Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
"Mb har alibi" läser man allt som oftast i tråden .. Vem ger MB alibi är den vanligaste följdfrågan på detta påstående, och: "AN" är det självklara svaret. Vem ger den svartsjuka makan AN alibi kommer därefter följdfråga nummer två som ett brev på posten. Jo, det gör den stalkade k-kompisen och karatetränaren, MB. Två äkta makar med Norrbottens starkaste motiv att röja undan Vatchareeya Bangsuan för gott ger varandra alibi - och åklagarna utbrister unisont: "Micke" kan gå nu ..
"Motiv är ett njutningsmedel för överklassen" tycker stolpskottet Leif GW Persson, och MOTIV har inte tagits i beaktande alls i det här målet - motiv är trivialiteter som mordspanande poliser inte ska ägna utredningstid åt. Vill då erinra om att beträffande mordet på Mille Markovic påstår Stockholmspolisens presstalesman, Lars Byström, följande: "När de gäller grova brott går vi ALLTID in och tittar på motiv. Det kommer vi göra även i det fallet". Så tycker man hos Stockholmspolisen - men inte bland kollegerna i Boden. Att motiv spelar en underordnad roll, eller ingen roll alls, kanske är en provinsiell eller rent av lokal regel där uppe ? Jag undrar vad Tomas Olssons reaktion blir på det beskedet ..
Dina tankar träffar rätt. Oavsett om vi ser olika på saker och ting håller jag med dig i mkt ovan.
Om vi just nu säger att det nämnda paret ovan saknar all inblandning i fallet hade polisen kunnat styrka deras berättelse med fakta från tex en husransakan. Man hade kunnat se om personen/er gjort bankärenden,datateknikerna hade haft en del att jobba med då MB hävdat just att han satt vid datorn. Man hade kanske kunnat få bekräftade personliga inloggningar,kreditkorts köp med klockslag hade ev registrerats. Alla nu missade möjligheter hade kunnat styrka deras tveksamma alibi. De enda som faktiskt har ett motiv i detta fallet(hur osannolikt man än tycker det är) Vi som står utanför hade kanske inte kunnat se alla fakta (om det inte lett till åtal) men det hade inte undgått oss att se att vissa polisiära åtgärder gjorts. Detta hade vidare lett till att personer(vissa i alla fall)hade kunnat göra kvalificerade gissningar om vad som pågått bakom lagens kulisser.
Om en enda person på tråden kan övertyga mig om varför jag ska lita på nåt MB säger så är jag nöjd!! Om en enda person på tråden kan övertyga mig om att A N s hat mot VB inte var verkligt så är jag nöjd!!
Varför SPANADE polisen så många dagar på MB?? Var det enbart för att se att han följde sina "Svennebanan"rutiner?? Varför skulle han inte följa sina " Svennebanan" rutiner?? Hur kunde polisen motivera att lägga ner alla vidare åtgärder mot vad som måste ansetts vara en potentiell GM?? Kommer vi nånsin få svar på detta?? Tveksamt va!!
För mig har detta faktum irriterat nåt oerhört från start. Man har talat om förföljelse mm. Polisen har i ärlighetens namn inte så svårt att varken avlyssna telefoner eller göra besök i hem och företag(speciellt inte vid sådana här grova brott) Nu har vissa hävdat att polisen kanske haft bättre koll än vad folk i allmänhet tror!!
Kanske det!! Men då fallet ändå saknar vissa viktiga pusselbitar tror jag inte folk i stugorna helt köper detta resonemanget. Personer på tråden gillar håna folk med alternativa teorier och ge dom epitet som CSI nördar eller deckar fanatiker!!
I många fall är ju vår bild styrd av det vi läser i tidningar,det vi ser på film eller läser i böcker. Inte alls konstigt att känslorna hos många styr deras bild av händelser. Är sen allt fel som står i böcker?? Finns det aldrig författare som har riktiga mentorer på arbetsplatserna dom beskriver??
Alla kan ju inte ha speciella brottsfall som special intresse,polisiär utb eller ens 20p juridik. Alla kan dock ha en åsikt. Den ska respekteras så länge den förtjänar respekt. Direkta påhopp utan substans ska förstås kapas vid fotlederna. Men jag personligen är inte speciellt sugen på ett klimat där alla köper vad enig tingsrätt kommit fram till.
Tänker osökt på när Baltimore polisen sa nåt i stil med att serien The Wire har gett oss lika mkt uppslag som vi gett den