2014-01-24, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Lite måste instanserna ta på sig också. Polisens tabbe va särskilt graverande, men domstolarna va inte bättre. Läser man deras resonemang och då den första domen av en lagman som aldrig dömt mord, så framstår det som cirkus i domstolarna. Uppenbart kanske är svårt att bevisa många gånger, men det va domstolarnas attityd till bevisen osv som jag anser skrämmande. Första så som Tingsrätten fick en frilansare som va van att döma i förvaltningsrätten inte i brottsmål.
Han är dock överkörd av högre instans 7 av 9, så det ser inte bra ut. Blir en domare överkörd 3 gånger med en asfaltsläggare, så ska han se över sitt yrke. Det är min uppfattning.
Hade FS dömts enligt den ursprungliga bevisningen hade det varit en så stor rättsskandal som mördarkramarna nu hävdar.
Citera
2014-01-24, 16:22
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlisa
Det fetade: Hur tror du framtiden ser ut för en som är tillsammans med en dömd mördare? Inte speciellt lysande, men det förstår du nog. Dessutom är det allmänt känt att hon är tillsammans med en dömd mördare.

Det innebär mycket, bla. normalt folk håller sej från henne (fullt förståeligt) det är nåt fel på en tjej som stannar kvar hos en mördare, speciellt när han mördat sin fd. flickvän och sambo. När det kommer till jobb och annat, tja, om arbetsgivare får veta vem hon har som pojkvän så blir det säkert svårt för henne i många fall.

Men vi får hoppas att flickebarnet landar på jorden och inser vad som är bäst för henne.

Självklart mår Maskroos dåligt nu, men det beror troligtvis på att hennes älskade älskling inte kan vara hemma hos henne på många år, inte för att han är en mördare. Tror inte hon tagit till sej att det är en mördare hon levt med de senaste åren. Men förhoppningsvis går ett liljeholmens upp. Möjligen försöker hennes familj och vänner få in henne på rätt spår, det är bara att hoppas på det.

Det faktum att Maskroos skrivit i tråden, kaxig och tuff som en räka, det säger en hel del om henne. Jag tycker inte ett dugg synd om henne, hon har själv valt, eller har fs tvingat henne??

Men om FS är så manipulerande som sägs (jag har aldrig träffa honom) så är det väl inte konstigt med det sättet att se på saken att MR, som är så betydligt mycket yngre, även hon kan ha "manipulerats" att tro på FS oskuld? Och då blir man kanske kaxig, när man tror sig vara säker på något?

Det är nog svårt att vänta på någon så länge som FS förmodligen får sitta för detta. Så min tro är att det kommer bli svårt för MR. Inte heller vet jag iaf hur tankarna går hos henne idag. Jag tycker bara det är synd att en så ung tjej ska behöva gå igenom detta öht.
Citera
2014-01-24, 16:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Och det ansåg du var relevant för den föreliggande diskussionen om målet exakt hur då?
Det har jag inte påstått att det var. Det var en fortsättning på en diskussion som började innan beslutet togs, där Titiana ansåg att jag hade fel.
Citera
2014-01-24, 16:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hade FS dömts enligt den ursprungliga bevisningen hade det varit en så stor rättsskandal som mördarkramarna nu hävdar.

Jag tror du har missat en del i fallet. Blodvolymen som man testade i Borås handlade om 2 liter blod minst som då rann ur Marina. Det tyckte inte domstolarna att så va fallet och ratade det beviset jäms fotknölarna. Läs Frimans resonemang om det. Men vid facit som kom fram i och med Marinas kropp, så är det ju pinsamt att domstolarna betett sig som sopor.

Nej, det hade inte varit rättsskandal i den mening du tror. Läs in allt och se att allt är med i dag förutom Marinas kropp, men resten är liksom inte ändrat. Skjuten i sin säng bortforslad av Fredrik Svensson.
Allt det Kvarnström hävdade är belagt. Så jag kan inte hålla med dig även om jag har uttalat att han frias både i första och andra instans. Tredje instans va jag däremot säker på. Och även säker på resning. Det är liksom för oseriöst att läsa tidigare domslut då Marinas kropp kom fram det fick domstolarna att se ut som rena rama skojarna. En domstol får inte ha fel det är min uppfattning.
Citera
2014-01-24, 16:35
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, framgår inte det av förhöret med EG?

Jag förstod inte syftet med diskussionen, det är väl självklart att det varit ok för Marinas familj att hennes DNA fanns tillgängligt.
Citera
2014-01-24, 16:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag förstod inte syftet med diskussionen, det är väl självklart att det varit ok för Marinas familj att hennes DNA fanns tillgängligt.
Syftet med diskussionen var att visa att polisen använder olagliga metoder.
Citera
2014-01-24, 16:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Å andra sidan var det en lyckträff att kroppen hittades av MPS. Vad hade hänt om kroppen aldrig påträffats? Åklagare har åtalsplikt om de tror att ett brått begåtts samt att de är övertygade om vem som är gärningsman. Såhär i efterhand var PÅK:s hypotes väldigt träffsäker - långt innan kroppen återfanns. Så även om det väntats med åtal, hade det utan MPS fynd också kunnat bli avgörande för fallets framtid. Utan någon gärningsman dömd.

Nej, ingen lyckträff. Notera att man noga gick igenom vad skogshuggare och andra sett och inte sett, men någon polispatrull hördes inte i det ärendet.

Så om polisen hade haft fantasi nog att söka längs de fåtaliga vägarna i området så hade kroppen återfunnits nästan direkt. Alltså i slutet på den mest avskilda vägen i området.

Så det var inte MPS som var skickliga utan det var polisen som var kass.
Citera
2014-01-24, 16:43
Bannlyst
Citat:
Jag tror du har missat en del i fallet. Blodvolymen som man testade i Borås handlade om 2 liter blod minst som då rann ur Marina. Det tyckte inte domstolarna att så va fallet och ratade det beviset jäms fotknölarna. Läs Frimans resonemang om det. Men vid facit som kom fram i och med Marinas kropp, så är det ju pinsamt att domstolarna betett sig som sopor.

Nej, det hade inte varit rättsskandal i den mening du tror. Läs in allt och se att allt är med i dag förutom Marinas kropp, men resten är liksom inte ändrat. Skjuten i sin säng bortforslad av Fredrik Svensson.
Allt det Kvarnström hävdade är belagt. Så jag kan inte hålla med dig även om jag har uttalat att han frias både i första och andra instans. Tredje instans va jag däremot säker på. Och även säker på resning. Det är liksom för oseriöst att läsa tidigare domslut då Marinas kropp kom fram det fick domstolarna att se ut som rena rama skojarna. En domstol får inte ha fel det är min uppfattning.

Klart det hade varit en rättsskansdal. Det fanns inget att hänga upp någon lögn på.
Nu fick man en, SMSet, FS förklarar det med sitt dåliga minne och ändrar sin utsaga från tidigare Telia. Även den nya utsagan om pengarna, skatteåterbäring, kan te sig som en ändrad utsaga.

Då utan att hört förklaringen i domstol.

De tidigare domarna var korrekta. Den här domen fastställer inte vem som är gm, men dömer en person bortom rimligt tvivel. Vem som hade ihjäl Marina vet bara gm...
Citera
2014-01-24, 16:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du menar, antar jag, Europadomstolen för de mänskliga rättigheterna. Vilken konventionsartikel menar du skulle vara tillämplig?

Rätten till en rättvis rättegång får man anta. Och där gäller ju det att även om man mot förmodan skulle finna att Sverige begått något fel under rättsprocessen kommer de inte att upphäva domen eller något dylikt.
Citera
2014-01-24, 16:53
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Du har rätt. Även om mördaren straffas till sist måste man vara medveten om att polisens och åklagarens misstag var ytterst nära att fria FS. Den här cirkusen är inte tingsrättens och hovrättens fel.

Citat:
Läs domslutet ignorera inte vad han skriver, så som att en som röker cannabis är inte kapabel att ta ut en kropp. Han är på husgesyn ett år senare och konstaterat att ett fönster inte gick att öppna och fastslår att då kan ingen tagit den vägen ut med ett paket.
Läs och studera lagmannens resonemang, så kanske du blir mörkrädd. Åtalet gällde mord inte en lallande Lagmans egna fantasier,. Skrämmande läsning. Sakfel dessutom.

Hade åklagaren inte gått på åtal hade han fått höra det också. Det va alltså inget snack om åklagarens plikt här den gäller fullt ut. Det skulle räckt enligt min åsikt även om jag "visste" att han skulle frias.
Man va på väg mot att kräva överbevisning.

Hela det här rättsfallet har i många avseenden varit en rättskatastrof. Dels på grund av alla misstag men också beroende på vad man kan uppfattas som interna strider. Frimans arrogans i tingsrätten har jag aldrig någonsin mött i rättsliga sammananhang tidigare. Kombinationen av en idiot i tingsrätten och åklagarens oförmåga att tydligt visa på hela händelseförloppet ledde till att en gärningsman blev friad. Bevisen hade räckt redan då om det hade visats tydligare att det inte fanns några alternativ. Det är för jävligt att FS har fått flera år i frihet när han borde suttit bakom lås och bom.
Citera
2014-01-24, 16:55
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nej, ingen lyckträff. Notera att man noga gick igenom vad skogshuggare och andra sett och inte sett, men någon polispatrull hördes inte i det ärendet.

Så om polisen hade haft fantasi nog att söka längs de fåtaliga vägarna i området så hade kroppen återfunnits nästan direkt. Alltså i slutet på den mest avskilda vägen i området.

Så det var inte MPS som var skickliga utan det var polisen som var kass.
Nja, det var nog en kombination av tur och skicklighet då det gäller MPS. Bortsett från deras research (där de också tittade var polisen sökt har jag för mig) var det slutliga genombrottet att en av sökarna blev nödig och gick lite avsides. Voila!

Självklart hade det varit önskvärt att polisen berett mer resurser, även fast omfattningen inte var ringa från deras sida. Det mest önskvärda hade naturligtvis varit att Svensson berättat var han gömt liket, det var inget du frågade om då du hade kontakt med honom?
Citera
2014-01-24, 17:40
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Klart det hade varit en rättsskansdal. Det fanns inget att hänga upp någon lögn på.
Nu fick man en, SMSet, FS förklarar det med sitt dåliga minne och ändrar sin utsaga från tidigare Telia. Även den nya utsagan om pengarna, skatteåterbäring, kan te sig som en ändrad utsaga.

Då utan att hört förklaringen i domstol.

De tidigare domarna var korrekta. Den här domen fastställer inte vem som är gm, men dömer en person bortom rimligt tvivel. Vem som hade ihjäl Marina vet bara gm...

Nej, de tidigare domarna var allt annat än korrekta. Det har riksåklagaren / högsta domstolen markerat väl i sitt resningsbeviljande. Att en gärningsman tillåts bete sig som en treåring och därmed bli friad, det är rättsskandal. Vi vet alla vem som är gm!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in