2014-01-26, 14:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är extremt handikappad av att inte ha huvudprotokollet, och därigenom inte ha hela utlåtandet, (vilket gör att jag inte känner mig helt tillfreds med erbjudandet att tolka rättsläkarutlåtandet, vilket jag vill ha i sin helhet för att kunna göra vettigt) men dina minnesbilder här är faktiskt oförenliga med rättsläkarens angivelser. Den lambda point som hon anger ingångshålet elva centimeter nedanför är toppen på den sneda söm (sutura lambdoidea) som du pratar om. Sutura lambdoidea går i ungefär fyrtiofem graders vinkel utåt nedåt, men vanligen krokigt, så att den går mer utåt närmast lambdapunkten, och mer nedåt längre ut. Ett hål som ligger elva centimeter under lambdapunkten och fyra centimeter från medellinjen, kan alltså uppskattas vara minst sju centimeter rakt under den sneda sömmen helt oavsett hur stor skalle det är fråga om.

Som lite kuriosa i sammanhanget så är det samma typ av skada som Karl XII hade. Det är frågan om en tung långsamtgående projektil. Då går det inte att i efterhand säga vilket håll skottet kom ifrån, eftersom projektilen mer knäcker och bräcker än "stansar".

Sedan skulle jag vilja peka på att jag tycker att 9 x 19 med stålmantel avskjuten i pistol m/07 borde ge en tung långsamtgående projektil som lätt börjar tumla. (m/07 är avsedd för 9 x 20 med mjuk mantel).
Citera
2014-01-26, 14:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, den verkar inte ett dugg seriös, eftersom den inte på minsta sätt motiverar varför det skulle föreligga jäv. Det gör att den ligger helt i linje med tidigare kommentarer i tråden, och jag bedömer det som mycket sannolikt att också den kommentaren har skrivits av en flashbackare. Sällskapet Fredrik Svenssons vänner har, vad jag har kunnat förstå, påfallande få medlemmar utanför det här forumet.

Man behöver inte vara jurist för att kunna vilka jävsgrunder som finns. Och det hjälper en heller inte att man är jurist om någon bara rakt utifrån det blå påstår att jäv föreligger.

Nej, inte riktigt. Man ska alltid ha ett litet mån av försiktighet när en dom med all sannolikhet strider mot det faktiska förhållandet. (Det har ju alltid, för en någorlunda neutral betraktare, stått klart att FS med all sannolikhet begått mordet - bland annat av de skäl om countrychick har angivit.) Och just i och med att kroppen saknades, fanns det ju någorlunda handfasta möjligheter till resning, om kroppen skulle dyka upp.

Så resning var en konkret eventualitet i väsentligt större grad förra gången än vid ett normalt kontroversiellt lagakraftvunnet domslut. Nu är vägs ände nådd, för vad rättsväsendet angår. Det blir inte mer än så här - ett rutinmässigt avslaget prövningstillstånd i HD möjligen undantaget.

Det kan säkert jiddras om det här i forumet i så fall. Jag kan tänka mig att det kan jiddras redan om det begås ett nytt kvinnomord inom en radie på fem mil från Spekeröd. Men rättsväsendet kommer inte att ta upp fallet igen. Inte ens, skulle jag vilja påstå, om någon annan skulle erkänna mordet. I och med att hela jävla FUP och tre domar vid det laget ligger ute, finns det inga möjligheter att kvalitetstesta ett sådant erkännande med fakta som bara är kända för utredningen.
Nu är jävet motiverat.
Citat:
Dessa domare ska nu efter det att dom fått det Rättspsykiatriska utlåtandet gå igenom om bevisningen är tillräcklig för en fällande dom vilket dom redan gjort.Advokat och åklagare håll sina `slutpläderingar`innan man beslutade om Psyk.undersökning.Nu kommer väl nya slutpläderingar från åklagare och advokat och vad för möjligheter har advokaten att inför samma domare övertyga Rätten om att hans klient är oskyldig,domare som redan är övertygande om hans skuld.Jäv har uppstått
Mördaren kan binda sig med Marinas ägodelar, t.ex. mobil eller pistol.
Citera
2014-01-26, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du listar själv krutfång, städning och vädring som förklaringar till att krut har försvunnit. De båda senare har med säkerhet förekommit i fallet, då är det väl inte så svårt att lista ut att även den förstnämnda varit med?
Fredrik har väl gjort en Quarell och tittat på CSI. Skjut genom ett örngott som fångar resterna så är problemet löst.
Citera
2014-01-26, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av borkvodka
Fredrik har väl gjort en Quarell och tittat på CSI. Skjut genom ett örngott som fångar resterna så är problemet löst.
Jamenvisst. Och byt ut sängkläderna som ändå är blodiga och vädra ut krutdoften ur rummet så lurade han hundarna. Och ingen likdoft avsätts heller då kroppen omgående placerades på en presenning. Det är ju inte rymdfysik precis, wiki och CSI duger gott som faktakällor för FS att utföra brottet.
Citera
2014-01-26, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu är jävet motiverat.

Varför skulle nya pläderingar komma från advokat och åklagare? Den där skribenten verkar ju vara idiot.
Senast redigerad av Zurfarn08 2014-01-26 kl. 15:05.
Citera
2014-01-26, 14:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jamenvisst. Och byt ut sängkläderna som ändå är blodiga och vädra ut krutdoften ur rummet så lurade han hundarna. Och ingen likdoft avsätts heller då kroppen omgående placerades på en presenning. Det är ju inte rymdfysik precis, wiki och CSI duger gott som faktakällor för FS att utföra brottet.
Men tydligen inte för polisen, som inte kunde förklara varför vapenhunden inte märkte kulhålet eller andra spår av skottlossning.
Citera
2014-01-26, 14:51
Bannlyst
Citat:
Nu är jävet motiverat.
Citat:
Dessa domare ska nu efter det att dom fått det Rättspsykiatriska utlåtandet gå igenom om bevisningen är tillräcklig för en fällande dom vilket dom redan gjort.Advokat och åklagare håll sina `slutpläderingar`innan man beslutade om Psyk.undersökning.Nu kommer väl nya slutpläderingar från åklagare och advokat och vad för möjligheter har advokaten att inför samma domare övertyga Rätten om att hans klient är oskyldig,domare som redan är övertygande om hans skuld.Jäv har uppstått

Jävmisstanken är alltså precis så idiotisk som jag befarat. Ungefär 90 procent av alla rättspsykiatriska undersökningar genomförs efter att målet gåtts igenom i sak och innan påföljdsdelen inleds. (De sista tio procenten är när den skyldige erkänner och RPU görs innan huvudförhandling.
Av alla mördare genomgår ungefär 80% (i vart fall för fem år sedan), vilket innebär att ungefär sju av tio svenska mordrättegångar går till på exakt detta sätt. Med skribenten Håkans logik borde alltså 70% av svenska mordrättegångar underkännas p g a jäv.
Citera
2014-01-26, 14:51
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag finner det onaturligt att skottet kommit när MJ låg ner.

Mer sannolikt att hon rest sig eller suttit upp som du säger om man tar med kulhålet.

MJ hade inget medvetande när hon föll ner i sängen, skottet gick rakt genom höger hjärnhalva och vobblade.

Och nu talar du ju emot dig själv i viss grad. Då har hon ju förmodligen hunnit känna dödsångest och de facto lidit. blir lite plus på straffet då eller?
Citera
2014-01-26, 15:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Liten detalj, det är en pistol vi pratar om, jag hittade ingen bättre bild på krutstänk än den med revolver.

Jag menar att det är omöjligt att fånga krutrester på sådant vis att hundar inte känner det.
Kanske ett krutfång, i kombination med städning & vädring.

Sätter en slant att man inte kollade så mycket efter städning, isf. hade man åtminstone hittat blodet under sängen.

Näh, det var sexleksakerna som blev huvudattraktionen.

Tack så var det ju, en pistol som är det misstänkta mordvapnet och försvunnet.

Vädrat var det ju i alla fall, städat knappast, även om MJ,s sexleksaker skulle ha fångat deras största intresse så tror jag inte att de skulle ha missat en sån sak, pistolen var troligen ordentligt invirad i något för att fånga krutrester och då blir dådet planerat.

Ska bli mycket intressant att läsa domen och försöka följa deras resonemang kring dådet.
Citera
2014-01-26, 15:03
Avslutad
Citat:
Men tydligen inte för polisen, som inte kunde förklara varför vapenhunden inte märkte kulhålet eller andra spår av skottlossning.

Det tror jag inte på. Det har ju gjorts ett jävla stort hallaballo i tråden om att hundarna inte känt likdoft i sovrummet. Det rätades enkelt ut av en tekniker i senaste rättegången som sa att om kroppen kommit i en presenning snabbt så skulle inte någon likdoft stanna kvar i rummet när kroppen togs därifrån.

Jag antar att det är exakt likadant med krutresterna. På direkt fråga om krutfång, vädring o byte av sängkläder där krutrester kan ha hamnat skulle eliminera doften för hundarna tror jag en tekniker hade svarat ja. Direkt. Men frågan har inte ställts så direkt och komplett.
Citera
2014-01-26, 15:09
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querrel
Nu är jävet motiverat.
Citat:

På vilket sätt skulle han bli mer oskyldig för att han genomgått en RPU? Det här är ju dumt att man baxnar. Rättegången fortsätter efter RPU undersökningen. Det är inte en ny rättegång med ny bevisning. Som sagt vem som än har skrivit inlägget i citatet du refererade till är ett ärkepucko
PS domarna har redan gått igenom bevisningen
Senast redigerad av Titiana 2014-01-26 kl. 15:34.
Citera
2014-01-26, 15:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det är en betydelsefull uppgift Fredriks mor lämnar: Han saknar all empatisk förmåga. Förhörsledare Nejding säger till tidningen att det är en för honom "märklig upplevelse" att förhöra just denne Fredrik Svensson. Nejding har mött många kriminella och suttit och åhört många skurkar, men här sitter han inför ett slags ufo, en person som är social med en enda person på jorden: Sig själv.

Breivik på Utøya är i alla fall så social att han ber en annan om plåster till sitt sår på pekfingret där han står bland alla han skjutit ihjäl med 2-3 skott vardera i huvudena. Anders Eklund klagar på maten på anstalten och vill ha lite bättre service. Han tycker att alla andra bör vara snällare mot honom, som drabbats av fängelsestraff för att andra vara dumma mot honom. T.ex. så hade det 10-åriga mordoffret sparkat mot hans ben och sagt "gubbdj-el" till honom. Det borde väl polisen, åklagaren, rätten förstå gör en människa arg? Fredrik Svenssons svar och utfall, klagomål och gnäll är exeptionella. Vid förhören om det han är misstänkt för svarar han med att klaga på rumstemperaturen på häktet samt beskriva sina outhärdliga ryggsmärtor och så hotar och trakasserar han förhörsledaren som om problemet inte är ett plöst försvinnande eller ett eventuellt mord utan en fråga om hur många tabletter mot ryggont Fredrik svensson behöver för att kunna tala. Tala om det han vill tala om, vilket inte framgår så tydligt. (Varför ska advokaten alls vara där? För 1 800 kr/tim plus spilltid för resor och administration ska han åhöra allt detta som inte alls har med mordmisstanken att göra! Finns det ingen gräns för hur lågt en advokat få sänka sig för att tillgodose en klients rätt? Det är en offentligt finansierad försvarare och som sådan bör han faktiskt råda sin klient att sluta ljuga. Försvaret må begränsas till att den misstänkte får en rättvis prövning. Men Fredrik Svenssons agerande rör inte rättvisa utan ren och skär psykopati i högre poängområdet. Hans mor har rätt. )

http://www.svenskamord.se/index.php?topic=4734.210;wap2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in