2014-01-26, 12:08
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag vill bara säga att dina analyser/illustrationer inte stämmer alls map. MJs skalle.
Hålet i bakre huvudet sitter längre upp i förhållande till skallens nederdel.
Bara någon centimeter nedanför den sneda sömmen (vad den nu heter)

Skottet gick sålunda rakt genom höger hjärnhalva, inte i underkant som det blir i ditt fall.

Du har antagligen använt en skallstorlek som inte matchade MJs, hon hade förmodligen ett avsevärt större huvud än du hittat på dina bilder.

Den använda skallstorleken är säkert helt ok bara det är en vuxen människa som använts. Dock - som du säger - är ingångshålet placerat för lågt. Jag menar att den här typen av rekonstruktion är mycket osäker.
Citera
2014-01-26, 12:12
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Jag har sett bilder på aktuella kraniet vid den rättsmedicinska undersökningen.

Ok, är det sekretessad arbetsdokumentation från RMV som du har fått del av?

Eftersom jag själv inte har tillgång till det materialet, så får jag väl ta dig på orden.

Har bara svårt att få ihop det med beskrivningen "Iambda to +11 4 cm to the right, oriented in a direction upward and anterior".
Citera
2014-01-26, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Den använda skallstorleken är säkert helt ok bara det är en vuxen människa som använts. Dock - som du säger - är ingångshålet placerat för lågt. Jag menar att den här typen av rekonstruktion är mycket osäker.

Hålet min gode vän. Ingen vet om det är in eller ut.

Ja det är illa eftersom det säkert kommer förekomma spekulationer om huruvida det var direkt dödande eller om MJ led.

Kulan gick ganska så rakt genom hennes högra hjärnhalva, hon dödades annolikt omedelbart, i vart fall var hon inte vid medvetande.

Det är inget ovanligt att det rinner ut en större mängd blod ur en sönderskjuten skalle efter det hjärtat och andning har upphört (döden) när offret ligger ner. Övertrycket i kroppen och gravitationen löser detta.
Citera
2014-01-26, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ok, är det sekretessad arbetsdokumentation från RMV som du har fått del av?

Eftersom jag själv inte har tillgång till det materialet, så får jag väl ta dig på orden.

Har bara svårt att få ihop det med beskrivningen "Iambda to +11 4 cm to the right, oriented in a direction upward and anterior".

Det är upp till dig att streta mot eller rätta misstaget.
Det hela beror på skallstorlek och personlig utformning. Det finns stora individuella variationer, dina foton kan vara på ett barn.

Texaco-Darrel håller med mig. (Vilket får ses som sällsynt )
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Dock - som du säger - är ingångshålet placerat för lågt. Jag menar att den här typen av rekonstruktion är mycket osäker.
Citera
2014-01-26, 12:28
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag tror tyvärr inte att vi fullt ut får veta varför, i vart fall om inte FS erkänner, vilket jag inte finner troligt. Möjligtvis kan den arrogante mördaren börja snacka i finkan för att försöka visa för andra vilken förträfflig mördare han är och hur han kom undan så länge, om vi har tur

ja, det var ju inte mycket som gick FS väg mot slutet. M hade planerade resor framför sig och han var hänvisat till att jobba i trädgården och inga fler gratisresor eller pengar. Detta som han hade skrutit om till exet som var det bästa med M

han skulle nog bara länsa så mycket som möjligt och de påbörjade packandet av saker i hallen var nog bara påbörjat. Inte heller har han gett sken av någon som helst upprördhet att M är mördad utan bara försökt att förskansa sig så mycket som möjligt, då förutom sina egna madrasser då
Det är inte omöjligt att FS börjar prata och erkänna nu när han ändå anser slaget förlorat.Det förändrar inget om han säger sanningen nu eftersom alla redan är övertygade om att han är skyldig.

Att den som har bättre ekonomi bidrar till den andre är inte konstigt.Skam vore väl annars.Tror också att det sved rejält när hus ,resor, bil och flipperspel och extrapengar skulle försvinna för FS när förhållandet skulle avslutas.

Märkligt att han inte spelade mer upprörd efter försvinnandet.Det skriker skyldig bara det.
Kan det vara så att en del av hans hjärna försöker erkänna och meddela omgivningen att han är skyldig?Men en annan del av hjärnan vill försöka slingra sig undan till varje pris.
Tycker mig se likheter med helenemördaren Ohlsson.Han försökte väl också sätta dit sig själv vill jag minnas.
Citera
2014-01-26, 12:28
Avslutad
2014 börjar bra, skönt att den lögnaktiga knarkaren åker in för sitt brott.

Det ska bli väldigt intressant att ta del av domen. Jag håller med Eerieye - vilket får ses som mycket ovanligt - att det var det återskapade smset som slutligen knäckte kamelens rygg. Det är helt uppenbart ett manipulerat sms och det riktar sig mot den i alla avseenden huvudmisstänkte. Det blir helt enkelt för många konstigheter som samlas på hans trappa. Dock fanns ju inte detta sms när resningen beviljades, vilket gör att man funderar lite över hur utgången blivit om inte smset kunnat återskapas. Det blir väldigt intressant att ta del av hur HR resonerar ifråga om detta sms!

Naturligtvis har återfinnandet av kroppen i det område den hittades varit en viktig faktor. Detta talar för någon med mycket god lokalkännedom, inte någon utifrån kommande random sexkontakt. Ytterligare belastning på FS. LJs vittnesmål tror jag inte haft avgörande betydelse pga att det är så pass vagt när det gäller tidpunkten. KH lyckades ju straffa ut sig själv med alla sina spekulationer och iakttagelser av både det ena och andra.
Citera
2014-01-26, 12:31
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Det är upp till dig att streta mot eller rätta misstaget.
Det hela beror på skallstorlek och personlig utformning. Det finns stora individuella variationer, dina foton kan vara på ett barn.

Texaco-Darrel håller med mig. (Vilket får ses som sällsynt )

Det är bara om man uppfattar en diskussionstråd i termer av ett skyttegravskrig som uttrycket "streta mot" är relevant.

Vi tar det igen:

Eftersom du säger dig ha sett bilder på kraniet så väljer jag att tro dig.

Jag kan dock inte få det att gå ihop med Tanjas beskrivning såsom jag tolkar den. Kan du?

Återigen: är det sekretessad arbetsdokumentation från RMV som du har fått del av?
Citera
2014-01-26, 12:33
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
På punkt 6. Vilken droppe som fått bägaren att rinna över, solglasögonen som han tappade i plurret?. Någonstans går proppen i den sjukligt svartsjuka hjärnan. Någon droppe alkohol på födelsedagen gav mod att utföra dådet.
Han skulle ringt polisen själv förklarat varför han sköt ihjäl henne,
då hade den här saken varit avklarad för länge sedan.
Hade han anmält sig själv och hävdat vådaskott då hade han väl klarat sig lindrigare undan.Då hade han väl inte varit många år i fängelse antar jag.
Citera
2014-01-26, 12:34
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Hålet min gode vän. Ingen vet om det är in eller ut.

Ja det är illa eftersom det säkert kommer förekomma spekulationer om huruvida det var direkt dödande eller om MJ led.

Kulan gick ganska så rakt genom hennes högra hjärnhalva, hon dödades annolikt omedelbart, i vart fall var hon inte vid medvetande.

Det är inget ovanligt att det rinner ut en större mängd blod ur en sönderskjuten skalle efter det hjärtat och andning har upphört (döden) när offret ligger ner. Övertrycket i kroppen och gravitationen löser detta.

Så är det också. Personligen tror jag att MJ inte dödats med nackskott. Mer framifrån på väg att resa sig upp när skottet föll. Stämmer bättre med kulhålet i väggen.
Citera
2014-01-26, 12:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Hade han anmält sig själv och hävdat vådaskott då hade han väl klarat sig lindrigare undan.Då hade han väl inte varit många år i fängelse antar jag.

Jag tror inte att det öht fanns på kartan för FS att erkänna nånting. Det stämmer inte med hans personlighet att erkänna minsta brott. Jag tror dessutom att han hade en plan som gick ut på att dumpa i skogen och sno pengar av liket. Det går ju inte om man ska anmäla sig själv för vådaskott.
Citera
2014-01-26, 12:37
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Jag har sett bilder på aktuella kraniet vid den rättsmedicinska undersökningen.

Tacksam om du ändrar dina illustrationer så att tråden inte blir desinformerad.

Hallå igen!

Tyvärr har möjligheten att ändra inlägget stängts.

Jag tror det dock framgår av inlägget att det 1) utgör min tolkning av 2) beskrivningen som Tanja lämnar utifrån sin rekonstruktion.

Att desinformera i tråden är det sista jag vill göra!
Citera
2014-01-26, 12:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag håller med om att kommentarerna är oseriösa, förutom kommentaren om jäv som verkar seriös.
Nej, den verkar inte ett dugg seriös, eftersom den inte på minsta sätt motiverar varför det skulle föreligga jäv. Det gör att den ligger helt i linje med tidigare kommentarer i tråden, och jag bedömer det som mycket sannolikt att också den kommentaren har skrivits av en flashbackare. Sällskapet Fredrik Svenssons vänner har, vad jag har kunnat förstå, påfallande få medlemmar utanför det här forumet.

Citat:
Du är inte jurist, så du kan inte avgöra vad som ligger bakom tanken.
Man behöver inte vara jurist för att kunna vilka jävsgrunder som finns. Och det hjälper en heller inte att man är jurist om någon bara rakt utifrån det blå påstår att jäv föreligger.

Citat:
Advokat Hansson kan inte heller allt, så det kan finnas en vinkling som han har missat.

Var du lika säker när hovrätten hade dömt första gången?
Nej, inte riktigt. Man ska alltid ha ett litet mån av försiktighet när en dom med all sannolikhet strider mot det faktiska förhållandet. (Det har ju alltid, för en någorlunda neutral betraktare, stått klart att FS med all sannolikhet begått mordet - bland annat av de skäl om countrychick har angivit.) Och just i och med att kroppen saknades, fanns det ju någorlunda handfasta möjligheter till resning, om kroppen skulle dyka upp.

Så resning var en konkret eventualitet i väsentligt större grad förra gången än vid ett normalt kontroversiellt lagakraftvunnet domslut. Nu är vägs ände nådd, för vad rättsväsendet angår. Det blir inte mer än så här - ett rutinmässigt avslaget prövningstillstånd i HD möjligen undantaget.

Citat:
Vad tror du händer om en annan kvinna hittas mördad i Spekeröd eller dess närhet? Kan inte skuldfrågan komma upp till diskussion då, och omprövas?
Det kan säkert jiddras om det här i forumet i så fall. Jag kan tänka mig att det kan jiddras redan om det begås ett nytt kvinnomord inom en radie på fem mil från Spekeröd. Men rättsväsendet kommer inte att ta upp fallet igen. Inte ens, skulle jag vilja påstå, om någon annan skulle erkänna mordet. I och med att hela jävla FUP och tre domar vid det laget ligger ute, finns det inga möjligheter att kvalitetstesta ett sådant erkännande med fakta som bara är kända för utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in