2014-01-23, 22:41
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Men fakta som finns med i polis/åklagarens utredning är alltid bra att granska och ifrågasätta.
Nu har inte polis eller åklagare undersökt de män som haft kontakt med M, och det är fakta eftersom åklagaren inte lagt upp underlag för att så är.

Sen får man inte glömma att försvaret har som underlag att utgå från den fakta som polis/åklagare lagt fram. Sverige har inte som USA den rätt att försvaret själva kan plocka och gräva fram fakta.
Inte rättssäker enligt mig.

Sen kan ny fakta på andra vägar komma fram till en resning i HD som inte behöver vara styrt från polis/åklagare. Och det är inte heller rättssäkert att "oskyldigt dömda" ska behöva förlita sig på att fakta ska trollas fram.

Nu är det ju så att försvararen har full tillgång till den omaskade slasken så detta med att de inte har tillgång är bara dina fantasier. Försvaret kan gräva fram vad fakta de vill...I detta fall togs ju fram väderdata tex. Det är dock svårt att försvara en mördare, finns inte mycket till fakta oftast för att fria dem. Och att fabricera saker taget ur tomma luften har inget med rättssäkerhet att göra
Citera
2014-01-23, 22:42
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Och Sandrell va väl vykortsskrivaren? Han som anklagade Fredrik i inledningen av fallet med ett postat vykort.

Här är det i alla fall en som kallar dig för Freddan och det är undertecknat Kjell Sandrell och det är ett vykort som låg i bostaden när vi var där igår. Det är stämplat den 8 augusti i Göteborg om jag läser det rätt här och nu ska du lyssna väldigt noga.
"Vad har du nu ställt till med. Har du slagit ihjäl din käring, lika bra att erkänna det hela för polisen och få det hela avklarat. Ju förr dess bättre. Nu får du väl skaka galler en tid framöver. Att du kunde vara så våldsam trodde jag inte. Hälsningar Kjell Sandrell".

1002

Nej, det blir ett sant nöje och se när dom ska tala om hur han ljuger. Och du fattar fortfarande inte?
Hur han ljuger kontra avsaknad av teknisk bevis och den bevis som fanns på brottsplats/fyndplats som inte undersökts.
Det ska bli intressant att läsa hur majoriteten av de kvinnliga domarna i HR får ihop domen.
Citera
2014-01-23, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Domen kommer att bli mycket intressant att läsa, vi får hoppas att den är bättre skriven och formulerad än domen i Bodenmålet, där fick man inte mycket till livs om hur de hade värderat de bevis som räckte för en enhällig dom.

Jag tror och hoppas att domen är glasklar och tydlig i alla avseenden angående hur de har värderat bevisningen.
Är det något hovrätter brukar vara bra på så är det tydliga domar.
Citera
2014-01-23, 22:45
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Hur han ljuger kontra avsaknad av teknisk bevis och den bevis som fanns på brottsplats/fyndplats som inte undersökts.
Det ska bli intressant att läsa hur majoriteten av de kvinnliga domarna i HR får ihop domen.

Du ska inte fästa så stor vikt på teknisk bevisning då det finns domare som kan tänka själva.
Och jag tvivlar inte på att de här 3 hovrättsrådens kompetens då det gäller att få i hop den här domen.
Det är som jag sa uppenbart och det finns inga tvivel.
Citera
2014-01-23, 22:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Men fakta som finns med i polis/åklagarens utredning är alltid bra att granska och ifrågasätta.
Nu har inte polis eller åklagare undersökt de män som haft kontakt med M, och det är fakta eftersom åklagaren inte lagt upp underlag för att så är.

Sen får man inte glömma att försvaret har som underlag att utgå från den fakta som polis/åklagare lagt fram. Sverige har inte som USA den rätt att försvaret själva kan plocka och gräva fram fakta.
Inte rättssäker enligt mig.

Sen kan ny fakta på andra vägar komma fram till en resning i HD som inte behöver vara styrt från polis/åklagare. Och det är inte heller rättssäkert att "oskyldigt dömda" ska behöva förlita sig på att fakta ska trollas fram.
Här är ingen oskyldigt dömd om du inbillar dig det.

Med ert så kallade värnande om "rättssäkerheten", era krav på sanslös överbevisning för
att kunna fälla någon mördare eller nåt annat kriminellt, så skulle vi knappast ha en endaste
jävel dömd för det han eller hon gjort.

Men bara ös på tjafset, det är bara precis vad man förväntar sig från ert verklighetsfrånvända
håll.

Ni har kastat ut beskyllningar mot personerna JE, LJ, FB och andra stackare som figurerat
under processens gång och det har ni inga direkta samvetsbetänkligheter mot och
på vilka gedigna grunder pekas dom här människorna ut?

Den ende som allting hela tiden pekat mot som den skyldige till Marinas blodiga död, honom
har ni försvarat med näbbar och klor och inte ens nu har ni ödmjukhet nog att medge
att ni nog misstagit er, du och de andra i gänget.

Är det inte dags att se sanningen i vitögat till slut?
Citera
2014-01-23, 22:46
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Nu är det ju så att försvararen har full tillgång till den omaskade slasken så detta med att de inte har tillgång är bara dina fantasier. Försvaret kan gräva fram vad fakta de vill...I detta fall togs ju fram väderdata tex. Det är dock svårt att försvara en mördare, finns inte mycket till fakta oftast för att fria dem. Och att fabricera saker taget ur tomma luften har inget med rättssäkerhet att göra
Slasken är också polis/åklagar styrt men en möjlighet för försvaret att ta fram motsägande uppgifter som inte finns med i den offentliga fupen.
Citera
2014-01-23, 22:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Väderdata finns i FUP.
Citera
2014-01-23, 22:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Är det något hovrätter brukar vara bra på så är det tydliga domar.

Jo det har jag också lyckats läst mig till via några välskrivna domar, vi får hoppas att den här blir lika bra som de som du och jag plus många andra läst och tolkat, det som är intressant är passusen om att de funnit övertygande bevisning om FS,s skuld, det resonemanget är jag mycket intresserad över, hur och vad är det som de anser är övertygande bevisning.

Annars var det ju mycket förväntat att FS skulle fällas, HD pekar inte med hela handen inte för inte.
Citera
2014-01-23, 22:54
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Troligast ägaren av sängen? Men polis har inte säkerställt att så är vilket görs att frågan lämnas öppen.

Fast det är väl så att fingeravtrycket kanske inte spelar någon roll? Som jag förstår det så anser HovR att den enda person som haft möjlighet att döda M och vidta påföljande åtgärder är FS. Om HovR anser att det är så behöver inte fingeravtrycket utredas eftersom endast en person kan vara skyldig. Några alternativa gm finns inte enligt rätten och därmed inte heller något behov av att utreda fingeravtryck. Man måste hålla reda på hönan och ägget här. Även om jag förstås chansar då domen ännu inte kommit och det är omöjligt att veta hur HovR resonerar.
Citera
2014-01-23, 23:19
Medlem
Titianas avatar
I detta fall har dessutom mordet förgåtts av en viss planering och efteråt att försöka sopa igen spåren. Inte ett verk av någon som är psykiskt störd, så det blir nog ingen RPV. Lite plus för griftefrid så är Freddan i nästan pensionsåldern då han kommer ut.
Citera
2014-01-23, 23:30
Medlem
egoonlines avatar
Jag undrar hur tankarna går hos FS nu?
Jag är övertygad om att trodde att han skulle klara sig den här gången också.
Jag tror att hans "vänner" övertygat honom om att han inte behöver vara orolig.
Citera
2014-01-23, 23:31
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Fast det är väl så att fingeravtrycket kanske inte spelar någon roll? Som jag förstår det så anser HovR att den enda person som haft möjlighet att döda M och vidta påföljande åtgärder är FS. Om HovR anser att det är så behöver inte fingeravtrycket utredas eftersom endast en person kan vara skyldig. Några alternativa gm finns inte enligt rätten och därmed inte heller något behov av att utreda fingeravtryck. Man måste hålla reda på hönan och ägget här. Även om jag förstås chansar då domen ännu inte kommit och det är omöjligt att veta hur HovR resonerar.
Fingeravtrycket har jämförts med F.S och det matchades inte med hans. Några andra har de inte jämförts med.
Dörren lämnas öppen till vem fingeravtrycket tillhörde.

Inväntar med spänning hur HR resonerat kring fingeravtryck samt de hårstrån som funnits i det paket som M hittades i.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2014-01-23 kl. 23:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in