2014-01-24, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag tror du har missat en del i fallet. Blodvolymen som man testade i Borås handlade om 2 liter blod minst som då rann ur Marina. Det tyckte inte domstolarna att så va fallet och ratade det beviset jäms fotknölarna. Läs Frimans resonemang om det. Men vid facit som kom fram i och med Marinas kropp, så är det ju pinsamt att domstolarna betett sig som sopor.

Nej, det hade inte varit rättsskandal i den mening du tror. Läs in allt och se att allt är med i dag förutom Marinas kropp, men resten är liksom inte ändrat. Skjuten i sin säng bortforslad av Fredrik Svensson.
Allt det Kvarnström hävdade är belagt. Så jag kan inte hålla med dig även om jag har uttalat att han frias både i första och andra instans. Tredje instans va jag däremot säker på. Och även säker på resning. Det är liksom för oseriöst att läsa tidigare domslut då Marinas kropp kom fram det fick domstolarna att se ut som rena rama skojarna. En domstol får inte ha fel det är min uppfattning.
Det handlar om dålig formuleringskonst, men faktum kvarstår att i princip ingen fälls för mord utan en kropp i Sverige.
Citera
2014-01-24, 17:50
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Han kanske ångrar enstaka formuleringar i domen, men att en friande dom var rimlig i avsaknad av kropp är det ju många omdömesgilla jurister som har tyckt. Det stora problemet var att åklagaren prompt skulle chansa och åtala utan kropp. Hade inte HD:s knappa majoritet tänjt gränserna för resningsrekvisiten, så hade det misstaget blivit avgörande för fallets utgång för all framtid.

Ja det är svårt att fälla någon i mordåtal utan kropp men jag tror att det hade gått att få honom dömd redan i tingsrätten om man tydligare hade visat på att det inte fanns några alternativ. Åklagaren hade helt rätt och hade hela bilden klar men missade att visa mycket av det han visste.

Frimans arrogans visade sig genom hela tingsrätten. Bara en sådan kommentar att "ska vi sitta och titta på att blodet torkar, också?" fick ju en att baxna.
Citera
2014-01-24, 17:52
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Klart det hade varit en rättsskansdal. Det fanns inget att hänga upp någon lögn på.
Nu fick man en, SMSet, FS förklarar det med sitt dåliga minne och ändrar sin utsaga från tidigare Telia. Även den nya utsagan om pengarna, skatteåterbäring, kan te sig som en ändrad utsaga.

Då utan att hört förklaringen i domstol.

De tidigare domarna var korrekta. Den här domen fastställer inte vem som är gm, men dömer en person bortom rimligt tvivel. Vem som hade ihjäl Marina vet bara gm...
Tydligen är det så i sverige att vittnen, målsäganden m.m får vela med sitt minne ocjh minnas fel, men inte den som är misstänkt för brott.
Den misstänkte måste ha järnkoll på allt och minns personen fel så framstår det som personen far med lögn.
Citera
2014-01-24, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Ja det är svårt att fälla någon i mordåtal utan kropp men jag tror att det hade gått att få honom dömd redan i tingsrätten om man tydligare hade visat på att det inte fanns några alternativ. Åklagaren hade helt rätt och hade hela bilden klar men missade att visa mycket av det han visste.

Frimans arrogans visade sig genom hela tingsrätten. Bara en sådan kommentar att "ska vi sitta och titta på att blodet torkar, också?" fick ju en att baxna.

Friman fäste väl också lite för stor vikt på vittnesmålet från kvinnan som sett Marina köra vårdslöst med sin bil på förmiddagen den 28:e?
Citera
2014-01-24, 17:55
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nej, ingen lyckträff. Notera att man noga gick igenom vad skogshuggare och andra sett och inte sett, men någon polispatrull hördes inte i det ärendet.

Så om polisen hade haft fantasi nog att söka längs de fåtaliga vägarna i området så hade kroppen återfunnits nästan direkt. Alltså i slutet på den mest avskilda vägen i området.

Så det var inte MPS som var skickliga utan det var polisen som var kass.

Nu är du dum. MPS lade mycket tid på att reka var de skulle leta och hur de skulle lägga upp söket långt innan det blev sök. Mycket skickligt gjort. Men visst borde det varit polisen som skulle haft den kunskapen.
Citera
2014-01-24, 17:57
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Friman fäste väl också lite för stor vikt på vittnesmålet från kvinnan som sett Marina köra vårdslöst med sin bil på förmiddagen den 28:e?

Ja, helt riktigt. Att vittnet skrev här och också ändrade sin story med tiden gjorde inte saken bättre. Det blev helt fel eftersom hon var död långt innan.
Citera
2014-01-24, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Tydligen är det så i sverige att vittnen, målsäganden m.m får vela med sitt minne ocjh minnas fel, men inte den som är misstänkt för brott.
Den misstänkte måste ha järnkoll på allt och minns personen fel så framstår det som personen far med lögn.

Förvirrande inlägg. Kan du skriva så man förstår?
Citera
2014-01-24, 19:13
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Fingeravtrycket har jämförts med F.S och det matchades inte med hans. Några andra har de inte jämförts med.
Dörren lämnas öppen till vem fingeravtrycket tillhörde.

Inväntar med spänning hur HR resonerat kring fingeravtryck samt de hårstrån som funnits i det paket som M hittades i.

Håller med dig. Ingen annan "KAN" ha gjort det - bevisföring fattas. För många öppna dörrar.
Citera
2014-01-24, 19:18
Medlem
YONIs avatar
"Skadeglädjen är den sanna glädjen" heter det inte för inte. Det är svårt att inte känna glädje då rättvisan ändå hinner ikapp en skyldig mördare. Men, tacksamhet och lättnad är kanske de känslor som är ännu större än glädjen, eftersom mordet på Marina Johansson har vållat många människor smärta.

Mina tankar går till Marinas nära och kära och fs barn. Att vara barn till en dömd mördare är en tung ryggsäck att tvingas bära på livet ut. Lilla maskroos har hamnat i fritt fall och förhoppningsvis finns det någon klok o vettig person i hennes närhet, som kan ta emot henne i fallet. Hon är inte den första och tyvärr inte den sista tösen som faller för fel män.
Citera
2014-01-24, 19:23
Medlem
zamiocs avatar
Vad var det för tidigare fall där man tagit DNA-prov av Marina? Något länk till händelsen, så man kan se vad som exakt skedde?

Jag har försökt leta i tråden.
Citera
2014-01-24, 19:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Han kanske ångrar enstaka formuleringar i domen, men att en friande dom var rimlig i avsaknad av kropp är det ju många omdömesgilla jurister som har tyckt. Det stora problemet var att åklagaren prompt skulle chansa och åtala utan kropp. Hade inte HD:s knappa majoritet tänjt gränserna för resningsrekvisiten, så hade det misstaget blivit avgörande för fallets utgång för all framtid.

Och den tänjningen av de gränser som borde gälla för resning känns fortfarande lite olustig, jag anser att det juridiska systemet ska vara fast i sin värdering av vad som ska gälla för resning, systemet ska vara förutsägbart och inte en lotterimaskin om du förstår hur jag menar.

Det ska bli mycket intressant att läsa domen och om det går att utläsa hur mycket av vad som HD ansåg var ny bevisning som kommer med i den (domen).
Senast redigerad av Reimer 2014-01-24 kl. 20:04.
Citera
2014-01-24, 19:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Vad var det för tidigare fall där man tagit DNA-prov av Marina? Något länk till händelsen, så man kan se vad som exakt skedde?

Jag har försökt leta i tråden.
Hon och FS band ett av FS barn med silvertejp och fotograferade. De åtalades för misshandel av en dåvarande åklagare, numera målsägandebiträde, och friades.
Senast redigerad av Quarrel 2014-01-24 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in