2014-01-25, 23:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borkvodka
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Straffet, ja. Men för att avgöra hurpass motiverad en dom är, måste man läsa den i dess helhet.
Motiverande för vadå?
Man måste läsa hela orden, inte bara början på dem, om man ska läsa mina inlägg. Motiverad, var det. Eller, med ett annat ordval: Hurpass lämpligt och välresonerat ett domslut är, kan man inte ta ställning till, innan man har läst domen.

Men för den praktiska effekten spelar det ingen roll hupass välmotiverad domen är. Fredrik sitter där han sitter. Och sannolikheten att det rent sakligt är fel person som sitter, närmar sig nog epsilon.
Citera
2014-01-25, 23:44
Medlem
MrsMagoos avatar
Åklagare Svenkvist
Det är på honom ansvaret vilade, det var han som skulle bevisa att det var ställt utom rimligt tvivel att Marinas 40-årige ex-sambo var skyldig till mordet på den kvinna han levt tillsammans med i flera år.

Han lyckades övertyga rätten.

40-åringen är skyldig.

Det här målet är näst intill unikt och kommer att hamna i studentlitteraturen på juristlinjen. Det är sällan en rättegång tas om i hovrätten, framför allt när den åtalade tidigare friats
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2255292-sarah-britz-ett-nast-intill-unikt-mal
En förbannat bra artikel och Britz briljerar.
Citera
2014-01-25, 23:55
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Fast det är ju just det som är problemet med eliminerande bevisning. Man hade ju aldrig kunnat säga att det var en viss persons hårstrå. Man hade kunnat säga att det passar in på person A men att det också passar också in på huvudet på 1 miljard andra människor. Och kanske på Marina. Och antagligen på Fredrik.

Fingeravtrycket på sängstommen ger inte heller stöd för en alternativ gärningsman eftersom det inte går att veta om detta avsattes i samband med brottet. Att Marina någon gång kan ha haft en älskare hemma som drällt hårstrån och tagit i sängstommen gör inte heller per automatik att denne är en alternativ gärningsman.

Vi tycker nog olika helt enkelt. Jag har också en känsla att det här har ältats femtielva gånger i tråden redan så för min del avslutar jag diskussionen nu och tar helg (läs: ett glas vin).
Nu finns det ju bevis på att M chattat med en herre hon träffat på en sexsite och som hon träffat ett antal gånger under sommaren 2010.
De chattade om våldtäktslek och han gillade hotlekar och de hade kontakt via msn natten den 28/7 och bestämde sig för att träffas under dagen den 28/7.
Sen har denne herre raderat ett sms som han skickat till M f.m den 28/7 och polis har inte ens vart intresserad av att återskapa sms:et, inte ens har de plockat ut en mobillogg eller kollat hans alibi.

Här kan man verkligen snacka om passiv polis som varit enögd och inte kollat upp en tänkbar alt.gm.
Citera
2014-01-26, 00:02
Medlem
Grandiosos avatar
Men vi ska komma ihåg att det inte är den åtalade 40-åringen som är huvudpersonen.

Det är Marina. Hon som bragdes om livet på det mest brutala sätt; skyddslös och naken i sin egen säng.

När hennes liv togs skadades en hel familj, för alltid. De har hela tiden varit övertygade om 40-åringens skuld där de har suttit i samma rättssal, några meter ifrån honom, under tre långa rättegångar.

I dag har de bekräftelse på att deras känsla också höll en rättslig prövning.

Nu har de kanske möjligheten att komma lös från den känslomässiga kvicksand som dessa dryga tre år i sorg och frustration måste ha varit.

Det värmer mig så.

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.2255292-sarah-britz-ett-nast-intill-unikt-mal

Bra skrivet av SB som vanligt.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-26 kl. 00:19.
Citera
2014-01-26, 00:06
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Åklagare Svenkvist
Det är på honom ansvaret vilade, det var han som skulle bevisa att det var ställt utom rimligt tvivel att Marinas 40-årige ex-sambo var skyldig till mordet på den kvinna han levt tillsammans med i flera år.

Han lyckades övertyga rätten.

40-åringen är skyldig.

Det här målet är näst intill unikt och kommer att hamna i studentlitteraturen på juristlinjen. Det är sällan en rättegång tas om i hovrätten, framför allt när den åtalade tidigare friats
En förbannat bra artikel och Britz briljerar.

Bra skrivet.

Och det är i slutet hon fångar det så väl, vad som skett Marina och hur det påverkat hennes familj i alla dessa år.

Man vill bara få undersökningen överstökad, så klubban kan slås för livstid.
Citera
2014-01-26, 04:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
När exakt hittades blodfläcken av de nya hyresgästerna?
Jag kan tyvärr inte ge ett exakt datum men det var någon gång i januari 2011.

Citat:
I januari året därpå upptäckte de som flyttat in i Marina Johanssons bostad, en stor blodfläck i hennes gamla säng. Så mycket blod att hon omöjligtvis kunde ha överlevt sina skador.

http://www.fokus.se/2013/11/ovantad-provning-vantad-dom/
Citera
2014-01-26, 06:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jo, det kan måhända vara så att jag generaliserar. Men om jag tillåts göra ett tankeexperiment så kan jag försöka belysa ytterligare vad jag menar och hur jag tror att rätten resonerar.

Om vi nu förutsätter att det faktiskt är mördaren som skickat sms:en från Marinas telefon, tagit ut pengar, flyttat bilar och lagt i backen vid parkering, transporterat bort kroppen, hittat dumpningsplatsen, satt på och stängt av datorn, väntat på att blodet torkade, bäddat om sängen, hittat absoberingstyget och fleecefilen och bäddmadrasserna och presenning, lagt dit rampen och städat i ordning och vädrat. Tagit filofax, men inte tagit några datorer. Samt vetat om att Marina brukade låsa sin sovrumsdörr när hon gick ut, vilket torde vara extremt ovanligt att man gör hemma.

Oavsett om du tror att det är så eller inte så förutsätter vi att rätten är övertygad bortom rimligt tvivel att det är mördaren som vidtagit dessa åtgärder.

Första steget är att se om varje åtgärd kan utföras av någon utomstående? Kan en utomstående tex fått tag i Marinas bankomatkod? Eller låst upp hennes telefon om den hade knapplås? Redan här kan man i viss mån ringa in vilka möjliga gm som kan finnas om man går igenom varje åtgärd för sig.

Tycker man att det är visat att det är mördaren som utfört dessa åtgärder kommer man fram till att Marina sannolikt dödades någon gång efter 01 natten den 28 juli och att sms:en som skickdes den 28 juli inte skickades av Marina utan av mördaren. Det finns då ingen anledning att utreda någon Marina skulle träffa den 29 juli.

Nästa steg blir att se om det är möjligt för någon annan än FS att vidta alla ovanstånde åtgärder under natten och dagen den 28 juli. Dessutom utan att FS skulle sett eller märkt något.

Är svaret på denna fråga nej så blir det upp till FS att förklara varför han ljuger och säger att han inte märkt att någon röjt runt i huset i flera timmar för att städa upp efter mordet på hans sambo. Gör han inte det så läggs detta tigande honom till last. Rätten konstaterar då att enda anledningen till att man inte säger något i ett sånt läge är för att det inte har varit någon annan där och FS själv är skyldig.

Rätten kan också komma till slutsatsen att det inte är visat att det var mördaren som skickade sms:en den 28 juli. Marina kan då ha dödats senare än någon gång strax efter 01:00 natten den 28 juli. T.ex. natten den 29 juli. Då får rätten fundera på om någon annan person än FS har haft möjlighet och kunskap att vidta alla åtgärder ovan. Dessutom utan att FS märkt något. Det är inte helt lätt för en person som inte är hemmahörande i huset att göra.

Detta av samma anledning som ovan. Den tidsutdräkt och kännedom om huset, omgivningarna, Marinas vanor etc som åtgärderna tar i anspråk är svårt för en utomstående att känna till.

Dessutom skulle denna okända gm ha lyckats vidtaga alla dessa åtgärder utan att FS märkte någonting och med hänsyn till den tid detta skulle ta i anspråk anser antagligen rätten inte detta troligt. Inte heller då är det intressant att utreda en annan gm eftersom rätten anser att den enda som kan genomfört och städat upp efter mordet är en person som haft tillgång till huset under den tid FS varit hemma i huset.

Och då är vi tillbaka i resonemanget ovan igen. Varför tiger FS om att det varit en okänd mördare inne i huset och röjt runt och snott hans barns bäddmadrasser och lagt dessa i Marinas säng? Förklaringsbördan är hård. Tiger man i ett sånt här läge om en sån här sak så anses man själv vara skyldig.

Jag medveten om att hela det här inlägget bygger på förutsättningar som jag och andra skribenter i tråden är oense om så det behöver inte påpekas särskilt. Jag har bara gjort ett försök, i mycket förenklade ordalag, att förklara hur hovrätten kan tänkas resonera när de gör sin bevisvärdering och hur hovrätten kan tänkas göra när de ska utreda om det finns rimliga alternativa gärningsmän.
Briljant som vanligt från din sida!
Säkert har resonemanget gått precis så här i allt väsentligt.
Och det fetade: Tigandet bestod kan vi konstatera eller hur? Trots att han visste vad som gällde
för honom. Han kunde lika lite leverera godtagbara förklaringar nu som vid tidigare
rättegångar. Då när ännu inte en kropp var påträffad och en hel del var oklart tilläts
han komma undan med det, men nu var det andra förutsättningar, nu NÖJDE sig inte
domstolen ifråga med samma skit som tidigare.

Hans skuld är så glasklar som den någonsin kan vara för övrigt!

Här föreligger det inte minsta risk för att en oskyldig stackare skickas in på kåken
för jävligt lång tid framåt. No, no.

"Hårstrån, fingeravtryck, smygmobil, chattkontakter,"
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-26 kl. 06:22.
Citera
2014-01-26, 06:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Källan är uteslutande ett helt obelagt inlägg i en extremt oseriös kommentarstråd, som till största delen förefaller vara författad av flashbackare härifrån tråden som vill jävlas med varandra. Skulle det ha förelegat jäv, skulle Hansson redan ha skrikit om det i högan sky. Det är inget som man ligger och tjuvhåller på.

Jag står kvar vid min tidigare bedömning. Skuldfrågan är slutgiltigt avgjord, och kommer aldrig någonsin i helvete att revideras.
Jag håller med om att kommentarerna är oseriösa, förutom kommentaren om jäv som verkar seriös. Du är inte jurist, så du kan inte avgöra vad som ligger bakom tanken. Advokat Hansson kan inte heller allt, så det kan finnas en vinkling som han har missat.

Var du lika säker när hovrätten hade dömt första gången? Vad tror du händer om en annan kvinna hittas mördad i Spekeröd eller dess närhet? Kan inte skuldfrågan komma upp till diskussion då, och omprövas?
Senast redigerad av Quarrel 2014-01-26 kl. 07:26.
Citera
2014-01-26, 08:07
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag håller med om att kommentarerna är oseriösa, förutom kommentaren om jäv som verkar seriös. Du är inte jurist, så du kan inte avgöra vad som ligger bakom tanken. Advokat Hansson kan inte heller allt, så det kan finnas en vinkling som han har missat.

Var du lika säker när hovrätten hade dömt första gången? Vad tror du händer om en annan kvinna hittas mördad i Spekeröd eller dess närhet? Kan inte skuldfrågan komma upp till diskussion då, och omprövas?
Du är den ende som tror på sin egna förmåga än hd/Hr att avgöra detta , erfarna lagmän har dömt fs för detta illdåd , hans förklaringsbörda uppfylldes inte , raderade sms, lögnen om pengarna.

Att hålla käften och klara sig ur ett inbrott / Stöld som fidde tydligare sysslat med men det fungerar inte när en kvinna är mördad och man sitter mitt emot en av landets mest slipade förhörsledare.

Problemet är att fs tror att han är smartare än allihop och du verkar likadan
Citera
2014-01-26, 08:38
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Nu finns det ju bevis på att M chattat med en herre hon träffat på en sexsite och som hon träffat ett antal gånger under sommaren 2010.
De chattade om våldtäktslek och han gillade hotlekar och de hade kontakt via msn natten den 28/7 och bestämde sig för att träffas under dagen den 28/7.
Sen har denne herre raderat ett sms som han skickat till M f.m den 28/7 och polis har inte ens vart intresserad av att återskapa sms:et, inte ens har de plockat ut en mobillogg eller kollat hans alibi.

Här kan man verkligen snacka om passiv polis som varit enögd och inte kollat upp en tänkbar alt.gm.

Hur vet du att denne mans alibi inte är kollad?
Om polisen vet att sms är raderat borde de ju ha haft kontakt med honom och om M och han varit i kontakt den 28:e är han nog AVFÖRD från utredningen. Kan du vara snäll och sluta att dra upp konspirationer och luftslott då du inte vet nånting. Jag för min del skulle vara tacksam om du slutade att smutskasta M och visade lite respekt för offret. M blev kallblodigt mördad av FS enligt domstol och detta hade ingenting med att göra med vad eller vilka hon chattat med.
Citera
2014-01-26, 08:53
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Kommentaren om jäv på den sida som du refererar till är den mest oseriösa av de alla. Intressant för övrigt att du tycker att fnurrans kommentarer är oseriösa

Att det skulle uppstå en jävsituation bara för att domstolen har skickat gm på psykiatrisk undersökning och därmed jävat ut sig? På vad skulle denna bedömning vila på? Att de misstänker att han lider av psykisk sjukdom och därmed inte kan bedöma hans skuld längre objektivt? Att domstolarna gör detta för att bedöma påföljden vet ju alla, vård eller fängelse.

Av alla luftslott och halmstrån är detta den värsta och jag tror inte för ett ögonblick att Advokat Hansson agerar på ett sådant här tips. han är alldeles för bra och påläst för det. Han tackar nog när han blir av med den förljugne FS och slipper fanskapet till slut

Jag kan nog kallt konstatera så här i slutet att dina kunskaper i juridik brister rejält som även för den som skrev inlägget om jäv på sidan som du refererade till.

EDIT: stavfel
Senast redigerad av Titiana 2014-01-26 kl. 09:13.
Citera
2014-01-26, 09:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Att det skulle uppstå en jävsituation bara för att domstolen har skickat gm på psykiatrisk undersökning och därmed jävat ut sig? På vad skulle denna bedömning vila på? Att de misstänker att han lider av psykisk sjukdom och därmed inte kan bedöma hans skuld längre objektivt? Att domstolarna gör detta för att bedöma påföljden vet ju alla, vård eller fängelse.

Av alla luftslott och halmstrån är detta den värsta och jag tror inte för ett ögonblick att Advokat Hansson agerar på ett sådant här tips. han är alldeles för bra och påläst för det. Han tackar nog när han blir av med den förljugne FS och slipper fanskapet till slut

Jag kan nog kallt konstatera så här i slutet att dina kunskaper i juridik brister rejäl som även för den som skrev inlägget om jäv på sidan som du refererade till.
Detta är andra gången du frågar mig om kommentaren, och jag svarade förra gången att jag inte vet. Varför upprepar du frågan?

Jag tror inte du kan juridik eller känner advokat Hansson tillräckligt för att göra den bedömingen du gör. Jag tvivlar på att sista ordet är sagt i det här målet.
Senast redigerad av Quarrel 2014-01-26 kl. 09:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in