2014-01-23, 19:56
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Mm, även om viss mental återhämtning återstår efter Friman-chocken. Ja om det skulle bli resning torde det vara en unik 'rättstid' i Sverige - Hovs Hallar 2009 - Högsby 2011 - Marinafallet 2013 (??). Flera fall med resning till men för den tilltalade. Det lär aldrig ha inträffat i Sverige tidigare. Tror dock precis som skribenten Lalajlaj att slutdestinationen för ärendet kommer bli 'polisiärt uppklarat (endast), men man kan alltid hoppas på något tekniskt fynd som kan ge resning. Nedblodade kläder som tillhör Svensson månne?
Ja, detta måste vara en merit av sällan skådat slag att sätta på sitt CV. Jag tror det raderade sms:et kommer tillmätas en framträdande roll i beslutet.
Citera
2014-01-23, 20:04
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
SEN ska du börja prata om överklagan och hemliga bevis, eller?
Visst är domskälen intressanta, men det viktigaste är att FS ska sitta i fängelse tills han är i övre medelåldern. Någon som vet om han har haft försörjning och bostad ordnad så länge någon gång tidigare i vuxen ålder?
Det som är intressant är hur HR kommer formulera att ett oundersökt identifieringsbart fingeravtryck på brottsplats inte har någon betydelse, samt att hårstrån som hittats i paketet där M låg inte utretts mer till att matcha person.

Här förbiser de faktiskt teknik bevis som funnits både på brottsplats och fyndplats.
Intressant att ta del i hur HR tänkt.
Citera
2014-01-23, 20:06
Medlem
Otroligt skönt att kunna släppa den känsla av frustration man alltid haft när man tänker på Marina.

Inte bara för Marinas familj och bekanta, utan också för alla dem som varje dag kämpar och sliter för att göra rätt för sig, och som inte gillar att mördare går fria.

Sedan kroppen hittades har allt gått som på en räls.
Resning, rättegång och en dom som förkunnar att Fredrik Svensson faktiskt är skyldig.
Precis som de flesta av oss sedan länge vetat.

Hoppas på en rättvis och hård dom, och ikväll hyllar jag alla hjältar som bidragit till att detta kunnat ske.
Från Polis med Nejding i spetsen, PÅK och Missing People till vittnen och hyggliga medmänniskor.
Citera
2014-01-23, 20:09
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magganj62
Ja är bara lättad när jag hörde det på nyheterna precis. Nu ska han bara låsas in o sen kan dom slänga nyckeln.... Han ska inte sitta på ett psyka för att komma ut om ett par år..............

Såg ditt inlägg på den andra tråden. Bra gjort av dig och gubben
Ber ursäkt å andras vägnar då det förekommit en del tokiga påhitt och teorier som smutskastat vittnen. Och hur jag än har argumenterat så har det varit för döva öron.

Om han får RPU, vilket nog inte är troligt, för jag har hela tiden trott att han är psykopat och denna typ av personlighetsstörning går inte att bota, då det inte är en sjukdom. Så nog tror jag att han kommer att få skaka galler. Tyvärr är inte 16 år tillräckligt lång tid om jag får tycka

Får han RPU kan vi följa hans prövningar genom förvaltningsrätten domar, typ var 6 månad
Även frigång och permissioner ..
Citera
2014-01-23, 20:10
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Glädjetårar rullade på mamma L*ilas kind . Tänkt att att vi äntligen hittat en rättvis dom i Sverige. Det känns underbart för Marina att vi fått upprättelse för henne.

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/brottscentralen/article31765.ab

Underbara nyheter! Skönt för Marina och hennes familj att äntligen få upprättelse. Och en lättnad att FS flickvän får en ljusare framtid utan detta drägg vid sin sida. Det bästa som kunde hända. Jag är mycket glad över att läsa tidningarna idag.
Citera
2014-01-23, 20:15
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det som är intressant är hur HR kommer formulera att ett oundersökt identifieringsbart fingeravtryck på brottsplats inte har någon betydelse, samt att hårstrån som hittats i paketet där M låg inte utretts mer till att matcha person.

Här förbiser de faktiskt teknik bevis som funnits både på brottsplats och fyndplats.

Om man läser obduktionsprotokollet så beskrivs där att M huvud till delar hade kvar hår, mörkbrunt eller mörkblont hår (minns inte exakt vilket men blont var det inte) så hårstråna i paketet kan mycket väl tillhöra offret själv, precis som åklagaren sa
Citera
2014-01-23, 20:19
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla

Läs gärna hur åklagaren förklarar dessa omständigheter i sin slutplädering
Citera
2014-01-23, 20:19
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Om man läser obduktionsprotokollet så beskrivs där att M huvud till delar hade kvar hår, mörkbrunt eller mörkblont hår (minns inte exakt vilket men blont var det inte) så hårstråna i paketet kan mycket väl tillhöra offret själv, precis som åklagaren sa
Och fingeravtrycket - hör och häpna - tillhör troligast ägaren av sängen. Det är säkert inte okomplicerat att ta fingeravtryck på kroppsdelar i föruttnelse.
Citera
2014-01-23, 20:27
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Och fingeravtrycket - hör och häpna - tillhör troligast ägaren av sängen. Det är säkert inte okomplicerat att ta fingeravtryck på kroppsdelar i föruttnelse.
dessutom har ju sängen ägts av PFs släkt innan
Citera
2014-01-23, 20:28
Bannlyst
Ja fan, där ser man hur det kan gå. Svårbedömt fall som tusan, men sista SMSet var sannolikt det som vägde till FS nackdel. Utan det hade Svenkvist stått där med bilar som flyttas runt och en LJ som inte vet vilken vecka det var.
Heder åt alla vittnen som ställt upp. Särskild heder åt KH som trots mothugg från myndigheter satta att försvara individen bjöd på holmgång, en sista känga till Polisen vars utredningsarbete kommer stå i skolböckerna under raden mindre lyckade FU.

Jag skulle tro att med fallet MJ kommer fler mördare att fällas, beviskraven har sänkts, vilket kanske blir en nagelbitare för de skyldiga och oskyldiga som sitter i Polisens klor & uppklarande hets.
Citera
2014-01-23, 20:28
Medlem
Det här återskapade sms:et - har inte riktigt hängt med på när det ska ha skickats, till vem och vad det har stått.

Har följt tråden ganska bra men detta har jag missat helt, ngn som vill länka eller bara kortfattat berätta igen?
Citera
2014-01-23, 20:30
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja fan, där ser man hur det kan gå. Svårbedömt fall som tusan, men sista SMSet var sannolikt det som vägde till FS nackdel. Utan det hade Svenkvist stått där med bilar som flyttas runt och en LJ som inte vet vilken vecka det var.
Heder åt alla vittnen som ställt upp. Särskild heder åt KH som trots mothugg från myndigheter satta att försvara individen bjöd på holmgång, en sista känga till Polisen vars utredningsarbete kommer stå i skolböckerna under raden mindre lyckade FU.

Jag skulle tro att med fallet MJ kommer fler mördare att fällas, beviskraven har sänkts, vilket kanske blir en nagelbitare för de skyldiga och oskyldiga som sitter i Polisens klor & uppklarande hets.
Du är helt otrolig, vadå sänkts? Har du läst slutpläderingen på rättegång.se ?
Undrar inte du varför fs blev förbannad därför att smset gick att återskapa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in