2014-01-26, 09:33
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Självklart applåderas den IT-forensiska utvecklingen. Men om Svenkvist gjorde en medioker insats och ändå vann finns det två tänkbara slutsatser:
1. Hansson var sämre.
2. FS är jävligt skyldig.
Vilket tror du är sant? Eller är det en kombination?

3. HDs vink om hur det skulle dömas var starkare än vad vi har anat.
Citera
2014-01-26, 09:51
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag vill i sammanhanget nämna, precis som Quarrel, att det inte är jag som kommenterat på DJ med mitt nick.

Ja vi får se om Svenkvist och lagmännen spelar i samma golfklubb eller vad det kan vara, men skribenten som lade sitt inlägg en dryg timme innan ditt, visar att det inte är ovanligt att domar kan rivas upp.

Jag tycker ditt påstående (det 1a) har starka inslag av personlig vendetta, och ser möjligtvis ett annat slags JÄV

Är det bara avdelningschefer som deltar i dömandet denna gång?
Senast redigerad av Titiana 2014-01-26 kl. 10:06.
Citera
2014-01-26, 09:55
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Hur vet du att denne mans alibi inte är kollad?
Om polisen vet att sms är raderat borde de ju ha haft kontakt med honom och om M och han varit i kontakt den 28:e är han nog AVFÖRD från utredningen. Kan du vara snäll och sluta att dra upp konspirationer och luftslott då du inte vet nånting. Jag för min del skulle vara tacksam om du slutade att smutskasta M och visade lite respekt för offret. M blev kallblodigt mördad av FS enligt domstol och detta hade ingenting med att göra med vad eller vilka hon chattat med.
Det finns inga handlingar i utredningen som tyder på att mannen är kollad.

Någon slasken slask som advokat inte får tillgång till är olagligt. Allt polis/åklagare gör ska med i fup.

Edit: Det finns andra uppmärksammade fall där polis och åklagare "slarvat bort" handlingar som talar för den misstänktes fördel.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2014-01-26 kl. 10:07.
Citera
2014-01-26, 10:05
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det finns inga handlingar i utredningen som tyder på att mannen är kollad.

Någon slasken slask som advokat inte får tillgång till är olagligt. Allt polis/åklagare gör ska med i fup.

Dina kunskaper brister en del. Även om du vill se allt så ska inte alla avförda och personer med solida alibin föras in i fuppen. Den ska bestå av det som ligger till grund för åtalet, mot en eller flera personer, dvs den misstänkta/de misstänkta.

Personer som inte är misstänkta ska inte hängas ut till allmän beskådan bara för att det finns de som är nyfikna och letar efter hamnstrån och verkar ha ett omåttlig misstänksamhet mot polis och åklagare.

Advokaten har full tillgång till slasken oavsett vad du tror eller vill ge sken av. Och även om du inte litar på polisen kan du väl visa lite tilltro till Hansson att han sett de avförda och deras alibi och därmed inte tar upp dessa som alternativa gärningsmän. Hade dessa inte haft alibin hade Hansson garanterat tagit upp detta på förhandlingen.

Edit: på grund av ditt edit. Hörsägen. Vad skulle de uppmärksammade fall bestå av. Tacksam för mer substans i form av en källa där det framkommer klart att polisen gjort detta med berått mod, dvs gömt handlingar. Kan du inte producera källa bortser jag från denna kommentar som trams.
Senast redigerad av Titiana 2014-01-26 kl. 10:13.
Citera
2014-01-26, 10:08
Medlem
Titianas avatar
[quote=Fnurra-pa-traden|47218434]Jag vill i sammanhanget nämna, precis som Quarreel, att det inte är jag som kommenterat på DJ med mitt nick.

Ja vi får se om Svenkvist och lagmännen spelar i samma golfklubb eller vad det kan vara, men skribenten som lade sitt inlägg en dryg timme innan ditt, visar att det inte är ovanligt att domar kan rivas upp...//QUOTE]

Det fetade: Detta är för övrigt ingen grund för jäv.
Senast redigerad av Titiana 2014-01-26 kl. 10:13.
Citera
2014-01-26, 10:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag håller med om att kommentarerna är oseriösa, förutom kommentaren om jäv som verkar seriös. Du är inte jurist, så du kan inte avgöra vad som ligger bakom tanken. Advokat Hansson kan inte heller allt, så det kan finnas en vinkling som han har missat.

Var du lika säker när hovrätten hade dömt första gången? Vad tror du händer om en annan kvinna hittas mördad i Spekeröd eller dess närhet? Kan inte skuldfrågan komma upp till diskussion då, och omprövas?

Om den "verklige" mördaren dyker upp kommer väl Svensson att frias.

Jag har inte följt med tillräckligt i den här tråden för att förstå om du verkligen tror att det är speciellt troligt att det inte är sambon som är mördaren eller om du bara tycker att det är en reell men mindre trolig möjlighet att någon annan mördat Marina?

Det finns många fall där det faktiskt sannolikt rör sig om felaktigt utpekade personer som fälls eller anklagas för brott, men här verkar det inte som att så skulle vara fallet.
Citera
2014-01-26, 10:26
Medlem
olovpalmes avatar
Nu är det avgjort vem den skyldige är.

Men varför gjorde FS det han gjorde egentligen?
Tappade han fattningen och hämtade pistolen sköt henne till döds i sängen?Men varför?
1.För att han var på väg att bli utkastad.Bli hemlös och utan ekonomisk hjälp från henne?
2.För att M träffade andra män och planerade in att träffa olika män?
3.För att M pratade med andra män via tel. och data osv?.
4.För att han blev konfronterad med att olovligen tagit ut pengar ifrån bank?
5.För att han blev förnedrad sexuellt.Blev beskylld för låg sexdrift och impotens(ingen höjdare att höra sånt)osv?
6.Övrigt?

Antar att FS blev rasande av svartsjuka för att hon skulle träffa andra män och att han såg sig vara på väg att bli avpolletterad.att hans trygga tillvaro skulle slås i spillror.
Tror att huvudanledningen var nr1 och det som fick bägaren att rinna över var nr2 att hon skulle träffa andra män.Sen kanske hon sa nåt kränkande till honom under födelsedagen eller innan skotten.
Har svårt att tänka mig att det varit planerat.Hur tänkte han då i så fall?För han är väl inte så genomkorkad så han tror att det går att bo kvar och att han ska klara sig utan misstanke och rättegång och att bli dömd.

Tycker själv att det är minst lika intressant att veta varför han gjorde det som att veta varför han dömdes till mord.
Senast redigerad av olovpalme 2014-01-26 kl. 10:28.
Citera
2014-01-26, 10:38
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

Tappade han fattningen och hämtade pistolen sköt henne till döds i sängen?Men varför?
1.För att han var på väg att bli utkastad.Bli hemlös och utan ekonomisk hjälp från henne?
5.För att han blev förnedrad sexuellt.Blev beskylld för låg sexdrift och impotens(ingen höjdare att höra sånt)osv?
6.Övrigt?

Antar att FS blev rasande av svartsjuka för att hon skulle träffa andra män och att han såg sig vara på väg att bli avpolletterad.att hans trygga tillvaro skulle slås i spillror.
Tror att huvudanledningen var nr1 och det som fick bägaren att rinna över var nr2 att hon skulle träffa andra män.Sen kanske hon sa nåt kränkande till honom under födelsedagen eller innan skotten.
Har svårt att tänka mig att det varit planerat.Hur tänkte han då i så fall?För han är väl inte så genomkorkad så han tror att det går att bo kvar och att han ska klara sig utan misstanke och rättegång och att bli dömd.

Tycker själv att det är minst lika intressant att veta varför han gjorde det som att veta varför han dömdes till mord.

Jag tror tyvärr inte att vi fullt ut får veta varför, i vart fall om inte FS erkänner, vilket jag inte finner troligt. Möjligtvis kan den arrogante mördaren börja snacka i finkan för att försöka visa för andra vilken förträfflig mördare han är och hur han kom undan så länge, om vi har tur

ja, det var ju inte mycket som gick FS väg mot slutet. M hade planerade resor framför sig och han var hänvisat till att jobba i trädgården och inga fler gratisresor eller pengar. Detta som han hade skrutit om till exet som var det bästa med M

han skulle nog bara länsa så mycket som möjligt och de påbörjade packandet av saker i hallen var nog bara påbörjat. Inte heller har han gett sken av någon som helst upprördhet att M är mördad utan bara försökt att förskansa sig så mycket som möjligt, då förutom sina egna madrasser då
Citera
2014-01-26, 10:44
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Dina kunskaper brister en del. Även om du vill se allt så ska inte alla avförda och personer med solida alibin föras in i fuppen. Den ska bestå av det som ligger till grund för åtalet, mot en eller flera personer, dvs den misstänkta/de misstänkta.

Personer som inte är misstänkta ska inte hängas ut till allmän beskådan bara för att det finns de som är nyfikna och letar efter hamnstrån och verkar ha ett omåttlig misstänksamhet mot polis och åklagare.

Advokaten har full tillgång till slasken oavsett vad du tror eller vill ge sken av. Och även om du inte litar på polisen kan du väl visa lite tilltro till Hansson att han sett de avförda och deras alibi och därmed inte tar upp dessa som alternativa gärningsmän. Hade dessa inte haft alibin hade Hansson garanterat tagit upp detta på förhandlingen.

Edit: på grund av ditt edit. Hörsägen. Vad skulle de uppmärksammade fall bestå av. Tacksam för mer substans i form av en källa där det framkommer klart att polisen gjort detta med berått mod, dvs gömt handlingar. Kan du inte producera källa bortser jag från denna kommentar som trams.
Det är snarare du som har noll koll.
Det är inte frågan om att personer ska hängas ut till allmän beskådan (rättsväsendet ligger utanför Fb:värld). Det handlar om polisens utredning där de ska dokumentera det som gjorts.

Det finns inga dokumentationer från polis/åklagare på att J.E kollats upp.
Citera
2014-01-26, 10:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om den "verklige" mördaren dyker upp kommer väl Svensson att frias.

Jag har inte följt med tillräckligt i den här tråden för att förstå om du verkligen tror att det är speciellt troligt att det inte är sambon som är mördaren eller om du bara tycker att det är en reell men mindre trolig möjlighet att någon annan mördat Marina?

Det finns många fall där det faktiskt sannolikt rör sig om felaktigt utpekade personer som fälls eller anklagas för brott, men här verkar det inte som att så skulle vara fallet.
Ja, skulle det dyka upp bevis mot en annan man så är det troligt att det blir 3-1 i ronder.

Utredningen är, enligt min mening, för dålig för att det ska gå att ta ställning i skuldfrågan. Det ska bli intressant att läsa vad som får HR att ta ställning.
Citera
2014-01-26, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

6.Övrigt?

På punkt 6. Vilken droppe som fått bägaren att rinna över, solglasögonen som han tappade i plurret?. Någonstans går proppen i den sjukligt svartsjuka hjärnan. Någon droppe alkohol på födelsedagen gav mod att utföra dådet.
Han skulle ringt polisen själv förklarat varför han sköt ihjäl henne,
då hade den här saken varit avklarad för länge sedan.
Citera
2014-01-26, 10:59
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det är snarare du som har noll koll.
Det är inte frågan om att personer ska hängas ut till allmän beskådan (rättsväsendet ligger utanför Fb:värld). Det handlar om polisens utredning där de ska dokumentera det som gjorts.

Det finns inga dokumentationer från polis/åklagare på att J.E kollats upp.

Det fetade: Ja, vad du tror Igen, så är detta inga uppgifter som lämnas ut till en var. Han är avförd som misstänkt och återfinns i slasken tillsammans med sitt alibi och därför kan inte din nyfikenhet stillas då denna slask är belag med sekretess av begripliga skäl.
Jag om någon vet att rättsväsendet ligger utanför FB:s värld
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in