2014-01-26, 11:05
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Det fetade: Ja, vad du tror Igen, så är detta inga uppgifter som lämnas ut till en var. Han är avförd som misstänkt och återfinns i slasken tillsammans med sitt alibi och därför kan inte din nyfikenhet stillas då denna slask är belag med sekretess av begripliga skäl.
Jag om någon vet att rättsväsendet ligger utanför FB:s värld
Hur tror du själv att polis gått till väga med att avföra J.E när det saknas dokumentation på hur det gjorts?
Citera
2014-01-26, 11:12
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Hur tror du själv att polis gått till väga med att avföra J.E när det saknas dokumentation på hur det gjorts?

Det är inte lätt att förklara då du inte verkar vilja förstå. Det saknas ingen dokumentation. I övrigt hänvisar jag till mina tidigare svar.
Citera
2014-01-26, 11:16
Medlem
FUP-12s avatar
Så här tolkar åtminstone jag Tanjas rekonstruktion.

Det är svårt att lokalisera skotthålen med exakthet, dels för att hennes beskrivning är kortfattad, dels för att denna beskrivning bygger på ett kranium som - av döma av det rättsmedicinska utlåtandet - var i mycket dåligt skick.

Intressant är dock att hon föreställer sig att ingångshålet är det i nacken, inte i ögonhålan, men skottriktningen är ju något som lämnas öppet i det slutgiltiga rättsmedicinska utlåtandet.

(Utifrån brottsplatsundersökningen -skotthålets placering, blodfläckens utbredning och dörrens placering - tror åtminstone jag att Marina sköts framifrån).

Nu över till Tanja:

Ingångshål:
Beläget på högra sidan av nackbenet (os occipitale), i dess nedre dels (squama occipitalis) överkant.

Beläget 11 cm nedanför punkt lambda (den punkt där saggitalsömmen möter lambdasömmen), 4 cm höger om medellinjen (medianplanet).

Hålet är orienterat uppåt (transversalplanet) och framåt (dorsalplanet).

Linjära frakturer utgår ifrån hålet i nackbenet, riktningen nedåt (transveralplanet), den första frakturen följer lambdasömmen.

Utgångshål:
Beläget på högra sidan av pannbenet (os frontale).

Bensubstansförlust vid taket på högra ögonhålan (pars orbitalis).

Bensubstansförlust på tårbenets (os lacriminale) fördjupning (lacrimale fossa).

Bensubstansförlust omfattande högra kilbenet (os sphenoidale).

Illustrationer:

Ingångshål:
https://imageshack.com/i/nsdxhbp

Utgångshål:
https://imageshack.com/i/4jgnsnj

Sett ovanifrån:
https://imageshack.com/i/2h1ikmj

Sett från sidan:
https://imageshack.com/i/5h4wg9j

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Case No: E12 - 0280
The forensic inspection and reconstruction of the skull
From anthropological examination could be determined that the skull belong to a 28 — 33 years old female.
Injuries:
There were injuries to the skull consistent with one gunshot injuries.
Shot gun injuries to the skull with the enter wound in the right side of os occipitale, upper part of squama occipitalis , from Iambda to +11 4 cm to the right, oriented in a direction upward and anterior, with corresponding exit in the right os frontale bone defect involving lacrimal fossa and pars orbitalis.
Another bone defect is involving the right side of the os sphenoidale.
Linear fractures (the temporary cavity) were extending on the right side downwards from the os occipitale defect, the first linear fracture along the sutura lambdoidea (the sutures were not fused because her age).
Pristina 01-10-2012 Tanja Formisto PhD

Consultant Forensic Anthropologist

Hamilkar kan du återge denna analys och gärna med exakta detaljer.
Det skulle uppskattas.
Citera
2014-01-26, 11:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det fetade: Ja, vad du tror Igen, så är detta inga uppgifter som lämnas ut till en var. Han är avförd som misstänkt och återfinns i slasken tillsammans med sitt alibi och därför kan inte din nyfikenhet stillas då denna slask är belag med sekretess av begripliga skäl.
Jag om någon vet att rättsväsendet ligger utanför FB:s värld
Det här har vi hört till leda. "Det finns i slasken som ingen kan läsa". Hur vet du det, om inte ens du kan läsa?

JE uppger alibi i FUP, men det finns inga uppgifter om hur det alibit är kollat. Alibits namn finns inte i slaskens innehållsförteckning. Och även om han har hörts finns inget som hindrar att dessa herrar begick brottet tillsammans och ger varandra falskt alibi.
Citera
2014-01-26, 11:33
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrell
Det här har vi hört till leda. "Det finns i slasken som ingen kan läsa". Hur vet du det, om inte ens du kan läsa?

JE uppger alibi i FUP, men det finns inga uppgifter om hur det alibit är kollat. Alibits namn finns inte i slaskens innehållsförteckning. Och även om han har hörts finns inget som hindrar att dessa herrar begick brottet tillsammans och ger varandra falskt alibi.

Försvarsadvokaten har nog läst detta, det ingår i hans jobb. Ha lite förtroende för den gode Hansson att han de facto gjort sitt yttersta för att försöka försvara sin klient. Jag utgår ifrån att han kollat alla tvetydigheter i slasken och i förhör med FS framkommer det ju att FS ska få se delar så fort advokaten har tagit del av slasken. Om alibit var med i innehållsförteckningen som du har är det förmodligen av av de som finns under de svarta tuschstecknen.
Citera
2014-01-26, 11:36
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Vi får vänta och se vad facit (Hamilkar) säger. Själv är jag medicinsk lekman.

Men bra bilder tycker jag. Det råder ju ingen tvekan på att hon är skjuten genom huvudet men lite olika åsikter vilken riktning dock. Jag för min del tror på Tanja som har sett oändligt fler skador genom sitt jobb än vad jag tror de två övriga har gjort. Jag litar på hennes breda erfarenhet och tror att hon var skjuten i nacken. Ja, jag väntar med spänning på Hamilkars svar
Citera
2014-01-26, 11:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Försvarsadvokaten har nog läst detta, det ingår i hans jobb. Ha lite förtroende för den gode Hansson att han de facto gjort sitt yttersta för att försöka försvara sin klient. Jag utgår ifrån att han kollat alla tvetydigheter i slasken och i förhör med FS framkommer det ju att FS ska få se delar så fort advokaten har tagit del av slasken. Om alibit var med i innehållsförteckningen som du har är det förmodligen av av de som finns under de svarta tuschstecknen.
Vad advokat Hansson har sagt och gjort vet jag inte, jag har inte ens hört slutpläderingen. Det finns ingen svart tusch i innehållsförteckningen.
Citera
2014-01-26, 11:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
3. HDs vink om hur det skulle dömas var starkare än vad vi har anat.

Det var inte bara en vink kan man säga, i samma sekund som HD beviljade resning var målet avgjort, som MrFold skrev i ett tidigare inlägg den juridiska världen är starkt hierarkistiskt så när det pekas uppifrån så har de underliggande rätterna bara att göra som toppen av pyramiden säger.

Hansson hade behövt trolla fram en fysisk person som alternativ gärningsman för att få FS friad och det gick uppenbarligen inte.
Citera
2014-01-26, 11:55
Bannlyst
Citat:
Så här tolkar åtminstone jag Tanjas rekonstruktion.

Det är svårt att lokalisera skotthålen med exakthet, dels för att hennes beskrivning är kortfattad, dels för att denna beskrivning bygger på ett kranium som - av döma av det rättsmedicinska utlåtandet - var i mycket dåligt skick.

Intressant är dock att hon föreställer sig att ingångshålet är det i nacken, inte i ögonhålan, men skottriktningen är ju något som lämnas öppet i det slutgiltiga rättsmedicinska utlåtandet.

(Utifrån brottsplatsundersökningen -skotthålets placering, blodfläckens utbredning och dörrens placering - tror åtminstone jag att Marina sköts framifrån).

Nu över till Tanja:

Ingångshål:
Beläget på högra sidan av nackbenet (os occipitale), i dess nedre dels (squama occipitalis) överkant.

Beläget 11 cm nedanför punkt lambda (den punkt där saggitalsömmen möter lambdasömmen), 4 cm höger om medellinjen (medianplanet).

Hålet är orienterat uppåt (transversalplanet) och framåt (dorsalplanet).

Linjära frakturer utgår ifrån hålet i nackbenet, riktningen nedåt (transveralplanet), den första frakturen följer lambdasömmen.

Utgångshål:
Beläget på högra sidan av pannbenet (os frontale).

Bensubstansförlust vid taket på högra ögonhålan (pars orbitalis).

Bensubstansförlust på tårbenets (os lacriminale) fördjupning (lacrimale fossa).

Bensubstansförlust omfattande högra kilbenet (os sphenoidale).

Illustrationer:

Ingångshål:
https://imageshack.com/i/nsdxhbp

Utgångshål:
https://imageshack.com/i/4jgnsnj

Sett ovanifrån:
https://imageshack.com/i/2h1ikmj

Sett från sidan:
https://imageshack.com/i/5h4wg9j

Jag vill bara säga att dina analyser/illustrationer inte stämmer alls map. MJs skalle.
Hålet i bakre huvudet sitter längre upp i förhållande till skallens nederdel.
Bara någon centimeter nedanför den sneda sömmen (vad den nu heter)

Skottet gick sålunda rakt genom höger hjärnhalva, inte i underkant som det blir i ditt fall.

Du har antagligen använt en skallstorlek som inte matchade MJs, hon hade förmodligen ett avsevärt större huvud än du hittat på dina bilder.
Citera
2014-01-26, 12:03
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag vill bara säga att dina analyser/illustrationer te stämmer alls map. MJs skalle.
Hålet i bakre huvudet sitter längre upp i förhållande till skallens nederdel.
Bara någon centimeter nedanför den sneda sömmen (vad den nu heter)

Skottet gick sålunda rakt genom höger hjärnhalva, inte i underkant som det blir i ditt fall.

Du har antagligen använt en skallstorlek som inte matchade MJs, hon hade förmodligen ett avsevärt större huvud än du hittat på dina bilder.

Det kan du har rätt i. Jag utgick dock enbart ifrån Tanjas beskrivning.

Var hittar du informationen om det fetade?
Citera
2014-01-26, 12:06
Bannlyst
Citat:
Det kan du har rätt i. Jag utgick dock enbart ifrån Tanjas beskrivning.

Var hittar du informationen om det fetade?

Jag har sett bilder på aktuella kraniet vid den rättsmedicinska undersökningen.

Tacksam om du ändrar dina illustrationer så att tråden inte blir desinformerad.
Citera
2014-01-26, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det var inte bara en vink kan man säga, i samma sekund som HD beviljade resning var målet avgjort, som MrFold skrev i ett tidigare inlägg den juridiska världen är starkt hierarkistiskt så när det pekas uppifrån så har de underliggande rätterna bara att göra som toppen av pyramiden säger.

Hansson hade behövt trolla fram en fysisk person som alternativ gärningsman för att få FS friad och det gick uppenbarligen inte.

Har inte sett någon sån. Inte ens i periferin.
Jag förstår att det inte finns ngt annat alternativ liksom de flesta. Inte du tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in