2014-01-24, 00:09
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är ny teknik som framkommit, så jag utgår ifrån att det inte gick att göra innan.
Alltså en ny detalj som inte va med i resningsansökan. Det gäller att hänga med rent tekniskt.
Så avtrycken samt hårstråna hade ingen som helst betydelse för skuldfrågan. Förvånad?

Garanterat så inser HR att JE är ett tramskort.
Det är det inte alls. Polis hade tillfälle att återskapa C och j.Es raderade sms redan hösten 2010 då de gjorde en stor gigantisk sökning efter M med helikoptrar och ridande polis.

T.o.m när blodet i sängen hittades så hade polis möjlighet att återskapa C och J.E:s sms
Citera
2014-01-24, 00:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Det är tyvärr så att mobildata inte eller sparsamt används i FU i dag men det kommer mer och mer. Beror kanske på att man är dålig på att ta tillvara ny teknik. I dag kan man plottra hela rörelse kartan utan att mobilen används.

Man hade väl inte de verktyg som behövs, helt enkelt. Ligger uppgifterna i telefonminnet och inte på SIM så kan man bli tvungen att löda loss minneskretsar mm och då är telefonen förstörd.

Det översteg väl vad polisen klarade, men någon ny teknik är det ej.
Citera
2014-01-24, 00:19
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man hade väl inte de verktyg som behövs, helt enkelt. Ligger uppgifterna i telefonminnet och inte på SIM så kan man bli tvungen att löda loss minneskretsar mm och då är telefonen förstörd.

Det översteg väl vad polisen klarade, men någon ny teknik är det ej.
I utredningen så visar det att polis inte ens försökt återskapa sms som C och J.E sagt sig haft med M.
Finns inget underlag överhuvudtaget på det.
Citera
2014-01-24, 00:21
Medlem
MrsMagoos avatar
Med hjälp av ny teknik, som inte fanns tillgänglig vid tidigare rättegångar, kunde åklagaren visa upp ett återskapat sms, som ska ha sänts från Marias till 40-åringens telefon med texten: ”Jag blir kvar tills i morgon.”
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvaret-avfardar-aklagarens-nya-vittne/

Kan det besvaras på annat sätt? Jag tror åklagaren nämnt detta ett antal gånger, men det är väl inte så att man ska bespara sig inlägg direkt.
Citera
2014-01-24, 00:24
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
I utredningen så visar det att polis inte ens försökt återskapa sms som C och J.E sagt sig haft med M.
Finns inget underlag överhuvudtaget på det.

Det håller jag med om, åtminstone vad gäller den ursprungliga FUP. Men vad de gjort senare, det vet vi inte.
Citera
2014-01-24, 00:28
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det håller jag med om, åtminstone vad gäller den ursprungliga FUP. Men vad de gjort senare, det vet vi inte.
I senare version finns det inte heller med..att polis/åklagare återskapat raderade sms från C eller J.Es sms-kontakter som de haft med M.
Det är inte gjort.
Citera
2014-01-24, 00:33
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Med hjälp av ny teknik, som inte fanns tillgänglig vid tidigare rättegångar, kunde åklagaren visa upp ett återskapat sms, som ska ha sänts från Marias till 40-åringens telefon med texten: ”Jag blir kvar tills i morgon.”
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvaret-avfardar-aklagarens-nya-vittne/

Kan det besvaras på annat sätt? Jag tror åklagaren nämnt detta ett antal gånger, men det är väl inte så att man ska bespara sig inlägg direkt.
Kunde åklagaren redovisa hur dessa mobilnr. kommunicerat med varann?
Citera
2014-01-24, 00:39
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja fan, där ser man hur det kan gå. Svårbedömt fall som tusan, men sista SMSet var sannolikt det som vägde till FS nackdel. Utan det hade Svenkvist stått där med bilar som flyttas runt och en LJ som inte vet vilken vecka det var.
Heder åt alla vittnen som ställt upp. Särskild heder åt KH som trots mothugg från myndigheter satta att försvara individen bjöd på holmgång, en sista känga till Polisen vars utredningsarbete kommer stå i skolböckerna under raden mindre lyckade FU.

Jag skulle tro att med fallet MJ kommer fler mördare att fällas, beviskraven har sänkts, vilket kanske blir en nagelbitare för de skyldiga och oskyldiga som sitter i Polisens klor & uppklarande hets.
Att fler mördare fälls istället för att bli frikända är nog precis det de flesta vill.
Citera
2014-01-24, 00:49
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Att fler mördare fälls istället för att bli frikända är nog precis det de flesta vill.
Men utifrån dom så ska man se från rättssäkethetsperpektiv. Man kan inte fälla bara för att oppinonen tycker så. Det måste vara rim och ranson i domarnas dom till att fälla i mål där det saknas tekniks bevisning eller tillförlitliga vittnen.
Citera
2014-01-24, 00:50
Medlem
SmygNallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
F och försvaret har väl fortfarande rätten att begära resning i HD utifrån HR:s dom?

du menar överklaga dom till HD ?

helt klart har man denna rätt och lär väl ske.

antagligen får man inte provningstillstånd i HD å då är det kört typ.
Citera
2014-01-24, 00:53
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygNallen
du menar överklaga dom till HD ?

helt klart har man denna rätt och lär väl ske.

antagligen får man inte provningstillstånd i HD å då är det kört typ.
Sista anhalten är ju EU-domstolen.
Citera
2014-01-24, 00:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Man bör väl en sådan här dag också hylla Missing People-folket som hittade kroppen, för utan deras insats hade den här mördaren antagligen inte blivit fälld på länge, om ens någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in