2014-01-24, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Sticker emellan här med ett inlägg. Som jag skrivit tidigare är jag övertygad om att FS inte kände till mastningens möjligheter. Vad gjorde han då i Brobacken, det kanske var den enda sanning han uppgav att han var och köpte CB och röka i Lilla Edet för att blanda ut med. Suget efter detta var nog oerhört efter denna natt. Möjligt att han omsatte pistol och andra prylar från Ö Röra till CB och därför inte ville röja kranen. Pistolen var säkert ett stort kapital för FS, han sålde pinns och annat kraft på tradera för att skrapa ihop pengar, varför skulle då denna dyrgrip kastas, den kommer nog att dyka upp i andra sammanhang. Ser inte heller att ett röjande av kranen skulle kunnat göra FS oskyldigare till mordet som det skrivits om i tråden.

Så dum är han inte. Pistolen är garanterat inte i cirkulation i kriminella kretsar. Slängd i vatten eller tömd i sopbilen kan jag tänka mig.
Citera
2014-01-24, 21:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Bodengrabben fick också rabatt för att han bara var 22. Det finns ett informellt förbud att döma någon till livstid om denne är max 21.
Det finns faktiskt ett formellt förbud mot livstid under 21. Den s k ungdomsrabatten är däremot inte formaliserad, och det enda som egentligen finns att gå på är några tabeller i olika straffrättsläroböcker. Man ska inte få rabatt för att man är tjugotvå. Är man snäll, så kan man tolka det inte särskilt välskrivna resonemanget i den inte heller totalt sett välskrivna domen som om han fick rabatt för att domstolen tyckte att 22-åringens mentala ålder var under 21.

Men är det något som jag misstänker att Övre Norrland ändrar i Bodenmålet, så är det just den där extrautsträckta ungdomsrabatten.
Citera
2014-01-24, 21:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns faktiskt ett formellt förbud mot livstid under 21. Den s k ungdomsrabatten är däremot inte formaliserad, och det enda som egentligen finns att gå på är några tabeller i olika straffrättsläroböcker. Man ska inte få rabatt för att man är tjugotvå. Är man snäll, så kan man tolka det inte särskilt välskrivna resonemanget i den inte heller totalt sett välskrivna domen som om han fick rabatt för att domstolen tyckte att 22-åringens mentala ålder var under 21.

Men är det något som jag misstänker att Övre Norrland ändrar i Bodenmålet, så är det just den där extrautsträckta ungdomsrabatten.

Okej, fel tråd, men min uppfattning är att man jävligt ogärna dömer personer som är 21, 22 och kanske till och med 23 år till livstid. Men, underlaget är väl kanske otillräckligt.
Senast redigerad av Troian 2014-01-24 kl. 21:51.
Citera
2014-01-24, 21:53
Bannlyst
Citat:

1. Självklart har du rätt om formellt förbud.
2. Du har rätt om ungdomsrabatten.
Citera
2014-01-24, 21:59
Bannlyst
Citat:
Huruvida HD kan påverkas av sådant vill jag lämna osagt - jag känner inget nuvarande eller tidigare justitieråd tillräckligt väl för att kunna ha fått någon vettigt grundad uppfattning om det. Men att random hovrättslagman - eller för den delen tingsrättslagman - är väl medveten om att en åsiktsyttring från justitieministern inte på minsta sätt är någon rättskälla, och snarast blir obstinat om h*n exponeras för sådant, det vet jag. I synnerhet när justitieministerns önskan är såpass kontroversiell i juristkåren - det kommer inte att bli särskilt högaktningsfulla remisser, det vet vi redan, och vad det i slutändan resulterar i för proposition står ännu skrivet i stjärnorna.
Praxis anges i domen som beskrivs i NJA 2013 s 376. Det är dumt om tingsrätts- och hovrättsdomare inte följer den för att reta justitieministern. Redan i dag finns enligt domen det särskilt skyddslösa som en särskilt försvårande omständighet.
"12. I 29 kap. 2 och 3 §§ BrB ges ytterligare bestämmelser angående bedömningen av ett brotts straffvärde. Enligt den förstnämnda paragrafen ska som försvårande omständigheter vid bedömningen av straffvärdet, vid sidan av vad som gäller för varje särskild brottstyp, särskilt beaktas bl.a. om den tilltalade har visat stor hänsynslöshet (punkt 2), om den tilltalade har utnyttjat någon annans skyddslösa ställning eller svårigheter att värja sig (punkt 3)"
Det fetade är nästan exakt vad Spekerödsmordet handlar om. Enligt den åklagare jag talat med så är det den paragrafen som gör att avrättningsliknande skjutningar på öppen gata oftare ger livstid än när män slår ihjäl sina fruar/ex. Avrättningsliknande betyder ofta livstid.
Citera
2014-01-24, 22:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Det är alltid intressant att höra hur du resonerar dig fram, men jag är nog inte heller helt övertygad om att FS kände till mastningen. Jag gissar på nånting emellan, han hade nog en aning om det men helt ovetande var han nog inte heller.
Man tycker det, när han ändå var ute och åkte, lilla edet sedan mot Alingsåshållet. Han kunde ju ha genskjutit 40:an vid Borås via 180:n och dragit iväg ytterligare ett SMS. Då hade det verkligen sett ut som att hon var på väg mot just Linköping. Kanske inte stämmer helt tidsmässigt men det
kan ju förklaras med lite shopping i Gbg först med tanke på det stora uttaget.
Hade han dessutom Hyundain så var ju bränslet gratis..
Ja, han kunde ha fintat lite med vägarna när han ändå höll på, men vem skulle han ha skickat sms:et till? – MJ hade lämnat bostaden 13-14 (senaste budet) och systern hade just fått två sms, och han ville säkert inte riskera att behöva tota ihop ytterligare ett eller flera (beroende på systerns svar).

Fordonsfrågan kan också ha föranletts av att han vid tidpunkten för MN:s olika bilstopp för att ringa till sina kompisar befann sig sittande i Hyundaien, på väg till eller från fyndplatsen (förberedelse, alt. dumpning). - MN var fullt upptagen med att försöka nå kontakt med sina kompisar, men FS kan ha trott sig observerad i MJ:s bil och därför sms:at Vägverket. Detta skulle i så fall verifiera att han inte varit så noggrann med mastpositionerna, men i valet mellan att MJ:s bil skulle observeras på fel plats, alt. att hennes bil skulle kunna förklaras med hennes egen närvaro, kan han ha valt det senare. - MN ankom Anviks gamla tomt 14:38:40 – 14:38:57 beroende på hastighet. 14:39:28 avsänds fordonsfrågan från MJ:s mobil. – Anviks gamla tomt är bestickande nära såväl sov- som fyndplats.

Det här tror jag är spel för galleriet:
Här spekulerar FS också kring var MJ kan ha observerat MN:s bil:
Citera
2014-01-24, 22:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Praxis anges i domen som beskrivs i NJA 2013 s 376. Det är dumt om tingsrätts- och hovrättsdomare inte följer den för att reta justitieministern.
Den ska naturligtvis följas. Men den domen avkunnades för det första innan justitieministern började prata om en ny straffskala för mord. (Den baserade sig på ny lagstiftning, införd 2010.) För det andra tolkar jag inte den domen likadant som du. För mig är NJA 2013 s 376 inte någon dom som avsåg öka antalet livstidsdömda, utan det är domen som fastställe normalstraffet vid mord till fjorton år.

Och HD skriver fortfarande så här:
Citat:
Ursprungligen postat av NJA 2013 s 376
29. En läsning av endast förarbetena till ändringen av straffskalan för mord (prop. 2008/09:118) leder till bedömningen att lagstiftaren då får antas ha haft uppfattningen att utgångspunkten för mord skulle vara fängelse tolv år. Efter lagändringarna den 1 juli 2010 är det dock berättigat att dra slutsatsen, att utgångspunkten för mord numera ska vara fängelse fjorton år. Livstids fängelse ska tillämpas endast i de undantagsfall då ett tidsbestämt fängelsestraff på arton år inte är tillräckligt, t.ex. då gärningsmannen har mördat mer än en person eller då omständigheterna annars är synnerligen försvårande.

30. Att utgångspunkten ska vara att straffet för ett mord ska bestämmas till fängelse fjorton år innebär att straffet normalt ska bestämmas till fängelse tolv år då omständigheterna sammantagna i någon mån talar för ett lägre straff och, som har nämnts i det föregående, tio år när det kan sägas att omständigheterna är förmildrande. För att straffet ska bestämmas till fängelse sexton år bör det tvärtom krävas att det kan konstateras att omständigheterna sammantagna tydligt talar för ett högre straff medan fängelse arton år bör tillämpas endast i de fall då omständigheterna är mycket försvårande, samtidigt som de inte är av sådant slag att livstids fängelse bör dömas ut. Att fängelse arton år ska tillämpas restriktivt har att göra bl.a. med att livstids fängelse enligt lagen (2006:45) om omvandling av fängelse på livstid kan omvandlas till fängelse arton år samtidigt som livstids fängelse är ett svårare straff än ett tidsbestämt fängelsestraff.
Inte bara livstids fängelse, utan också arton års fängelse, ska alltså tillämpas restriktivt.

Citat:
Redan i dag finns enligt domen det särskilt skyddslösa som en särskilt försvårande omständighet.
"12. I 29 kap. 2 och 3 §§ BrB ges ytterligare bestämmelser angående bedömningen av ett brotts straffvärde. Enligt den förstnämnda paragrafen ska som försvårande omständigheter vid bedömningen av straffvärdet, vid sidan av vad som gäller för varje särskild brottstyp, särskilt beaktas bl.a. om den tilltalade har visat stor hänsynslöshet (punkt 2), om den tilltalade har utnyttjat någon annans skyddslösa ställning eller svårigheter att värja sig (punkt 3)"
Jag har aldrig någonsin förnekat att Spekerödsfallet innehåller ett antal försvårande omständigheter, och att straffvärdet således är väsentligt över 14 år. Men att något utgör en försvårande omständighet innebär därigenom inte att det prompt ska dömas till livstid - med dagens lagstiftning, i alla fall. Och det hävdar heller inte NJA 2013 s 376.

Citat:
Det fetade är nästan exakt vad Spekerödsmordet handlar om. Enligt den åklagare jag talat med så är det den paragrafen som gör att avrättningsliknande skjutningar på öppen gata oftare ger livstid än när män slår ihjäl sina fruar/ex. Avrättningsliknande betyder ofta livstid.
Vad gäller det fall som NJA 2013 s 376 behandlar, är det centrala följande stycke:

Citat:
Ursprungligen postat av NJA 2013 s 376
36. Vad som är mest försvårande är dock tveklöst att CS, med full insikt om det, har utfört gärningen inför sina minderåriga barn och dessutom genom gärningen har berövat dem deras mor. Detta vittnar om en total hänsynslöshet. Barnen kommer under resten av sina liv att få leva med det trauma som upplevelsen av hur deras far mördade deras mor inför deras ögon innebär. Ett beteende av detta slag – genom vilket man inte bara har tagit den dödades liv utan även förstört barnens – är så utomordentligt allvarligt att det har ett synnerligen högt straffvärde.
Det mest försvårande - således rimligen det som får HD att tippa över till livstids straffvärde är alltså omständigheter som för ingen del föreligger i Spekerödsfallet. MJ har inte mördats inför några sina minderåriga barn, och några sådana har heller inte berövats sin mor och fått sina liv förstörda.

Jag hävdar således fortfarande, att att NJA 2013 s 376 inte kan användas som argument för livstid i Marinafallet, och att den öht inte kan användas för att argumentera för en utvidninging av livstidsstraffet när det bara finns ett offer. Resonemangen i stycke 36 ovan går ju ut på att också barnen måste anses vara så allvarliga offer för förbrytelsen att livstid kan utmätas.
Citera
2014-01-24, 22:50
Bannlyst
Citat:
Den ska naturligtvis följas. Men den domen avkunnades för det första innan justitieministern började prata om en ny straffskala för mord. (Den baserade sig på ny lagstiftning, införd 2010.) För det andra tolkar jag inte den domen likadant som du. För mig är NJA 2013 s 376 inte någon dom som avsåg öka antalet livstidsdömda, utan det är domen som fastställe normalstraffet vid mord till fjorton år.

Och HD skriver fortfarande så här:

Inte bara livstids fängelse, utan också arton års fängelse, ska alltså tillämpas restriktivt.

Jag har aldrig någonsin förnekat att Spekerödsfallet innehåller ett antal försvårande omständigheter, och att straffvärdet således är väsentligt över 14 år. Men att något utgör en försvårande omständighet innebär därigenom inte att det prompt ska dömas till livstid - med dagens lagstiftning, i alla fall. Och det hävdar heller inte NJA 2013 s 376.

Vad gäller det fall som NJA 2013 s 376 behandlar, är det centrala följande stycke:

Det mest försvårande - således rimligen det som får HD att tippa över till livstids straffvärde är alltså omständigheter som för ingen del föreligger i Spekerödsfallet. MJ har inte mördats inför några sina minderåriga barn, och några sådana har heller inte berövats sin mor och fått sina liv förstörda.

Jag hävdar således fortfarande, att att NJA 2013 s 376 inte kan användas som argument för livstid i Marinafallet, och att den öht inte kan användas för att argumentera för en utvidninging av livstidsstraffet när det bara finns ett offer. Resonemangen i stycke 36 ovan går ju ut på att också barnen måste anses vara så allvarliga offer för förbrytelsen att livstid kan utmätas.
Samtidigt har ju debatten varit rätt hård om att man får lägre straff för att mörda (ex)fruar än för gangstermord. "Ren avrättning" är något som gett livstid i flera fall. Och jag har svårt att tänka mig något fall som är mer "ren avrättning" än Marina.
Citera
2014-01-24, 22:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Åklagaren yrkade på livstids fängelse för exsambon och anledningen är att det enligt honom finns flera försvårande omständigheter.

– Det måste ha funnits en brottsplan, det sker mot en försvarslös person, det sker mot en kvinna och de är närstående, sade åklagaren, som också nämnde att kroppen har transporterats bort och gömts.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5765034

Om detta passar in så vad exakt ger det för straff?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5764919

Skärpt straff för mord
2.1 Förslag till lag om ändring i brottsbalken
Nuvarande lydelse

http://www.regeringen.se/content/1/c6/22/23/18/840ed557.pdf
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-24 kl. 23:05.
Citera
2014-01-24, 23:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Samtidigt har ju debatten varit rätt hård om att man får lägre straff för att mörda (ex)fruar än för gangstermord. "Ren avrättning" är något som gett livstid i flera fall. Och jag har svårt att tänka mig något fall som är mer "ren avrättning" än Marina.
Men då bygger du din argumentation på något helt annat - och mer svårsynat - än NJA 2013 s 376. I NJA 2013 s 376 står det ju tydligt att livstid bara bör komma i fråga när det rör sig om flera offer, eller då omständigheterna annars är synnerligen försvårande - och som synnerligen försvårande omständighet anges ett fall då flera minderåriga barn berövats sin mor i deras åsyn. "Ren avrättning" är fö tidningsspråk i väsentligt högre grad än det är domspråk.
Citera
2014-01-24, 23:11
Bannlyst
Citat:
Men då bygger du din argumentation på något helt annat - och mer svårsynat - än NJA 2013 s 376. I NJA 2013 s 376 står det ju tydligt att livstid bara bör komma i fråga när det rör sig om flera offer, eller då omständigheterna annars är synnerligen försvårande - och som synnerligen försvårande omständighet anges ett fall då flera minderåriga barn berövats sin mor i deras åsyn. "Ren avrättning" är fö tidningsspråk i väsentligt högre grad än det är domspråk.
Har faktiskt sett "ren avrättning" i domar, även om det oftast vi journalister som översätter utnyttjat någon annans skyddslösa ställning eller svårigheter att värja sig till det. I denna dom hänvisar man ju till det.
Citera
2014-01-24, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, han kunde ha fintat lite med vägarna när han ändå höll på, men vem skulle han ha skickat sms:et till? – MJ hade lämnat bostaden 13-14 (senaste budet) och systern hade just fått två sms, och han ville säkert inte riskera att behöva tota ihop ytterligare ett eller flera (beroende på systerns svar).

Fordonsfrågan kan också ha föranletts av att han vid tidpunkten för MN:s olika bilstopp för att ringa till sina kompisar befann sig sittande i Hyundaien, på väg till eller från fyndplatsen (förberedelse, alt. dumpning). - MN var fullt upptagen med att försöka nå kontakt med sina kompisar, men FS kan ha trott sig observerad i MJ:s bil och därför sms:at Vägverket. Detta skulle i så fall verifiera att han inte varit så noggrann med mastpositionerna, men i valet mellan att MJ:s bil skulle observeras på fel plats, alt. att hennes bil skulle kunna förklaras med hennes egen närvaro, kan han ha valt det senare. - MN ankom Anviks gamla tomt 14:38:40 – 14:38:57 beroende på hastighet. 14:39:28 avsänds fordonsfrågan från MJ:s mobil. – Anviks gamla tomt är bestickande nära såväl sov- som fyndplats.

Det här tror jag är spel för galleriet:
Här spekulerar FS också kring var MJ kan ha observerat MN:s bil:

Fredrik "spekulerar" ju sällan eller aldrig i denna FUP.
Ett enkelt sätt att inte svara på obekväma frågor översätter jag "spekulera" till.
Åklagaren tycker jag gjorde ett kanonjobb med sitt rättsliga slutanförande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in