Citat:
Ursprungligen postat av
Liketed
Visst, men om H&M hade kunnat förränta dessa pengar tillräckligt bra för att inte ge utdelning hade kursen istället stått högre. Får ju betala skatt på utdelningen också

Och de som får utdelningen måste betala courtage för att återinvestera.
Mogna företag har ju inte så hög tillväxt så inte så konstigt att de har höga utdelningar.
Eftersom H&M inte behöver så mycket kapital för att växa, kan de lugnt dela ut nästan hela vinsten till sina aktieägare.
Skatt kommer man sällan undan, men man kan ju äga aktier i en KF eller ISK, så slipper man skatta på utdelningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Liketed
Tillämpar vi tänket på ett bolag i tillväxt som förräntar pengarna bättre än WACC så ska de återinvesteras, annars missar man avkastning.
jojo och sedan ska man inte glömma bort att det är skillnad på bolag och bolag.
I vissa typer av bolag kan jag stå ut med att det inte är utdelning. Det finns ju gott om bolag som inte delar ut av den anledningen att de inte kan, eftersom de inte gör några vinster. Den typen av aktier har aldrig intresserat mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Liketed
Vad tycker du om Axis hade valt att återinvestera mindre och istället hade gett en större utdelning?
ingen aning men man ska vara försiktig med bolag som delar ut mer än vinsten. Det håller aldrig i längden. Det måste alltid finnas täckning för en utdelning så att säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Liketed
Kan det finnas en anledning till att Buffet:s Berkshire inte ger utdelning

Berkshire, Apple (delar iof ut lite numera)och Google exempelvis är specialfall av exceptionella bolag. Och självfallet räcker det med värdeökning för min del där.