2014-01-24, 01:01
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man bör väl en sådan här dag också hylla Missing People-folket som hittade kroppen, för utan deras insats hade den här mördaren antagligen inte blivit fälld på länge, om ens någonsin.
Visst ska vi hylla dom som gjorde ett jobb som inte polisen klarade av. Men vem är egentligen mördaren?

Hur HR tänkt har inte framkommit än. De har iaf bortsätt från identifieringsbart fingeravtryck på brottsplats som polis valt att inte gå vidare med, samt hårfynd i paket som M hittades i.
Citera
2014-01-24, 01:04
Medlem
SmygNallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man hade väl inte de verktyg som behövs, helt enkelt. Ligger uppgifterna i telefonminnet och inte på SIM så kan man bli tvungen att löda loss minneskretsar mm och då är telefonen förstörd.

Det översteg väl vad polisen klarade, men någon ny teknik är det ej.

översteg väl din kunskap också sett till vad du sa.

struntsnack att man måste löda loss minneskretsar för att få fram uppgifter.

ytterst lite finns på SIM-cards idag... mest identifieringsuppgifter & auth diton + access till tjänster i nät annars är det typ mest kontakter men knappt ens det om det är en modern telefon.

mer troligt att polisen fått hjälp från Malux... som bara råkar ha kontor i Stenungsund... distributör för Cellebrite som kom ut i uppdaterad version i höstas.

http://www.mynewsdesk.com/se/malux/pressreleases/ny-kriminalteknisk-utrustning-cellebrite-ufed-4pc-918682
Citera
2014-01-24, 01:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Men utifrån dom så ska man se från rättssäkethetsperpektiv. Man kan inte fälla bara för att oppinonen tycker så. Det måste vara rim och ranson i domarnas dom till att fälla i mål där det saknas tekniks bevisning eller tillförlitliga vittnen.
Lägg ner tramset och gläds istället med Carina Johansson, hennes syster och deras föräldrar
nu när det där krypet äntligen blivit fälld för sitt alldeles avskyvärda mord på Marina:
Citat:
Carina Johansson är skakad men glad över hovrättens beslut.

– Jag fick precis reda på det. Jag har längtat efter den här dagen. För det har alltid legat som ett stort mörkt moln ovanför en, säger hon med gråten i halsen.

Kommer det bli lättare nu?
– Ja, det kan inte bli värre än vad det har varit.
Tiden sedan Marina mördades har varit hemsk, berättar Carina Johansson.
http://www.expressen.se/gt/hovratten-marina-mordades-av-exet/

Sedan har du uppenbarligen börjat fundera över vilka möjligheter herr Svensson har att
överklaga domen och då föreslår jag dig att stifta närmare bekantskap med vad alltid lika
kloke Hamilkar har att anföra om den saken:
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kan kan man alltid. Men det kommr inte att komma något ut av det. Det enda jag skulle kunna tänka mig ens teoretiskt är om HD vill flytta målstolparna för livstidsdomar, i vilket fall de skulle kunna ta upp ett överklagande från åklagaren av att det blev ett tidsbegränsat straff. Jag kan inte se något som helst scenario där HD skulle bevilja den tilltalade prövningstillstånd.

https://www.flashback.org/sp47182217

Och låt mig erinra om skrivelsen i dagens beslut från hovrätten där det uttrycks tydligt och
klart att det föreligger mycket övertygande bevisning om Fredrik Svenssons skuld till
mordet på 31-åriga Marina Johansson.

Framgår det nu även för dig kanske?
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-24 kl. 01:10.
Citera
2014-01-24, 01:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Man bör väl en sådan här dag också hylla Missing People-folket som hittade kroppen, för utan deras insats hade den här mördaren antagligen inte blivit fälld på länge, om ens någonsin.

Absolut det har vi gjort många gånger, men det kan gott göras igen. Utan deras fynd hade det aldrig hamnat på det som meddelats i dag. Man ska vara oerhört tacksam att dom finns.
Citera
2014-01-24, 01:09
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Lägg ner tramset och gläds istället med Carina Johansson, hennes syster och deras föräldrar
nu när det där krypet äntligen blivit fälld för sitt alldeles avskyvärda mord på Marina:

Sedan har du uppenbarligen börjat fundera över vilka möjligheter herr Svensson har att
överklaga domen och då föreslår jag dig att stifta närmare bekantskap med vad alltid lika

Jag går inte på personliga känslor utan tittar mer på fallet ur rättssäkerhetsaspekt.
Citera
2014-01-24, 01:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Sista anhalten är ju EU-domstolen.

Fast det är med hög sannolikhet ganska mycket grattis och lycka till. Även om den domstolen skulle ha saker att anmärka på kommer de aldrig tvinga Sverige att ompröva den fällande domen.

Som svar på ditt föregående inlägg då är jag övertygad om att rätt man sitter och det utan att man tummat för mycket på rättssäkerheten även om det är mycket möjligt att det finns tveksamheter vissa punkter.
Citera
2014-01-24, 01:12
Medlem
SmygNallens avatar
Citat:
Jag går inte på personliga känslor utan tittar mer på fallet ur rättssäkerhetsaspekt.

rätt svårt å göra utan dom väl ?

känns mer som känsla än något annat ifall man inte väntar på besked & fakta först.

finns mycket udda, underligt & lurifaxigt med detta brott å en hel del att önska men utan facit kan man inte ifrågasätta.
Citera
2014-01-24, 01:15
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Fast det är med hög sannolikhet ganska mycket grattis och lycka till. Även om den domstolen skulle ha saker att anmärka på kommer de aldrig tvinga Sverige att ompröva den fällande domen.

Som svar på ditt föregående inlägg då är jag övertygad om att rätt man sitter och det utan att man tummat för mycket på rättssäkerheten även om det är mycket möjligt att det finns tveksamheter vissa punkter.
Sverige är ett land som faktiskt får en hel del internationell kritik för att vara ett rättsosäkert land.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2014-01-24 kl. 01:19.
Citera
2014-01-24, 01:24
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Men fakta som finns med i polis/åklagarens utredning är alltid bra att granska och ifrågasätta.
Nu har inte polis eller åklagare undersökt de män som haft kontakt med M, och det är fakta eftersom åklagaren inte lagt upp underlag för att så är.

Sen får man inte glömma att försvaret har som underlag att utgå från den fakta som polis/åklagare lagt fram. Sverige har inte som USA den rätt att försvaret själva kan plocka och gräva fram fakta.
Inte rättssäker enligt mig.

Sen kan ny fakta på andra vägar komma fram till en resning i HD som inte behöver vara styrt från polis/åklagare. Och det är inte heller rättssäkert att "oskyldigt dömda" ska behöva förlita sig på att fakta ska trollas fram.

Försvaret har all rätt i världen att plocka fram bevisning som friar en misstänkt. Det var bara för Freddan att öppna käften.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Med hjälp av ny teknik, som inte fanns tillgänglig vid tidigare rättegångar, kunde åklagaren visa upp ett återskapat sms, som ska ha sänts från Marias till 40-åringens telefon med texten: ”Jag blir kvar tills i morgon.”
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvaret-avfardar-aklagarens-nya-vittne/

Kan det besvaras på annat sätt? Jag tror åklagaren nämnt detta ett antal gånger, men det är väl inte så att man ska bespara sig inlägg direkt.

Precis.

Citat:

Absolut!

Citat:

Du måste skämta? Har du ingen självkännedom alls? Du vet inget om rättssäkerhet. Att bara leta efter "en annan gärningsman" för sakens ger inte bättre rättssystem.
Citera
2014-01-24, 01:31
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Här är ingen oskyldigt dömd om du inbillar dig det.

Med ert så kallade värnande om "rättssäkerheten", era krav på sanslös överbevisning för
att kunna fälla någon mördare eller nåt annat kriminellt, så skulle vi knappast ha en endaste
jävel dömd för det han eller hon gjort.

Men bara ös på tjafset, det är bara precis vad man förväntar sig från ert verklighetsfrånvända
håll.

Ni har kastat ut beskyllningar mot personerna JE, LJ, FB och andra stackare som figurerat
under processens gång och det har ni inga direkta samvetsbetänkligheter mot och
på vilka gedigna grunder pekas dom här människorna ut?

Den ende som allting hela tiden pekat mot som den skyldige till Marinas blodiga död, honom
har ni försvarat med näbbar och klor och inte ens nu har ni ödmjukhet nog att medge
att ni nog misstagit er, du och de andra i gänget.

Är det inte dags att se sanningen i vitögat till slut?

Klokt skrivet. Om man inte är intresserad av sanningen är det svårt att se den. Ungefär som att inte se skogen för alla träd.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är ny teknik som framkommit, så jag utgår ifrån att det inte gick att göra innan.
Alltså en ny detalj som inte va med i resningsansökan. Det gäller att hänga med rent tekniskt.
Så avtrycken samt hårstråna hade ingen som helst betydelse för skuldfrågan. Förvånad?

Garanterat så inser HR att JE är ett tramskort.

Undrar vad den arrogante jäveln från Tingsrätten tänker idag?
Citera
2014-01-24, 01:33
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:

Och låt mig erinra om skrivelsen i dagens beslut från hovrätten där det uttrycks tydligt och
klart att det föreligger mycket övertygande bevisning om Fredrik Svenssons skuld till
mordet på 31-åriga Marina Johansson.

Framgår det nu även för dig kanske?

I beslutet står det "övertygande bevisning", varför lägger du då till ordet "mycket" före? Håll dig till sanningen.
Citera
2014-01-24, 01:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Klokt skrivet. Om man inte är intresserad av sanningen är det svårt att se den. Ungefär som att inte se skogen för alla träd.

Undrar vad den arrogante jäveln från Tingsrätten tänker idag?

Menar du hängbuken och fylletratten Friman? Han som smekte orden som om Fredrik va gjord av bomull?
Och som fullkomligt gjorde bort sig med en dom som kunde varit skriven av någon med mindre förstånd.

Som tur är tror jag att han lagt av och han dömde ett mord och det va detta. Det va det värsta jag läst av en lagman. Hoppas han skäms på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in