Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det var många som frågade sig om google var värt att köpa runt 80 dollar vid börsintroduktionen 2004. Visst var det snordyrt redan då, men efter åren gått har jag förstått att det är några riktigt listiga figurer i den företagsledningen som gjort den ena kloka investeringen efter den andra (youtube bland annat).
Själv kom jag in runt 440 dollar för tre år sedan och det uppfattades som dyrt även på den tiden. Nu har jag mer än dubblat värdet i innehavet. Det är alltså inte bara nu jag rekommenderar Google. Jag har gjort det hela tiden, men har väl talat lite för döva öron på det här forumet.
Jag tror inte så många är insatta i hur Google tjänar pengar och tillväxtpotentialen i bolaget. När fler och fler börjar fatta grejen lär aktien att stiga i värde. Många tror ju felaktigt fortfarande att Google bara är en sökmotor.
Google är som sagt inte en aktie att spekulera i. Det är en aktie för byrålådan och inget annat.
Tycker du att Google kan bära sin egen multipel? Dagens multipel kräver hög tillväxt. Vad är det för tillväxttakter du räknar med de närmaste åren och hur kommer du fram till slutsatsen att det är undervärderat. Kommer de att kunna hålla historiska tillväxttakten. Du nämner att youtube var ett bra köp, finns det några siffror på det, exempelvis hur mycket google tjänar på youtube per år kontra priset de betalade.