2014-01-26, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det är bara om man uppfattar en diskussionstråd i termer av ett skyttegravskrig som uttrycket "streta mot" är relevant.

Vi tar det igen:

Eftersom du säger dig ha sett bilder på kraniet så väljer jag att tro dig.

Jag kan dock inte få det att gå ihop med Tanjas beskrivning såsom jag tolkar den. Kan du?

Återigen: är det sekretessad arbetsdokumentation från RMV som du har fått del av?
Citat:
Hallå igen!

Tyvärr har möjligheten att ändra inlägget stängts.

Jag tror det dock framgår av inlägget att det 1) utgör min tolkning av 2) beskrivningen som Tanja lämnar utifrån sin rekonstruktion.

Att desinformera i tråden är det sista jag vill göra!

Det är inte av vikt varifrån jag fått informationen, utan att den finns.

Tanjas beskrivning kan stämma, men kraniet har andra proportioner än det du mätte på. Dessutom är kranier sfäriska, du mätte i ett plan.

Vi har berättat vart hålet satt, jag vore tacksam om du ändrade dina bilder efter detta. Speciellt den från sidan, som blir totalt fel.
Citera
2014-01-26, 12:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om den "verklige" mördaren dyker upp kommer väl Svensson att frias.
Om rättsväsendet kan var tillräckligt säker på att det är den "verklige mördaren", ja. Men jag ser väldigt små möjligheter till att någon "verklig mördare" skulle kunna identifieras på en nivå som skulle räcka för rättsväsendet. i det läge som råder.
Citera
2014-01-26, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Så är det också. Personligen tror jag att MJ inte dödats med nackskott. Mer framifrån på väg att resa sig upp när skottet föll. Stämmer bättre med kulhålet i väggen.

Jag finner det onaturligt att skottet kommit när MJ låg ner.

Mer sannolikt att hon rest sig eller suttit upp som du säger om man tar med kulhålet.

MJ hade inget medvetande när hon föll ner i sängen, skottet gick rakt genom höger hjärnhalva och vobblade.
Citera
2014-01-26, 12:49
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag finner det onaturligt att skottet kommit när MJ låg ner.

Mer sannolikt att hon rest sig eller suttit upp som du säger om man tar med kulhålet.

MJ hade inget medvetande när hon föll ner i sängen, skottet gick rakt genom höger hjärnhalva och vobblade.

Ja, ungefär så. Hade MJ skjutits med nackskott hade det varit ren avrättning och det tror jag inte detta är. Snarare en situation "gone wrong."
Citera
2014-01-26, 12:56
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Det är inte av vikt varifrån jag fått informationen, utan att den finns.

Jo, det är det faktiskt. Om någon i tråden - du - påstår ett sakförhållande, som bygger på information från icke-offentliga källor som de andra deltagarna inte har tillgång till eller inte kan kontrollera - och denne person dessutom förväntar sig att bli trodd - DÅ är det intressant var informationen kommer ifrån. Som jag har sagt betvivlar jag faktiskt inte din information - vilket är ett uttryck för ett mirakulöst förtroende i denna tråd. Jag ville dock veta vad den byggde på.

Citat:
Tanjas beskrivning kan stämma, men kraniet har andra proportioner än det du mätte på. Dessutom är kranier sfäriska, du mätte i ett plan.

Som jag skrev redan i mitt första inlägg är det svårt att utifrån beskrivningen lokalisera hålet med exakthet. Proportionerna på kraniet spelar visserligen in. Däremot är det inte sant att jag "mätte" i ett plan, utan jag uppskattade utifrån just ett kraniums sfäriska yta. Den bild som jag lade upp är dock som framgår tvådimensionell.

Citat:
Vi har berättat vart hålet satt, jag vore tacksam om du ändrade dina bilder efter detta. Speciellt den från sidan, som blir totalt fel.

Jag lägger upp en ny bild utifrån din beskrivning i ett separat inlägg.
Citera
2014-01-26, 12:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Så här tolkar åtminstone jag Tanjas rekonstruktion.

Det är svårt att lokalisera skotthålen med exakthet, dels för att hennes beskrivning är kortfattad, dels för att denna beskrivning bygger på ett kranium som - av döma av det rättsmedicinska utlåtandet - var i mycket dåligt skick.

Intressant är dock att hon föreställer sig att ingångshålet är det i nacken, inte i ögonhålan, men skottriktningen är ju något som lämnas öppet i det slutgiltiga rättsmedicinska utlåtandet.

(Utifrån brottsplatsundersökningen -skotthålets placering, blodfläckens utbredning och dörrens placering - tror åtminstone jag att Marina sköts framifrån).

Nu över till Tanja:

Ingångshål:
Beläget på högra sidan av nackbenet (os occipitale), i dess nedre dels (squama occipitalis) överkant.

Beläget 11 cm nedanför punkt lambda (den punkt där saggitalsömmen möter lambdasömmen), 4 cm höger om medellinjen (medianplanet).

Hålet är orienterat uppåt (transversalplanet) och framåt (dorsalplanet).

Linjära frakturer utgår ifrån hålet i nackbenet, riktningen nedåt (transveralplanet), den första frakturen följer lambdasömmen.

Utgångshål:
Beläget på högra sidan av pannbenet (os frontale).

Bensubstansförlust vid taket på högra ögonhålan (pars orbitalis).

Bensubstansförlust på tårbenets (os lacriminale) fördjupning (lacrimale fossa).

Bensubstansförlust omfattande högra kilbenet (os sphenoidale).

Illustrationer:

Ingångshål:
https://imageshack.com/i/nsdxhbp

Utgångshål:
https://imageshack.com/i/4jgnsnj

Sett ovanifrån:
https://imageshack.com/i/2h1ikmj

Sett från sidan:
https://imageshack.com/i/5h4wg9j

Man tackar och du har ordnat det jag efterfrågade. Några ändringar för bredare skallar eller annat trams behövs ej.
Hamilkar kanske kan bekräfta att det är i sin ordning, så slipper vi vidare 100 tals inlägg om det är fel för att Marinas skalle är på annat vis.

Citat:
När inte annat finns, så ska det inte ändras utan då får man hosta upp det man påstår sig att ha först. Det finns 3 olika utlåtande om skottet, och jag var intresserad av detaljerna av just den här från Formisto.

Ingångshål och utgångshålet varierar alltså emellan det tre experterna, och min tolkning är också att det sitter som du påvisat här. Det ska alltså förklaras efter de tre olika experterna för något annat finns inte det är ett som är säkert.

Alla analyserna är alltså efter Marina legat ute i 2 år, så söker man krutstänk får man då tänka på att tiden vätan och annat påverkat.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-26 kl. 13:05.
Citera
2014-01-26, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Ja, ungefär så. Hade MJ skjutits med nackskott hade det varit ren avrättning och det tror jag inte detta är. Snarare en situation "gone wrong."

Ett påsittande skott hade garanterat tarvat massvis med krutstänk också, men man hittade inget i vare sig kropp eller sängkläder. Krutrester påverkas inte av väta om de sitter i sängkläder.

MJ rörde sig då på något sätt i sängen, skottet brinner av på håll. Sannolikt.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-26 kl. 13:12.
Citera
2014-01-26, 13:06
Bannlyst
Citat:
Jo, det är det faktiskt. Om någon i tråden - du - påstår ett sakförhållande, som bygger på information från icke-offentliga källor som de andra deltagarna inte har tillgång till eller inte kan kontrollera - och denne person dessutom förväntar sig att bli trodd - DÅ är det intressant var informationen kommer ifrån. Som jag har sagt betvivlar jag faktiskt inte din information - vilket är ett uttryck för ett mirakulöst förtroende i denna tråd. Jag ville dock veta vad den byggde på.

Som jag skrev redan i mitt första inlägg är det svårt att utifrån beskrivningen lokalisera hålet med exakthet. Proportionerna på kraniet spelar visserligen in. Däremot är det inte sant att jag "mätte" i ett plan, utan jag uppskattade utifrån just ett kraniums sfäriska yta. Den bild som jag lade upp är dock som framgår tvådimensionell.

Tack, det låter bra.
Sett från din sidobild ligger hålet på tangenten av skallkonturen som ger en vertikal axel (Y-axel) i bildens plan sett.
Citera
2014-01-26, 13:11
Avslutad
Citat:
Ett påsittande skott hade garanterat tarvat massvis med krutstänk också, men man hittade inget i vare sig kropp eller sängkläder.

MJ rörde sig då på något sätt i sängen, skottet brinner av på håll. Sannolikt.

Eftersom Marina var naken när hon blev skjuten får man fundera över hur sannolikt det var att hon befunnit sig i en normal situation - naken i sängen - med en person hon hade haft ett storbråk med den dan. Krutstänk kan enkelt undvikas genom att man har något mellan vapnet och skallen.
Citera
2014-01-26, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Eftersom Marina var naken när hon blev skjuten får man fundera över hur sannolikt det var att hon befunnit sig i en normal situation - naken i sängen - med en person hon hade haft ett storbråk med den dan. Krutstänk kan enkelt undvikas genom att man har något mellan vapnet och skallen.

Marina sov naken, hade sex naken, duschade naken. Kläder ej återfunna, så hon kan haft dessa på sig och gm tagit av dem efter brottet.

Man kan inte dra några slutsatser om att MJ sov.
Citera
2014-01-26, 13:19
Avslutad
Citat:
Marina sov naken, hade sex naken, duschade naken. Kläder ej återfunna, så hon kan haft dessa på sig och gm tagit av dem efter brottet.

Man kan inte dra några slutsatser om att MJ sov.

Hon låg i sin säng när hon sköts och återfanns naken. Hög indikation på att hon var naken vid mordet. Varför skulle FS tagit av henne kläderna och dumpat dem på annan plats? Finns ingen rim o reson i detta.
Citera
2014-01-26, 13:23
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror inte att det öht fanns på kartan för FS att erkänna nånting. Det stämmer inte med hans personlighet att erkänna minsta brott. Jag tror dessutom att han hade en plan som gick ut på att dumpa i skogen och sno pengar av liket. Det går ju inte om man ska anmäla sig själv för vådaskott.
Kan aldrig tänka mig att mordet var planerat innan han sköt henne.Om det skulle vara planerat hur hade han tänkt fortsättningen i så fall?Hade han kunnat fritt förfoga över hus och bil och tömt hennes konton på pengar och sålt saker som har något värde.Hur länge kunde det pågått i så fall?Så länge hon varit försvunnen?
Spontant tycker jag det känns så otroligt korkat.Kan han ha varit så iskall så han förlitat sig på att hon inte skulle ha hittats nån gång?

Tror att han sköt henne på grund av att han känt sig kränkt och inte tänkte igenom följderna.Sen började han planera hur han skulle gå till väga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in