2014-01-24, 17:04
Medlem
kitschis avatar
I Trollhättefallet dömdes den åtalade nyligen till "bara" 16 år. Likheter i fallen:
- båda gärningsmännen har mördat en kvinna de haft en relation till,
- morden har skett i offrets hem
- båda har gjort sitt bästa för att undanröja kropp och spår,
- båda nekar och vägrar samarbeta,

Skillnader

- ett barn har befunnit sig i lägenheten i Trollhättan under mordet
- Trollhättan: förmodligen utdraget lidande för offret
- Spekeröd: skyddslöst sovande offer, förhoppningsvis inget utdraget lidande.

Nu är Trollhättedomen överklagad till hovrätten men jag tycker nog det är märkligt om FS får hårdare straff än vad det brottet gav.
Citera
2014-01-24, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja och nej. Hon var skyddslös, men kan alltså å andra sidan inte ha erfarit någon som helst dödsångest.
Jag tenderar vidare till att hålla med countrychick om att det eventuella livstidsstraffet på bajonettmordet betingade sig av att det var ett mord inne på ett skyddat boende inför barnens åsyn.

Fredrik har förmodligen under kvällens/nattens bråk slagit Marina medvetslös med något nära till hands användbart tillhygge. Ingen kommer någonsin få veta hur detta gått till. Det kommer aldrig någonsin ett erkännande ifrån den mannens läppar.
Undrar hur Fredriks nya kompisar gillar en person som han.
Föresten så tror GW på ett livstidsstraff. Så fort han rörde kroppen han dragit en kula igenom så gjorde han sig skyldig till flera brott.
Citera
2014-01-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Hon va försvarslös, och planeringen. Och det efterföljande åtgärderna. Är det värt livstid?
Jag vet inte, men man vet aldrig och ingen skulle vara gladare än jag. Kunde lögner ge straff så visst då är jag helt med.
16 år + 2 = 18 kan duga.

Den här åklagaren är inte ute och seglar så mycket vet jag. Rutinerad ringräv.

Jag är ju ingen jurist, men det faktum att FS utförde ganska komplicerade åtgärder (tänker på vilseledande sms, städning, bäddning m.m) måste väl ändå bevisa att FS inte var "sjuk" vid tiden för mordet samt ge ett par extra år i finkan?

Tillsammans med det övriga borde det väl ge mer än 18 år?
Livstid kan duga.

En annan fråga:
Påverkar eventuellt tvivel i domslutet själva straffet?
Jag antar nämligen att visst tvivel finns.
Citera
2014-01-24, 17:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borkvodka
Fredrik har förmodligen under kvällens/nattens bråk slagit Marina medvetslös med något nära till hands användbart tillhygge. Ingen kommer någonsin få veta hur detta gått till. Det kommer aldrig någonsin ett erkännande ifrån den mannens läppar.
Undrar hur Fredriks nya kompisar gillar en person som han.
Föresten så tror GW på ett livstidsstraff. Så fort han rörde kroppen han dragit en kula igenom så gjorde han sig skyldig till flera brott.

Men GW hävdar så väldigt mycket. Vad gäller det här fallet så har han bl a tvärsäkert hävdat: "Han har sänkt henne i havet".

GW är en folkligt populär person som levererar enkla förklaringar till komplexa problem. Och han använder ett mustigt språk när han gör det. Men när man tittar i facit - hur ofta har han rätt?

De 16 åren ifrån Trollhättan-fallet kan ju vara utgångspunkt tills vidare, så får vi läsa domen i mars, eller när den kommer.
Citera
2014-01-24, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men GW hävdar så väldigt mycket. Vad gäller det här fallet så har han bl a tvärsäkert hävdat: "Han har sänkt henne i havet".

GW är en folkligt populär person som levererar enkla förklaringar till komplexa problem. Och han använder ett mustigt språk när han gör det. Men när man tittar i facit - hur ofta har han rätt?

De 16 åren ifrån Trollhättan-fallet kan ju vara utgångspunkt tills vidare, så får vi läsa domen i mars, eller när den kommer.

Sanningen är närmare än så. GW är ingen guru men han är helt korrekt ute när han påpekar att händelseförloppet innehåller många flera brott som sammanhängande och invägda i en dom renderar ett livstidsstraff. Där har han helt rätt.
Citera
2014-01-24, 17:39
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jag är ju ingen jurist, men det faktum att FS utförde ganska komplicerade åtgärder (tänker på vilseledande sms, städning, bäddning m.m) måste väl ändå bevisa att FS inte var "sjuk" vid tiden för mordet samt ge ett par extra år i finkan?

Livstid kan duga.

En annan fråga:

Det finns inget tvivel i juridisk mening, för då hade FS friats. Men om man jämför med honom i Boden så fick han straffet sänkt p g a någon typ av psykiskt funktionshinder som hade spelat in vid brottet.

Jag har dock svårt att tro att man hittar "allvarlig psykisk störning" hos FS. Det är en juridisk term (ej medicinsk) som medför fängelseförbud.
Citera
2014-01-24, 17:43
Bannlyst
Citat:
Det finns inget tvivel i juridisk mening, för då hade FS friats. Men om man jämför med honom i Boden så fick han straffet sänkt p g a någon typ av psykiskt funktionshinder som hade spelat in vid brottet.

Jag har dock svårt att tro att man hittar "allvarlig psykisk störning" hos FS. Det är en juridisk term (ej medicinsk) som medför fängelseförbud.
Bodengrabben fick också rabatt för att han bara var 22. Det finns ett informellt förbud att döma någon till livstid om denne är max 21.
Citera
2014-01-24, 17:48
Bannlyst
Citat:

Där håller jag med dig. Man hittar ingenting som hindrar att fängelsetiden startar när undersökningen väl är färdig.
Ett kalkylerat brott som startas av ett bråk/ev handgemäng och sätter igång ett händelseförlopp som kan vara planerat tyder på att hjärnan varit klar och medveten.
Citera
2014-01-24, 18:20
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin

Livstid kan duga.

En annan fråga:

Det finns inte en chans att han dömd till vård. Skulle det ske har han manipulerat RPA och det kommer att omprövas av rättsliga rådet. En RPU handlar inte OM man är sjuk utan om man är TILLRÄCKLIGT SJUK för att fängelseförbud ska råda. 95 % av de som genomgår en RPU är "sjuka" på något sätt.
Citera
2014-01-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det finns inte en chans att han dömd till vård. Skulle det ske har han manipulerat RPA och det kommer att omprövas av rättsliga rådet. En RPU handlar inte OM man är sjuk utan om man är TILLRÄCKLIGT SJUK för att fängelseförbud ska råda. 95 % av de som genomgår en RPU är "sjuka" på något sätt.

Vet inte hur en rpu görs, men de måste väl se vad han pysslat med efter mordet för att bedöma om han är sjuk. Efter mordet har han väl inte visat några större symptom på allvarligare psykiska problem.
Depressioner har fåglar viskat och att han fortfarande lever och beter sig som en fem-åring är underligt, men kan väl inte räcka.

Nej. Fredrik måste börja packa hudlotion och tvål.
Det vore rätt åt honom.
Citera
2014-01-24, 20:34
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Eftersom du är övertygad om att FS visste om mastningen (vilket även jag är) så kan fordonsförfrågan förklaras med att FS strax dessförinnan blev så illa tvungen att snabbt parera systerns försök att nå kontakt. Han hade då inget annat val än att stanna till och besvara påringningen med ett sms i vilket MJ sade sig vara på väg till Linköping. - Detta gjordes under Kode O. - För att sedan stryka under att MJ verkligen varit på väg dit så avsänds sedan sms:et till Vägverket drygt 6 min senare; också under Kode O - och då på en bil som kommer att passera bl a avfarten till Stora Höga (någonstans där den långa grusvägen övergår till asfalt), alt. en bit bort mot Ålevatten-hållet, eller i vart fall från en plats som MN passerar med sin bil och där FS kan plocka upp hans reg.nr. - FS:s promenad till Ålevatten kan knappast förklaras på annat sätt. - Inte kan han väl medvetet ha promenerat till vändplatsen där MN telefonerat; det har jag svårt att tro. En rimlig förklaring är därför att FS inte hade en susning om att MN skulle stanna till vid just den plats dit han sagt sig ha promenerat. - Promenaden blev det tidsfönster han lämnade åt MJ att återvända till bostaden, och det gjorde han just pga att han visste att sms:en till systern kunde spåras. - Samma sak gäller kyrkogårdsnatten: mobilen sägs ha glömts så att ingen ska kunna följa i hans spår och se att han alls inte befunnit sig på någon kyrkogård. - Mastningen Brobacka N, däremot, var ett olycksfall i arbetet; då fick han ett inkommande sms han inte räknat med.

FS:s fejkade samtal från Stora Höga N till sig själv under Kode N verifierar också att han varit medveten om mastproblematiken. Här har han tänkt att MJ (efter att ha parkerat sin bil på pendelparkeringen) tillsammans med sin nattgäst i dennes bil ska ha fortsatt mot okänt mål - tills han förstått att blodet kunde komma att upptäckas och då skyndsamt raderat sms:et.

Det här är typiskt ett haltande alibi som har konstruerats i efterhand eftersom nöden ej haft någon lag.

Det är alltid intressant att höra hur du resonerar dig fram, men jag är nog inte heller helt övertygad om att FS kände till mastningen. Jag gissar på nånting emellan, han hade nog en aning om det men helt ovetande var han nog inte heller.
Man tycker det, när han ändå var ute och åkte, lilla edet sedan mot Alingsåshållet. Han kunde ju ha genskjutit 40:an vid Borås via 180:n och dragit iväg ytterligare ett SMS. Då hade det verkligen sett ut som att hon var på väg mot just Linköping. Kanske inte stämmer helt tidsmässigt men det
kan ju förklaras med lite shopping i Gbg först med tanke på det stora uttaget.
Hade han dessutom Hyundain så var ju bränslet gratis..
Citera
2014-01-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Det är alltid intressant att höra hur du resonerar dig fram, men jag är nog inte heller helt övertygad om att FS kände till mastningen. Jag gissar på nånting emellan, han hade nog en aning om det men helt ovetande var han nog inte heller.
Man tycker det, när han ändå var ute och åkte, lilla edet sedan mot Alingsåshållet. Han kunde ju ha genskjutit 40:an vid Borås via 180:n och dragit iväg ytterligare ett SMS. Då hade det verkligen sett ut som att hon var på väg mot just Linköping. Kanske inte stämmer helt tidsmässigt men det
kan ju förklaras med lite shopping i Gbg först med tanke på det stora uttaget.
Hade han dessutom Hyundain så var ju bränslet gratis..
Sticker emellan här med ett inlägg. Som jag skrivit tidigare är jag övertygad om att FS inte kände till mastningens möjligheter. Vad gjorde han då i Brobacken, det kanske var den enda sanning han uppgav att han var och köpte CB och röka i Lilla Edet för att blanda ut med. Suget efter detta var nog oerhört efter denna natt. Möjligt att han omsatte pistol och andra prylar från Ö Röra till CB och därför inte ville röja kranen. Pistolen var säkert ett stort kapital för FS, han sålde pinns och annat kraft på tradera för att skrapa ihop pengar, varför skulle då denna dyrgrip kastas, den kommer nog att dyka upp i andra sammanhang. Ser inte heller att ett röjande av kranen skulle kunnat göra FS oskyldigare till mordet som det skrivits om i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in