Citat:
Ursprungligen postat av
Fnurra-pa-traden
Fundera på vad som hade hänt om tekniken inte gått framåt och SMSet inte återskapats.
Svenkvist gjorde en medioker insats i rätten:
Då hade det funnits rimligt tvivel och alt gm, ihop med hoppande bilen & LJs motbevisade vecka.
Att FS döms kallas för teknikutveckling. Samma som fick Helen från Hörbys mördare dömd.
Dra inte för stora växlar på Svenkvist, men applådera gärna den IT-forensiska utvecklingen.

Där tycker vi olika. Jag måste säga att jag är oerhört imponerad av både Svenkvist och Hansson.
Jag har sett ganska många ombud in action i domstol, både sådana som arbetat för staten och sådana som arbetat som ombud för fysiska och juridiska personer och Svenkvist och Hansson gjorde båda ett alldeles utmärkt arbete.
Det är skitsvårt att föra talan i domstol. Man måste hålla sjukt mycket i huvudet och dessutom kunna komma på bra frågor (både frågor som göra att vittnena avslöjar om de ljuger eller är osäkra och kontrollfrågor som kan jämföras med andras uppgifter) i förväg samt komma på nya under tiden förhöret pågår utifrån vad vittnet säger. Sen ska man korsförhöra om saker som kommer fram som man är helt oförberedd på. Och så ska man tänka på att man inte får ställa ledande frågor i första vändan men gärna i andra.
Man måste kunna lyssna, tänka ut smarta saker och anteckna samtidigt.
Svenkvist var grymt duktig, jag vet faktiskt inte om jag någonsin sett en så kompetent åklagare förut. Sen kan man tycka vad man vill om utredningen, men att ifrågasätta hans kompetens som processförare går i mitt tycke icke. Men det beror väl kanske på vilka referensramar man har och hur många rättegångar man varit på?
Hansson var också jäkligt duktig och kompetent, men hans problem var lite samma problem som många andra försvarsadvokaters problem, dvs. har man bara skit att jobba med är det svårt att baka en smultrontårta. Men han gjorde ett synnerligen gott jobb med det han hade, det måste jag säga, och han var påläst och duktig.