2014-01-24, 20:48
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Nu vidarebefordrade jag Paretos analys och de sitter nog med skägget i brevlådan idag. Fast det kunde lika gärna gått åt andra hållet. Själv höll jag mig utanför tack vare min eminenta intuition fast det var bra nära att jag trillade dit. Som sagt, hoppas ingen följde rådet att köpa AB eller Teva för den delen.
Om det nu hade varit så hade du nämt källa och skrivit att du inte tänkte köpa men istället skriver du detta idiot inlägg.

Man lägger väl inte in "tips" som någon annan påstår i tråden. Annars hade vi sett 2 miljoner sidor här.

Tror rätt säkert att du trillade dit och du hade iaf rätt i att det var kursdrivande material

Riktigt skitig börsdag på alla fronter, bara lägga det på is och vänta in något nytt..
Citera
2014-01-24, 21:04
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-Kemp
Jag håller helt och hållet med om att ration mellan uppsidan och nedsidan är högst relevant, inte minst i detta fall (med facit i hand).

Det är helt klart ett vettigt sätt att se på saken.

Jo och det var också den infon som saknades i tipset här i tråden oavsett om det kom från Pareto eller ej. Inget om hur mycket den skulle gå ner vid ett underkännade utan endast 80% sannolikhet att den skulle gå upp 25%.
Citera
2014-01-24, 21:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
'
Utdelningar skapar inte värde. Visst, kan de inte förränta pengarna tillräckligt bra ska de dela ut pengarna men tycker att utdelningar är alldeles för överhypade.

Att köpa bolag pga utdelningen blir ju därför fel.

Ditt påstående stämmer bara i det korta perspektivet. De som köpt och ägt exempelvis H&M länge har skaffat sig en riktigt fin sedelpress, där utdelningarna verkligen skapar värde. Allt beror på när man köper en aktie, i vilken typ av bolag och hur länge man avser att behålla sina aktier.
Citera
2014-01-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ditt påstående stämmer bara i det korta perspektivet. De som köpt och ägt exempelvis H&M länge har skaffat sig en riktigt fin sedelpress, där utdelningarna verkligen skapar värde. Allt beror på när man köper en aktie, i vilken typ av bolag och hur länge man avser att behålla sina aktier.

Visst, men om H&M hade kunnat förränta dessa pengar tillräckligt bra för att inte ge utdelning hade kursen istället stått högre. Får ju betala skatt på utdelningen också Och de som får utdelningen måste betala courtage för att återinvestera.
Mogna företag har ju inte så hög tillväxt så inte så konstigt att de har höga utdelningar.

Tillämpar vi tänket på ett bolag i tillväxt som förräntar pengarna bättre än WACC så ska de återinvesteras, annars missar man avkastning.

Vad tycker du om Axis hade valt att återinvestera mindre och istället hade gett en större utdelning?
Kan det finnas en anledning till att Buffet:s Berkshire inte ger utdelning
Senast redigerad av Liketed 2014-01-24 kl. 21:53.
Citera
2014-01-24, 22:21
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Vad tycker du om Axis hade valt att återinvestera mindre och istället hade gett en större utdelning?

Jo och inte Google heller och inte Apple så länge det var Jobs som var vid rodret.
Citera
2014-01-25, 01:27
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Analytikerna misslyckas fullständigt. Igen. Och du tar inget som helst ansvar för att du uppmärksammar deras skräpanalys. Hade du kunnat erkänna att du var helt åt skogen fel ute i det här fallet, hade jag kunnat tro dig. Det hade visat på att du har stake och vågar misslyckas. I stället argumenterar du för att det är analytikerna som framstår som clowner. Ingen har någonsin kvävts av att svälja sin stolthet. Det enda sättet man kan förbättras som investerare är att kunna inse att ibland går det fel och när det gör det är det viktigt att förstå varför det gick så och ta lärdom.

Jag har ägt aktien i omgångar och jag känner dessutom en kamrat som är med i tablettstudien. När jag läste analysen tyckte jag den lät riktig. Kan inte svara på vad som fick mig att låta bli den efter jag postat i tråden. I efterhand är jag naturligtvis glad att jag lät bli den. Visst är det tråkigt om någon på FB handlade aktien men den skulden överlåter jag på Pareto. Jag har knappast någon genuin empirisk verksamhet i forumet och min post var i all välmening. Ditt tal om stolthet kan du skyffla någonstans. Om du nu var så tveksam undra jag varför du inte hissade varningsflaggen innan raset.
Citera
2014-01-25, 01:29
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Herregud du tipsar om en livsfarlig aktie och köper inte ens själv.. Jag tar risker men jag hade aldrig varit med i en aktie som active biotech det är bättre chans att spela roulette istället. Fick vinst på väg mot 77 sen dumpade jag, NEO mflr och tittade aldrig tillbaka.

Tipset byggde på Paretos analys so bite me.
Citera
2014-01-25, 01:46
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Jag har ägt aktien i omgångar och jag känner dessutom en kamrat som är med i tablettstudien. När jag läste analysen tyckte jag den lät riktig. Kan inte svara på vad som fick mig att låta bli den efter jag postat i tråden. I efterhand är jag naturligtvis glad att jag lät bli den. Visst är det tråkigt om någon på FB handlade aktien men den skulden överlåter jag på Pareto. Jag har knappast någon genuin empirisk verksamhet i forumet och min post var i all välmening. Ditt tal om stolthet kan du skyffla någonstans. Om du nu var så tveksam undra jag varför du inte hissade varningsflaggen innan raset.

Problemet med dig är att du aldrig kommer att kunna bli en bra investerare om du inte kan ta lärdom av dina misstag. Att skylla på andra och att inte ta ansvar är klassiska knep som gör att du inte når dit. Vad tar du med dig från det här, vad är lärdomarna till nästa gång? I all välmening kan du posta i tråden dedikerad till bolaget. Den här tråden behöver inte besudlas med rekar på skräpbolag av skräpanalytiker. Visst har alla ett eget ansvar för vad de köper, men har du inget annat att erbjuda än en länk till någon skojares anal-ys kan du likväl avstå från att posta, det är det jag vill säga.

Vad kallar du inlägget som jag skrev? En varningsflagga blir inte mycket tydligare än så. Du däremot lämnade ingen brasklapp utan skrev procentsatser som om de vore obestridliga faktum givna av en högre makt.
Här är inlägget jag skrev:
Citera
2014-01-25, 06:16
Medlem
Citat:

Kan det finnas en anledning till att Buffetts: Berkshire investerar nästan uteslutande i bolag som ger utdelning?
Citera
2014-01-25, 10:14
Medlem
Citat:

Det är intressant att se i aktion hur långdragen den mänskliga förmågan att rationalisera sina dåliga beslut är. Du är ett praktexempel på en dumfan som skyller allt på andra när det går åt helvete, men troligtvis framhäver du dig själv som ett orakel när du råkar pricka rätt. Hade den här rekommendationen gått rätt hade du suttit här och bankat dig för bröstet nu. Då hade det inte varit tal om att analysen var analytikerns förtjänst.

Instämmer för övrigt i allt Caparzo sagt hittills.
Citera
2014-01-25, 10:33
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Chauve
Det är intressant att se i aktion hur långdragen den mänskliga förmågan att rationalisera sina dåliga beslut är. Du är ett praktexempel på en dumfan som skyller allt på andra när det går åt helvete, men troligtvis framhäver du dig själv som ett orakel när du råkar pricka rätt.Hade den här rekommendationen gått rätt hade du suttit här och bankat dig för bröstet nu. Då hade det inte varit tal om att analysen var analytikerns förtjänst.

Instämmer för övrigt i allt Caparzo sagt hittills.

Jo detta sammanfattar ganska väl det hela.
Citera
2014-01-25, 11:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Visst, men om H&M hade kunnat förränta dessa pengar tillräckligt bra för att inte ge utdelning hade kursen istället stått högre. Får ju betala skatt på utdelningen också Och de som får utdelningen måste betala courtage för att återinvestera.
Mogna företag har ju inte så hög tillväxt så inte så konstigt att de har höga utdelningar.

Eftersom H&M inte behöver så mycket kapital för att växa, kan de lugnt dela ut nästan hela vinsten till sina aktieägare.

Skatt kommer man sällan undan, men man kan ju äga aktier i en KF eller ISK, så slipper man skatta på utdelningarna.

Citat:
Tillämpar vi tänket på ett bolag i tillväxt som förräntar pengarna bättre än WACC så ska de återinvesteras, annars missar man avkastning.
jojo och sedan ska man inte glömma bort att det är skillnad på bolag och bolag.

I vissa typer av bolag kan jag stå ut med att det inte är utdelning. Det finns ju gott om bolag som inte delar ut av den anledningen att de inte kan, eftersom de inte gör några vinster. Den typen av aktier har aldrig intresserat mig.

Citat:
ingen aning men man ska vara försiktig med bolag som delar ut mer än vinsten. Det håller aldrig i längden. Det måste alltid finnas täckning för en utdelning så att säga.

Citat:

Berkshire, Apple (delar iof ut lite numera)och Google exempelvis är specialfall av exceptionella bolag. Och självfallet räcker det med värdeökning för min del där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in