Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Jag håller med om att kommentarerna är oseriösa, förutom kommentaren om jäv som verkar seriös.
Nej, den verkar inte ett dugg seriös, eftersom den inte på minsta sätt
motiverar varför det skulle föreligga jäv. Det gör att den ligger helt i linje med tidigare kommentarer i tråden, och jag bedömer det som mycket sannolikt att också den kommentaren har skrivits av en flashbackare.
Sällskapet Fredrik Svenssons vänner har, vad jag har kunnat förstå, påfallande få medlemmar utanför det här forumet.
Citat:
Du är inte jurist, så du kan inte avgöra vad som ligger bakom tanken.
Man behöver inte vara jurist för att kunna vilka jävsgrunder som finns. Och det hjälper en heller inte att man är jurist om någon bara rakt utifrån det blå påstår att jäv föreligger.
Citat:
Advokat Hansson kan inte heller allt, så det kan finnas en vinkling som han har missat.
Var du lika säker när hovrätten hade dömt första gången?
Nej, inte riktigt. Man ska alltid ha ett litet mån av försiktighet när en dom med all sannolikhet strider mot det faktiska förhållandet. (Det har ju alltid, för en någorlunda neutral betraktare, stått klart att FS med all sannolikhet begått mordet - bland annat av de skäl om
countrychick har angivit.) Och just i och med att kroppen saknades, fanns det ju någorlunda handfasta möjligheter till resning, om kroppen skulle dyka upp.
Så resning var en konkret eventualitet i väsentligt större grad förra gången än vid ett normalt kontroversiellt lagakraftvunnet domslut. Nu är vägs ände nådd, för vad rättsväsendet angår. Det blir inte mer än så här - ett rutinmässigt avslaget prövningstillstånd i HD möjligen undantaget.
Citat:
Vad tror du händer om en annan kvinna hittas mördad i Spekeröd eller dess närhet? Kan inte skuldfrågan komma upp till diskussion då, och omprövas?
Det kan säkert jiddras om det här i forumet i så fall. Jag kan tänka mig att det kan jiddras redan om det begås ett nytt kvinnomord inom en radie på fem mil från Spekeröd. Men rättsväsendet kommer inte att ta upp fallet igen. Inte ens, skulle jag vilja påstå, om någon annan skulle erkänna mordet. I och med att hela jävla FUP och tre domar vid det laget ligger ute, finns det inga möjligheter att kvalitetstesta ett sådant erkännande med fakta som bara är kända för utredningen.