Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
Jo, men om du har hängt med i diskussionen (och presuppositional apologetics, som proofthatgodexists handlar om) så ser du att ateister går snabbt till solipsismen när man börjar prata om deras cirkulära världsbild vs Gud och sanningen. Till exempel kunde jag få dig att medge att du vet inget, eftersom de flesta ateister brukar medge möjligheten att det du upplever nu kanske är en dröm egentligen, eller en Matrix-simulation.
Att man erkänner möjligheten innebär inte att det är utgångspunkten eller ens uppfattning.
Citat:
Gud är det enda sättet att ha någon grund för kunskap.
Hur då? Inte bara möjligheten, utan HUR går det till? Hur VET du att det går till så och så vidare. Förklara din position om den ska vara ett alternativ.
Citat:
Utan Gud har man bara sina sinnen och rationalitet, som ateister medger kan vara felbara. De medger också att de använder sina sinnen och rationalitet om de försöker försvara att deras rationalitet och sinnen fungerar korrekt, vilket är ett cirkelargument.
Bara om man frågar Hovind Jr, som faktiskt inte har alla hästar i hagen.
Citat:
Vad är sanning utan Gud?
Sanning.
Citat:
Kunde du ha fel om allt du tror att du vet?
Det kan vi alla.
Citat:
Finns det något du vet helt säkert, och hur vet du det?
Det är subjektivt och konceptet "absolut" är också subjektivt, det är mänskliga påfund och mått. Dina ordlekar övertygar ingen.
Citat:
Frågor som kan användas för att få ateister att förvandlas till solipsister (eller Gudstroende om man har tur). Men det har jag inte tid med längre idag, så det får ni ta på proofthatgodexists, eller sök Sye Ten Bruggencate på youtube där han krossar ateister.
Det är ingen som förvandlas till solipsister. Däremot erkänner man att man gör antaganden för att nå sin position, dock färre antaganden än troende. Är det jättesvårt för dig att se skillnaden?
Presuppositionalistargumentet är bara löjligt.
Du har fel och jag har rätt, för Det Flygande Spaghettimonstret har avslöjat det för mig på ett sätt jag kan veta det säkert. Du kan däremot inte veta säkert för din världsbild tillåter inte absolut kunskap, eftersom din Gud är påhittad, vilket igen, avslöjades för mig genom Det Flygande Spaghettimonstret.
Jag vinner!