2014-01-26, 13:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curiositati
Om nu den tillförlitlige Paulus träffat en person i Jerusalem som utgett sig för att vara den historiske Jesus bror, och människor som påstår sig ha levat med samme Jesus, borde det då inte sannolikt att det faktiskt funnits en verklig, historisk Jesus? Åtminstone verkar Paulus anse det, då han halshuggs i Rom just för att sprida evangeliet, ett evangelium som hävdar att Jesus hade funnits några år tidigare...

Det där med "Den pålitliga Paulus" ... är det ditt allvar? Eller kände du bara för att tillföra lite semantisk kosmetik för att göra ditt 'argument' mer attraktivt?
Citera
2014-01-26, 13:09
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Det var knappast genant. Däremot var det av betydelse att att befriare, en messias, skulle vara av Davids stam och Betlehem var enligt legenden Davids födelseort. När det gäller resor till sin födelseort för att registrera sig går bevisningen isär, men frågan är ändå av underordnad betydelse eftersom Nasaret (som låg i Galileen, om orten alls fanns vid den tiden) inte ingick i de orter som registrerades under Quirinius' folkräkning år 6.

Precis. Om nu Jesus föddes på annan ort än Betlehem, vilket verkar troligt enligt bibeln, så var man alltså tvungen att hitta på en sannolikt fiktiv order om att bege sig till sin födelseort för skattskrivning för att få honom att passa in i profetiorna om han skulle vara messias. Om man ska hitta på en messisas, varför inte låta honom födas i Betlehem och slippa alla krumbukter?

Vad säger du om Ehrmans invändningar mot en korsfäst messias?
Citera
2014-01-26, 13:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men som jag ser det är det omöjligt att ifrågasätta hans budskap. OM man förstår det! De som läser evangelierna "källkritiskt" utan att engagera sig i innehållet missar budskapet och den subjektiva visshet om hans existens som följer med förståelse av budskapet.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu är denna tråd inte lämplig för ditt behov för att predika; ta det annanstans.
Så du menar att en forskare som läser ett historiskt dokument inte behöver förstå eller kan ha nytta av att förstå textens budskap?
Citera
2014-01-26, 13:13
Medlem
Curiositatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det där med "Den pålitliga Paulus" ... är det ditt allvar? Eller kände du bara för att tillföra lite semantisk kosmetik för att göra ditt 'argument' mer attraktivt?

Det var endast för att lätta upp stämningen lite; så uttrycket "semantisk kosmetik" stämmer fint!
Citera
2014-01-26, 13:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Varför då? Om man bortser från underverk som vissa bara inte kan tro på!

Vi vet egentligen inget alls om denna person.
Skala bort alla mirakel, överdrifter och fakta fel och vad har du kvar?

Tar du bort födelseberättelsen börjar historien i princip med en man i 30 års åldern.
Tar du bort överdrifter och mirakel, kvar har du en man i klänning som idag hade spärrats in på närmaste mentalsjukhus. Faktum kvarstår att pga av denna enorma myt som skapades runt denna person x kvarstår inget av kärnan i berättelsen.

Men som jag har sagt innan. Troligtvis finns det en person x (eller flera) som ligger som inspiration till denna Jesus. Och min gissning är att det handlar om en apokalyptisk judisk sektledare. Dock väldigt avlägsen sådan från vad som berättas i bibeln. Därför är det enligt mig inte så fel att säga att egentligen har inte Jesus funnits. Myten har tagit över sanningen.

Kan tro? Problemet är att det finns absolut INGEN anledning till att tro. Att ha tro på saker som saknar evidens över huvud taget (jungfrufödelse, mirakel, besegra döden) är helt enkelt vansinne för mig. Men jag tänker inte lägga mig i vad du eller andra tro på, så länge ni inte väntar er att resten av samhället ska anpassa sig efter detta.
Citera
2014-01-26, 13:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Så du menar att en forskare som läser ett historiskt dokument inte behöver förstå eller kan ha nytta av att förstå textens budskap?

Diskussionen handlar om evidens för den historiske Jesus. Inte vad han predikade. Förstår inte alls vad du fiskar efter.
Citera
2014-01-26, 13:37
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Här kommer så konspirationsteoretikerns paradargument: det är ett kardinalfel att tro på vad vetenskapen säger. Sak samma att det finns hundratals forskare som är överens om att förintelsen ägt rum/Jesus funnits/jorden är rund - JAG har en uppfattning och JAG är den största auktoriteten.

Skulle vi tala om en enskild forskare skulle ditt argument ha någon relevans. Alla kan ha fel ibland. Alla har fel ibland. Oavsett hur erkänd en expert är kan hen ändå ha fel, så att förlita sig på vad en enskild expert säger kan vara vanskligt.

Om däremot en stor mängd experter alla säger samma sak, och knappt någon med dokumenterad utbildning om ämnet säger något annat, då kan man med ganska stor säkerhet utgå från att den samlade expertisen har rätt. Det gäller oavsett ämne, inte bara denna fråga.

Nu missrepresenterar du vad jag skrev rätt duktigt och vet säkert om det eftersom du plockade ut just denna mening att citera men inte resten. Så nu har du lagt ditt andra argumentationsfel på listan, nämligen strawman.
Citera
2014-01-26, 13:38
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Naturligtvis är kunskapen det viktiga. Kunskap är inte detsamma som personlig åsikt. Rent allmänt kan vi utgå från att en professor i fysik vid Harvard som har skrivit flera vetenskapliga artiklar om sitt ämne är mer insatt i det än en bulgarisk bonde som hemma vid köksbordet sitter och funderar på fysik.

JeanLuc, du säger att ”ett av grundproblemen” är att jag sällan eller aldrig vädjar till auktoriteter till stöd för min uppfattning. Jag kan inte mer än häpna och överlåter till andra att själva bedöma detta påstående. Jag förstår dock att det kan förefalla märkligt för dig emedan du nästan alltid gör det, åtminstone av vad jag sett i denna diskussion.

Givetvis är utbildning av godo och att en person med gedigen utbildning som är djupt insatt i ett ämne har större möjligheter att ha rätt än en som saknar sådan utbildning och endast är ytligt bekant med problemen är givet. Men då du hävdar att man bör ha skrivit vetenskapliga artiklar för att verka som auktoritet, betyder det ju då att också jag måste vara en auktoritet emedan jag publicerat mig just i sådana vetenskapliga tidskrifter:

R. Viklund, T.S. Paananen, “Distortion of the Scribal Hand in the Images of Clement’s Letter to Theodore”, Vigiliae Christianae 67 (2013), 235-247”.
http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15700720-12341137 Och här finns själva artikeln: http://www.jesusgranskad.se/VC_067_03_235-247.pdf
Vigiliae Christianae sägs vara ”the leading journal in its field”, och detta fält är “an historical, cultural, linguistic or philological nature on early Christian literature written after the New Testament, as well as on Christian epigraphy and archaeology”.

Nej problemet är att du är dåligt insatt och i brist på riktig förståelse av problemen (och nu talar jag inte om vad som är rätt eller fel – det är en annan sak) förlitar du dig på din påstådda majoritets uppfattning och avfärdar andras argument just med hänvisning till majoritetsuppfattningen. Detta är om något dålig vetenskaplig metodik. Jag har läst så många dåligt underbyggda artiklar skrivna av högt uppsatta och vördade professorer att jag helt enkelt inte kan ta dina åsikter på allvar. Senast var det väl Craig A. Evans som i både böcker och artiklar påstår saker om Hemliga Markusevangeliet som är rena fantasifoster och där han helt bortser från fakta i målet. Ska man då sätta en sådan persons uppfattning i denna fråga över en annan persons uppfattning bara för att Evans är ”Payzant Distinguished Professor of New Testament” och är kunnig inom exempelvis forskningen kring Dödahavsrullarna? Eller ska man ta Bart D. Ehrmans uppfattningar i frågan om de utomkristna vittnenas trovärdighet till intäkt för att där finns vittnen trots att han uppvisar en klar okunnighet i ämnet bara för att han är en utmärkt textkritiker?
Senast redigerad av Roger Viklund 2014-01-26 kl. 13:47.
Citera
2014-01-26, 13:45
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
I fallet Jesus är situationen ändå annorlunda på ett sätt som kan göra det s.k. genanskriteriet användbart (men inte i isolation som ovan alltså). Vi talar alltså om en mängd berättelser som äger rum i historisk tid (där klassisk mytologi, som Moses Finely beskriver det, traditionellt äger rum i mer "tidlösa" perioder) där kända historiska figurer nämns (som Herodes och Pontius Pilatus) som samtida med händelserna.
...

Jesus tillskrivs titeln Messias i våra evangelier och blir korsfäst, ett straff som i regel används för de något lägre stående (Spartacus och hans slavar är ett spektakulärt exempel). Detta hade onekligen, om vi tänker oss den rekonstruerade bilden av Messias som verkade cirkulera runt kring perioden, försvårat att marknadsföra Jesus som Messias, som utsänd av den Högste Guden, när han inte verkade lyckas med särskilt mycket eller sprida sitt budskap under sin levnadstid. Det handlar alltså inte så mycket om vad vi idag tycker är genant (ty få kristna skulle nog idag känna någon genans över Jesu korsfästelse), utan vad vi utifrån vår kunskap om antiken skulle gissa på skulle försvåra för Jesu anhängare. Slutsatsen är då alltså att Jesu korsfästelse försvårade situationen för Jesu anhängare, varvid sannolikheten att det är påhittat sjunker.
Det är sant att Jesus verkligen infogas i ett klart historiskt sammanhang och det på ett sätt som i sin utförlighet saknar paralleller. Däremot är det alls inte ovanligt att sannolikt fiktiva gestalter infogas i klart historiska sammanhang. Exempelvis Herakles verkar i kända städer och umgås med exempelvis kungar som går att tidsbestämma.

Dessutom var ju korsfästning något som sades ha drabbat flera gudsgestalter, så motivet var välkänt och inte alls "stigmtiserande" (om jag tillåts skämta).
Citera
2014-01-26, 13:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
JeanLuc, du säger att ”ett av grundproblemen” är att jag sällan eller aldrig vädjar till auktoriteter till stöd för min uppfattning. Jag kan inte mer än häpna och överlåter till andra att själva bedöma detta påstående.

För min del .... och jag tillhör på gott och ont en religionskritisk falang av forumet som fokuserar på epistemologi, vetenskaps-teori, argumentations-validitet och relationen mellan den rationella världsbilden och den teistiska världsbilden .... har du hittills demonstrerat kunskap om och respekt för rationella akademiska procedurer (procedurer som det första nödvändiga steget mot akademisk legitimitet).

Ditt förhållningssätt till auktoriteter är helt överenstämmande med den akademism jag är bekant med.
Citera
2014-01-26, 14:01
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Precis. Om nu Jesus föddes på annan ort än Betlehem, vilket verkar troligt enligt bibeln, så var man alltså tvungen att hitta på en sannolikt fiktiv order om att bege sig till sin födelseort för skattskrivning för att få honom att passa in i profetiorna om han skulle vara messias. Om man ska hitta på en messisas, varför inte låta honom födas i Betlehem och slippa alla krumbukter?

Vad säger du om Ehrmans invändningar mot en korsfäst messias?
Ja, fast i den äldsta [kända] källan till detta med att Jesus kom från Nasaret, Markusevangeliet, sägs sannolikt inte att han kom från Nasaret och den äldsta formen av ordet förefaller vara att han var en nasaré - vilket etymologiskt inte så lätt går att tolka som "person från Nasaret".
Och beskriv gärna vad hos Ehrman du avser.
Mvh, Roger
Citera
2014-01-26, 14:08
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curiositati
Om nu den tillförlitlige Paulus träffat en person i Jerusalem som utgett sig för att vara den historiske Jesus bror, och människor som påstår sig ha levat med samme Jesus, borde det då inte sannolikt att det faktiskt funnits en verklig, historisk Jesus? Åtminstone verkar Paulus anse det, då han halshuggs i Rom just för att sprida evangeliet, ett evangelium som hävdar att Jesus hade funnits några år tidigare...
*
Detta kan sägas vara ett tveeggat svärd och de allra flesta av de som argumenterar för att evangeliernas Jesus inte har funnits pekar på denna omständighet men vänder på argumentet. Om evangelierna är sanna och Paulus besökt de personer som i evangelierna uppges ha varit pelarna och Jesu närmaste följeslagare, kan han omöjligt ha varit ovetande om det Jesus gjorde och sade. Och den omständighet att han förefaller vara just det, alltså ovetande om det evangelierna säger, tyder på att han inget visste, inget fick veta, därför att det inte fanns något att förmedla. Inte heller dessa "pelare" kände till något om en historisk Jesus eller i varje fall inte den Jesus som skildras i evangelierna.

Mvh, Roger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in