Citat:
Ursprungligen postat av
JeanLuc
Naturligtvis är kunskapen det viktiga. Kunskap är inte detsamma som personlig åsikt. Rent allmänt kan vi utgå från att en professor i fysik vid Harvard som har skrivit flera vetenskapliga artiklar om sitt ämne är mer insatt i det än en bulgarisk bonde som hemma vid köksbordet sitter och funderar på fysik.
JeanLuc, du säger att ”ett av grundproblemen” är att jag sällan eller aldrig vädjar till auktoriteter till stöd för min uppfattning. Jag kan inte mer än häpna och överlåter till andra att själva bedöma detta påstående. Jag förstår dock att det kan förefalla märkligt för dig emedan du nästan alltid gör det, åtminstone av vad jag sett i denna diskussion.
Givetvis är utbildning av godo och att en person med gedigen utbildning som är djupt insatt i ett ämne har större möjligheter att ha rätt än en som saknar sådan utbildning och endast är ytligt bekant med problemen är givet. Men då du hävdar att man bör ha skrivit vetenskapliga artiklar för att verka som auktoritet, betyder det ju då att också jag måste vara en auktoritet emedan jag publicerat mig just i sådana vetenskapliga tidskrifter:
R. Viklund, T.S. Paananen, “Distortion of the Scribal Hand in the Images of Clement’s Letter to Theodore”, Vigiliae Christianae 67 (2013), 235-247”.
http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15700720-12341137 Och här finns själva artikeln:
http://www.jesusgranskad.se/VC_067_03_235-247.pdf
Vigiliae Christianae sägs vara ”the leading journal in its field”, och detta fält är “an historical, cultural, linguistic or philological nature on early Christian literature written after the New Testament, as well as on Christian epigraphy and archaeology”.
Nej problemet är att du är dåligt insatt och i brist på riktig förståelse av problemen (och nu talar jag inte om vad som är rätt eller fel – det är en annan sak) förlitar du dig på din påstådda majoritets uppfattning och avfärdar andras argument just med hänvisning till majoritetsuppfattningen. Detta är om något dålig vetenskaplig metodik. Jag har läst så många dåligt underbyggda artiklar skrivna av högt uppsatta och vördade professorer att jag helt enkelt inte kan ta dina åsikter på allvar. Senast var det väl Craig A. Evans som i både böcker och artiklar påstår saker om Hemliga Markusevangeliet som är rena fantasifoster och där han helt bortser från fakta i målet. Ska man då sätta en sådan persons uppfattning i denna fråga över en annan persons uppfattning bara för att Evans är ”Payzant Distinguished Professor of New Testament” och är kunnig inom exempelvis forskningen kring Dödahavsrullarna? Eller ska man ta Bart D. Ehrmans uppfattningar i frågan om de utomkristna vittnenas trovärdighet till intäkt för att där finns vittnen trots att han uppvisar en klar okunnighet i ämnet bara för att han är en utmärkt textkritiker?