2014-02-02, 00:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Fynd vid brottsplats och fyndplats har ju alltid ett värde. Eller hur ser du på den frågan, tycker du att det är oväsentligt att undersöka föremål som hittats i anknytning kring offret?

Men förstår inte du att det enda värde ett strå har är DNA, och kan man inte få ut ett DNA så är hårstråna värdelösa. Man har analyserat dom 5 stråna utan att få ett DNA.

Följdfrågan är vad för värde andra analyser skulle ha, och mig veterligt så finns inte det för att plantera andra gm, som du då är ute efter att göra. Du får faktiskt förklara vad du menar man ska undersöka och i relation till vilket värde andra analyser så som DNA skulle ha. Du har undvikit den frågan vilket är högst tveksamt.
Citera
2014-02-02, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Men förstår inte du att det enda värde ett strå har är DNA, och kan man inte få ut ett DNA så är hårstråna värdelösa. Man har analyserat dom 5 stråna utan att få ett DNA.

Följdfrågan är vad för värde andra analyser skulle ha, och mig veterligt så finns inte det för att plantera andra gm, som du då är ute efter att göra. Du får faktiskt förklara vad du menar man ska undersöka och i relation till vilket värde andra analyser så som DNA skulle ha. Du har undvikit den frågan vilket är högst tveksamt.

Som det nu hålls på med hårstråna så undrar jag om inte FS har planterat dem där för att kunna peka på någon annan?

Det kan man ju mycket väl misstänka honom för eller vad tror du? Jag menar all denna frenesi kring några hårstrån. Det har satts mycket hopp till dessa och ... så blev det så snopet!
Citera
2014-02-02, 00:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Det finns andra sätt att analysera hårstrån, förstår du inte det? Hårfärg, tjocklek, droger. De kan inte bindas till en person som DNA, men de kan utesluta personer. Om ett eller flera hårstrån tillhör någon annan än FS eller Marina, vad ska vi dra för slutsats av det?
Citera
2014-02-02, 00:59
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Som det nu hålls på med hårstråna så undrar jag om inte FS har planterat dem där för att kunna peka på någon annan?

Det kan man ju mycket väl misstänka honom för eller vad tror du? Jag menar all denna frenesi kring några hårstrån. Det har satts mycket hopp till dessa och ... så blev det så snopet!

Nej hårstrån finns överallt och faller av huvudet dygnet runt. Däremot kan man inte med andra analyser än just DNA få ett graverande bevis på att kolla strukturen på hårstråt. Det är nonsens. Inget DNA då har man inget att undersöka i bevisdelen, så enkelt är det. Vill man däremot kolla droger så kan strået vara behjälpligt, men vems det är då gäller DNA.

Det är ingen gissningstävling där man ska sortera struktur på en miljon andra. Skitprat återigen. Och lögnerna är alltså så pass pinsamma just nu att man undrar.
Citera
2014-02-02, 01:00
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:

Men nu har SKL inte ens undersökt de hårstrån som hittades vid M, dessutom inne i paketet.
Att de inte undersökte hade en viss förklaring till att hårstråna skulle förstöras för all framtid om de tog DNA för droger.
Hårstråna skickades tillbaks till polis.

Thats it mrs magooo. Du kan skratta så både te och kaffe skvätter runt din dataskärm.
Citera
2014-02-02, 01:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Men nu har SKL inte ens undersökt de hårstrån som hittades vid M, dessutom inne i paketet.
Att de inte undersökte hade en viss förklaring till att hårstråna skulle förstöras för all framtid om de tog DNA för droger.
Hårstråna skickades tillbaks till polis.

Thats it mrs magooo. Du kan skratta så både te och kaffe skvätter runt din dataskärm.

Jo, jag har SKL analyserna på stråna så det som går att undersöka som har ett värde i bevisdelen är undersökt. Däremot är tramseriet inte undersökt så som tjocklek eller struktur för det gäller flera hundra tusen andra personer. Drogerna va ju synd man inte kollade för då skulle det nog få ett svar som cannabis. Men det beviset behövs inte eftersom Hovrätten är klar i skuldfrågan.

Nej, de skickades tillbaka då de va klara hos SKL inget annat, och jag får beslå dig med ännu en lögn.

01/3836-10/S109 Hårstrån
SKL:s materialnr. 2(11200595319
Härundersökning Materialet utgörs av fem hårstrån som är upptejpade på ett
overhead-ark märkt "Marinaärendet K126753-10 TR3836-10 Hår Säkrat av Agne Gelotte mellan 19/4-24/4-12". Där finns även fyndplatsen för respektive hårstrå angiven, se nedan. Hårstråna undersöktes vidare i stereomikroskop. Hårlängden bedömdes grovt utan att lossa hårstrån.a från tejpen.

DNA, standardanalys I materialet iakttogs inte något hårstrå som är lämpat för DNA-analys med SKL:s standardmetodik.

http://www.bild.me/bild.php?file=3219110Image_5_.jpg
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-02-02 kl. 01:15.
Citera
2014-02-02, 01:04
Medlem
Citat:
Nej hårstrån finns överallt och faller av huvudet dygnet runt. Däremot kan man inte med andra analyser än just DNA få ett graverande bevis på att kolla strukturen på hårstråt. Det är nonsens. Inget DNA då har man inget att undersöka i bevisdelen, så enkelt är det. Vill man däremot kolla droger så kan strået vara behjälpligt, men vems det är då gäller DNA.

Det är ingen gissningstävling där man ska sortera struktur på en miljon andra. Skitprat återigen. Och lögnerna är alltså så pass pinsamma just nu att man undrar.

Nej men jag tänker att FS la dit hårstråna för att han trodde att det skulle gå att skylla på någon annan.

FS vill att hårstråna ska bevisa honom oskyldig men det gick inte riktigt som han tänkt sig.
Citera
2014-02-02, 01:22
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Jo, jag har SKL analyserna på stråna så det som går att undersöka som har ett värde i bevisdelen är undersökt. Däremot är tramseriet inte undersökt så som tjocklek eller struktur för det gäller flera hundra tusen andra personer. Drogerna va ju synd man inte kollade för då skulle det nog få ett svar som cannabis. Men det beviset behövs inte eftersom Hovrätten är klar i skuldfrågan.

Nej, de skickades tillbaka då de va klara hos SKL inget annat, och jag får beslå dig med ännu en lögn.

01/3836-10/S109 Hårstrån
SKL:s materialnr. 2(11200595319
Härundersökning Materialet utgörs av fem hårstrån som är upptejpade på ett
overhead-ark märkt "Marinaärendet K126753-10 TR3836-10 Hår Säkrat av Agne Gelotte mellan 19/4-24/4-12". Där finns även fyndplatsen för respektive hårstrå angiven, se nedan. Hårstråna undersöktes vidare i stereomikroskop. Hårlängden bedömdes grovt utan att lossa hårstrån.a från tejpen.

DNA, standardanalys I materialet iakttogs inte något hårstrå som är lämpat för DNA-analys med SKL:s standardmetodik.

http://www.bild.me/bild.php?file=3219110Image_5_.jpg
Kort och koncist. Vad kom SKL fram till när det gällde hårstråna?
Citera
2014-02-02, 01:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Kort och koncist. Vad kom SKL fram till när det gällde hårstråna?

Att man inte kunde få ut ett DNA vilket dokumentet visar, så vad du menar skulle analyseras utöver ett konstaterande av att det inte går att få ett DNA är en gåta. Skärp till dig lite och innefatta detta med hårstråna i ett verklighetsperspektiv, och inte flummiga påhitt.

Citera
2014-02-02, 01:29
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Att man inte kunde få ut ett DNA vilket dokumentet visar, så vad du menar skulle analyseras utöver ett konstaterande av att det inte går att få ett DNA är en gåta. Skärp till dig lite och innefatta detta med hårstråna i ett verklighetsperspektiv, och inte flummiga påhitt.

Vad eftersökte polis och varför fick SKL inte ut något DNA?
Kan du svara på det utan att spilla kaffe och te över din dataskärm?
Citera
2014-02-02, 01:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Men det förklarade jag för en halvtimme sedan. Häng med om du ska vara med i diskussionen.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns andra sätt att analysera hårstrån, förstår du inte det? Hårfärg, tjocklek, droger. De kan inte bindas till en person som DNA, men de kan utesluta personer. Om ett eller flera hårstrån tillhör någon annan än FS eller Marina, vad ska vi dra för slutsats av det?
Citera
2014-02-02, 01:31
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Vad eftersökte polis och varför fick SKL inte ut något DNA?
Kan du svara på det utan att spilla kaffe och te över din dataskärm?
Hårstråna undersöktes vidare i stereomikroskop

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men då DNA inte gick att få ut av hårstråna, så menar du att man skulle analysera annat. Men vad och till vilket värde? Inget för det finns inget annat som har tyngd-.

Ingenting på ett hårstrå ger dig eller andra några som helst utrymmen för att konspirera, så har jag uttryckt mig klart? Om inte så är diskussionen pinsam och haveriet är uppenbart från ditt håll.

Tjocklek? Vem har tjockt hår av Sveriges befolkning?
Hårstruktur? Hur många hundra tusen har samma struktur på ett hårstrå?`
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-02-02 kl. 01:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in