Citat:
Ursprungligen postat av
Skribent-1
I det målet konstaterade HD bara att det fanns "skäl" att välja livstids fängelse. Inte att det var ett alldeles givet val.
Den fullständiga meningen är
En sammanvägning av de sålunda angivna omständigheterna leder till bedömningen att det finns skäl för livstids fängelse. Inget varken före eller efter antyder något annat straff. Där framgår tydligt att det skulle blivit livstid om mannen inte varit nära att bli kryssad.
Jag har gjort en lista på likheter och skillnader i morden.
Skillnader:
*I Marinafallet bevittnade inga barn eller anhöriga mordet, vilket hände i bajonettmordet. Detta är enligt HD försvårande.
*Marina var ännu mer skyddslös eftersom hon sannolikt sov. Försvårande för FS.
*Marina mördades i sitt eget hem, där hon inte förväntade sig en attack. Försvårande för FS.
*Bajonettmördaren väntade på att avtjäna ett straff för tidigare våld mot kvinnan. Försvårande för bajonettmördaren.
Bajonettmördaren åt kraftig medicin som kan ha gjort honom
handlingsbenägen och avhämmad.
Enligt Sten Levander, som undersökt mördaren, var hans depression så allvarlig att den var på psykosnivå.
Domstolen skriver att
C.S:s invändning om att han på grund av en psykisk störning hade nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande framstår därmed inte som obefogad. Straffvärdet av gärningen är alltså lägre än det annars hade varit. Förmildrande för bajonettmördaren.
Inget tyder på att FS vid gärningstillfället var i ett psykosliknande tillstånd med nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande.
Likheter:
*Brotten har begåtts mot skyddslösa personer. Marina har varit betydligt mer skyddslös, eftersom offret på Lugnet teoretiskt hade kunnat springa från platsen.
*I ingetdera fallen är det fråga om något långvarigt lidande.
*Båda fallen föregås av i vart fall viss planering.
Om man bortser från att bajonettmördarens psykiska tillstånd omöjliggjorde en livstidsdom används NJA 2013 s 376 som argument för strängare domar, vilket sannolikt leder till fler livstidsdomar. Praxis förändras retroaktivt, till skillnad från lagar. Därför kan FS åka med i livstidssvepet, trots att mordet begicks flera år innan praxisen ändrades.
Jag är långt ifrån tvärsäker på livstid, men sedan jag läst på en del om denna dom tror jag inte det är otroligt.