2014-01-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2till18tecken
Alla är så jävla kåta på att säga vad läraren vill höra och som du säger att höra sig själva prata.

Stressade och hetsade jur. studs har en benägenhet att bete sig på det där sättet. Enligt min erfarenhet är det dock bättre än när man vid en gruppredovisning var den enda som kunde ämnet, och endast fick med sig en till upp, när övriga tre vägrade lämna sina stolar.
Citera
2014-01-23, 22:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleMimik
Stressade och hetsade jur. studs har en benägenhet att bete sig på det där sättet. Enligt min erfarenhet är det dock bättre än när man vid en gruppredovisning var den enda som kunde ämnet, och endast fick med sig en till upp, när övriga tre vägrade lämna sina stolar.
Det håller jag helt med om. Det ser väldigt märkligt ut när någonting sådant händer.

Personligen tycker jag dock mest illa om folk som inte har läst in sig på uppgiften. Basgruppsarbetet bygger på alla alla har löst frågan själva, för att sedan diskutera den i basgruppen, för att efter det föra en diskussion på ett seminarium. När det är någon idiot som inte har löst uppgiften får minst 80 % av basgruppsmötet läggas på att undervisa vederbörande, istället för att läggas på att gå igenom mer komplexa delar av frågan.
Citera
2014-01-24, 07:15
Medlem
StenSaxPauses avatar
Överskattad utbildning. Vem som helst som är läskunnig kan ju bläddra lite i lagboken (m.m.). och komma fram till vad som gäller. Välj något annat.
Citera
2014-01-24, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Överskattad utbildning. Vem som helst som är läskunnig kan ju bläddra lite i lagboken (m.m.). och komma fram till vad som gäller. Välj något annat.

Självklart är det så. Men "vem som helst" är generellt för slö för att läsa tusentals sidor för att komma fram till gällande rätt.
Citera
2014-01-24, 07:24
Medlem
Icecrypt08s avatar
Jag hatar gruppundervisning/sem därför att det alltid är 1 - 2 personer som pratar och resten sitter tysta. Det är så himla tråkigt men det värsta är att jag känner att jag måste vara en av de som svarar därför att ingen annan jävel gör det. Konsekvensen av detta är att det blir tyst och pinsamt och till slut plockar läraren någon på måfå och då blir det ännu mer pinsamt när de inte kan svaret. Ibland sitter jag bara tyst en hel lektion och bara njuter av pinsamheten och paniken vissa får när läraren frågar slumpmässigt.
Citera
2014-01-24, 07:32
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Nu är det emellertid annat som vi lär oss än att "bläddra och läsa litet i lagboken".
Citera
2014-01-24, 08:05
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nu är det emellertid annat som vi lär oss än att "bläddra och läsa litet i lagboken".

Jaha. Vad skulle det vara (som inte en vanlig dödlig klarar av)? Har svårt att se att det finns något att lära på en sån där utbildning. Snacka skit kan ju vem som helst. För det behöver man inte ens vara läs- och skrivkunnig.
Citera
2014-01-24, 08:32
Medlem
Graflunds avatar
Citat:

Samma jargong fungerar ju mot alla utbildningar om man tänker som du.
Ekonomer - Vem som helst kan knappa lite på en miniräknare
Kemister - Vem som helst har tillgång till periodiska systemet
Programmerare - Vem som helst kan googla fram lite koder.

osv osv osv

Citat:
Jaha. Vad skulle det vara (som inte en vanlig dödlig klarar av)? Har svårt att se att det finns något att lära på en sån där utbildning. Snacka skit kan ju vem som helst. För det behöver man inte ens vara läs- och skrivkunnig.

Självklart finns det en markant skillnad mellan ordbajsande och att framföra juridiska argument.
Citera
2014-01-24, 08:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Frågeställningen är så dum att jag nästan inte tänkte svara på den. I korta drag lär sig studenterna en juridisk metod. Vad studerar du själv?
Citera
2014-01-24, 15:58
Medlem
Pontifix-Maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2till18tecken
Nä jag nöjer mig med att skriva av mig och vara passiv-aggressiv på Flashback. Något bittert börjar jag acceptera att jag får klara mig själv på juristprogrammet.

Känner starkt igen mig i din situation. Jag hade otroligt svårt att identifiera mig som juriststudent under det första året av utbildningen. Lejonparten av mina kursare tävlade i diverse övningar, den mest populära var att skrika stämbanden hesa under seminarier och föreläsningar. Efter en tid när jag själv kommit in i juridiken förstod jag att de som hördes mest sällan var de mest skarpsinniga. Sen kommer du förr eller senare hitta personer med en mer behaglig inställning till juridikstudierna och livet, det gjorde jag i alla fall

Citat:

Så sant min vän. Den som satsar på ett Ab – det vill säga högsta betyg – måste lägga ner mycket tid och stor möda på studierna. För ett b krävs knappast ingenting alls. Juristprogrammet dräller av oduglingar som under gymnasietiden inte var rädda för ändalyktens sträva smak, för detta belönades de med goda betyg. Dessvärre saknar de oftast rationellt och analytiskt tänkande. Det är svårt att komma in på juristprogrammet, att hålla sig kvar är enkelt.
Citera
2014-01-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontifix-Maximus
Känner starkt igen mig i din situation. Jag hade otroligt svårt att identifiera mig som juriststudent under det första året av utbildningen. Lejonparten av mina kursare tävlade i diverse övningar, den mest populära var att skrika stämbanden hesa under seminarier och föreläsningar. Efter en tid när jag själv kommit in i juridiken förstod jag att de som hördes mest sällan var de mest skarpsinniga. Sen kommer du förr eller senare hitta personer med en mer behaglig inställning till juridikstudierna och livet, det gjorde jag i alla fall

Så sant min vän. Den som satsar på ett Ab – det vill säga högsta betyg – måste lägga ner mycket tid och stor möda på studierna. För ett b krävs knappast ingenting alls. Juristprogrammet dräller av oduglingar som under gymnasietiden inte var rädda för ändalyktens sträva smak, för detta belönades de med goda betyg. Dessvärre saknar de oftast rationellt och analytiskt tänkande. Det är svårt att komma in på juristprogrammet, att hålla sig kvar är enkelt.

Skulle vilja säga tvärtom, att komma in är lätt, att gå ut (hålla sig kvar) är desto svårare. Även om det givetvis är lättare med raka B.
Citera
2014-01-24, 16:19
Medlem
Sobofieds avatar
Att gå ut med raka B lär vara bedrövligt enkelt. I praktiken sker det nog aldrig - raka B tyder ju minst sagt på bristande intresse, och då lär man inte gå ut en 4,5 år lång utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in