2014-01-21, 11:40
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, jag bara hävdar att religiösa inte lyckats bevisa sina villfarelser på tusentals år. Om man själv inte kan definiera Gud och Guds egenskaper på ett sätt som presenterar testbara fakta, så har man själv inte grundat sin tro på något påtagligt och har gått på hörsägen och välvilligt (eller önsketänkande) tolkande av "tecken" eller känslor, aningar eller annat.

Din position är inte grundpositionen. Jag behöver inte hävda att Gud inte existerar eftersom du aldrig påvisat hans existens till att börja med.

Kan det inte vara så att du egentligen är ute efter någon form av bevis för att övertyga dig själv?
(En vänligt menad fråga).
Citera
2014-01-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f000l
Ni som inte tror på gud, jag har en liten uppmaning till er:

Håll upp en hand framför ögonen, och när du ser handen, så ställ dig själv frågan: "Vad är det som skapar den här syn-förnimmelsen?"

Vad kommer ni fram till?

Att jag har en hand framför ögonen?
Citera
2014-01-21, 12:08
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:

Håll upp en hand framför ögonen, och när du ser handen, så ställ dig själv frågan: "Vad är det som skapar den här syn-förnimmelsen?"

Vad kommer ni fram till?

Att vi har evolverat ögon som kan dra nytta av de fotoner som studsar från handen till ögat.
Citera
2014-01-21, 13:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Kan det inte vara så att du egentligen är ute efter någon form av bevis för att övertyga dig själv?
(En vänligt menad fråga).

Tack för frågan.

Som jag beskrivit förut handlar mitt argumenterande på detta forum främst om att testa mina egna uppfattningar genom att diskutera ämnet. Om min logik var felaktig antar jag att någon hade på ett sakligt sätt fått mig att ändra uppfattning. Än så länge har det inte hänt. Vi lever i en värld där Gud antingen undanhåller sig från oss, gömmer sig eller på annat vis döljer sin existens. Vilket är identiskt med en värld där ingen sådan Gud finns. Hur ser vi skillnaden?
Jag har ingen tro eftersom jag inte har någon anledning att tro. Så enkelt är det.
Citera
2014-01-21, 16:02
Medlem
Citat:
Min hjärna. Min hjärna som tolkar impulserna från synnerven som tar intryck från ögonen.
Vad annars? Ska du komma med ett argument from ignorance nu?
problemet är att du är en ateist, så du kan inte veta något helt säkert. det är möjligt att du är i en matrix och du har fel om allt du tror är sant. hur vet du att dina sinnen fungerar rätt? hur vet du att din rationalisering fungerar rätt, så att du har rätt uppfattning om verkligheten?

det enda sättet du kan veta något är om du tror på gud, vilket all människor gör förstås, och det är därför även så kallade 'ateister' vet saker, även fast de förnekar att de vet saker, för att de förnekar gud.
Senast redigerad av elsydeon 2014-01-21 kl. 16:04.
Citera
2014-01-21, 16:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför lägger då några av er så stor energi på att "motbevisa" att han inte finns? Om ni redan är säkra på att det inte går att bevisa hans existens? Skulle det vara av godo om Guds existens gick att bevisa?

Citat:
Det gör jag inte. Man kan inte motbevisa något ofalsifierbart. Det är liksom del av definitionen.

Citat:
Du bara "hävdar" att Gud inte existerar alltså? (Ganska energiskt t o m).

Säg mig, följar du öht inte tråden ... med särskild intresse för att att läsa och förstå inlägg adresserade till dig .... eftersom du enkeltspårigt användar dig av en upprepnings-taktik av att ställa frågor du redan har fått svar på eller där svaret allmänt så att säga är profilerat med neonskrift?

Exempel (från ett svar till dig):

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns inget att "motbevisa" eftersom det är icke-falsifierbart. Det som "motbevisas" är den miserabla teist-apologetiken som ändå försökar att falsifiera det icke-falsifierbara istället för bara att kalla det TRO och hålla det kvar inom tros-området.

Det är en TYDLIG hörnsten i bevisföringen för eller emot 'gud' (~i agnostisk vs. teistisk tappning), att falsifierings-kravet är centralt och att bevisbörda-fördelningen skall respekteras.

FÖRSTÅR du inte detta eller försökar du bara demagogisera dig fram till ett eventuellt kryphål?
Citera
2014-01-21, 16:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nej, jag bara hävdar att religiösa inte lyckats bevisa sina villfarelser på tusentals år. Om man själv inte kan definiera Gud och Guds egenskaper på ett sätt som presenterar testbara fakta, så har man själv inte grundat sin tro på något påtagligt och har gått på hörsägen och välvilligt (eller önsketänkande) tolkande av "tecken" eller känslor, aningar eller annat.

Din position är inte grundpositionen. Jag behöver inte hävda att Gud inte existerar eftersom du aldrig påvisat hans existens till att börja med.

Citat:

Pop-psykologiska motivations-analyser är totalt irrrelevante här. Håll dig vänligen till saken.
Citera
2014-01-21, 16:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vad kommer ni fram till?

Perceptions-mekanismerna såklart.

Vad skulle det vara annars? (Eller är det ID-postulatet som spökar igen?).
Citera
2014-01-21, 16:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
problemet är att du är en ateist, så du kan inte veta något helt säkert. det är möjligt att du är i en matrix och du har fel om allt du tror är sant. hur vet du att dina sinnen fungerar rätt? hur vet du att din rationalisering fungerar rätt, så att du har rätt uppfattning om verkligheten?

Så nu är det tydligen dags för en upprepning av epistemologi/metafysik perspektivet (som du tydligen har ignorerat dom tidigare ronder av trots ditt långa deltagande på denna tråd eller bekvämd har 'glömd').

Citat:
det enda sättet du kan veta något är om du tror på gud ....

Rationell relativisms objektivitet är den klart mest överlägsna verklighets-beskrivning människan har. SÄRSKILD jämförd med (filosofisk) "absolut idealisms" 'absoluter', som har exakt samma epistemisk/metafysiska validerings-problem som 'guds'-beviset har.

M.a.o.: Du opererar med ad hoc premisser utan belägg (jag hoppas att din 101 filosofi räckar för att hänga med i ovanstående).

Citat:
.....vilket all människor gör förstås, och det är därför även så kallade 'ateister' vet saker, även fast de förnekar att de vet saker, för att de förnekar gud.

Detta är en av dom mest idiotiska strawman som har kommit på mode på forumet den senaste tiden. Desutom har den inget med ett guds'-bevis att göra.
Citera
2014-01-21, 16:37
Medlem
Citat:
Rationell relativisms objektivitet är den klart mest överlägsna verklighets-beskrivning människan har.
problemet är att du vet inte det. det är bara något du blint tror på, eftersom du förnekar gud, så du förnekar absolut kunskap, vilket innebär att du vet inget, vilket du har erkänt tidigare. så varför du fortfarande diskuterar på det här forumet vet jag inte.

rationalism är ett cirkelargument, eftersom du använder din rationalitet för att avgöra vad som är rationellt.

det ironiska är att du alltid klagar på att folk gör cirkelargument, fast samtidigt är hela din världsbild är ett cirkelargument och förnekning av kunskap och logik.

är du helt säker på att du är rationell?

Citat:
SÄRSKILD jämförd med (filosofisk) "absolut idealisms" 'absoluter', som har exakt samma epistemisk/metafysiska validerings-problem som 'guds'-beviset har.
problemet är att du är inte absolut säker på det, eftersom det är möjligt att du har fel om det.

du har ju erkänt tidigare att det är möjligt att 'absolutism' är mer sann än relativism (det finns förresten inget sant enligt relativismen, vilket innebär att relativism är inte heller sant).

Citat:
M.a.o.: Du opererar med ad hoc premisser utan belägg
vilket är också bara något du blint tror på, och inget som du vet. lustigt hur du hela tiden kommer med dessa absoluta påståenden om mig, samtidigt som du påstår dig förneka absoluter.

ateism leder till stor förvirring, så som bibeln säger.
Senast redigerad av elsydeon 2014-01-21 kl. 16:52.
Citera
2014-01-21, 17:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Rationell relativisms objektivitet är den klart mest överlägsna verklighets-beskrivning människan har.

Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
problemet är att du vet inte det. det är bara något du blint tror på, eftersom du förnekar gud, så du förnekar absolut kunskap, vilket innebär att du vet inget, vilket du har erkänt tidigare. så varför du fortfarande diskuterar på det här forumet vet jag inte.

Jaja, "vet vi inte allt, vet vi inget"-tramset (1) .... igen. Och sen hamnar vi som vanligt i epistemiska funderinger typ kartesianism och/eller kvasisolipsism.

Det är patetisk att detta (1) blir teismens last stand varje gång dom initiella pseudo-försöken på att spela på rationalismens planhalva imploderar.

Citat:
rationalism är ett cirkelargument, eftersom du använder din rationalitet för att avgöra vad som är rationellt.

Nix, det ser bara ut se från filosofi 101.

Citat:
du har ju erkänt tidigare att det är möjligt att 'absolutism' är mer sann än relativism

OM bevis presenteras först.

Citat:
(det finns förresten inget sant enligt relativismen, vilket innebär att relativism är inte heller sant).

Strawman om relativismen.
Citera
2014-01-21, 17:43
Medlem
Citat:
Jaja, "vet vi inte allt, vet vi inget"-tramset (1)
strawman. jag har inte sagt någonstans att det är antingen allt eller inget, utan jag sa att det är gud eller inget. förnekar man gud så kan man inte ha någon grund för kunskap.

man kan inte veta något som inte är sant, och om man förnekar gud så förnekar man oftast också sanningen, eftersom jesus sa att han är sanningen.

ateister kan inte ens skriva här utan att anta att gud finns, eftersom utan gud har du ingen grund till att anta att orden du skriver betyder samma sak som de betydde för 5 minuter sedan, eftersom det finns ingen sanning utan gud, och det är möjligt att verkligheten plötsligt skulle fungera annorlunda. varje gång man skriver något så antar man att det finns sanning.
Senast redigerad av elsydeon 2014-01-21 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in