternamn gör det.

Vidare tror jag det ligger mycket i det tidigare skribenter säger om att efternamn oftast tillämpats i typiskt manliga sammanhang. Att kalla en kvinna vid efternamn kan nog lättare uppfattas som bryskt.

Fast då känner väl även jag ett fåtal tjejer som främst varit benämnda genom sitt efternamn.
Citera
2014-01-26, 19:59
Medlem
NativeVLANs avatar
Personligen så kallar jag aldrig eller sällan någon vid efternamn och har nog aldrig själv blivit det heller, däremot så har jag två systrar som båda kallas vid efternamn i sina umgängeskretsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in