2014-01-25, 19:08
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men jag säger ju att lagbrottet inte påverkade målet.

Sluta att dra upp detta då.
Sen kan man ju fundera över det faktum att ifall Hansson försöker få bevis som klargör identitet på vittnet ogiltigförklarat...vilken grad av desperation är detta ett uttryck av? Snacka om halmstrån.
Citera
2014-01-25, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Därav min mening "en kombination".

Varför kan inte båda vara osanna ?
Utan SMSet hade kanske Hansson vunnit med exakt samma utsaga. Var han då sämre ?
Citera
2014-01-25, 19:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Sluta att dra upp detta då.
Sen kan man ju fundera över det faktum att ifall Hansson försöker få bevis som klargör identitet på vittnet ogiltigförklarat...vilken grad av desperation är detta ett uttryck av? Snacka om halmstrån.
Det är du som drar upp det hela tiden. Jag har bara nämnt det som toppen på ett isberg, och har blivit ifrågasatt in i absurdum.

Vad handlar andra stycket om?
Citera
2014-01-25, 19:12
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Fundera på vad som hade hänt om tekniken inte gått framåt och SMSet inte återskapats.
Svenkvist gjorde en medioker insats i rätten:

Då hade det funnits rimligt tvivel och alt gm, ihop med hoppande bilen & LJs motbevisade vecka.

Att FS döms kallas för teknikutveckling. Samma som fick Helen från Hörbys mördare dömd.
Dra inte för stora växlar på Svenkvist, men applådera gärna den IT-forensiska utvecklingen.

Där tycker vi olika. Jag måste säga att jag är oerhört imponerad av både Svenkvist och Hansson.

Jag har sett ganska många ombud in action i domstol, både sådana som arbetat för staten och sådana som arbetat som ombud för fysiska och juridiska personer och Svenkvist och Hansson gjorde båda ett alldeles utmärkt arbete.

Det är skitsvårt att föra talan i domstol. Man måste hålla sjukt mycket i huvudet och dessutom kunna komma på bra frågor (både frågor som göra att vittnena avslöjar om de ljuger eller är osäkra och kontrollfrågor som kan jämföras med andras uppgifter) i förväg samt komma på nya under tiden förhöret pågår utifrån vad vittnet säger. Sen ska man korsförhöra om saker som kommer fram som man är helt oförberedd på. Och så ska man tänka på att man inte får ställa ledande frågor i första vändan men gärna i andra.

Man måste kunna lyssna, tänka ut smarta saker och anteckna samtidigt.

Svenkvist var grymt duktig, jag vet faktiskt inte om jag någonsin sett en så kompetent åklagare förut. Sen kan man tycka vad man vill om utredningen, men att ifrågasätta hans kompetens som processförare går i mitt tycke icke. Men det beror väl kanske på vilka referensramar man har och hur många rättegångar man varit på?

Hansson var också jäkligt duktig och kompetent, men hans problem var lite samma problem som många andra försvarsadvokaters problem, dvs. har man bara skit att jobba med är det svårt att baka en smultrontårta. Men han gjorde ett synnerligen gott jobb med det han hade, det måste jag säga, och han var påläst och duktig.
Citera
2014-01-25, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Varför kan inte båda vara osanna ?
Utan SMSet hade kanske Hansson vunnit med exakt samma utsaga. Var han då sämre ?
Tror att kvaliteten på åklagare och advokat är irrelevant. Båda har gjort ett bra jobb. Men det är lättare att sätta dit en mördare om bevisen är bortom allt rimligt tvivel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Så med facit så va det mest ingenting egentligen från försvarshåll. Och tacka fan för det då man pratar som saker som inte existerar eller som är osannolika. Ett typiskt fiskande i slasken med noll värde.,

Dessutom menade någon att MH skulle typ slakta vittnet LJ. Det såg vi exakt ingenting av.
Så går det när man låter sig hänföras av medelmåttiga källaradvokater.
Citera
Bannlyst
Citat:
Det är du som drar upp det hela tiden. Jag har bara nämnt det som toppen på ett isberg, och har blivit ifrågasatt in i absurdum.

Vad finns i övrigt i ditt dolkstötsisberg? Kan du göra en lista på fel och olagligheter åklagarsidan gjort sig skyldig till?
Citera
2014-01-25, 19:24
Bannlyst
Citat:

Om toppen av isberget är det som händer här och nu så kan man fundera på vad som händer när man tittar under ytan.
Vad finns där att titta på?
Citera
2014-01-25, 19:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Quick * 2, ett mord i Huddinge 1995 och Lillemor Thorsson, Kramfors på 70-talet.
I Quick*2 hade man, precis som i kakelugnsmordet, erkännanden. Vet du hur det var med den saken i huddinge- och kramforsfallen?
Citera
2014-01-25, 19:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Där tycker vi olika. Jag måste säga att jag är oerhört imponerad av både Svenkvist och Hansson.

Jag har sett ganska många ombud in action i domstol, både sådana som arbetat för staten och sådana som arbetat som ombud för fysiska och juridiska personer och Svenkvist och Hansson gjorde båda ett alldeles utmärkt arbete.

Det är skitsvårt att föra talan i domstol. Man måste hålla sjukt mycket i huvudet och dessutom kunna komma på bra frågor (både frågor som göra att vittnena avslöjar om de ljuger eller är osäkra och kontrollfrågor som kan jämföras med andras uppgifter) i förväg samt komma på nya under tiden förhöret pågår utifrån vad vittnet säger. Sen ska man korsförhöra om saker som kommer fram som man är helt oförberedd på. Och så ska man tänka på att man inte får ställa ledande frågor i första vändan men gärna i andra.

Man måste kunna lyssna, tänka ut smarta saker och anteckna samtidigt.

Svenkvist var grymt duktig, jag vet faktiskt inte om jag någonsin sett en så kompetent åklagare förut. Sen kan man tycka vad man vill om utredningen, men att ifrågasätta hans kompetens som processförare går i mitt tycke icke. Men det beror väl kanske på vilka referensramar man har och hur många rättegångar man varit på?

Hansson var också jäkligt duktig och kompetent, men hans problem var lite samma problem som många andra försvarsadvokaters problem, dvs. har man bara skit att jobba med är det svårt att baka en smultrontårta. Men han gjorde ett synnerligen gott jobb med det han hade, det måste jag säga, och han var påläst och duktig.

Tack för ett klokt och tänkvärt inlägg, advokat Hansson har fått mycket skit i tråden trots att han faktiskt gjort ett gediget jobb, den här matchen kunde han inte vinna förutsättningarna var givna från start i och med att resning beviljades.

Hansson gjorde vad han kunde och ser nog liksom vi andra fram emot att få läsa vad HR anser är övertygande bevisning, det kan användas i kommande fall för andra klienter.
Citera
2014-01-25, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tack för ett klokt och tänkvärt inlägg, advokat Hansson har fått mycket skit i tråden trots att han faktiskt gjort ett gediget jobb, den här matchen kunde han inte vinna förutsättningarna var givna från start i och med att resning beviljades.

Hansson gjorde vad han kunde och ser nog liksom vi andra fram emot att få läsa vad HR anser är övertygande bevisning, det kan användas i kommande fall för andra klienter.

Om ärlighet varar längst så ska nog kanske Hansson söka ett nytt jobb. Ställningsbyggare sökes över hela landet.
Citera
2014-01-25, 19:31
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I Quick*2 hade man, precis som i kakelugnsmordet, erkännanden. Vet du hur det var med den saken i huddinge- och kramforsfallen?

Erkände det va en psykpatient i Kramfors. Överfallsvåldtäktsman.

Huddinge
Den misstänkte mannen nekade men Huddinge tingsrätt tvekade inte att döma honom för mord. Svea hovrätt hade heller inget att invända mot den starka bevisning som åklagaren presenterade. Straffet blev givetvis livstids fängelse.
(FB) 31-årig man fälldes för mord trots att offrets kropp aldrig återfanns (1995)
Inget erkännande i Huddinge vad jag kan se.

Ett exempel är en kvinna som dränktes av sin man. Kroppen försvann, men ett vittne på land hade sett allt, och mannen fälldes. Allt handlar om bevisningen, menar Leif GW Persson.
- Det kan ju till exempel vara teknisk bevisning som visar att det är helt uppenbart att hon är död, eller så kanske man har haft telefonavlyssning på honom och han har sagt något där. Man kan inte ha en person häktad så länge om det inte finns något som motiverar det, säger Leif GW Persson.

http://www.expressen.se/gt/ex-sambons-nya-taktik-tystnad/

2004. Fyra män åtalas för mord i det kriminella gänget X-teams lokal i Falun. Vid tiden för brottet hade polisen hemlig kameraövervakning av klubblokalen. På filmen sågs offret gå in i lokalen men inte komma ut. Tingsrätten dömde två för mord, en för medhjälp till mord och en för medhjälp till grov misshandel och brott mot griftefriden. Hovrätten ändrade domen och dömde tre av dem för medhjälp till mord.

http://www.expressen.se/gt/andra-atal-dar-kroppen-saknas/
Fler fall
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-25 kl. 19:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in